خرید محصولات برند درموسیس

دوز مناسب و نحوه مصرف بی سی ای ای BCAA

دوز مناسب و نحوه مصرف بی سی ای ای BCAA

اثرگذاری دوز مناسب و نحوه مصرف بی سی ای ای (BCAA) در فرآیند ساخت عضلات

گاهی در فرآیند مصرف مکمل‌ها نه تنها انتخاب نوع مکمل باید در هماهنگی با نوع نیاز فرد صورت بگیرد تا  نتیجه‌ی مورد نظر حاصل شود؛ بلکه توجه به ساعت مشخص و مقدار مورد نیاز هم می‌توا ند در کیفیت نتیجه‌ای که حاصل می‌شود تاثیرگذار باشد.

دوز مناسب و نحوه مصرف BCAA از نکات مهمی است که مصرف‌کنندگان این مکمل با دقت بر اجرای صحیح آن می‌توانند نه تنها در رسیدن به عضله‌هایی مطلوب مسیر درست را طی کنند؛ بلکه گوشه‌چشمی هم به عضلات آسیب‌دیده‌ی خود داشته باشند. با ما همراه باشید تا نکات بیشتری را در این حوزه با شما در میان بگذاریم.

قرص بی سی ای ای ویثر

مکمل بی سی ای ای از جمله مکمل‌هایی است که مصرف آن می‌تواند با اثرگذاری شگفت‌‌انگیزی که در فرآیند ساخت عضله‌ها دارد برای خیلی از ورزشکارها مهم باشد. مصرف این مکمل‌ها یا تأمین اسیدهای آمینه ضروری شاخه‌دار موجود در این ماده می‌تواند به بدن شما کمک کند که عضله‌های قوی و حجیم را حفظ و تقویت کنید.

از طرفی ترمیم عضله‌های آسیب‌دیده هم از مزایای دیگر این مکمل‌هاست که خیلی‌ها از آن غافل نمی‌شوند. BCAA حاوی اسیدهای آمینه شاخه‌دار و ضروری مثل لوسین، والین و ایزولوسین است که می‌تواند خیلی از نیازهای بدن را تأمین کند؛ اما جالب است بدانید که حتی مصرف این مکمل‌ها هم باید در ساعات طلایی و ویژه‌ای انجام شود.

دراین‌صورت می‌توانید انتظار تأثیرگذاری بیشتری را از این مکمل‌ها داشته باشید؛ از همین رو تصمیم گرفتیم در این مقاله از وبلاگ روشا از دوز مناسب و نحوه مصرف BCAA با شما علاقه‌مندان به مکمل‌های پروتئینی بیشتر صحبت کنیم.

اگر مقاله‌ی مربوط به بررسی کامل BCAA را هنوز نخوانده‌اید، توصیه می‌کنیم، حتما بعد از این مقاله به سراغ خواندنِ «بی سی ای ای در عضله سازی» رفته و شناخت خود را از این مکمل کاربردی کامل کنید.

bcaa 14

بهترین زمان مصرف مکمل بی سی ای ای (BCAA)

اغلب این سوال مطرح می‌شود که بهترین زمان مصرف BCAA چه زمانی است؟! بر اساس توصیه‌ی متخصصین مصرف روزانه‌ی 4 تا 20 گرم BCAA مجاز است.  اگرچه دوز دقیق و نسبت لوسین به ایزولوسین و والین همچنان در مقالات متعدد مورد مناقشه است؛ اما بیشتر مطالعات در این زمینه دوز 4 تا 20 گرمی BCAA را تایید کرده‌اند. همان‌طور که بالاتر هم گفته‌شد مصرف BCAA در سه زمان قبل، حین و بعد از تمرینات قابل انجام است که به این واسطه میزان اسیدآمینه در خون افزایش پیدا می‌کند، موجب تقویت ساخت و تولید پروتئین و مانع از شکسته‌شدن پروتئین‌های عضله می‌شود

مصرف بی سی ای ای (BCAA) قبل از ورزش

برای اینکه بتوان پاسخ مناسبی برای سوال اهمیت مصرف بی سی ای ای قبل از ورزش پاسخ قابل اعتنایی بیابیم، وبسایت‌های متعددی را بررسی کردیم. از جمله‌ی این وبسایت‌ها می‌توان به focusperformance اشاره کرد.
انواع بی سی ای ای دوبیس
نتیجه‌ی این یافته‌ها را در ادامه به اتفاق خواهیم خواند:
از BCAA می‌توان به عنوان سوخت پیش از ورزش استفاده کرد تا عملکرد فرد را ارتقا دهد. مصرف این مکمل پیش از ورزش
رشد ماهیچه و عملکرد ماهیچه را بهبود می‌بخشد؛ در حالی که انقباض عضلانی را کاهش داده و یا درد عضلانی را به تاخیر می‌اندازد. این کار در میان ورزشکارانی که تمرین‌های  با شدت بالا را انجام می‌دهند، بسیار رایج است.
در یک مطالعه، محققان گزارش دادند که کاربرانی که BCAA را به عنوان یک تمرین پیش از ورزش انتخاب کردند خستگی کمتری را در طول و بعد از جلسه انجام دادند.
مطالعات نشان می‌دهد که مصرف BCAA باید ۰.۰۳ تا ۰.۰۵ گرم وزن بدن و تقریبا ۲ تا ۴ گرم در هر ساعت مصرف می‌شود. راهنمای استاندارد مصرف BCAA روزانه ۱۴۴ میلی‌گرم بر کیلو گرم است. این معادل ۹ گرم برای زنان معمولی و ۱۲ گرم برای مردان در هر روز است.
همچنین ورزشکاران و به طور کلی کاربران مصرف کننده‌ی این مکمل‌ها لازم است حداقل ۳۰ دقیقه قبل از ورزش مکمل را مصرف کنند. مصرف بیش از نیاز این مکمل می‌تواند منجر به سردرد، سرگیجه، و وابستگی به مواد غذایی آن‌ها شود.
بی سی ای ای یوروویتال

مصرف BCAA در حین انجام ورزش (تمرین)

مصرف مکمل‌های BCAA در حین تمرینات استقامتی مانند دویدن یا دوچرخه‌سواری بررسی شده است. این مطالعه روی ۱۹۳ دونده دوی ماراتن انجام شد که نشان داد مصرف ۱۶ گرم BCAA در زمان دویدن باعث می‌شود ورزشکاران نسبت به گروهی که دارونما مصرف کرده بودند، سریع‌تر بدوند.

با این حال مطالعاتی که روی دوچرخه‌سواران انجام شد نشان داد مکمل‌های BCAA نمی‌تواند به بهبود عملکرد جسمانی کمکی کند؛ هرچند شاید در کاهش خستگی ذهنی تاثیر داشته باشد. آگاهی نسبت به این مقوله که BCAA در بدن چگونه عمل می‌کند، به شما درک عمیق‌تری نسبت به چرایی اهمیت اجرای دوز مناسب این مکمل را می‌دهد. به این منظورخواندنِ مقاله‌ی «نحوه عملکرد BCAA در بدن» توصیه می‌شود.

مصرف BCAA بعد از ورزش (تمرین)

بسیاری از متخصصان بر این باورند که ۳۰ تا ۶۰ دقیقه قبل یا بعد از تمرین ورزشی بهترین زمان برای دریافت آمینواسیدهای شاخه‌ای است. این مکمل قبل و حین تمرین، انرژی را افزایش داده و شرایط عضلانی را به حالت آنابولیک تغییر می‌دهد. درصورتی‌که از رژیمی با کربوهیدرات پایین استفاده می‌کنید، این دریافت سریع انرژی همان چیزی است که برای تمرینات ورزشی نیاز دارید؛ با این حال برخی از متخصصان تاثیر استفاده از BCAAها را در زمان‌های مختلفی بررسی کردند که در ادامه نگاهی کوتاه به آن می‌اندازیم.

پودر بی سی ای ای ال اس پی نوتریشن

با این‌حال تفاوت در مصرف آمینواسیدهای شاخه‌ای قبل و بعد از تمرین‌های ورزشی تنها در یک مطالعه‌ی مقدماتی بررسی شده است. در این مطالعه ورزشکاران جوانی که قبل از انجام تمرینات تقویت‌کننده ۱۰ گرم آمینواسید شاخه‌ای مصرف کرده بودند، درد عضلانی کمتری را تجربه کرده و نشانگرهای آسیب‌دیده‌ی عضلانی کمتری نسبت به گروه دوم داشتند. گروه دوم ورزشکارانی بودند که بعد از تمرین ورزشی مکمل‌های BCAA را مصرف کرده بودند.

مطالعه‌ی دیگری نیز در این زمینه انجام شده است که در آن دو گروه ورزشکار دقیقا قبل یا بلافاصله بعد از تمرین ورزشی از آمینواسیدهای شاخه‌ای استفاده کردند. این دو گروه به مدت ۱۰ هفته از این مکمل‌ها استفاده می‌کردند که در هر دو گروه بهبودهای یکسانی در فرم بدن و قدرت آن مشاهده شد.

براساس شواهد این مطالعه تفاوتی ندارد این مکمل‌ها را قبل یا بعد از تمرینات مقاومتی (به عنوان مثال تمرین با وزنه) استفاده کنید.

مصرف BCAA در زمان استراحت

اگر احساس می کنید که رژیم غذاییتان نمی تواند بقدر کافی BCAA را به شکل پروتئین کاملی که از گوشت، لبنیات، ماهی و تخم مرغ بدست می آید تامین کند، این مکمل را بین وعده های غذایی مصرف کنید. مکمل BCAA به صورت کپسول یا به شکل پودر ساده یا طعم دار که با آب مخلوط می شود، فروخته می شود. بیاد داشته باشید که طعم مخلوط آب و پودر ساده BCAA (بدون مواد طعم دار) مورد پسند همه نیست می تواند کمی تلخ باشد.

دوز مناسب و نحوه مصرف بی سی ای ای (BCAA)

سطح آمینواسیدهای شاخه‌ای ۳۰ دقیقه بعد از مصرف آنها به بالاترین میزان در خون می‌رسد. با توجه به این داده شما حدود ۴۵ تا ۶۰ دقیقه پس از ورزش کردن فرصت دارید که حداکثر بهره‌وری را از این مکمل‌ها داشته باشید. با این حال تحقیقات جدید نشان داده‌اند که به اندازه ۵ ساعت بعد از انجام تمرینات ورزشی، بدن فرصت استفاده از آمینواسیدهای شاخه‌ای را دارد.

علاوه بر این زمانی‌که پیش از انجام تمرینات ورزشی وعده غذایی مصرف کرده باشید، زمان مصرف مکمل‌های BCAA اهمیت کمتری خواهد داشت. برای پیدا کردن بهترین زمان مصرف BCAA بهتر است آن را با توجه به رژیم ورزشی خود در برنامه بگنجانید که کمترین آسیب را به شما برساند.

bcaa 20

افزایش اثربخشی مصرف بی سی ای ای  به شرط …

شناخت دقیق از میزان مصرف مکمل‌ بی سی ای ای، تنظیم آن بر اساس وزن فرد، صبوری برای رسیدن به کسب نتیجه در طی یک بازه‌ی زمانی مشخص و قرار دادن مصرف این مکمل در کنار سایر مکمل‌ها، همه و همه نقش مستقیم در نتیجه‌ای که در انتها مشاهده می‌کنید دارند.

دوز مصرفی مکمل ورزشی بی سی ای ای (BCAA)

علاوه بر زمان مصرف مکمل ورزشی BCAA، دوز مصرفی آن نیز در اثربخشی این آمینواسیدها اهمیت دارد. مهم‌ترین نکته برای مصرفBCAA تنظیم گرم مصرفی براساس وزن بدن است.

ورزشکاران باید به ازای هر کیلوگرم وزن بدن ۲۰۰ میلی‌گرم از مکمل‌های ورزشی BCAA را مصرف کنند. به عنوان مثال اگر فردی ۷۵ کیلوگرم وزن دارد باید حداقل روزانه ۱۵ گرم از آمینواسیدهای شاخه‌ای را مصرف کند.

پودر بی سی ای ای های اسپید گلد کر لاین ترک نوتریشن

علاوه بر این، مصرف این مکمل‌های ورزشی به گونه‌ای است که باید به صورت روزانه و حتی در روزهای استراحت در رژیم غذایی ورزشکار قرار گیرد. زمانی می‌توانید نتایج اثربخش این مکمل را مشاهده کنید که حداقل ۱۰ روز به طور مداوم آن را مصرف کرده باشید.

موضوع مهم دیگر در زمان استفاده از مکمل‌های ورزشی BCAA تقسیم آن در رژیم غذایی است. زمانی‌که ۱۵ گرم مکمل مصرفی روزانه‌ی خود را به چند دوز کوچکتر تقسیم کرده و در طول روز مصرف می‌کنید، این منابع آمینویی مفیدتر واقع می‌شوند؛ اما آیا این مکمل پروتئینی هیچ عوارضی ندارد؟ برای پاسخ به این سوال پیش‌نهاد می‌کنم خواندن «عوارض مصرف مکمل BCAA» را از دست ندهید.

در آخر لازم است این نکته را فراموش نکنید که بدن برای سنتز پروتئین که منجر به عضله‌سازی می‌شود به آمینواسیدهای دیگر هم نیاز دارد؛ بنابراین با مصرف BCAA توقع معجزه نداشته باشید. ترکیب این مکمل با گروه‌های آمینویی دیگر نتایج موثرتری را نشان می‌دهد. برای ترکیب منابع آمینواسیدی قوانین آن را در ادامه بیان می‌کنیم.

bcaa 21

ترکیب مکمل بی سی ای ای (BCAA) با سایر مکمل‌ها

برای درک دقیق‌تر عضله‌سازی باید نگاهی کوتاه به فرآیند فعال شدن زنجیره‌ی پروتئین‌سازی بیندازیم. سنتز پروتئین در بدن تا حد زیادی توسط مکانسیم mTOR کنترل می‌شود که این مکانسیم به سطح ATP (واحد انرژی بدن) وابسته است.

زمانی که مکمل BCAA را مصرف می‌کنید، لوسین موجب فعال شدن mTOR می‌شود که این فعال شدن به سنتز پروتئین می‌انجامد. زمانی‌که سطح ATP پایین بیاید فعال شدن mTOR و سنتز پروتئین در هاله‌ای از ابهام خواهد بود.

بنابراین هدف ورزشکار در طول تمرینات ورزشی باید بالا نگه داشتن سطح ATP باشد. برای این کار باید مواد مغذی را قبل و بعد از انجام فعالیت‌های ورزشی مصرف کنید.

نحوه مصرف مکمل BCAA

از طرف دیگر بسیاری از افراد تصور می‌کنند مصرف لوسین برای پروتئین‌سازی کفایت می‌کند؛ در حالی که برای سنتز پروتئین باید نسبت و تعادلی بین اسیدآمینه‌های شاخه‌ای برقرار شود. نسبت ایده‌آل لوسین به والین و ایزولوسین ۱:۱:۲ یا ۱:۱:۳ است که عضله‌سازی را تحریک کند.

مکمل کراتین یکی دیگر از مواد مغذی است که در زمان تمرینات ورزشی باید در دسترس بدن باشد. کراتین اغلب برای بازسازی ATP استفاده می‌شود، درحالی‌که عضله اسکلتی ذخیره‌ی کراتینی اندکی دارد. این مکمل ورزشکاران را برای بالا نگه داشتن سطح ATP و پروتئین‌سازی در طول ورزش همراهی می‌کند.

سیترولین مالات نیز یکی از مکمل‌های فوق‌العاده برای ترکیب با BCAA محسوب می‌شود که مطالعات نشان داده‌اند مصرف ۶ گرم از آن باعث کاهش خستگی و افزایش 30 درصدی تولید ATP می‌شود.

کپسول بی سی ای ای 4:1:1 + ویتامین ب6 دوبیس

این که معیارهای تشخیص مکمل اصل از تقلبی را داشته باشید به شما کمک می‌کند تا در دام سودجویان نیفتاده و پولتان را در مسیر رسیدن به نتایج مورد نظر خود با کمترین ریسکی هزینه کنید. خواندن مقاله‌ی «تفاوت مکمل اصلی از تقلبی» با محوریت این موضوع که پیش‌تر در وبلاگ روشا منتشر شده است می‌تواند این چک‌لیست ارزشمند را در اختیارتان بگذارد.

همچنین وبسایت www.myfitfuel.in تفاوت دوز مصرف BCAA در زنان و مردان را شرح داده که این قسمت را برای اختتامیه مطلب در نظر گرفتیم. در صورت علاقه‌مند بودن به خواندن اصل گزارش می‌توانید روی لینک مورد نظر کلیک کنید.

دوز مصرف بی سی ای ای (BCAA) برای زنان

زنانی که از برنامه ورزشی معمولی پیروی می کنند، باید 3 تا 5 گرم در روز مصرف کنند. به عبارت دیگر، آنها می توانند یک یا دو بار در روز پودر BCAA مصرف کنند. اگر به تمرینات سخت علاقه دارید، دوز روزانه BCAA شما بالاتر است. شما می توانید تا 12 گرم در روز مصرف کنید و میزان مصرف خود را به 4 تا 5 وعده در روز تقسیم کنید.

دوز مصرف بی سی ای ای (BCAA) برای مردان

دوز توصیه شده BCAA برای مردان می تواند 15 تا 20 گرم در روز باشد. اگر به شدت ورزش نمی کنید، می توانید دو بار در روز دوز BCAA را مصرف کنید. به همین ترتیب، اگر یک زندگی پرمشغله در باشگاه دارید، می توانید دوز BCAA خود را در روز به 6-8 وعده 5 گرمی در هر وعده افزایش دهید.

 

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد