خرید محصولات برند درموسیس

آیا مصرف قرص آهن در دوران پریود مفید است؟

آیا مصرف قرص آهن در دوران پریود مفید است؟

مصرف قرص آهن در دوران پریود

دوره عادت ماهیانه یا همان قاعدگی یا پریود شایع‌ترین علت از دست دادن مکمل آهن در بین زنان در سراسر جهان است. «مکمل آهن چیست؟» تحقیقات نشان می‌دهند که زنان در سنین باروری تا 2 برابر بیشتر از مردان به آهن روزانه نیاز دارند. سنین باروری به دوران قبل از یائسگی اطلاق می‌شود که فرد پریود ماهانه را تجربه می‌کند. متوسط زمان دوره پریود بین دو تا پنج روز طول می‌کشد.

تخمین زده شده که بین 220 تا 250 میلی‌گرم آهن در هر پیمانه خون در طول دوران پریود از دست می‌رود. این مقدار در زنان به دلیل تغییر در ذخایر آهن، مصرف داروهای ضدبارداری، استفاده از دستگاه‌های داخل رحمی یا برخی از داروها متغیر است. اما می‌خواهیم بدانیم خون ازدست‌رفته در دوران پریود چگونه جایگزین می‌شود. آیا مصرف قرص آهن در دوران پریود مفید است؟

آیا مصرف قرص آهن در دوران پریود مفید است؟

مصرف قرص آهن در دوران پریود

در سراسر جهان، تقریباً از هر سه زن و دختری که در سنین باروری قرار دارند و باردار هم نیستند یک نفر دچار کم‌خونی است. کم‌خونی یعنی گلبول‌های قرمز کمتر یا هموگلوبین کمتری نسبت به حالت عادی در بدن وجود داشته باشد و اکسیژن به تمام اندام‌های بدن نرسد. گلبول قرمز ماده قرمزرنگی است که با اکسیژن ترکیب می‌شود و آن را به سراسر بدن می‌رساند.

اگرچه علل متعددی برای کم‌خونی وجود دارد، اما شایع‌ترین علت آن کمبود آهن است. روش استاندارد برای پیشگیری یا درمان کم‌خونی در زنان مصرف روزانه مکمل آهن (گاهی همراه با اسیدفولیک و سایر ویتامین‌ها و مواد معدنی) به مدت سه ماه است. بااین‌حال، این روش معمولاً عوارضی مانند حالت تهوع یا یبوست دارد. روش مناسب‌تر برای مصرف مکمل‌های آهن این است که آن‌ها را سه بار در هفته به‌صورت یک روز در میان میل کنید.

کپسول سیدرال فورت فارمانوترا

سیستمی در بدن زنان وجود دارد که میزان آهن را در زمان از دست دادن خون تنظیم می‌کند. این سیستم جذب آهن از رژیم غذایی را در دوران پریود افزایش می‌دهد. میزان جذب طبیعی آهن 1 میلی‌گرم در روز است، اما در دوران پریود به 1.5 تا 3 میلی‌گرم در روز افزایش می‌یابد. این پاسخ طبیعی بدن زنان به از دست دادن خون است. تأمین آهن فقط از طریق رژیم غذایی می‌تواند دشوار باشد، به‌ویژه در زنانی که گوشت قرمز کم مصرف می‌کنند، رژیم غذایی گیاهی دارند و یا به‌تازگی زایمان کرده‌اند.

اینجا این سؤال پیش می‌آید که آیا مصرف قرص آهن در دوران پریود مفید است؟ جواب بله است. در میان زنانی که دوران پریود شدیدی را تجربه می‌کنند، مصرف مکمل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا این میزان آهن تنها از رژیم غذایی تأمین نمی‌شود. برگرفته از activeiron

آیا می‌توان در دوره پریود آهن کافی را از غذا دریافت کرد؟

زنان می‌توانند آهن را از غذا دریافت کنند، اما در دوران پریود این مقدار آهن برای بدن کافی نیست، زیرا زنان در طول هر پریود تا نیم لیتر خون از دست می‌دهند.

ویال خوراکی نیوهم چو آ

بعضی‌ها فکر می‌کنند می‌توانند با خوردن گوشت میزان آهن موردنیاز بدن در دوران پریود را تأمین کنند، اما جالب است بدانید که خوردن بیشتر از 500 گرم گوشت قرمز در هفته می‌تواند برای بدن مضر باشد. قبل از اینکه بدن بتواند آهن را جذب و از آن استفاده کند باید شرایطی وجود داشته باشد. سیستم گوارش سالم و مقادیر کافی از مواد مغذی مانند روی، ویتامین C و B کمپلکس برای جذب بهتر آهن ضروری هستند. پروتئین‌هایی که مواد مغذی را وارد جریان خون می‌کنند باید در رژیم غذایی وجود داشته باشند تا بدن بتواند آهن را جذب کند.

برخی از غذاهای غنی از آهن عبارت‌اند از:

    • گوشت قرمز
    • گوشت پرندگان مثل بوقلمون
    • ماهی
    • دانه‌ها
    • لوبیا
    • سبزی‌های تیره و برگ‌دار

غذاهای غنی از آهن

بلافاصله بعد از غذا از مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار مانند چای و قهوه خودداری کنید، زیرا کافئین می‌تواند جذب آهن را کاهش دهد. از طرف دیگر، ویتامین C می‌تواند جذب آهن را برای دستگاه گوارش آسان‌تر کند، پس بهتر است آهن را با نوشیدنی‌های دارای ویتامین سی مانند آب‌پرتقال بخورید.

مکمل‌های آهن در طول دوره پریود

اگر قصد دارید مکمل آهن بدن خود را در طول دوره پریود از طریق مکمل تأمین کنید باید نوعی از مکمل را انتخاب کنید که با دستگاه گوارش شما سازگار باشد و به‌خوبی جذب بدن شود. سولفات آهن به‌عنوان یک استاندارد در بین مکمل‌های آهن شناخته می‌شود، اما ممکن است این قرص‌ها باعث تحریک روده، یبوست و حالت تهوع شوند.

زنان مبتلابه کم‌خونی ممکن است انرژی کمتری برای کار و فعالیت‌های بدنی داشته باشند و بیشتر به عفونت مبتلا شوند. اکثر زنان در سراسر جهان با کم‌خونی درمان‌نشده باردار می‌شوند و در معرض خطر بیشتری قرار می‌گیرند. نوزادان این افراد ممکن است با وزن کم یا زودتر از موعد متولد شوند.

طول دوره پریود

برخی از دانشمندان بر این باورند که مصرف آهن چند بار در هفته به‌جای هر روز می‌تواند به زنان مبتلابه کم‌خونی کمک کند تا احساس بهتری داشته باشند و میزان هموگلوبین آن‌ها تنظیم شود.

مطالعاتی انجام ‌شده تا نشان دهند آیا مصرف قرص آهن در دوران پریود مفید است؟ یافته‌ها نشان می‌دهند زنانی که از مکمل‌های آهن به‌طور متناوب به‌تنهایی یا همراه با اسیدفولیک یا سایر مواد مغذی استفاده می‌کنند نسبت به زنانی که مکمل آهن یا دارونما دریافت نکرده‌اند کمتر در معرض کم‌خونی یا کمبود آهن قرار می‌گیرند. این افراد همچنین غلظت بالاتری از هموگلوبین و فریتین (پروتئینی که آهن را حمل می‌کند) داشتند، اما خوب با مصرف مکمل‌های آهن دچار یک سری عوارض جانبی شدند.

علاوه بر این، مطالعات نشان می‌دهند که استفاده از مکمل‌های آهن به‌صورت یک روز در میان بهتر از استفاده هر روز از این مکمل‌ها است، کم‌خونی را کاهش می‌دهد، باعث افزایش غلظت هموگلوبین می‌شود و عوارض جانبی کمتری دارد. این روش ممکن است خطر ابتلا به کمبود آهن را نیز کاهش دهد، اما تأثیری در افزایش غلظت فریتین بیش از دوز روزانه ندارد. استفاده از مکمل‌های آهن در دوران پریود یک روش مؤثر برای کاهش کم‌خونی و بهبود غلظت هموگلوبین است.

کپسول فرودین هولیستیکا

بدن در دوران پریود به چه مقدار آهن نیاز دارد؟

استرس، عدم تعادل هورمونی، مصرف داروهای مختلف و حتی ورزش شدید می‌توانند باعث خونریزی شدید در طول دوره پریود شوند. خونریزی شدید در طول پریود منوراژی (menorrhagia) نامیده می‌شود. این مشکل زمانی حاد می‌شود که خونریزی طولانی‌مدت وجود داشته باشد، چون این اتفاق معمولاً منجر به کمبود آهن می‌شود.

به گفته متخصصان زنان، منوراژی در مواردی خاص به‌قدری شدید می‌شود که می‌تواند کم‌خونی ایجاد کند. آهن یک ماده مغذی ضروری در خون است. سطوح پایین گلبول‌های قرمز منجر به خستگی، ضربان قلب سریع و تنگی نفس می‌شوند. خانم‌ها در طول دوران پریود خون زیادی از دست می‌دهند. بدن برای تولید خون به آهن بیشتری در این دوران نیاز دارد.

کپسول ففول پرگننسی اینترافارم

به همین دلیل بهتر است مکمل آهن مصرف کنید تا دچار فقر آهن، کم‌خونی و سایر عوارض ناشی از کمبود آهن نشوید. بنابراین مصرف قرص آهن در دوران پریود مفید است. زنان و دخترانی که در دوران پریود هستند باید 18 میلی‌گرم آهن در روز مصرف کنند، درحالی‌که افراد عادی تنها به 8 میلی‌گرم آهن در روز نیاز دارند. بهتر است قرص آهن را با نوشیدنی ویتامین سی مصرف کنید تا آهن بهتر جذب بدن شود. از مصرف این مکمل‌ها با شیر یا چای خودداری کنید، زیرا جذب آهن را کاهش می‌دهند.

آیا مصرف آهن دوره پریود را شدیدتر می‌کند؟

 پریودهای سنگین به دلایل مختلفی بر زندگی تأثیر می‌گذارند و زندگی را بسیار دشوار می‌کنند. پریود شدید علت‌های زیادی دارد که ازاین‌بین می‌توان به اختلالات هورمونی، اختلال در عملکرد تخمدان‌ها، PCOS (سندروم تخمدان پلی کیستیک) و … اشاره کرد. کمبود آهنی که در اثر پریود سنگین ایجاد می‌شود تنها با مصرف مکمل‌های آهن قابل‌درمان است. در غیر این صورت، اگر ذخایر آهن بدن کاهش یابد می‌تواند مشکلات شدید دیگری مانند کم‌خونی ناشی از فقر آهن را ایجاد کند.

سندروم تخمدان پلی کیستیک

علاوه بر این، حتی یک مطالعه انجام‌شده در فنلاند نشان داد که زنان مبتلابه کم‌خونی و زنانی که تحت درمان برای دوره‌های شدید پریود قرار می‌گیرند می‌توانند با انتخاب و خرید مکمل‌های آهن سبک زندگی خود را تغییر دهند و آن را بهتر کنند. پریودهای سنگین و شدید بسیار زجرآور هستند و به همین دلیل زنان ترجیح می‌دهند در این دوران از مکمل‌های آهن استفاده کنند.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد