خرید محصولات برند درموسیس

11 عواملی که باعث تشدید آلرژی یا حساسیت فصلی می‌شوند

11 عواملی که باعث تشدید آلرژی یا حساسیت فصلی می‌شوند

چه چیزهایی آلرژی یا حساسیت فصلی را بدتر‌ می‌کند؟

آبریزش بینی، خارش چشم و بینی، بدترین اتفاقاتی هستند که ممکن است آنها را در فصل بهار و تابستان تجربه کنید. اما آیا‌ می‌دانستید ممکن است ناخواسته علائم حساسیت فصلی را شدیدتر کنید؟!

در ادامه با 11 محرک آلرژی فصلی آشنا‌ می‌شویم که‌ می‌توانند علائم حساسیت را بدتر کنند. پس حواستان به این محرک‌ها باشد.

خرید مکمل های سلامت ریه

پروتئین‌های گرده‌ مانند روی میوه‌ها و سبزیجات

اگر وقتی چیزی را بو‌ می‌کنید دچار عطسه‌ می‌شوید، احتمالا در خودرن برخی از میوه‌ها و سبزیجات هم با این مشکل مواجه‌ خواهید بود. به این آلرژی، سندرم آلرژی دهانی (OAS)‌ می‌گویند و آکادمی آلرژی و آسم آمریکا (AAAAI) تخمین زده که 50 تا 75 درصد افراد درگیر آن هستند.

این اتفاق به دلیل وجود برخی از پروتئین‌های خاص روی سطح محصولات خام مثل سیب، گوجه فرنگی، طالبی و...‌ می‌افتد. در واقع آلرژی به گرده ناشی از یک مجموعه مواد غذایی محرک است که آن گرده یا پروتئین را روی خودشان دارند. پروتئین‌هایی که روی مواد غذایی وجود دارند، باعث رفتار مشابه بدن در زمان برخورد با گرده‌ می‌شوند. به همین دلیل با بوییدن برخی مواد غذایی یا خوردن آنها، بدن تصور‌ می‌کند گرده را بلیعده‌اید؛ در نتیجه علائمی مثل سرفه، خارش گلو و دهان ظاهر خواهد شد.

در این شرایط‌ می‌توانید با کندن پوست میوه‌ها، علائم حساسیت را کمتر کنید. حتی پختن میوه‌ها و سبزیجاتی که به آنها حساسیت دارید، در کاهش علائم آلرژی موثر است.

لنزهای تماسی

لنزهای تماسی

در فصل‌هایی که گرده‌ها بیشتر‌ می‌شوند، بهتر است به سراغ عینک خودتان بروید و از پوشیدن لنزهای تماسی خودداری کنید. زمانی که لنز تماسی داشته باشید، ممکن است گرده‌ها در داخل چشم به دام بیفتند و همان جا باقی بمانند که مشکلات بیشتری را به وجود‌ می‌آورد.

لنزهای تماسی مستعد جذب محرک‌های آلرژی، مثل گرده یا دود هستند. اگر مجبور به استفاده از این لنزها هستید، بهتر است در طول فصل‌هایی که حساسیت به اوج خودش‌ می‌رسد، از لنزهای یک بار مصرف استفاده کنید تا مانع از تجمع گرده‌ها و آلودگی‌ها در چشم شوید.

استرس و اضطراب

استرس باعث‌ می‌شود بیشتر مستعد خارش گلو و خس خس کردن شوید. یک مطالعه در سال 2021 انجام شد که نشان داد هورمون‌های مربوط به استرس، یعنی کورتیزول، تولید سلول‌هایی که مسئول التهاب آلرژیک بینی هستند را تحریک‌ می‌کند.

خوشبختانه یک راهکار ساده برای جلوگیری از این اتفاقات دارید: آرام باشید! زمانی که استرس و اضطراب درونی‌تان بیشتر شود، علائم حساسیت فصلی هم شدیدتر خواهد شد.

کپسول کوئرس پلاس نوتراکس

مصرف نوشیدنی‌های الکلی

الکل، به خصوص شراب قرمز،‌ می‌تواند علائم حساسیت فصلی را از کنترل خارج کند. برخی از افراد به سولیفت‌ها که در نوشیدنی‌های الکلی هستند حساسیت زیادی دارند و این ماده‌ می‌تواند آلرژی فصلی آنها را بدتر کند.

مصرف داروهای اشتباه

داروهای متنوعی برای درمان آلرژی وجود دارد که همگی آنها ادعا‌ می‌کنند در عرض چند روز عطسه و سرفه شما را قطع خواهند کرد. با این حال بنیاد آسم و آلرژی آمریکا (AAFA)، اکثر این داروها در یکی از سه دسته اصلی داروهای آلرژی قرار‌ می‌دهد: آنتی هیستامین‌ها، ضداحتقان‌ها و کورتیکواستروئیدها.

در واقع هر دارویی که برای درمان آلرژی از داروخانه تهیه‌ می‌کنید، در یکی از این 3 دسته قرار‌ می‌گیرد. حالا کافی است بدانید کدام دسته از داروهای آلرژی، بیشترین تاثیر را در کنترل علائم آلرژیک شما دارند.

آنتی هیستامین معمولا عطسه، خارش و آبریزش بینی را تسکین‌ می‌دهد، در حالی که ضد احتقان‌ها با احتقان ناشی از متورم شدن مجاری بینی مقابله‌ می‌کنند. کورتیکواستروئیدها نیز تورم و خارش را تسکین‌ می‌دهند. اما اگر علائم آزاردهنده حساسیت ادامه پیدا کند، باید به یک متخصص آلرژی مراجعه کنید.

انواع عطرها یا شمع‌های معطر

انواع عطرها یا شمع‌های معطر

محصولات حاوی عطر‌ می‌توانند مجاری بینی و چشم‌ها را تحریک کنند. بنابراین انواع عطر و اسپری، لوسیون‌های معطر بدن، شمع‌ها یا بخورهای معطر و... را باید برای تسکین آلرژی کنار بگذارید.

زمانی که در خیابان راه‌ می‌روید یا در یک فروشگاه بزرگ هستید، هیچ راه فراری از بوها ندارید؛ تنها راهکار عملی و بهترین دفاع این است که حداقل وسایل معطر را از خانه خودتان حذف کنید تا علائم حساسیت‌تان کمتر شود.

اسپری بینی گیاهی آلرگل گل دارو

کلر

استخرهای حاوی کلر، چه در آنها شنا کنید و چه در نزدیکی‌شان بنشینید،‌ می‌توانند به اندازه عطر و وسایل معطر روی تشدید آلرژی‌تان تاثیر بگذارند. در واقع کلر یک گاز تحریک کننده است و همان کاری را انجام‌ می‌دهد که بخارات دیگر انجام‌ می‌دهند. اگر بوی کلر را احساس‌ می‌کنید، یعنی توانسته به بدن شما نفوذ کند. از این منظر، استخرهای سرپوشیده شرایط بدتری نسبت به استخرهای روباز دارند.

علاوه بر این حواستان باشد که محصولات پاک کننده و سفید کننده نیز حاوی درصد خاصی از کلر هستند که‌ می‌تواند برای تحریک آلرژی در شما کافی باشد.

البسه پشمی

البسه پشمی

لباس‌های پشمی یکی دیگر از محرک‌های آلرژی هستند، به خصوص اینکه این دسته از لباس‌ها را به صورت مرتب‌ نمی‌شوییم و‌ می‌توانند مجموعه‌ای از گردوغبار و گرده را روی خودشان جذب کرده باشند.

اگر در طول فصولی که دچار آلرژی‌ می‌شوید‌ می‌خواهید از لباس‌های پشمی یا لباس‌هایی که پارچه چسبنده دارند استفاده کنید، حتما بعد از هر بار استفاده آنها را بشویید. خشک کردن لباس‌ها با خشک‌کن‌های مکانیکی یا ماشین لباسشویی نیز تاثیر زیادی در از بین بردن گرده‌های روی لباس دارد.

فاصله زیاد بین دوش گرفتن‌ها

حواستان باشد که گرده‌ها فقط به لباس شما‌ نمی‌چسبند، بلکه به پوست و موی شما نیز خواهند چسبید. ذرات ریز همچون غبار به روی شما فرود‌ می‌آیند و در صورتی که فاصله بین دوش گرفتن‌ها زیاد باشد،‌ می‌توانند علائم حساسیت را شدیدتر کنند.

دوش گرفتن پیش از خواب یا دوش گرفتن در صبح تا حد زیادی گرده‌ها را از روی پوست و مو پاک‌ می‌کند؛ در نتیجه علائم آلرژی هم کمتر خواهد شد.

آب و هوا

آب و هوا

حساسیت فصلی احتمالا در روزهای خشک، آفتابی و با وزیدن باد بدتر‌ می‌شود؛ یعنی زمانی که درختان، گرده را در هوا منتشر‌ می‌کنند و طوفان آنها را در اطراف پخش‌ می‌کند. البته روزهای ابری و بارانی هم‌ می‌تواند علائم آلرژی را تشدید کند. بارش‌های سبک، گرده‌های موجود در هوا را پراکنده و در مساحت بزرگ‌تری پخش‌ می‌کند. شرایط آب و هوایی ابری و رعد و برق نیز‌ می‌تواند گرده‌ها را پار کرده و قطعات گرده را برای چندین ساعت در جو باقی نگه دارد.

دود سیگار

دود سیگار

حساسیت‌های فصلی و آلرژی را باید به لیست مشکلات سلامتی ناشی از سیگار اضافه کرد. به گفته موسسه ملی علوم بهداشت محیطی (NIEHS)، هم سیگار کشیدن و هم دود سیگار با تب یونجه مزمن و عفونت‌های سینوسی مرتبط هستند. البته هنوز دلایل این ارتباط مشخص نشده، با این حال این موسسه اعلام کرده که دود سیگار‌ می‌تواند صدها ماده شیمیایی مختلف داشته باشد که برخی از آنها محرک آلرژی هستند و علائم حساسیت فصلی را تشدید‌ می‌کنند.

نتیجه گیری

احتیاط و اقداماتی مانند پختن میوه‌ها و سبزیجات، استفاده از عینک به جای لنزهای تماسی، مدیریت استرس، کنترل مصرف نوشیدنی‌های الکلی، استفاده صحیح از داروهای آلرژی، اجتناب از محصولات عطردار، محدود کردن تماس با کلر، استفاده از لباس‌های مناسب و تمیز، حفظ بهداشت پوست و مو، نظم دادن به دوش گرفتن، و جلوگیری از معرض شدن به دود سیگار می‌تواند به کاهش علائم حساسیت فصلی کمک کند.
بسیاری از حساسیت های فصلی بر روی سیستم تنفسی و ریه تاثیر میگذارند که میتوانید با استفاده از مکمل سلامت ریه از این مشکلات جلوگیری کنید.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد