خرید محصولات برند درموسیس

مزایا و معایب مصرف پروتئین وی در زنان

مزایا و معایب مصرف پروتئین وی در زنان

در این مقاله مزایا و معایب مصرف پروتئین وی در زنان را خواهید خواند. در انتهای مقاله هم اشاره‌ای به عوارض پروتئین وی برای خانمها خواهیم داشت. با وبلاگ داروخانه روشا همراه باشید.

مزایا و معایب مصرف پروتئین وی در زنان

مزایا و معایب مصرف پروتئین وی در خانم ها – مقدمه

هر انسانی (چه مرد و چه زن) به پروتئین نیاز دارد. در مورد تأثیر پروتئین وی بر زنان، شایعات مختلفی وجود دارد اما شما فارغ از هر شایعه‌ای این دو نکته را به یاد بسپارید:

    • بدن شما برای عملکرد طبیعی به پروتئین نیاز دارد.
    • پروتئین وی الزاماً زنان را چاق نمی‌کند.

پروتئین وی

اگر یک خانم ورزشکار حرفه‌ای هستید یا اگر می‌خواهید فقط زندگی سالمی داشته باشید و کمی عضلاتتان را حجم دهید یا تقویت کنید می‌توانید با گنجاندن پروتئین وی در برنامه‌ی غذایی‌تان به نتایجی برسید که اصلاً فکرش را هم نمی‌کردید؛ می‌پرسید چطور؟! قبل از جواب دادن به این سوال مهم، اول ببینیم که پروتئین وی چیست؟

با پروتئین وی بیشتر آشنا شویم؟

پروتئین وی که به آن آب پنیر هم گفته می‌شود وقت ساختن پنیر به شکل مایع از کشک جدا می‌شود. پروتئین وی 9 آمینواسید مورد نیاز بدن را باهم دارد و به همین دلیل یک پروتئین کامل محسوب می‌شود و در بدن ما کارهای زیر را انجام می‌دهد:

    • سنتز پروتئین عضلانی (ایجاد پروتئین مخصوص خود، توسط سلول‌ها)
    • ایجاد انتقال‌دهندگان و هورمون‌های عصبی مثل «سروتونین» (Serotonin)  برای سلامتی اعصاب و روان
    • کنترل وزن با احساس سیری که برای پیشگیری از چاقی و کم کردن وزن مفید است.

اما خودِ پروتئین وی هم انواع و اقسامی دارد که باید بشناسیدشان تا بتوانید بهترین گزینه برای شرایط خودتان را از بین آن‌ها انتخاب کنید:

    1. پروتئین وی کنسانتره
    2. پروتئین وی ایزوله
    3. پروتئین وی هیدرولیز

انواع پروتئین وی

پروتئين دلیشس وی كيو ان تی

پیشنهاد ما:  انواع پروتئین وی؛ تفاوت انواع وی پروتئین و کاربردهای آنها

شرح سه نوع پروتئین وی مشهور را که نام بردیم در ادامه می‌خوانید:

  • پروتئین وی کنسانتره (WPC)

پروتئین وی کنسانتره با استفاده از گرما و آنزیم‌هایی چند از مواد غذایی مختلف تولید می‌شود. در حالت استاندارد، پروتئین وی کنسانتره بسته به نوع آن بین 60 تا 80 درصد پروتئین و 20 تا 40 درصد کربوهیدرات و چربی دارد. میزان این درصد، بستگی به میزان کنسانتره شدن پروتئین وی دارد.

آن نوع از پروتئین وی کنسانتره که دارای درصد بالایی از پروتئین و آمینواسیدهای شاخه‌ای است منبع خوبی برای حجم دهی به ماهیچه‌ها و چربی سوزی برای زنان محسوب می‌شود.

 

پروتئین وی در زنان

  • پروتئین وی ایزوله (WPI)

پروتئین وی ایزوله چیست؟ پروتئین وی ایزوله هم همان مسیر تولید پروتئین وی کنسانتره را با عبور از چند فیلتر اضافی طی می‌کند. پروتئین وی ایزوله حدود 90 تا 95 درصد پروتئین دارد و چربی آن تقریباً صفر و کربوهیدرات آن هم بسیار کم است. کم کردن وزن؛ پرورش عضلات، بهبود سریع زخم، سلامتی پوست و مو و بهبود سبک زندگی از آثار مصرف پروتئین وی ایزوله است. 

  • پروتئین وی هیدرولیز (WPH)

این نوعی پروتئین، «پیش هضم» شده است و جذب آن به بدن بسیار آسان انجام می‌شود. زنجیره‌ی آمینواسیدهای پروتئین وی هیدرولیز به تقسیماتی کوچک‌تر به اسم «پیتید» (کوچک‌ترین ساختار آمینواسید) تجزیه شده تا در عرض چند دقیقه به بدن جذب شود.

پودر هایپر وی کراتین دوبیس

بنا به دلیل فوق، زنان ورزشکار قادرند با مصرف پروتئین وی هیدرولیز، سرعتِ جذب پروتئین بدنشان را بالا برده و عملکرد بهتری در تمرینات و مسابقات ورزشی خودشان داشته باشند.

از طرف دیگر، پروتئین وی هیدرولیز باعث حل مشکلات گوارشی برخی از افراد به خاطر خاصیت جذب سریع می‌شود. حساسیت‌های گوارشی به علت نبودن بعضی از آنزیم‌های گوارشی در بدن برخی از افراد روی می‌دهد که پروتئین وی هیدرولیز این مشکل را به خاطر داشتن خاصیت پیش هضم برطرف می‌کند.

پیشنهاد ما:  آیا مصرف پروتئین وی باعث کاهش تستسترون می‌شود؟

مزایا و معایب مصرف پروتئین وی در زنان

اکنون به بررسی فواید و چگونگی تأثیر انواع پروتئین وی در بدن می‌پردازیم:

1-تقویت رشد عضلات

تقویت رشد عضلات

بدن انسان به‌خودی‌خود قادر به تولید آمینواسیدهای موجود در پروتئین وی نیست. نکته‌ی مهم دیگر این است که بدن یک زن یا مرد، فقط میزان بخصوصی از پروتئین عادی را در یک زمان می‌تواند پردازش کند که حدود 20 الی 40 گرم پروتئین است. خیلی وقت‌ها این مدت زمان برای رسیدن به تناسب اندام ایدئال طولانی محسوب می‌شود. برای رفع مشکل مدت زمان پردازش پروتئین در بدن می‌توان از پروتئین وی و انواع آن استفاده کرد.

مصرف پروتئین وی توسط زنان

داستان عضلات از این قرار است که با بالا رفتن سن، توده‌ی عضلانی کمتر شده و جایش را چربی می‌گیرد و این تغییر باعث بروز برخی بیماری‌ها نیز می‌تواند بشود. شما به‌عنوان یک زن می‌توانید با داشتن یک رژیم غذایی سالم و انجام بعضی حرکات و تمرینات قدرتی، روند تخریب عضلات خود را متوقف و برعکس کنید. انجام تمرینات قدرتی و مصرف پروتئین وی توسط زنان باعث سلامتی و حفظ تناسب اندام و قوی ماندن عضلات آن‌ها می‌شود.

دلایل علمی رشد عضلات بر اثر مصرف پروتئین وی

از لحاظ علمی این تأثیر ناشی از عملکرد اسیدهای آمینه‌ی پروتئین وی از جمله «لوسین» به‌عنوان یک اسید آمینه‌ی «آنابولیک» (سازنده) است که با سنتزِ (ایجادِ) پروتئینِ ماهیچه‌ای باعث به وجود آمدن و تقویت عضلات بدن می‌شود. لوسین هورمون‌های آنابولیکی مانند انسولین را تحریک می‌کند و این تحریک در نهایت منجر به رشد بیشترِ عضلات می‌شود.

احتباس هیدروژن یکی دیگر از نتایج مصرف protein whey است که یکی از عوامل رشد بیشتر عضلات است. از دیگر فایده‌های مصرف پروتئین وی باید به کم کردن احساس کوفتگی و دردهای عضلانی بعد از تمرین‌های ورزشی سخت اشاره کرد. تمامی موارد بالا در آزمایش‌های مختلف و از جمله در تحقیقات انجام شده در سال 2007 اثبات شده است. طی تحقیقات فوق، مشخص شد پروتئین وی در رشد عضله‌ها بدون اضافه شدن چربی بسیار بهتر عمل می‌کند.

خرید دلیشس وی یک کیلویی

نکته‌ی جالبی که باید بدانید این است که هر قدر بدن شما به‌عنوان یک خانم، لاغر و متناسب باشد حتی در زمان استراحت میزان بیشتری کالری خواهید سوزاند. هم‌چنین پروتئین وی برای بانوان باعث خواهد شد که فعالیت متابولیسم شما بیشتر شود و در طول روز، کالری بیشتری بسوزانید.

پودر پروتئین وی کاله

خرید وی کاله

2- بهبود سلامت قلب

یکی از علت‌های اصلی بیماری‌های قلبی، وجود کلسترول بد(LDL)  است.  پروتئین وی، کلسترول بد را کاهش و کلسترول خوب (HDL) را افزایش می‌دهد. پروتئینی به نام «لاکتوفرن» که در پروتئین وی وجود دارد جلوی اکسیده شدن کلسترول بد را در بدن می‌گیرد. ادعای فوق، متکی به تحقیقی علمی انجام شده در سال 2010 است که طی آن با آزمایش بر روی زنانی که سطح کلسترول بد خونشان بالا بود مشخص شد که پروتئین وی، کلسترول بد آن‌ها را کاهش و کلسترول خوب را افزایش داده است. 

بهبود سلامت قلب

3-کاهش وزن و ثبات وزن

آیا می‌دانید که مصرف کافی پروتئین وی یک استراتژی برای کاهش وزن است؟! پروتئین وی بنا به خواص زیر باعث کاهش وزن می‌شود:

    • تحریک متابولیسم و رشد عضلانی و سوزاندن کالری بیشتر
    • داشتن حس سیری و در نتیجه غذا خوردن کمتر
    • حفظ توده‌های عضلانی در زمان آب کردن چربی‌های اضافی بدن.

کاهش وزن و ثبات وزن

به عبارت دیگر، کالری و چربی بسیار کم و در عوض دارا بودن تمامی اسیدهای آمینه‌ی لازم برای عضله سازی، این محصول را به گزینه‌ای عالی و مطمئن برای کاهش وزن و پیشگیری از چاقی تبدیل می‌کند.

4-کاهش التهاب

همه می‌دانیم که التهاب، در طول زمان، پیش زمینه‌ی بسیاری از بیماری‌های مختلف ازجمله بیماری‌های صعب‌العلاج است. از طرف دیگر، زنان از لحاظ فیزیکی نسبت به مردان، ریسک بالاتری در مورد مبتلا شدن به التهاب‌ دارند؛ بنابراین خطر دچار شدن به برخی بیماری‌ها در آن‌ها بیشتر از مردان است.

پودر پروتئین وی 100 گلد کر لاین ترک نوتریشن

خرید پودر پروتئین وی ترک

التهاب مزمن مترادف است با مبتلا شدن به بیماری‌هایی مانند بیماری‌های قلبی و یا سرطان. اگر بخواهیم این موضوع را به‌طور علمی توضیح بدهیم باید بگوییم که پروتئین واکنشی C (C-reaktif protein) یک «پروتئین پنتامری حلقه‌ای» است که در پلاسمای خون وجود دارد و غلظت آن حین گردش و در پاسخ به التهاب بیشتر می‌شود.

یک آزمایش انجام شده در سال 2015 مشخص کرد که سطح التهاب زنان با مصرف پروتئین وی کم می‌شود. هم‌چنین منیزیوم و کلسیم موجود در پروتئین وی هم خواص ضد التهابی دارد. گاهی هم التهاب درنتیجه‌ی چاقی و تحرک نداشتن به وجود می‌آید. پروتئین وی با خاصیت آنتی‌اکسیدانی و جلوگیری از استرس اکسیداتیو، از به وجود آمدن التهاب، جلوگیری می‌کند.

5- بهبود سیستم ایمنی بدن

بهبود سیستم ایمنی بدن

اغلبِ ما می‌دانیم که استرسِ مزمن، زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌هاست. رادیکال‌های آزاد با ایجاد استرس اکسیداتیو، زمینه‌ی تضعیف سیستم ایمنی بدن ما را فراهم می‌‌کنند. از سوی دیگر، چون پروتئین وی مقدار زیادی اسید آمینه‌ی «سیستئین» (cysteine) دارد و سیستئین، سطح «گلوتاتیون» (glutathione) را بالا می‌برد، ضد استرس اکسیداتیو است.

گلوتاتیون دقیقاً همان چیزی است که بدن شما برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد به آن نیاز دارد؛ در نتیجه مصرف پروتئین وی باعث تقویت سیستم ایمنی بدنتان می‌شود.

معایب و مضرات مصرف پروتئین وی در زنان

معایب مصرف پروتئین وی

    • مصرف زیاد پروتئین وی برای کبد مضر است
    • برای جلوگیری از هرگونه عوارض ناخواسته، به مارک‌های پودر پروتئین وی در هنگام خرید و محتوای آن خیلی دقت کنید.
    • پروتئین وی می‌‌تواند شما را بدون این که بدانید به کم آبی مبتلا کند؛ پس از نظر تأمین آب مورد نیاز بدنتان در ایام مصرف پروتئین وی هوشیار باشید.
    • تعادل در میزان مصرف پروتئین whey بستگی به بدن شما و شرایط فعالیتتان دارد؛ در این مورد می‌توانید با یک مشاور تغذیه مشورت کنید یا از دستورالعمل‌های نوشته شده بر روی برچسب محصولّ مطمئن بهره ببرید. مصرف کم و مصرف بیش از حدِ پروتئین، هر دو باعث خواهد شد که به نتیجه‌ی دلخواهتان نرسید.
قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد