خرید محصولات برند درموسیس

بی سی ای ای BCAA چیست؟ آشنایی با فواید و عوارض bcaa

بی سی ای ای BCAA چیست؟ آشنایی با فواید و عوارض bcaa

در این مقاله قصد داریم به پرسشِ «bcaa چیست؟» پاسخ دهیم و ضمن بررسی ساختارهای آن گریزی هم به نقش این آمینواسید در عضله‌سازی و همچنین عوارض مصرف بی سی ای ای بزنیم.

انواع مدل بی سی ای ای

آمینواسیدها بلوک‌های سازنده‌ی پروتئین‌ها هستند که بدون وجود آنها نمی‌توان حرفی از عضله‌سازی در بدن زد. در میان آمینواسیدهای مختلف، آمینواسیدهای شاخه‌ای که آنها را به نام BCAA می‌شناسند؛ عملکردی منحصربه‌فرد در بدن دارند. این عملکرد به دلیل خواص فوق‌العاده‌ی ساختارهای تشکیل‌دهنده آمینواسیدهای شاخه‌ایست. مکمل BCAA نیز از این آمینواسیدهای ضروری برای بدن تشکیل شده است.

اگر به صورت حرفه‌ای ورزش‌های مختلف یا بدنسازی را دنبال می‌کنید، احتمالا نام مکمل‌های ورزشی بسیاری به گوشتان خورده است. برای انتخاب دقیق بین انواع مکمل‌هایی که در بازار به فروش می‌رسند، باید ویژگی و عملکرد آنها را بدانید که بتوانید انتخابی اصولی داشته باشید.

بی سی ای ای چیست

در این بخش می‌خواهیم هر آنچه از مکمل بی سی ای ای نیاز است بدانید، در اختیار شما بگذاریم. همراه ما باشید و بعد از آشنایی با آمینواسیدهای شاخه‌ای BCAA برای خرید آنها تصمیم بگیرید.

BCAA چیست؟

اگر پروتئین را به عنوان یک خانه‌ی آجری در نظر بگیریم و از نزدیک به آن نگاهی بیندازیم متوجه بخش‌های مختلف تشکیل‌دهنده‌ی آن می‌شویم. آمینواسیدها که بزرگ‌ترین بخش‌های تشکیل‌دهنده‌ی این خانه‌ی آجری هستند نقش همان آجرها را دارند؛ مولکول‌هایی نسبتا کوچک که با کنار یکدیگر قرار گرفتن، ساختاری همچون خانه‌ی پروتئینی را به وجود می‌آورند. آجرهای آمینواسیدی، خود نیز از کنار هم قرار گرفتن چندین عنصر ساخته می‌شوند. به همین دلیل تنوع آمینواسیدها در بدن بالا بوده و هرکدام نقش به‌خصوصی در بدن بازی می‌کنند.

مکمل bcaa چیست

به عنوان مثال آمینواسیدها در:

ترمیم بافت‌ها و بازسازی سلول‌ها؛
تولید انرژی؛
تشکیل آنتی‌بادی؛
شرکت در سیستم هورمونی و آنزیم‌ها؛
ساخت DNA و RNA؛
حمل اکسیژن در سراسر بدن؛
ساخت عضله؛
ساخت گلبول‌های قرمز و صدها مولکول دیگر مورد نیاز بدن؛

نقش دارند. از میان تنوعی که در اسیدآمینه‌های مختلف وجود دارد، بدن انسان توانایی ساخت برخی از آنها را دارد و برخی دیگر را هم، نمی‌تواند بسازد؛ به همین دلیل آنها را آمینواسیدهای ضروری نامیده‌اند. این ۹ اسیدآمینه به‌خصوص لازم است که از طریق رژیم غذایی در اختیار بدن انسان قرار بگیرد.

انواع بی سی ای ای دوبیس

آمینواسیدهای ضروری و غیرضروری را بشناسید!

بدن توانایی ساخت ۹ گروه آمینویی را ندارد که آنها را ضروری می‌نامند. این ۹ اسیدآمینه عبارت هستند از:

  • ایزولوسین 
  • لوسین 
  • لیزین
  • متیونین 
  • فنیل آلانین 
  • ترئونین 
  • تریپتوفان 
  • هیستیدین 
  • والین

در مقابل این ۹ اسیدآمینه، گروهی دیگر قرار دارند که بدن با توجه به عناصری که در اختیار دارد قادر است آنها را بسازد. این آمینواسیدها شامل آلانین، آرژنین، آسپاراژین، آسپارتیک اسید، سیستئین، اسید گلوتامیک، گلوتامین، گلیسین، اورنیتین، پرولین، سرین و تیروزین می‌شود.

حال شاید بپرسید آمینواسید‌های شاخه‌ای کجای این دسته‌بندی قرار می‌گیرند. BCAAها گروهی ۳ عضوی از اسیدآمینه‌ها هستند که به دلیل ساختار زنجیره‌ای شکلی که دارند، این نام را به خود اختصاص داده‌اند. این ۳ اسیدآمینه هم جزء آمینواسیدهای ضروری بدن محسوب می‌شوند که حضور آنها در بدن منوط به دریافت از طریق رژیم غذایی است. اسیدآمینه‌های شاخه‌ای لوسین، ایزولوسین و والین هستند.

قرص بی سی ای ای پی ان سی

دلیلی که اسیدآمینه‌های شاخه‌ای را از دیگر مولکول‌ها جدا می‌کند، محل متابولیسم آنهاست. درصد بیشتری از این اسیدآمینه‌ها توسط عضلات اسکلتی متابولیزه می‌شود و کبد در استفاده از آنها نقش کمرنگ‌تری دارد. به همین دلیل است که مکمل‌ ورزشی بی سی ای ای را برای عضله‌سازی استفاده می‌کنند. حال که متوجه ترکیب مکمل‌های ورزشی بی سی ای ای شدید بیایید ببینیم این آمینواسیدهای متفاوت چه نقشی را در بدن بر عهده دارند.

عوارض مصرف مکمل BCAA

چرا نباید از عوارض مصرف مکمل BCAA ترسید؟!

در بیشتر موارد، BCAA ها بی‌ضرر هستند و اکثر متخصصان مصرف آن را پیشنهاد می‌کنند؛ با این حال، مانند هر چیز دیگری، استفاده‌ی بیش از حد می‌تواند عوارض جانبی بالقوه منفی داشته باشد.  عوارض جانبی BCAA می‌تواند شامل خستگی، از دست‌دادن هماهنگی، حالت تهوع، سردرد و افزایش مقاومت به انسولین (که می تواند منجر به دیابت نوع 2 شود) باشد. BCAA ممکن است بر سطح قند خون تأثیر بگذارد، بنابراین هر فردی که جراحی می‌کند باید برای مدتی قبل و بعد از جراحی از مصرف آنها اجتناب کند.

BCAA همچنین برای افراد دارای شرایط خاص منع مصرف دارد. اگرچه زمانی تصور می‌شد که BCAAها در درمان بیماری لو گریگ (ALS) مفید هستند؛ اما اکنون برای افراد مبتلا به این بیماری مشکل‌ساز محسوب می‌شوند. افراد مبتلا به بیماری به نام کتواسیدوری با زنجیره شاخه‌ای (یا بیماری ادرار شربت افرا)، بیماری کلیوی، بیماری کبد، بیماری قلبی و افرادی که الکل بیش از حد مصرف می‌کنند نیز باید از مکمل‌های BCAA خودداری کنند. در ادامه‌ی این بخش به سراغ معرفی 6 موقعیتی می‌رویم که در آن‌ها باید مراقب عوارض احتمالی این مکمل بود.

6 موقعیتی که در آن باید مراقب عوارض مصرف مکمل BCAA باشید!

با این حال مصرف بیش از اندازه‌ی هر ماده‌ای ممکن است با اثرات منفی بالقوه همراه باشد. هرچند بسیاری از متخصصان هیچ مشکلی با مصرف روزانه این آمینواسیدها ندارند؛ اما BCAA در مواردی خاص ممکن است عوارض جانبی جبران‌ناپذیری داشته باشد. درواقع اگر یکی از شرایط زیر را دارید بهتر است از مصرف این آمینواسیدها خودداری کنید. در زمان انجام فعالیت‌هایی که هماهنگی حرکتی نیاز دارد

اگر قصد انجام فعالیتی را دارید که به هماهنگی حرکتی نیاز دارد، بهتر است با احتیاط بیشتری BCAAها را مصرف کنید. از آنجایی که مصرف این نوع از مکمل‌ها ممکن است با مشکلات معده، حالت تهوع، استفراغ، اسهال و نفخ معده همراه باشد، بهتر است قبل از رانندگی و فعالیت‌های مشابه آن از مصرف آنها خودداری شود.

پیش‌بینی می‌کنیم خواندنِ مقاله‌ی نحوه عملکرد BCAA در بدن  برایتان همراه با جذابیت باشد؛ بنابراین بد نیست اگر بعد از خواندن این مطلب، به لینک آبی برگردید و لذت خواندن این مقاله‌ی کاربردی را از خود دریغ نکنید.

  • دوران بارداری و شیردهی

اطلاعات موثقی از نتیجه مصرف BCAAها در زمان بارداری و شیردهی در دسترس نیست؛ بنابراین برای اطمینان بیشتر از سلامت بدن خود و کودک بهتر است از مصرف انواع مکمل‌های پروتئینی در این دوره‌ها پرهیز شود.

عوارض مصرف مکمل BCAA

  • افرادی که بیماری‌های خاصی دارند

افرادی که به بیماری کتواسیدوریا مبتلا هستند در صورت مصرف آمینواسیدهای شاخه‌ای ممکن است دچار تشنج یا عقب‌ماندگی‌های ذهنی و جسمی شوند. همچنین بیماران مبتلا به ALS (اسکلروز جانبی آمیوتروفیک) با مصرف آمینواسیدهای شاخه‌ای دچار نارسایی ریه شده که در موارد بسیاری به مرگ ختم می‌شود. علاوه‌براین بهتر است افرادی که به بیماری‌های کبدی و قلبی دچارند، از مصرف مکمل‌های BCAA خودداری کنند.

  • افرادی که اعتیاد مزمن به الکل دارند

مصرف مکمل‌های بی سی ای ای در افرادی که به الکل اعتیاد دارند با عوارض جانبی شدیدی همراه است. در این افراد آمینواسیدهای شاخه‌ای فرد را دچار بیماری‌های کبدی و درنهایت آسیب‌های مغزی می‌کند.

  • پایین بودن قند خون

افرادی که با مشکل پایین بودن قند خون دست‌وپنجه نرم می‌کنند نباید از آمینواسیدهای BCAA استفاده کنند؛ چراکه برخی مطالعات نشان داده‌اند لوسین با آزاد کردن انسولین از پانکراس موجب کاهش قند خون می‌شود. از طرف دیگر مصرف بیش از اندازه آمینواسیدهای شاخه‌ای ممکن است با افزایش مقاومت به انسولین همراه باشد که می‌تواند منجر به دیابت نوع ۲ شود.

قرص بی سی ای ای ویثر

  • قبل یا بعد از جراحی

از آنجایی که BCAAها روی سطح قند خون تاثیر می‌گذارند باید در زمان جراحی از مصرف این مکمل‌ها خودداری کرد. حداقل ۲ هفته قبل و بعد از انجام جراحی مصرف آمینواسیدهای شاخه‌ای را متوقف کنید.

نگاهی کوتاه به نقش BCAA بر کبد به نقل از وبسایت webmd:

احتمالا برای کاهش عملکرد مغز در افراد مبتلا به بیماری پیشرفته کبدی (آنسفالوپاتی کبدی) مصرف خوراکی BCAA باعث بهبود عملکرد کبد در افراد مبتلا به عملکرد ضعیف مغز ناشی از بیماری کبدی می‌شود.
اختلال حرکتی که اغلب توسط داروهای ضد روان پریشی (دیسکینزی دیررس) ایجاد می‌شود. به نظر می‌رسد مصرف خوراکی BCAA علائم این بیماری را در بزرگسالان و کودکانی که داروهای ضد روان پریشی مصرف می کنند کاهش می‌دهد.

کپسول بی سی ای ای 4:1:1 + ویتامین ب6 دوبیس

در سرطان کبد به نظر نمی‌رسد مصرف 50 گرم BCAA خوراکی دو بار در روز به مدت یک سال باعث بهبود نتایج در افراد مبتلا به سرطان کبد شود که تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند.
به احتمال زیاد برای بیماری لو گریگ (اسکلروز جانبی آمیوتروفیک یا ALS). مصرف خوراکی BCAA در افراد مبتلا به ALS مفید نیست. در واقع، ممکن است عملکرد ریه را بدتر کند و احتمال مرگ را در افراد مبتلا به این بیماری افزایش دهد. علاقه به استفاده از BCAA برای تعداد ی از اهداف دیگر وجود دارد، اما اطلاعات قابل اعتماد کافی برای گفتن اینکه آیا ممکن است مفید باشد وجود ندارد.

اگر از مصرف‌کنندگانِ BCAA هستید، حالا دیگر با عوارض مصرف مکمل BCAA برای گروه‌های خاص آشنا شده‌اید؛ اما در کنار این موضوع، آگاهی از  «دوز مناسب BCAA» هم بسیار قابل تامل است و خوب است در این خصوص هم اطلاعات خود را کامل کنید.

قرص بی سی ای ای یوروویتال

 به گزارش هلث‌لاین برخی تحقیقات نشان می‌دهد که BCAA ها می‌توانند به کاهش درد عضلانی بعد از تمرین کمک کنند. غیر معمول نیست که یک یا دو روز بعد از تمرین احساس درد کنید، به خصوص اگر برنامه ورزشی شما جدید باشد.

قرص بی سی ای ای ویثر

این درد، درد عضلانی تاخیری (DOMS) نامیده می‌شود که 12 تا 24 ساعت پس از ورزش ایجاد می‌شود و می‌تواند تا 72 ساعت طول بکشد؛ در حالی که علت دقیق DOMS به وضوح درک نشده است، محققان معتقدند که این نتیجه پارگی‌های ریز در ماهیچه‌ها پس از ورزش است.

نشان داده شده است که BCAAها آسیب عضلانی را کاهش می‌دهند، که ممکن است به کاهش طول و شدت DOMS کمک کند. چندین مطالعه نشان می‌دهد که BCAA تجزیه پروتئین را در طول ورزش کاهش می‌دهد و سطح کراتین کیناز را کاهش می‌دهد که نشانگر آسیب عضلانی است.

در یک مطالعه، افرادی که قبل از تمرین اسکوات مکمل BCAA را دریافت کردند، در مقایسه با گروه دارونما، کاهش DOMS و خستگی عضلانی را تجربه کردند؛ بنابراین، مکمل BCAA، به ویژه قبل از ورزش، ممکن است زمان بهبودی را تسریع کند.

و در آخر…

BCAA که آنها را به نام آمینواسیدهای شاخه‌ای می‌شناسند، لوسین، ایزولوسین و والین هستند که با داشتن ساختاری منحصربه‌فرد به جای متابولیزه شدن در کبد، بیشتر در عضلات اسکلتی مصرف می‌شوند. این آمینواسیدها که جزء گروه‌های آمینویی ضروری محسوب می‌شوند نمی‌توانند توسط بدن تولید شوند؛ بنابراین باید آنها را در رژیم غذایی قرار داد.

از طرف دیگر مطالعات بسیاری نشان داده است که لوسین بیشترین نقش را در فعال‌سازی زنجیره‌ی سنتز پروتئین دارد که در نهایت به عضله‌سازی می‌انجامد. با این حال برای مصرف مکمل‌های BCAA باید موارد مختلفی را در نظر گرفت. این مکمل‌ها به تنهایی نمی‌توانند حجم توده عضلانی را افزایش دهند؛ درواقع در کنار این محرک‌های پروتئین‌سازی باید از یک رژیم غذایی غنی نیز تغذیه کنید.

BCAA چیست؟ بررسی کامل مکمل بی سی ای ای

از طرف دیگر بهتر است دوز مصرفی مکمل را رعایت کرده و آن را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید. فراموش نکنید نتایجی که در ذهن دارید تنها با خرید مکمل‌های ورزشی BCAA اورجینال، دست‌یافتنی خواهند بود. در این بخش اطلاعات کاملی از  BCAAها در اختیار شما قرار دادیم که به کمک آنها می‌توانید بیشترین بهره‌وری را از این مکمل‌های مفید داشته باشید.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد