خرید محصولات برند درموسیس

7 عملکرد BCAA در بدن

7 عملکرد BCAA در بدن

بی سی ای ای نام دیگر اسیدآمینه‌های شاخه‌ای است که در سنتز پروتئین، جلوگیری از تجزیه‌ی عضلات، کاهش میزان خستگی عضلانی، کاهش چربی و وزن بدن نقش‌آفرین است. برای اینکه بدانید چگونه از این مکمل استفاده کنید تا بهترین نتایج را به دست آورید، نیازی نیست جایی بروید؛ چرا که پیش‌تر در مقاله‌ی «دوز مناسب بی سی ای ای» روی این مورد کار شده است. برای بهره‌مندی از مطالب جامع این مقاله کافی است وارد لینک فوق شوید؛ البته بهتر است قبل از آن این مقاله را به پایان برسانید.

bcaa7

نحوه عملکرد BCAA در بدن

اگر مقاله‌ی «بی سی ای ای چیست» را خوانده باشید حتما  می‌دانید، اسیدآمینه‌های شاخه‌ای BCAA باید از طریق رژیم غذایی دریافت شوند تا بعد از جذب در اختیار عضلات قرار بگیرند. این اسیدآمینه‌ها را در تخم مرغ، سویا، شیر، پنیر، گوشت، مرغ، ماهی و بادام هندی می‌توان یافت؛ اما با مصرف مکمل پروتئینی BCAA این آمینواسیدهای شاخه‌ای را بدون اینکه وارد کبد و روده کنید، مستقیم به جریان خون وارد کرده و به مصرف عضلات می‌رسانید. در این مقاله قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که   «بی سی ای ای در بدن چگونه عمل می‌کند؟

1. سنتز پروتئین و ایجاد حالت آنابولیک در عضلات

آمینواسیدهای شاخه‌ای BCAA از چند طریق به پیشبرد سنتز پروتئین‌ها کمک می‌کنند که در نهایت منجر به رشد عضلانی می‌شود.به طور معمول زمانی‌که از مواد پروتئینی تغذیه می‌کنید بیشتر آمینواسیدها بعد از جذب در روده به کبد منتقل می‌شوند. سپس تصمیم گرفته می‌شود برای سوخت‌وساز به کدام قسمت از بدن مهاجرت کنند؛ اگر بدن به سطح انرژی بیشتری نیاز داشته باشد، تمام آمینواسیدها صرف نظر از نوعشان در راه سوخت‌وساز بدن مصرف می‌شوند تا اینکه برای ترمیم یا ساخت عضله و بافت‌ها استفاده شوند.

اما در شرایطی که بدن به اندازه‌ی کافی منابع انرژی داشته باشد، BCAAها از کبد در امان مانده و به طور مستقیم به بافت‌های عضلانی دسترسی پیدا می‌کنند. در مرحله‌ی بعدی این فیبرهای عضلانی هستند که تصمیم می‌گیرند با ساختارهای آمینواسیدی چه کنند؛ البته این موضوع به نوع اسیدآمینه دریافتی عضلات نیز بستگی دارد.

بی سی ای ای دوبیس

به عنوان مثال طبق مطالعات انجام شده تاکنون آمینواسید لوسین بیشترین امتیاز را در تحریک رشد عضلات داشته است. این آمینواسید از بین ۳ آمینواسید شاخه‌ای دیگر باارزش‌تر بوده و همچون جرقه‌ای برای سنتز موتور پروتئین‌سازی عمل می‌کند؛ اگر بخواهیم از دیدگاه علمی این موضوع را بررسی کنیم لوسین یک فرآیند پیچیده به نام mTOR را فعال می‌کند که باعث افزایش سنتز پروتئین و درنتیجه بافت عضلانی می‌شود. به همین دلیل است که در بیشتر مکمل‌های ورزشی رد پایی از این آمینواسید دیده می‌شود.

bcaa8

این فرآیند باعث می‌شود عضلات به حالت آنابولیک درآمده و برای عضله‌سازی آماده باشند؛ در عین حال ضد کاتابولیک نیز هستند که از آسیب به عضلات محافظت می‌کند.

2. جلوگیری از تجزیه و ایجاد حالت کاتابولیکی عضلات

عملکرد BCAA  در بدن تنها به سنتز پروتئین محدود نمی‌شود. این آمینواسیدهای شاخه‌ای علاوه بر تحریک موتور رشد و سنتز پروتئین، با جلوگیری از تجزیه عضلات به حفظ و پایداری حجم عضله نیز کمک می‌کنند. درواقع با مصرف آمینواسیدهای شاخه‌ای تجزیه‌ی عضلات کاهش پیدا کرده و از ایجاد حالت کاتابولیکی در آنها بعد از انجام تمرینات ورزشی جلوگیری می‌شود.

زمانی‌که یک تمرین مقاومتی انجام می‌دهید روند سنتز و تجزیه‌ی عضله، هر دو، افزایش پیدا می‌کند؛ اما اگر بخواهیم دقیق‌تر نگاه کنیم نرخ تجزیه در عضلات از میزان سنتز آنها بیشتر است. اینجا نقطه‌ای است که آمینواسیدهای شاخه‌ای مکمل ورزشی شما وارد عمل می‌شوند. بعد از انجام تمرینات ورزشی میزان از دست دادن عضلات بیشتر از رشد است تا زمانی‌که این فرآیند را به کمک آمینواسیدهای شاخه‌ای متوقف کنید.

پودر بی سی اِی اِی 5000 دوبیس

3. تولید انرژی مورد نیاز برای عضلات

آمینواسیدها در بدن با توجه به ساختاری که دارند در ۳ دسته طبقه‌بندی می‌شوند؛ برخی از آنها گلوکوژنیک، برخی کتوژنیک و برخی دیگر ترکیبی از هر دو هستند.

آمینواسیدهای گلوکوژنیک برای ساخت گلوکز مورد استفاده قرار می‌گیرند که قند و انرژی را در طول فعالیت‌های ورزشی تامین می‌کند. این درحالی است که از آمینواسیدهای کتوژنیک برای تولید استیل-CoA که پیش‌ساز اسید چرب است استفاده می‌شود. از میان ۳ اسیدآمینه شاخه‌ای، لوسین کاملا کتوژنیک است، والین گلوکوژنیک و ایزولوسین ترکیبی از هردو آنهاست.

به عبارت دیگر از والین و ایزولوسین برای تولید گلوکز استفاده می‌شود؛ درحالی‌که لوسین نقش پر رنگی در تولید انرژی دارد. سوخت‌وساز لوسین مقدار زیادی ATP تولید می‌کند که سوخت اصلی عضلات اسکلتی است؛ چراکه ATP مولکولی است که انرژی لازم برای انقباض عضلات را به سلول‌ها منتقل می‌کند.

بدن برای اینکه نیاز به انرژی را رفع کند BCAA های بیشتری را می‌شکند که این موضوع باعث تامین انرژی و گلوکز مصرفی عضلات خواهد شد.

bcaa 10

4. کاهش میزان خستگی عضلانی

آمینواسیدهای شاخه‌ای در کاهشِ میزان خستگی عضلات نیز نقش دارند. مطالعات مختلفی نشان داده‌اند کاهش میزان BCAA در خون موجب افزایش غلظت هورمون سروتونین می‌شود که نقش برجسته‌ای در احساس خستگی دارد. زمانی‌که والین در دسترس نباشد، آمینواسید تریپتوفان توسط مغز جذب شده و برای تولید سروتونین استفاده می‌شود. هرچه تولید سروتونین بیشتر باشد احساس خستگی در عضلات نیز بیشتر خواهد بود.

این در حالی است که با وجود والین در خون، رقابتی بین تریپتوفان و والین برای جذب توسط مغز در می‌گیرد، رقابتی که به طور معمول والین برنده‌ی نهایی آن است. به بیان دیگر زمانی‌که والین در خون باشد، مغز تریپتوفان کمتری را جذب می‌کند؛ درنتیجه تولید سروتونین نیز کاهش خواهد یافت و عضلات فرصت بیشتری برای تمرین قبل از احساس خستگی دارند.

هرچه تمرین ورزشی شما طولانی‌تر باشد، از آمینواسیدهای شاخه‌ای بیشتری برای سوخت‌وساز بدن استفاده می‌شود. بنابراین لازم است که منبع غنی این آمینواسیدها را به کمک یک مکمل ورزشی بی سی ای ای در اختیار بدن قرار دهید. درواقع زمانی‌که اسیدآمینه‌های شاخه‌ای بیشتری در دسترس بدن قرار داشته باشد می‌توانید با شدت بیشتری و به مدت طولانی‌تری فعالیت ورزشی داشته باشید.این موضوع به خصوص زمانی‌که برای مدت طولانی نمی‌توانید از منابع پروتئینی تغذیه کنید، همچون ساعات طولانی شب و زمانی‌که خواب هستید، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

پودر بی سی ای ای ال اس پی نوتریشن

5. کاهش چربی و وزن بدن

مطالعات بسیاری نشان داده است BCAAها یا لوسین به خودی خود می‌تواند در کاهش وزن بدن مفید واقع شود. لوسین در تنظیم سیری به کمک لپتین (هورمونی که احساس سیری ایجاد می‌کند)، گلوکز و چربی نقش دارد.

این اثر آمینواسیدهای شاخه‌ای اولین بار در سال ۱۹۹۷ زمانی‌که روی کشتی‌گیران مطالعه می‌شد، به دست آمد. این مطالعه نشان داد کشتی‌گیرانی که از مکمل‌های BCAA کم‌کالری استفاده کردند در مقایسه با افرادی که از دارونما استفاده می‌کردند شاهد کاهش وزن بیشتری به خصوص در ناحیه کمر بودند.

بی سی ای ای در بدن چگونه عمل می‌کند؟

علاوه بر این مطالعات دیگری نیز نشان داد مصرف ۶ هفته‌ای مکمل لوسین در ترکیب با رژیم کم‌کالری باعث کاهش چربی بسیاری در موش‌های صحرایی می‌شود. محققان از این مطالعه دریافتند افزایش سنتز پروتئین که ناشی از حضور لوسین در بدن است، باعث افزایش مصرف انرژی در بدن می‌شود. به‌طوری‌که موش‌هایی که با رژیم کم‌کالری لوسین تغذیه می‌کردند نسبت به گروهی که دارونما مصرف می‌کردند، میزان بیشتری از چربی‌های بدنشان را از دست دادند.

چربی‌های بدن

از طرف دیگر این تاثیرات در سایر آمینواسیدهای شاخه‌ای نیز مشاهده شد. به عنوان مثال یکی از جدیدترین مطالعات نشان داد موش‌هایی که از ایزولوسین در کنار رژیم پرچربی خود استفاده می‌کنند، چربی کمتری را نسبت به گروه دیگر دریافت می‌کنند. به موش‌های گروه دیگر یک رژیم با چربی بالا بدون ایزولوسین داده شده بود.

مطالعات بسیاری که در رابطه با آمینواسیدهای زنجیره‌ای ایزولوسین انجام شد، توانایی این آمینواسید را در فعال کردن گیرنده‌های خاصی که به PPARها معروف‌اند، نشان داد. این گیرنده‌ها در افزایش چربی‌سوزی و مهار ذخیره چربی‌ها در بدن فعالیت دارند. به بیان دیگر این گیرنده‌ها در جهت افزایش فعالیت ژن‌هایی حرکت می‌کنند که بدن را به سوزاندن بیشتر چربی‌ها تشویق می‌کند. در عین حال فعالیت ژن‌هایی که بدن را به سوی ذخیره چربی هدایت می‌کند، کمتر می‌شود.

bcaa 12

6. تامین آلانین و گلوتامین مورد نیاز در طول فعالیت ورزشی

مطالعات بسیاری نشان داده‌اند که در طول یک فعالیت ورزشی نیاز بدن به دو ماده آلانین و گلوتامین بیشتر می‌شود.

آلانین از تجزیه پروتئین عضلات حاصل می‌شود که هیچ ورزشکاری نمی‌خواهد توده عضلانی خود را برای تامین آن از دست دهد. بنابراین استفاده از آمینواسیدهای شاخه‌ای بهترین راه‌حلی است که پیش روی شما قرار دارد که از تجزیه عضله دو سر خود جلوگیری کنید!

تمرینات شدید با یک وزنه، عضلات را به سوی یک وضعیت کاملا کاتابولیکی می‌برد که در آن ذخایر گلیکوژن به سرعت تخلیه شده و کبد برای تولید انرژی بیشتر از گلوکز مجبور است آلانین را تبدیل کند. این درحالی است که اگر از مکمل‌های ورزشی BCAA استفاده کرده باشید، سطح آلانین مورد نیاز برای ورزش حفظ می‌شود.

آلانین

این مکمل‌ها همچنین بدن را در ساخت اسیدآمینه گلوتامین درون عضلات اسکلتی همراهی می‌کنند. سطح گلوتامین عضله تعیین کننده میزان سنتز پروتئین و تعادل نیتروژنی است که درنهایت موجب افزایش توده‌ی عضلانی می‌شود.

گلوتامین همچنین یکی از موادی است که در حجم‌دهی به سلول‌ها قدرت زیادی دارد. افزایش حجم یا تورم سلولی، آنها را وارد یک وضعیت آنابولیکی کرده و از کاتابولیسم و تجزیه بافت‌های عضلانی جلوگیری می‌کند.

bcaa 13

7. تعدیل هورمون لپتین

مصرف مکمل‌های BCAA که با لوسین غنی شده‌اند، ترشح هورمون لپتین را تحریک می‌کند. لپتین در تنظیم متابولیسم، وزن و اشتهای بدن نقش دارد. از طرف دیگر ترشح لپتین با میزان سطح چربی در بدن مرتبط است؛ هرچه میزان چربی‌ها در بدن بیشتر باشد ترشح این هورمون نیز بیشتر خواهد بود.

زمانی‌که می‌خواهید با یک رژیم غذایی کم‌کالری وزن بدن خود را کاهش دهید، میزان ترشح لپتین در بدن نیز کمتر می‌شود؛ به همین دلیل است که در این زمان‌ها میزان «هوس غذایی» در افراد بیشتر می‌شود که سطح چربی را به میزان پیشین خود برگردانند.

حال زمانی‌که از یک مکمل حاوی آمینواسیدهای شاخه‌ای استفاده می‌کنید به نوعی بیان لپتین تغییر می‌کند. چراکه لوسین این توانایی را دارد که با فعال‌سازی بیان لپتین در بدن احساس تغذیه را القا کند. در این شرایط بدن تصور می‌کند کالری کافی را دریافت کرده است و متابولیسم به حالت طبیعی خود باقی می‌ماند.

شاید بد نباشد در انتهای این مطلب اشاره‌ای داشته باشیم به بخشی از مقاله‌ای که در webmd در خصوص عملکرد و عوارض BCAA منشر شده است. در این مقاله آمده است که:

«اکثر اسیدهای آمینه در کبد متابولیزه یا تجزیه می شوند. BCAA ها بیشتر در بافت ماهیچه ای متابولیزه می شوند. این باعث می شود مکمل های BCAA برای ورزشکاران و بدنسازان جذاب باشد، اما تحقیقات شواهد قوی برای استفاده از BCAA برای افزایش حجم عضلانی ارائه نمی دهد. مکمل های BCAA ممکن است برای رشد و ریکاوری عضلات بهتر از BCAA های منابع غذایی نباشد. ناتوانی در متابولیسم BCAA باعث چندین بیماری جدی می شود. درمان گاهی شامل کاهش مصرف پروتئین است.» فکر می‌کنم اینجا لازم است به خواندن مقاله‌ی«عوارض مصرف مکمل BCAA» دعوتتان کنم.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد