خرید محصولات برند درموسیس

آیا مصرف مکمل و سرطان مرتبط‌اند؟ بررسی آخرین مطالعات در این زمینه

آیا مصرف مکمل و سرطان مرتبط‌اند؟ بررسی آخرین مطالعات در این زمینه

مصرف مکمل و سرطان – مقدمه

محققانِ دانشگاه «تافتز» در «ماساچوست» آمریکا برای ارزیابی رابطه‌ی بین کیفیت غذا و میزان مرگ و میر افراد، داده‌های بیش از 27000 نفر بزرگ‌سال در ایالات متحده را تجزیه و تحلیل کرده و دریافتند که کیفیت تغذیه با عمر طولانی‌تر مرتبط است؛ اما این نکته درباره‌ی مکمل‌ها صادق نیست؛ یعنی نمی‌توان گفت که مصرف مکمل‌ها الزاماً عمر انسان را طولانی‌تر خواهد کرد. این سوالْ مطرح است که آیا می‌شود با آسودگی خیال، مواد مغذیِ مورد نیاز بدن را از مکمل‌ها دریافت کرد؟ در این مورد نکته‌هایی وجود دارد که حتماً باید از آن آگاه باشید.

تأثیر مکمل‌ها بر زندگی روزانه

اپیدمیولوژیست سرطان، دکتر «فانگ ژانگ» (Fang Zhang) یکی از متخصصان دانشگاه «تافتس» (Tufts) و مسئول ارشد یکی از تحقیقات می‌گوید نتایج برخی آزمایشات نشانگر آن است که استفاده از مکمل‌ها سطح مواد مغذی را بالا می‌برد ولی برخی فوایدی که از غذاهای طبیعی دریافت می‌شود در مکمل‌ها وجود ندارد. او به آزمایشی اشاره می‌کند که یافته‌های آن حاکی از این است که منابع غذاییِ حاوی ویتامین K و منیزیم ریسک مرگ را کاهش می‌دهد ولی این ویژگی در همین ویتامین‌ها و املاح معدنی به شکل مکمل وجود ندارد و ویژگی فوق محدود به منابع غذاییِ این ویتامین‌هاس.

سافت ژل ویتامین د3 1000 ابورنز

هم‌چنین، محققان متوجه شده‌اند که دریافت ویتامین K، ویتامین A و رویِ کافی از طریق یک رژیم غذاییِ متعادل، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد؛ ولی تأثیر همین ویتامین‌ها به شکل مکمل به‌اندازه‌ی فرم غذایی آن نیست؛ با این حال چند دلیل منطقی برای استفاده از مکمل‌ها وجود دارد. به‌طور مثال، کسی که پوکی استخوان دارد باید از مکمل ویتامین ِ D استفاده کند و یا کسی که گیاه‌خوار است لازم است از مکمل ویتامین B12 بهره ببرد.

مصرف مکمل و سرطان چه ارتباطی باهم می‌تواند داشته باشد؟

آیا استفاده از مکمل‌های روزانه باعث بروز سرطان می‌شود؟

محققان در تحقیقی دیگر متوجه شدند که اشخاص عادی در صورت مصرف روزانه بیشتر از هزار میلی‌گرم کلسیم در معرض ابتلا به بیماری سرطان قرار می‌گیرند؛ ولی چنین حالتی در مورد مواد غذاییِ حاوی همین عنصر وجود ندارد. دکتر ژانگ می‌گوید: برخی از مطالعات، ارتباط بین مصرف بیش از حد مواد مغذی و پیامدهای نامطلوب، از جمله افزایش خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را نشان می‌دهد.

بنا به دلیل فوق لازم است که هنگام مصرف مکمل‌ها نکاتی چند را که در ادامه توضیح داده می‌شود در نظر بگیرید.

چه نکته‌هایی برای مصرف مکمل باید در نظر گرفته شود

در زمان خرید مکمل‌ها به چند نکته توجه داشته باشید:

1. از خرید مکمل‌های چینی خودداری کنید (مقررات ناکافی می‌تواند منجر به تولید محصولات آلوده از جمله راه یافتن سطوح بالاتر از حد معمولِ جیوه و آلومینیوم به مکمل‌ها شود.)

2. از خرید مکمل‌هایی که متعلق به برندهای ناشناخته هستند خودداری کنید؛ چون امکان دارد در برخی از آن‌ها هم موادهای آلاینده‌ای مثل جیوه، کادمیوم، سرب، آرسنیک و آلومینیوم وجود داشته باشد.

مگنی بست نوتری بست

3. هنگام خرید مکمل‌ها دنبال محصولات ارزان قیمت یا ارزان خریدن نباشید؛ چون امکان دارد مکمل‌های ارزان قیمت، دوزهایی مطابق با استانداردهای تعیین شده نداشته باشد.

یا از مصرف مکمل‌هایی که حاوی «کاوا کاوا» (kava kava) است خودداری کنید. کاوا کاوا ماده‌ای گیاهی است که مصرف آن تحت شرایطی می‌تواند منجر آسیب دیدن کبد شود.

5. در صورتی که دارو مصرف می‌کنید و قصد مصرف هم‌زمان آن با مکمل را دارید مسئله را با پزشکتان مطرح کنید چون بعضی از داروها و مکمل‌ها می‌توانند باهم تداخل داشته باشند.

6. در صورتی که به دلیل بیماری می‌خواهید مکملی مصرف کنید در انتخاب آن بسیار دقت داشته باشید و اگر سالم هستید سعی کنید ویتامین و املاح معدنی مورد نیاز بدنتان را تا حد امکان از غذاهای مقوی و یک برنامه‌ی غذاییِ متعادل به دست بیاورید.

جمع‌بندی

هر چند مصرف مکمل‌ها روشی آسان برای دریافت تمامی مواد مورد نیاز بدن جلوه می‌کند ولی تحقیقات سال 2019 دانشمندان نشان می‌دهد که مصرف مواد غذایی طبیعی از مصرف مکمل بهتر است و ریسک مبتلا شدن به بیماری‌های ناخواسته از جمله سرطان را هم ندارد. مصرف مکمل و سرطان مستقیماً به هم مرتبط نیست ولی بهتر است در حدِ امکان از منابع طبیعی برای کسب ویتامین‌ها استفاده کنیم.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد