خرید محصولات برند درموسیس

بهترین دوز مصرف گلوتامین برای رسیدن به هدف چه مقدار است؟!

بهترین دوز مصرف گلوتامین برای رسیدن به هدف چه مقدار است؟!

انتخاب دوز مصرف گلوتامین وابسته به چه متغیرهایی است؟! 

ابوعلی سینا می‌گوید هر چیزی کمش دارو است، متوسطش غذا و زیادش سم است. مکمل‌های بدنسازی و غذایی هم از این موضوع مستثنی نیستند. زمانی که به سراغ مصرف مکملی می‌روید با توجه به هدف شما دوز متفاوتی برای شما توصیه می‌شود.

مقدار دوز توصیه شده گاه از فردی به فرد دیگر با توجه به وزن شخص، میزان فعالیت او، حساسیت جسمی فرد و سابقه مصرف مکمل توسط هر شخص متفاوت خواهد بود و به طور کلی پزشکان و متخصصان دامنه‌ای امن برای مصرف هر مکمل ارائه می‌دهند.

همچنین دوز مصرفی اشکال مختلف یک نوع مکمل با دیگر انواع آن تفاوت دارد. به طور قطع دوز خوراکی و دوز تزریقی با هم تفاوت دارند. حتی گاهی یک مکمل در چند شکل مختلف مانند خوراکی، قرص، کپسول، پودر یا شربت عرضه می‌شود. امکان تفاوت در دوز مصرفی هر یک از این اشکال نیز وجود دارد. اگر هنوز مقاله‌ی «گلوتامین چیست» را مطالعه نکرده‌اید حتما به سراغش بروید؛ چراکه در این مطلب قصد داریم از دوز مصرفی این مکمل صحبت کنیم.

کپسول گلوتامین پی ان سی

همچنین گاه برندهای مختلف دوز متفاوتی برای مصرف یک نوع مکمل ارائه می‌دهند؛ بنابراین پس از اطلاع از بهترین دوز مصرفی هر مکمل، میزان مصرف خود را با توجه به توضیحات و توصیه‌های مندرج بر بسته‌بندی مکمل انتخاب کنید.

حال امروز قصد داریم تا با هم به بررسی بهترین دوز مصرفی گلوتامین برای افراد متفاوت در رده‌های سنی با توجه به اهداف مختلف بپردازیم.

بهترین دوز مصرف گلوتامین برای رده‌های سنی متفاوت

افراد اغلب با توجه به وزن و سن خود دوز متفاوتی از هر مکمل را باید مصرف کنند. به طور معمول بزرگسالان امکان مصرف دوز بیشتری از هر مکمل را دارند. از سوی دیگر دوز مصرفی مکمل‌ها در افراد با شرایط جسمی متفاوت گاه متمایز خواهد شد.

میزان و اثربخشی مکمل گلوتامین در ورزش و تمرین ورزشی انسان

برخی از ورزشکاران به دلیل دریافت انرژی و پروتئین بالا و همچنین به دلیل مصرف مکمل های پروتئینی، هیدرولیزهای پروتئینی و اسیدهای آمینه آزاد می‎‎‌‌توانند مقدار زیادی ال-گلوتامین دریافت کنند. ورزش های طولانی مدت و دوره های تمرین سنگین با کاهش غلظت گلوتامین پلاسما همراه است و پیشنهاد شده است که این یک علت بالقوه اختلال ایمنی ناشی از ورزش و افزایش حساسیت به عفونت در ورزشکاران باشد.

با این حال، چندین مطالعه مداخله ای اخیر در تغذیه با گلوتامین نشان می دهد که اگرچه غلظت گلوتامین پلاسما را می‌توان در طول و بعد از ورزش طولانی مدت ثابت نگه داشت، مکمل گلوتامین از تغییرات پس از تمرین در چندین جنبه از عملکرد ایمنی جلوگیری نمی‌کند. اگرچه گلوتامین برای تکثیر لنفوسیت ضروری است، غلظت گلوتامین پلاسما پس از ورزش به اندازه کافی پایین نمی‌آید تا سرعت تکثیر را به خطر بیندازد.

به نظر می‌رسد مصرف حاد گلوتامین در حدود 20 تا 30 گرم در انسان بالغ سالم بدون تأثیر سوء است و در 1 مطالعه که در آن ورزشکاران هر روز 28 گرم گلوتامین به مدت 14 روز مصرف می‌کردند، هیچ آسیبی گزارش نشد. گزارش شده است که دوزهای تا 0.65 گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن گلوتامین (در محلول یا به صورت سوسپانسیون) توسط بیماران قابل تحمل است و منجر به سطوح غیر طبیعی آمونیاک پلاسما نمی‌شود.

با این حال، دلایل پیشنهادی برای مصرف مکمل‌های گلوتامین (پشتیبانی از سیستم ایمنی، افزایش سنتز گلیکوژن، اثر ضد کاتابولیک) از مطالعات علمی به خوبی کنترل‌شده در انسان‌های سالم و با تغذیه خوب پشتیبانی نشده است.

مطلب فوق از وبسایت pubmed.ncbi.nlm.nih.gov آورده شده است.

با توجه به تحقیقات صورت گرفته دوز توصیه شده گلوتامین برای کودکان و بزرگسالان به شرح ذیل است:

برای کودکان

مکمل گلوتامین به طور معمول برای کودکان به ویژه نوزادان با وزن کمتر از 2.5 کیلوگرم یا سن زیر یک ماه به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود؛ اما گاه پزشک گلوتامین را با توجه به اهدافی خاص برای کودک تجویز می‌کند. در این حالت دوز مصرفی مناسب برای گلوتامین خوراکی 0.7 گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن کودک است.

مکمل گلوتامین برای کودکان

برای بزرگسالان

  • برای بزرگسالان با هدف درمانی یا تقویت سیستم ایمنی بدن، پزشکان مصرف 40 گرم گلوتامین در روز را توصیه می‌کنند.
  • همچنین دوز پیشنهادی متخصصان برای گلوتامین تزریقی 600 میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم با توجه به وزن افراد است.

بهترین دوز مصرفی گلوتامین برای اهداف متفاوت

دوز مصرفی مکمل علاوه بر سن افراد، به هدف آن‌ها نیز بستگی دارد. برای برخی اهداف دوز مصرفی پایین و برای برخی دیگر بیشتر است.

طبق تحقیقات گوناگون خرید گلوتامین و مصرف آن تا 6 هفته در دوزهای تجویزی بدون عوارض است، اما در صورت مصرف بیش از حد این مکمل شاید دچار برخی مشکلات شوید. عوارض مصرف گلوتامین را در مقاله‌ی «منع مصرف گلوتامین» در وبلاگ داروخانه روشا در دسترس شماست.

افراد معمولاً بین 3 تا 6 گرم پروتئین در روز مصرف می‌کنند. بنابراین بهتر است دوز مصرفی مکمل گلوتامین خود را با توجه به رژیم غذایی خود مشخص کنید.

پودر ال گلوتامین 6000 کیو ان تی

برای شروع می‌توانید با دوز پایین و در حدود 5 گرم در روز آغاز کنید و به مرور دوز مصرفی خود را در صورت نیاز افزایش دهید. «نقش گلوتامین در بدنسازی» از موضوعات مورد علاقه‌ی ورزشکاران است.

به طور کلی مصرف گلوتامین با توجه به اهداف مختلف در بزرگسالان بین 0.2 گرم تا 40 گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن تجویز می‌شود. این مقدار برای کودکان 0.3 گرم تا 15 گرم است. در ادامه بررسی دقیق این دوزهای تجویزی را مشاهده می‌کنید.

دوز مصرف گلوتامین برای لاغری

اگر هدف شما از مصرف گلوتامین لاغری است، با توجه به مصرف خوراکی یا تزریقی دوز مورد نظر خود را انتخاب کنید.

به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن خود به طور میانگین 0.35 گرم به صورت خوراکی یا 0.57 گرم به ازای هر کیلوگرم به صورت تزریقی استفاده کنید. برای هدف لاغری مصرف گلوتامین را به مدت 30 روز ادامه دهید.

لاغری

بیماری سلول‌های داسی شکل

بیماران مبتلا به سلول‌های داسی شکل مصرف گلوتامین را برای حدود یک سال باید ادامه دهند. این میزان با توجه به تجویز پزشک گاه متفاوت خواهد بود. همان‌طور که می‌بینید «فواید گلوتامین» بیش از مصارف عضله‌سازی و لاغری صرف است.

بهترین دوز مصرفی گلوتامین برای بزرگسالان به منظور درمان این بیماری بین 5 تا 15 گرم گلوتامین خوراکی در دو نوبت شبانه روز است.

اگر ترجیح پزشک شما گلوتامین تزریقی است، به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن، مصرف 0.57 گرم توصیه می‌شود. اما اگر شما تحت عمل جراحی قرار گرفته باشید، این میزان به 0.3 گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن کاهش می‌یابد.

گاهی پزشک به شما گلوتامین دی‌پپتید را به شما توصیه می‌کند که دوز تزریقی این نوع گلوتامین 18 تا 30 گرم خواهد بود.

در کودکان مبتلا به این بیماری تنها مصرف خوراکی گلوتامین با دوز 5 تا 15 گرم در روز و در دو نوبت تجویز می‌شود.

درمان تروما

امکان دارد پزشک برای درمان تروما برای شما گلوتامین تجویز کند. برای درمان این مشکل از مصرف گلوتامین بیش از 5 گرم در روز بپرهیزید.

دوز پیشنهادی برای درمان تروما در بزرگسالان 0.2 تا 0.6 گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن یا به طور کلی 20 گرم در روز است.

همچنین اگر قصد مصرف گاوتامین تزریقی را دارید، به طور میانگین 0.4 گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن یا 18 تا 21 گرم به طور کلی توصیه می‌شود. گاهی پزشک شما این دوز را در ترکیب با هورمون برای شما تجویز می‌کند.

در کودکان مبتلا به تروما مصرف خوراکی بیش از 0.3 گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن توصیه نمی‌شود.

دوز مصرف گلوتامین برای بیماران مبتلا به ایدز

پزشک ممکن است برای بیماران مبتلا به ویروس HIV یا ایدز، به منظور افزایش وزن مصرف گلوتامین را توصیه کند. در این افراد پزشکان به طور معمول مصرف روزانه 14 تا 40 گرم گلوتامین خوراکی را توصیه می‌کنند.

بهترین دوز مصرفی گلوتامین

اما باید دقت داشت که افراد مبتلا به ایدز از مصرف خودسرانه این مکمل بپرهیزند و حتما زیر نظر پزشک گلوتامین را استفاده کنند.

گاهی پزشک برای افزایش وزن بیشتر و نتیجه بهتر مصرف مکمل‌ها و مواد غذایی دیگری را در کنار گلوتامین برای شما تجویز می‌کند.

دوز مصرف گلوتامین برای درمان سرطان

در افرادی که دوره‌های شیمی درمانی را پشت سر می‌گذارند، یا عمل پیوند مغز استخوان داشته‌اند، مصرف گلوتامین تزریقی ممنوع است و خطر مرگ را به همراه دارد. اما مصرف این مکمل به صورت بلع برای برخی از این بیماران زیر نظر پزشک ممکن است.

برای این بیماران بهترین دوز مصرفی گلوتامین با توجه به شرایط بیمار و تحت نظر پزشک متخصص تجویز می‌شود و از مصرف خودسرانه آن به طور جد باید پرهیز کرد.

درمان سرطان

دوز مصرف گلوتامین؛ از کودکی تا بزرگسالی

افراد در سنین مختلف، با توجه به وزن و با توجه به اهداف خود دوز متفاوتی از این مکمل را در برنامه روزانه خود باید بگنجانند.

از آن جایی که گلوتامین در برخی مواد غذایی همچون توفو، ذرت، شیر و برنج سفید وجود دارد، افراد طی روز به طور طبیعی مقداری ال گلوتامین جذب می‌کنند. بنابراین بهتر است دوز مصرفی خود را با توجه به رژیم غذایی خود برگزینید.

به طور میانگین بزرگسالان بین 5 تا 45 گرم گلوتامین در روز می‌توانند مصرف کنند. حال آن که این میزان برای کودکان در حدود 0.7 گرم تا 15 گرم در روز است.

پودر ال_گلوتامین دکتر سان

خواندن مقاله‌ی «نحوه مصرف گلوتامین» می‌تواند به شما دید شفاف‌تری از چگونگی مصرف این مکمل بدهد. با توجه به مشکلات فرد، گاهی مصرف گلوتامین تزریقی ممنوع خواهد بود. برای مثال در افرادی که پیوند مغز استخوان را پشت سر گذاشته‌اند و یا کودکان مبتلا به بیماری سلول‌های داسی شکل، این مکمل تنها به صورت خوراکی تجویز می‌شود.

در نهایت پس از شناخت بهترین دوز مصرفی گلوتامین، با توجه به رژیم غذایی خود، وزن و هدف خود و طبق دستور هر برند دوز مصرفی خود را برگزینید. همچنین به یاد داشته باشید داروخانه روشا با ارائه بهترین برندهای گلوتامین در خدمت شما دوستان عزیز است.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد