خرید محصولات برند درموسیس

سرطان پروستات چیست؟ بررسی راه‌ های پیشگیری و درمان

سرطان پروستات چیست؟ بررسی راه‌ های پیشگیری و درمان

در پاسخ به سوال کاربران گرامی مبنی بر این که سرطان پروستات چیست؟ بررسی راه ‌های پیشگیری و درمان سرطان پروستات را در این مقاله تقدیم می‌کنیم. با وبلاگ داروخانه روشا همراه باشید که پیش از خرید مکمل پروستات اطلاعات کاملی از این موضوع کسب کرده و بدانید «چگونه سلامت پروستات خود را تضمین کنیم؟».

سرطان پروستات چیست؟

به‌طور کلی سرطان با از کنترل خارج شدن سلول‌های بدن آغاز می‌شود. هر قسمت از سلول‌های بدن می‌تواند تبدیل به سلول‌های سرطانی شده و سپس به سایر اعضا سرایت کند. سرطان پروستات با از کنترل خارج شدن سلول‌های غده‌ی پروستات شروع می‌شود. پروستات، غده‌ای است که در روند ادرار و تولید بخشی از منی در آقایان نقش دارد. پروستات در زیرِ مثانه و جلوی قسمت راست روده (آخرین قسمت روده) قرار دارد. در پشت پروستات، غده‌ای به نام « وزیکول منی» هست که بیشترِ مایع منی را می‌سازد. مجرای ادرار از وسط پروستات می‌گذرد. مجرای ادرار، لوله‌ای است که ادرار و منی را از طریق آلت تناسلی به خارج از بدن منتقل می‌کند. اندازه‌ی طبیعی پروستات در مردان جوان به‌اندازه‌ی یک گردو است ولی در مردان بزرگ‌سال می‌تواند بسیار بزرگ‌تر باشد.

سرطان پروستات چیست؟ بررسی راه‌ های پیشگیری و درمان انواع سرطان پروستات

تقریباً تمامی سرطان‌های پروستات « آدنوکارسینوم» هستند و از سلول‌هایی که مایع پروستات را به مایع منی می‌افزایند آغاز می‌شوند. انواع دیگر سرطان پروستات عبارت است از:

  • کارسینوم‌های دارای سلول کوچک
  • تومورهای عصبی غدد درون ریز (به غیر از کارسینوم‌های دارای سلول کوچک)
  • کارسینوم‌های دارای سلول‌های انتقالی
  • «سارکوم»‌ها

سرطان پروستات چیست؟

این انواع دیگر سرطان پروستات به‌ندرت مشاهده می‌شوند و سرطان پروستات هر شخص به‌احتمال بسیار زیاد، آدنوکارسینوم است. برخی از انواع سرطان‌های پروستات به‌سرعت گسترش می‌یابند، اما بیشتر سرطان‌های پروستات به‌کندی رشد می‌کنند. مطالعات کالبد شکافی نشان می‌دهد که خیلی از مردان مسن (و حتی برخی از مردان جوان‌تر) که به دلایلی دیگر فوت کرده‌اند نیز سرطان پروستات داشته‌اند ولی آن سرطان هرگز در طول زندگی آن‌ها را تحت تأثیر قرار نداده است؛ طوری که در بسیاری از موارد، نه آن‌ها و نه حتی پزشکانشان نمی‌دانستند که آن‌ها مبتلا به سرطان پروستات هستند.

شرایط پیشْ سرطانیِ پروستات چیست؟

برخی تحقیقات، نشانگر آن است که سرطان پروستات دارای یک دوره‌ی پیش سرطانی است. این نتیجه در آزمایش‌هایی که بر روی نمونه‌هایی از پروستات مردان انجام شده به دست آمده است. هم‌چنین در روند ابتلا به سرطان پروستات و طی بررسیِ «نئوپلازی داخل اپیتلیال پروستات» (Prostatik intraepitelyal neoplazi) دو نوع نتیجه مشاهده می‌شود:

  • خفیف: در این حالت، احتمال ابتلا به سرطان پروستات رد می‌شود.
  • شدید: در این حالت، قالب‌های سلولیِ غیرعادی مشاهده می‌شود و احتمال ابتلا به سرطان پروستات با گذشت زمان وجود دارد. در برخی از مردان نوع شدید حتی در 20 سالگی هم می‌تواند مشاهده شود؛ ولی در بعضی اشخاص با وجود تثبیت احتمال ابتلا به سرطان پروستات هیچ وقت این اتفاق روی نمی‌دهد.

آتروفی التهابی پرولیفراتیو (PIA)

در حالت «آتروفی التهابی پرولیفراتیو»، سلول‌های پروستات، کوچک‌تر از اندازه‌ی معمولی هستند و علائم التهاب در آن‌ها مشاهده می‌شود. بروز این عارضه می‌تواند منجر به ابتلا شخص به نوع شدید «نئوپلازی داخل اپیتلیال پروستات» و یا ابتلا به سرطان پروستات بشود. توضیح این نکته ضروری است که تشخیص زودهنگام سرطان پروستات در درمان موفقیت آمیز آن نقش بسیار مهمی دارد.

سافت ژل ساوپالمتو کمپلکس ویتامین لایف

علائم سرطان پروستات

هر چند دقیقاً مشخص نیست که سرطان پروستات به چه علت شکل می‌گیرد؛ ولی روند شکل گیری سرطان پروستات ناشی از تغییراتی است که در DNA سلول‌های پروستات روی می‌دهد. DNA سلول، در حقیقت دستورالعملی که سلول باید انجام بدهد را در خود جای داده است. تغییرات در DNA باعث می‌شود که سلول، نسبت به وضعیت عادی، سریع‌تر رشد کرده و تکثیر شود؛ در حالی که سایر سلول‌های معمولی می‌میرند این سلول‌ها به زندگی و تکثیر ادامه می‌دهند و در نزدیک‌ترین عضو، یک تومور به وجود می‌آورند. برخی از این سلول‌های غیرعادی تقسیم شده به سایر اعضای بدن هم سرایت می‌کنند که به آن «متاساز» گفته می‌شود. سرطان پروستات در مراحل اولیه ممکن است هیچ نشانه‌ای نداشته باشد؛ ولی با پیشرفت آن ممکن است برخی از نشانه‌های زیر آشکار شود:

  • مشکل در ادرار کردن
  • کاهش فشار ادرار
  • وجود خون در ادرار
  • وجود خون در منی
  • دردِ استخوان
  • کاهش وزن، بدون علت خاص
  • اختلال در نعوظ

با مشاهده‌ی هریک از علائم فوق، فرد باید به پزشک مراجعه کند.

عوامل زمینه ساز سرطان پروستات

حال این سوال مطرح است که چگونه سلامت پروستات خود را تضمین کنیم؟

قرص پروستیکا گلدن لایف

قرص پروستیکا گلدن لایف، محصولی کاملاً موثر و کاربردی جهت بهبود عملکرد پروستات است. این کپسول به دلیل اینکه حاوی مقادیر بالایی از عصاره‎های گیاهی همچون گیاه نخل بادبزنی است خواص مؤثری دارد.

به‌طور خلاصه این کار از طریق بهبود برنامه‌ی غذایی و سبک زندگی و نیز از طریق مشورت با پزشک برای معرفی بهترین مکملهای کمک درمانی برای سلامت پروستات امکان پذیر است. ابتدا باید بدانیم چه مواردی خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می‌دهد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت است از:

  • افزایش سن: سرطان پروستات بعد از 50 سالگی شایع‌تر است.
  • نژاد: سرطان پروستات بدخیم در بین سیاه‌پوستان بیشتر شیوع دارد ولی علت آن هنوز دقیقاً مشخص نشده است.
  • سابقه‌ی خانوادگی: وجود سابقه‌ی سرطان پروستات در افراد درجه یک خانواده و یا سرطان سینه‌ی بدخیم، ریسک ابتلا به سرطان پروستات را در فرد، افزایش می‌دهد.
  • اضافه وزن: احتمال ابتلا به سرطان پروستات و نیز بازگشت بیماری در افراد چاق بیشتر از افراد لاغر است.

عوارض سرطان پروستات

  • متاساز: سرطان پروستات می‌تواند به اندام‌های مجاور مانند مثانه سرایت کند یا از طریق جریان خون یا سیستم لنفاوی به استخوان‌ها یا سایر اندام‌ها برسد. اگر سرطان پروستات به استخوان‌ها گسترش یابد می‌تواند باعث درد و شکستگی استخوان شود. زمانی که سرطان پروستات به سایر نواحی بدن سرایت کرد، ممکن است همچنان به درمان پاسخ دهد و کنترل شود؛ اما درمان کامل آن بعید است.
  • بی‌اختیاری: هم سرطان پروستات و هم درمان آن می‌تواند موجب بی‌اختیاریِ ادرار شود. درمانِ بی‌اختیاری به نوع سرطان، شدت و احتمال بهبود آن در طول زمان بستگی دارد. گزینه‌های درمانی ممکن است شامل داروها، «کاتتر»ها (نوعی ابزار پزشکی) و جراحی باشد.
  • اختلال در نعوظ: اختلال نعوظ هم می‌تواند ناشی از سرطان پروستات یا درمان آن از طریق جراحی، پرتوْ ‌درمانی یا هورمونْ درمانی باشد. استفاده از برخی داروها، ابزارها و جراحی برای درمان اختلال نعوظ می‌تواند تجویز شود

سرطان پروستات چیست؟ بررسی راه‌ های پیشگیری و درمان آن

با رعایت موارد زیر امکان ابتلا به سرطان پروستات به حداقل کاهش خواهد یافت:

مصرف میوه و سبزی‌ها

این موضوع که آیا می‌توان با خوردن سبزی و میوه به سرطان پروستات مبتلا نشد تثبیت نشده است؛ ولی دست کم خوردن میوه و سبزی باعث حفظ سلامت عمومی و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و همین امر به هر حال توان مقابله با انواع بیماری‌ها از جمله سرطان پروستات را بیشتر می‌کند.

خرید سافت ژل پروستا باریج اسانس

حذف نان سفید، گوشت قرمز، نمک، غذاهای فست فود و خوردن نان سبوس دار و مصرف تخم مرغ و گوشت مرغ برای پیشگیری از ابتلا به سرطان پروستات مؤثر است. پرهیز از استرس، نوشیدن آب کافی و استفاده از مکمل‌های کمک درمانی می‌تواند به جلوگیری از مبتلا شدن به پروستات مؤثر باشد.

ورزش

طیِ آزمایشی که بر روی تعداد زیادی از مردان مبتلا به پروستات انجام شد تأثیر مثبتِ ورزش کردن بر درمان بیماری‌های مرتبط با پروستات مورد تأیید قرار گرفت. بهتر است شخص، ورزش کردن را با زمان کم شروع کرده و تعداد دفعات و زمان آن را به‌تدریج بیشتر کند. گفتیم که افراد چاق بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات‌اند؛ ورزش می‌تواند به کاهش وزن و داشتن اندامی متناسب کمک کند. فردی که اضافه وزن دارد باید یک برنامه‌ی تغذیه و ورزش از پزشک یا مشاور تغذیه بگیرد.

درمان سرطان پروستات

برحسب نوع سرطان پروستات و وضعیت کلی بیمار و بنا به تشخیص پزشک، روش‌های مختلفی برای درمان سرطان پروستات مورد استفاده قرار می‌گیرد که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر است:

هورمون درمانی

اساس این روش بر سرکوب هورمون‌های مردانه است. این هورمون‌ها به رشد سرطان کمک می‌کنند. هورمون درمانی می‌تواند از طریق مهارکننده‌های CYP17 و «آنتی آندروژن»‌ها که در قالب قرص تجویز می‌شود باشد. این داروها می‌تواند عوارضی در زمینه‌ی کم خونی، اختلال جنسی و مواردی دیگر داشته باشد.

  • داروهای کم کننده‌ی تستوسترون مانند آنتاگونیست LHRH
  • عمل جراحی «ارکیکتومی» (برداشتن بیضه‌ها)
  • داروهای تولیدکننده‌ی تستوسترون.

قرص پروستاتان گل دارو

روش‌های دیگر درمان پروستات عبارت است از:

  • ایمنوتراپی: در صورتی که هورمونْ درمانی پاسخ مناسب ندهد از واکسن پروونج (Sipuleucel-T) که با استفاده از گلبول‌های سفید خون بیمار ساخته می‌شود، استفاده می‌کنند. عوارض این نوع درمان می‌تواند شامل درد مفاصل، حالت تهوع، سردرد و کمر درد باشد.
  • پرتوْ درمانی: پرتوْ درمانی در این مورد به دو روش انجام می‌شود، یکی پرتوْ درمانیِ داخلی که دانه‌های رادیواکتیو در داخل پروستات بیمار قرار داده می‌شود و دیگری پرتوْ درمانیِ خارجی که طیِ آن بر روی غده‌ی پروستات یا نواحی دیگر بدن بیمار پرتوْ درمانی انجام می‌شود.عوارض این نوع درمان می‌تواند شامل مشکلات گوارشی، دشواری در ادرار کردن و توانایی جنسی باشد.
  • شیمی درمانی: شیمی درمانی برای از بین بردن تومورها انجام می‌شود و می‌تواند عوارضی مثل کم شدن وزن، کاهش اشتها و تهوع به همراه داشته باشد.

داروها و مکمل‌های کمک درمانی

چنانچه آزمایش‌های شخص، حاکی از احتمال ابتلا به سرطان پروستات در سطح بالا باشد ممکن است پزشک، داروهایی خاص ازجمله «فیتاستراید» و «دوتاستراید» تجویز کند. این داروهای برای سرطان پروستات و نیز ریزش مو تجویز می‌شود. هم‌چنین ممکن است پزشک، دستور مصرف مکمل‌ پروستات برای سلامت پروستات و یا درمان آن بدهد. آگاهی از این که سرطان پروستات چیست؟ بررسی راه‌ های پیشگیری و درمان آن را دقیق‌تر می‌کند؛ لذا لازم است که در این مورد تا حد امکان از طریق منابع معتبر و طی فواصل زمانی کوتاه کسب اطلاع کرد.

جهت اطلاع از قیمت مکمل پروستات کافیست که فروشگاه روشا را چک کنید و برای انتخاب بهترین مکمل با توجه به شرایط خود با پشتیبانی ارتباط بگیرید.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد