خرید محصولات برند درموسیس

لزوم مصرف مکمل آهن در خانم ها پیش از سن یائسگی

لزوم مصرف مکمل آهن در خانم ها پیش از سن یائسگی

یائسگی یک امر طبیعی است که به‌خاطر بالا رفتن سن در زنان اتفاق می‌افتد و به ۱۲ ماه بعد از آخرین قاعدگی گفته می‌شود. دلیل این امر اتمام تخمک زن و عدم تخمک‌گذاری است. به همین علت قاعدگی پایان یافته و آن‌ها دیگر قادر به بچه دار شدن نخواهند شد. تخمدان‌ها، هورمون‌های استروژن و پروژسترون تولید می‌کنند که قاعدگی و تخمک‌گذاری را تنظیم می‌کنند. یائسگی در زنان در سنین ۴۵ تا ۵۵ سالگی و به طور متوسط در ۵۱ سالگی اتفاق می‌افتد و مصرف مکمل آهن در خانم ها پیش از سن یائسگی ضروری است.

آنچه در این مقاله خواهیم خواند

مکمل آهن در خانم ها پیش از سن یائسگی

گرگرفتگی شایع‌ترین علامت یائستگی است. علائم دیگر شامل تعریق شبانه، بی‌خوابی، خشکی واژن، پوست تحریک شده، عارضه بی‌اختیاری ادراری، بدخلقی و کاهش علاقه به برقراری رابطه جنسی است که این مدت زمان، شدت و میزان تاثیر آن بر روی زنان متفاوت است.

کپسول آیروویت ویتان

مراحل یائسگی به ترتیب به صورت زیر است:

1) مرحله پیش از یائسگی:

این مرحله هشت الی ده سال قبل از یائسگی شروع شده و زمانی است که تخمدان‌ها استروژن کم‌تری تولید می‌کنند. در این مرحله ممکن است بسیاری از زنان علائم یائسگی را تجربه کنند.

۲) مرحله یائسگی:

مرحله‌ای است که دیگر قاعدگی اتفاق نمی‌افتد و تخمدان‌ها استروژن تولید نمی‌کنند.

3) مرحله پس از یائسگی:

این مرحله زمانی اتفاق می‌افتد که شما ۱۲ ماه قاعدگی را تجربه نکرده باشید و علائم آن برای شما اتفاق افتاده باشد.

مکمل آهن در خانم ها پیش از سن یائسگی

خطرات و درمان یائسگی

سطح پایین استروژن، ابتدا بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان و بیماری‌های قلبی را در زنان یائسه افزایش می‌دهد. برای درمان یائسگی نیازی به درمان پزشکی نیست. درمان‌ها بر کاهش علائم یائسگی و پشگیری و کنترل بیماری‌های مزمن حاصل از افزایش سن تمرکز دارد. دو روش برای درمان یائسگی وجود دارد مانند درمان هورمونی استروژن و استروژن واژینال.

تعریف استروژن و انواع آن

استروژن یکی از هورمون‌های جنسی زنانه بوده که مسئول ایجاد صفات زنانه در بدن انسان است. این هورمون باعث شکل‌گیری صفات زنانه از جمله پستان‌ها، تنظیم چرخه قاعدگی، دستگاه تولید مثل و رشد آن‌ها می‌شود. استروژن به انواع مختلفی قابل تقسیم است:

مراحل یائسگی

1) استرون: در چربی بدن تولید می‌شود و در تخمدان یا جفت نیز وجود دارد.

2) استرادیول: فعال‌ترین استروژن که در چرخه قاعدگی درگیر است. بیش‌ترین میزان استروژن بدن در تخمدان تولید می‌شود.

3) استریول: یکی از استروژن‌های اصی برای بارداری است و توسط جفت تولید می‌شود که بعد از هفته پنجم کاشت خود را بروز می‌دهد.

4) استترول: در کبد جنین و طی دوران بارداری تولید می‌شود.

کاهش استروژن باعث توقف تولید تخمک در تخمدان و ایجاد یائسگی در زنان می‌شود. زمانی که سن فرد به ۴۰ سالگی می‌رسد؛ به مرور استروژن موجود در بدن وی کاهش میابد، تا اینکه بطور کامل یائسه شود.

ارتباط کم خونی با قاعدگی

کپسول سیدرال فارمانوترا

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، ۱۰ تا ۳۰ درصد زنان قادعگی شدید را تجربه می‌کنند. طبق تعریف؛ ادامه داشتن بیش از ۷ روز قاعدگی را، قاعدگی شدید می‌گویند. براساس تحقیقات علمی انجام شده، از دست دادن ۶۰ الی ۸۰ میلی لیتر خون را قاعدگی شدید تعریف می‌کنند. قاعدگی در سنین باروری باعث افزایش خطر ابتلا به کمبود آهن می‌شود و کسانی که قاعدگی شدید را تجربه می‌کنند، دارای مشکل کمبود آهن هستند. بنابراین با مصرف مکمل آهن در خانم ها پیش از سن یائسگی می‌توان اثرات مخرب این کمبود را جبران کرد. حتما علائم کم خونی را بشناسید!

راه‌ های درمان کم خونی

مکمل آهن و رژیم غذایی از راه‌های درمانی آن هستند. آهن یکی از مهم‌ترین اجزای تشکیل دهنده هموگلوبین است. هموگلوبین موجود در خون، وظیفه حمل اکسیژن به سراسر بدن را دارد که ۷۰ درصد آهن بدن به هموگلوبین اختصاص پیدا می‌کند. آهن هم در منابع حیوانی پیدا می‌شود و آهن غیرهم در منابع گیاهی پیدا می‌شود که از انواع این ماده محسوب می‌شود.

کپسول فرودین هولیستیکا

مصرف روزانه خانم‌ها در گروه‌های سنی مختلف به صورت زیر است:

خانم‌ها:

    • دختران در سنین 14 تا 18 سالگی: ۱۵ میلی گرم
    • خانم ها در سنین 19- ۵۰ سالگی: ۱۸ میلی گرم
    • سنین بالا‌تر از ۵۰ سال: ۸ میلی گرم
    • طی دوره حاملگی: ۲۷ میلی گرم
    • در دوران شیردهی: ۱۰ میلی گرم

عوارض مکمل‌های آهن:

با وجود فوایدی که مکمل‌های آهن دارند، مصرف دارو‌ها باعث ایجاد یک سری اثرات ناخواسته می‌شود؛ مانند کمر درد، گرفتگی و درد‌های عضلانی، درد قفسه سینه، لرز، سرگیجه، غش کردن، ضربان قلب بالا، تب با افزایش تعریق، گرگرفتگی، سردرد، طعم فلز در دهان، حالت تهوع و استفراغ، بی‌حسی و درد و یا گزگز کردن دست‌ها و پا‌ها، قرمزی پوست، کهیر، تورم دهان و گلو، تنفس آشفته، درد شکم، اسهال یا یبوست و مدفوع تیره.

عوارض مکمل‌های آهن

مصرف بیش از حد مکمل‌ های آهن

مصرف بیش از حد باعث ایجاد عوارض اولیه مانند اسهال، تب، حالت تهوع و استفراغ، درد و گرفتگی معده و عوارض دیررس تیره شدن پوست و ناخن‌ها، تشنج، رنگ پریده شدن پوست، تنفس و ضربان سریع و خستگی غیرمعمول می‌شود.

نیاز خانم ها پیش از یائسگی به مصرف مکمل های آهن

قاعدگی یک پدیده فیزیولوژیکی منحصر به فرد در زنان جوان است که به دلیل از دست دادن خون ماهانه، کمبود آهن پیش از شروع یائسگی شایع است. در دوران پیش از یائسگی، تخمک‌های کم‌تری برای تحریک تخمدان‌ها وجود دارد و دوره‌های قاعدگی نامنظم می‌شوند.

این دوره از نوسانات می‌تواند تا ۱۰ سال طول بکشد. قطع قاعدگی نشان دهنده مرحله آخر قبل از یائسگی است، زیرا آهن دیگر از طریق قاعدگی از بین نمی‌رود و در بدن تجمع میابد. استروژن و آهن دو مورد از مهم‌ترین مواد مغذی رشد در بدن زنان هستند.

استروژن بر رشد، تمایز و عملکرد بافت‌هایی مانند سینه، پوست و استخوان تاثیر می‌گذارد. آهن برای انتقال اکسیژن، سنتز DNA و همچنین تولید انرژی ضروری است. اگرچه تغییرات استروژن در طول عمر یک زن در محدوده طبیعی در نظر گرفته می‌شود؛ مدت طولانی قرار گرفتن در معرض استروژن، از جمله سن زودرس قاعدگی، پوچ شدن، اولین بارداری تمام وقت در اواخر، و یائسگی دیررس، یک عامل خطر برای سرطان پستان شناخته شده است.

خانم ها پیش از یائسگی

برعکس، کمبود استروژن عامل اصلی علائم و بیماری‌های یائسگی در نظر گرفته شده است. نشان می‌دهد که تغییرات همزمان اما معکوس بین سطوح آهن و استروژن در زنان سالم در دوران‌گذار یائسگی رخ می‌دهد. در حالی که استروژن به دلیل توقف عملکرد تخمدان کاهش میابد، آهن در نتیجه کاهش دوره‌های قاعدگی افزایش میابد. پیرامون کم خونی در دوران بارداری و لزوم مصرف مکمل های آهن در این دوران بیشتر بخوانید!

اگرچه افزایش آهن در نتیجه یائسگی در محدوده طبیعی فیزیولوژیکی در نظر گرفته می‌شود، مشکلات سلامتی بالقوه در زنان و همچنین در مردان یا نوزادان، می‌تواند با افزایش ذخیره آهن مرتبط باشد. عدم تعادل آهن (کمبود یا اضافه بار) می‌تواند اثرات نامطلوبی بر سلامتی داشته باشد.

کمبود آهن در زنان جوان در عود سرطان سینه نقش دارد و افزایش آهن باعث بروز بیش از اندازه سرطان سینه در زنان یائسه می‌شود. علاوه بر سرطان سینه و بیماری قلبی، افزایش آهن می‌تواند بر جنبه‌های دیگر سلامت زنان پس از یائسگی نیز تاثیر بگذارد. نقش افزایش آهن در گرگرفتگی، پوکی استخوان و پیری پوست؛ سه بیماری رایج مرتبط با یائسگی است.

کپسول سیدرال فورت فارمانوترا

الف) آهن و گرگرفتی

گرگرفتگی بیانگر احساس گرما است و از نظر فراوانی در بین زنان با پیشینه‌های قومی مختلف و همچنین در مدت‌زمان، میزان عود و شدت متفاوت است. تنظیم ضعیف دما منجر به عدم تحمل سرما در افراد مبتلا به کم خونی فقر آهن می‌شود. تولید گرما به دلیل کمبود آهن مختل می‌شود. بنابراین مکمل آهن در خانم ها پیش از سن یائسگی توصیه می‌شود.

ب) آهن و پوکی استخوان

پوکی استخوان یک بیماری شایع است که با تراکم مواد معدنی استخوان کم مشخص شده و منجر به بروز بالای شکستگی‌های استخوانی می‌شود. همچنین در حدود ۵۰ درصد از زنان و ۱۲ درصد از مردان بالا ۵۰ سال رخ می‌دهد. غیر از کمبود استروژن در پوکی استخوان، کمبود آهن رژیم غذایی نیز موثر است. بیماران مبتلا به پوکی استخوان کمی کمبود آهن دارند. از این رو برای آنکه میزان ابتلا خانم‌ها به پوکی استخوان کاهش یابد؛ پیشنهاد می‌کنیم مکمل آهن در خانم ها پیش از سن یائسگی مصرف شود.

قرص استئوپلاس یوروویتال

ج) آهن و پیری پوست

در طی دوران یائسگی؛ پوست نازک، خشک و چروکیده می‌شود که به دلیل تغییر در محتوا کلاژن، الاستین و همچنین توانایی آن در حفظ مایعات است. بدن انسان ظرفیت محدودی برای حذف آهن اضافی دارد. آهن بدن به طور معمول از طریق مدفوع، ادرار و لایه‌برداری سلول‌های اپیدرمی دفع می‌شود.

حدود ۲۰ درصد از ۱ میلی گرم آهن روزانه از رژیم غذایی از طریق پوست دفع می‌شود. هنگامی که ذخیره آهن بدن افزایش میابد، پوست در معرض سطوح بالاتر آهن قرار می‌گیرد که ممکن است باعث آسیب اکسیداتیو و پیری پوست در طول این فرآیند شود. علاوه بر این، افزایش استرس ممکن است پوست را در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش مستعدتر کند.

آهن و پیری پوست

امروزه، اگرچه داده‌های علمی قابل توجهی در مورد فرآیند‌های طبیعی بیولوژیکی و پاتولوژیک موجود است که می‌تواند بر سلامت زنان تاثیر بگذارد، شکاف‌های قابل توجهی در دانش باقی مانده است. تلاش‌هایی برای درک اثرات هورمون‌های جنسی زنانه بر روی سیستم‌های سلولی و اندامی در رابطه با سلامت و بیماری زنان انجام شده است. سیستم بیولوژیکی طبیعی در زنان جوان استروژن بالا و آهن کم است. عکس آن نیز در زنان مسن صادق است؛ مانند استروژن کم و آهن بالا.

افزایش آهن در زنان در دوران میانسالی (سنین ۴۲ تا ۵۱ سالگی) همزمان با کاهش هورمون‌های جنسی زنانه اتفاق می‌افتد. بنابراین، اثرات ترکیبی افزایش کمبود آهن و استروژن می‌تواند بر سلامت زنان تاثیر بسزایی داشته باشد.

با توجه به اینکه تحقیقات و درمان‌های فعلی یائسگی عمدتا بر روی هورمون‌های تخمدانی و گیرنده‌های آن‌ها تمرکز دارند؛ افزایش آهن به عنوان یک عامل خطر در بیماری‌های مرتبط با یائسگی پیچیده‌تر، در عین حال واقعی‌تر و ارزش بررسی بیش‌تر است.

قرص فولیک آلگومد

جمع بندی

با توجه به کم خونی ‌های شدیدی که خانم‌ها ممکن است در دوران قاعدگی داشته باشند، ممکن است آن‌ها را با بیماری‌هایی پیچیده در دوران یائسگی مواجه کند.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد