خرید محصولات برند درموسیس

آیا مکمل‌های کلسیم سنگ کلیه تولید می‌کنند؟

آیا مکمل‌های کلسیم سنگ کلیه تولید می‌کنند؟

آیا مصرف مکمل کلسیم باعث بروز سنگ کلیه میشود؟

کلسیم یک ماده مفید است که برای بدن و به‌ویژه استخوان‌ها فواید زیادی دارد. درحالی‌که خوردن غذاهای غنی از کلسیم از کلیه‌ها در برابر تولید سنگ کلیه محافظت می‌کند، اما تأثیر مکمل‌های کلسیم و ویتامین D بر خطر تشکیل سنگ کلیه مشخص نشده است. نیاز روزانه به کلسیم در زنان کمتر از 50 سال و مردان کمتر از 70 سال 1000 میلی‌گرم در روز است. کلسیم چیست؟

در زنان بیش از 50 سال و مردان بیش از 70 سال، نیاز به کلسیم تا 1200 میلی‌گرم در روز افزایش می‌یابد. کلسیم یک ماده معدنی ضروری برای سلامت استخوان‌ها است و دریافت مقدار کمی از آن خطر پوکی استخوان و درنتیجه شکستگی آن‌ها را به دنبال دارد.

سنگ‌های اگزالات کلسیمی رایج‌ترین نوع سنگ کلیه در بین مردم جهان هستند. بنابراین در این مقاله می‌خواهیم بفهمیم که آیا مصرف مکمل کلسیم باعث بروز سنگ کلیه می‌شود؟

کلسیم چیست؟

کلسیم یک ماده مغذی است که همه موجودات زنده ازجمله انسان به آن نیاز دارند. این ماده برای بدن و استخوان‌ها ضروری است. اگر کلسیم به مقدار کافی در بدن نباشد استخوان‌ها دچار مشکل می‌شوند. 99 درصد از کلسیم بدن در استخوان‌ها و دندان‌ها وجود دارد. همچنین برای حفظ ارتباط سالم بین مغز و سایر قسمت‌های بدن به کلسیم نیاز داریم. این ماده معدنی در حرکت عضلات و عملکرد قلب و عروق هم نقش مهمی دارد. 

کلسیم به‌طور طبیعی در بسیاری از غذاها وجود دارد و تولیدکنندگان مواد غذایی آن را به محصولات خاصی اضافه می‌کنند. کلسیم به‌صورت مکمل هم در بازار موجود است. بدن انسان در کنار کلسیم به ویتامین D هم نیاز دارد، زیرا این ویتامین به جذب کلسیم در بدن کمک می‌کند. ویتامین D از روغن ماهی، محصولات لبنی غنی‌شده و نور خورشید به دست می‌آید.

قرص بن فیت ایکس مارت

سنگ کلیه چیست؟

سنگ‌های کلیه توده‌های جامدی هستند که از کریستال تولید می‌شوند. سنگ کلیه همان‌طور که از نامش پیداست در کلیه تشکیل می‌شود، اما ممکن است به قسمت‌های مختلف مانند مثانه و مجرای ادرار هم حرکت کند.

سنگ کلیه ممکن است بسیار دردناک باشد. علل ایجاد این سنگ‌ها با توجه به نوع سنگ متفاوت است. سنگ کلیه انواع مختلفی دارد که عبارت‌اند از: سنگ کلسیمی، سنگ اوریک‌اسیدی، سنگ استروویت (Struvite) و سنگ سیستین (Cystine). جالبت اینجاست که یکی از روش‌های درمان سنگ کلیه مصرف غذاهای غنی از کلسیم است، اما آیا مصرف مکمل کلسیم باعث بروز سنگ کلیه می‌شود؟ برای رسیدن به پاسخ این سؤال با ادامه مطلب همراه باشید.

آیا مکمل‌های کلسیم سنگ کلیه تولید می‌کنند؟

ارتباط مکمل‌های کلسیم با سنگ کلیه 

همان‌طور که گفتیم خوردن غذاهای غنی از کلسیم اجازه تولید سنگ کلیه را نمی‌دهد، اما ممکن است با مصرف مکمل‌های کلسیم و همچنین ویتامین D دچار سنگ کلیه شوید. برای بررسی این موضوع محققان در یک کلینیک ادرار 24 ساعته افرادی که سابقه سنگ کلیه داشتند و همچنین سی‌تی‌اسکن آن‌ها را موردبررسی قرار دادند.

آن‌ها 6050 بیمار با سابقه سنگ کلیه را ازنظر اسکن تصویربرداری و 2061 نفر از آن‌ها را قبل و بعد از شروع مصرف مکمل ازنظر ادرار 24 ساعته بررسی کردند. درمجموع 1486 بیمار با کلسیم، 417 بیمار فقط با ویتامین D و 158 بیمار بدون مکمل موردبررسی قرار گرفتند.

بیمارانی که مکمل‌های کلسیم مصرف می‌کردند، کلسیم و اگزالات (که اجزای تشکیل‌دهنده سنگ کلیه هستند) در ادرارشان کمتر دیده می‌شد، درحالی‌که سطح کلسیم در خون آن‌ها تحت تأثیر قرار نگرفت. بااین‌حال، سرعت رشد سنگ کلیه در این بیماران بیشتر بود که نشان می‌داد مکمل کلسیم می‌تواند در تشکیل سنگ کلیه تأثیرگذار باشد. مکمل ویتامین D دفع کلسیم از طریق ادرار و همچنین رشد سنگ کلیه را کاهش می‌دهد و می‌تواند از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری کند.

قرص سیترابن هولیستیکا

درحالی‌که مصرف کلسیم می‌تواند اثرات مثبتی در تولید نشدن سنگ کلیه داشته باشد نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهند که مکمل در مقایسه با رژیم غذایی ممکن است وضعیت را در افرادی که سنگ کلیه دارند بدتر کند. انجمن نفرولوژی آمریکا گزارش داده که مصرف مکمل‌های کلسیم ممکن است خطر عود سنگ کلیه را افزایش دهند. برگرفته از sciencedaily

سنگ کلیه چگونه تشکیل می‌شود؟

سنگ‌های اگزالات کلسیم زمانی تشکیل می‌شوند که ادرار بسیار غلیظ شود و اگزالات کلسیم موجود در آن به کریستال و سنگ تبدیل شود. اگر آب کافی ننوشید و یا غذاهای غنی از اگزالات مانند اسفناج، ریواس، سیب‌زمینی سرخ‌کرده، شکلات، چغندر و آجیل زیاد مصرف کنید ممکن است دچار سنگ کلیه شوید.

کلسیم به‌خودی‌خود دلیل اصلی تشکیل سنگ کلیه نیست. اگر کلسیم کافی مصرف نکنید بدن برای آزادسازی کلسیم و حفظ مقادیر کافی کلسیم در خون شروع به حل کردن استخوان‌ها می‌کند. این فرآیند منجر به دفع بیش‌ازحد کلسیم در ادرار و کریستالی شدن آن برای تشکیل سنگ کلیه می‌شود. مطالعات نشان می‌دهند که مصرف کلسیم در رژیم غذایی احتمال ابتلا به سنگ کلیه را کاهش می‌دهد، اما اگر در کنار دریافت کلسیم از طریق رژیم غذایی مکمل‌های کلسیم هم مصرف کنید، احتمال ایجاد سنگ کلیه افزایش می‌یابد. خوب این موضوع از کجا ناشی می‌شود؟

سنگ کلیه چگونه تشکیل می‌شود؟

پاسخ این است که کلسیم موجود در غذا به اگزالات موجود در رژیم غذایی متصل می‌شود و بدون اینکه جذب بدن شود و به‌صورت کریستال در ادرار دفع شود از طریق مدفوع دفع می‌شود. اگر مکمل‌های کلسیم به‌تنهایی و بدون غذا مصرف شوند، نمی‌توانند در روده به اگزالات متصل شوند. به همین دلیل کلسیم و اگزالات در ادرار همدیگر را ملاقات می‌کنند و سنگ کلیه تشکیل می‌دهند.

علائم و نشانه‌های سنگ کلیه

تا اینجا به جواب این سؤال رسیدیم که آیا مصرف مکمل کلسیم باعث بروز سنگ کلیه می‌شود؟ اگر به سنگ کلیه مبتلا شوید درد شدیدی را تجربه خواهید کرد. علائم سنگ کلیه شاید تا زمانی که سنگ‌ها شروع به حرکت به سمت پایین حالب­ها نکنند ظاهر نشوند. به درد شدید ناشی از سنگ کلیه قولنج کلیوی می‌گویند. این درد معمولاً در یک طرف کمر یا شکم ایجاد می‌شود.

در مردان، درد ممکن است به ناحیه کشاله ران هم انتقال پیدا کند. درد سنگ کلیه به‌اصطلاح می‌گیرد و ول می‌کند، اما ممکن است شدید باشد.

سایر علائم سنگ کلیه عبارت‌اند از:

    • وجود خون در ادرار (ادرار قرمز، صورتی یا قهوه‌ای)
    • استفراغ
    • حالت تهوع
    • ادرار بدرنگ یا بدبو
    • تب
    • لرز
    • احساس پر بودن مثانه
    • دفع ادرار به‌صورت قطره‌ای

ادرار بدرنگ یا بدبو

اگر سنگ کلیه کوچک باشد ممکن است اصلاً متوجه دفع شدن آن نشوید و هیچ دردی احساس نکنید.

چگونه از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری کنیم؟

سنگ کلیه یک بیماری دردناک است که برای دفع آن باید درد زیادی تحمل کنید. گاهی سنگ‌ها آن‌قدر بزرگ هستند که به‌راحتی دفع نمی‌شوند و باید آن‌ها را خرد کرد. گاهی اوقات هم از طریق عمل جراحی سنگ‌ها را از کلیه، مثانه یا هرجایی که هست خارج می‌کنند. برای اینکه به سنگ کلیه دچار نشوید اقدامات زیر را انجام دهید:

    • مصرف کلسیم در رژیم غذایی به‌ویژه کلسیم موجود در لبنیات را کاهش ندهید. شما باید به اندازه کافی کلسیم بخورید تا این ماده به اگزالات روده متصل شود و اگزالات به‌جای تشکیل کریستال و سنگ در ادرار از طریق مدفوع از بدن دفع شود.
    • اگر پزشک برای سلامت استخوان‌های شما مکمل کلسیم تجویز کرده حتماً آن را مصرف کنید، مخصوصاً اگر در دوران یائسگی هستید.
    • حتماً مکمل‌های کلسیم را همراه با غذا مصرف کنید.

سافت ژل کلسیم 6 پلاس آنتی ایجینگ

    • روزانه 6 تا 8 لیوان آب بنوشید (مگر اینکه مصرف آب توسط پزشک به دلایل پزشکی برای شما محدودیت داشته باشد). مصرف آب کافی باعث رقیق شدن ادرار می‌شود و به دفع موادی که می‌توانند سنگ تشکیل دهند کمک می‌کند. طبق گفته مؤسسه ملی بهداشت ایالات‌متحده، افرادی که کلیه سنگ‌ساز دارند باید روزانه 2 تا 3 لیتر آب و مایعات دیگر مصرف کنند.
    • مصرف نمک را در رژیم غذایی خود کاهش دهید، زیرا نمک باعث افزایش دفع کلسیم در ادرار می‌شود.
    • مصرف کافئین هم باعث افزایش دفع کلسیم در ادرار می‌شود، پس نوشیدنی‌های کافئین دار مانند چای، قهوه و … کمتر مصرف کنید.

روزانه 6 تا 8 لیوان آب بنوشید

    • مصرف پروتئین‌های حیوانی مانند گوشت قرمز را محدود کنید. این مواد غذایی با اسیدی‌تر کردن ادرار در ایجاد سنگ‌های کلسیمی نقش دارند. افرادی که کلیه آن‌ها سنگ اوریک‌اسیدی می‌سازد می‌توانند حداکثر 170 گرم گوشت در روز مصرف کنند.
    • شما باید از غذاهای حاوی اگزالات استفاده کنید، زیرا برای سلامتی مفید هستند، اما بهتر است غذاهای حاوی اگزالات و کلسیم را باهم در رژیم غذایی خود بگنجانید. از بین مواد غذایی حاوی اگزالات می‌توان به برنج، غلات پخته‌شده، نان، ذرت و ماکارونی اشاره کرد.
    • لیموترش را همراه با آب میل کنید و به آن نمک و شکر اضافه نکنید. سیترات موجود در لیمو به کاهش تشکیل سنگ کلیه کمک می‌کند.

سافت ژل بون ریچ ابورنز

    • اگر سابقه سنگ کلیه دارید و مکمل کلسیم مصرف می‌کنید نمک سیترات کلسیم را جایگزین نمک کربنات کلسیم کنید، زیرا سیترات به‌طور طبیعی از تولید سنگ کلیه جلوگیری می‌کند.
    • از مصرف مکمل‌های ویتامین C خودداری کنید. مکمل ویتامین C (اسکوربیک اسید) ممکن است باعث ایجاد سنگ کلیه به‌خصوص در مردان شود.
    • طبق یک مطالعه در سال 2013، خطر ابتلا به سنگ کلیه در مردانی که دوزهای بالایی از مکمل‌های ویتامین C مصرف می‌کردند دو برابر شد. محققان بر این باورند که ویتامین C موجود در غذا هم به اندازه مکمل‌های ویتامین سی در تولید سنگ کلیه نقش دارد.

قرص جوشان ویتامین ث 1000 میلی گرم آپوویتال

  • از داروهای گیاهی غافل نشوید. چانکا پیدرا (Chanca Piedra) که به‌عنوان «سنگ‌شکن» شناخته می‌شود، یک داروی گیاهی محبوب برای سنگ کلیه است. به نظر می‌رسد که این گیاه به جلوگیری از تشکیل سنگ‌های کلسیم اگزالات کمک می‌کند. همچنین می‌تواند اندازه سنگ‌های موجود در کلیه را کوچک کند. برگرفته از fortishealthcare

عوارض مکمل کلسیم بر بدن و کلیه‌ها

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد افرادی که سابقه سنگ کلیه دارند اگر از مکمل‌های کلسیم استفاده کنند ممکن است سنگ کلیه آن‌ها عود کند. این یافته‌ها بر اساس سوابق بیش از 2000 بیمار این موضوع را بیشتر ثابت می‌کند که مکمل‌های کلسیم با افزایش خطر سنگ کلیه مرتبط هستند. اما محققان همچنین می‌گویند افرادی که تحت نظر پزشک کلسیم مصرف می‌کنند نباید سرخود مصرف را قطع کنند.

اگر پزشک برای سلامت استخوان‌های فردی مکمل کلسیم تجویز کرد فرد باید طبق تجویز پزشک پیش برود، اما نکته‌ای که وجود دارد این است که حتماً مکمل‌های کلسیم را همراه با غذا مصرف کنید. سنگ کلیه زمانی تشکیل می‌شود که مقدار زیادی از مواد تشکیل‌دهنده سنگ مانند کلسیم، اوریک‌اسید و ترکیبی به نام اگزالات در ادرار جمع شوند. بیشتر سنگ‌های کلیه کلسیم دارند.

قرص استئوکینون هولیستیکا

دکتر متیو سورنسن، استادیار اورولوژی در دانشگاه واشنگتن در سیاتل گفت که پزشکان به افرادی که کلیه‌های سنگ‌ساز دارند توصیه می‌کنند که مصرف کلسیم را به‌صورت مکمل کاهش دهند، چون با دریافت کلسیم از مواد غذایی می‌توان خطر عود سنگ کلیه در این افراد را کاهش داد.

قرص رنال فکت اروند فارمد

موارد غذایی حاوی کلسیم عبارت‌اند از:

    • ماست
    • شیر
    • لبنیات غنی‌شده مانند شیر سویا
    • ماهی ساردین و سالمون
    • پنیر
    • سبزیجات سبز برگ مانند بروکلی، برگ شلغم، شاهی و کلم پیچ
    • غلات صبحانه غنی‌شده
    • آب‌میوه‌های غنی‌شده
    • آجیل و دانه‌ها به‌ویژه بادام، کنجد و دانه چیا
    • حبوبات و غلات
    • آرد ذرت

آیا مکمل‌های کلسیم سنگ کلیه تولید می‌کنند؟

کلام پایانی

سنگ کلیه یک بیماری شایع است، اما نمی‌توان گفت که فقط به دلیل مصرف مکمل‌های کلسیم ایجاد می‌شود. دریافت کلسیم از مواد غذایی احتمال ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می‌دهد، اما مصرف مکمل‌های کلسیم یکی از دلایل تولید سنگ کلیه است و می‌تواند باعث عود کردن سنگ در افرادی شود که سابقه سنگ کلیه داشته‌اند. بهترین گزینه برای پیشگیری از سنگ کلیه مصرف آب فراوان و تغییر دادن رژیم غذایی است.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد