خرید محصولات برند درموسیس

پروتئین وی ایزوله چیست؟ + فواید و مضرات

پروتئین وی ایزوله چیست؟ + فواید و مضرات

پروتئین وی ایزوله چیست و چه فرقی با پروتئین وی عادی دارد. انواع پروتئین وی چه تفاوت‌هایی باهم دارند و کدام‌یک بهتر است و چرا؟ در این مقاله پاسخ این سوال‌ها به انضمام مطالب کاربردی در مورد عضله سازی و مصارف دیگر پروتئین وی ایزوله و کنسانتره داده شده است. با وبلاگ داروخانه روشا همراه باشید.

پودر پروتئین وی کاله

خرید پروتئین وی کاله

پروتئین وی چیست؟

پروتئین whey که به آن آب پنیر نیز گفته می‌شود محصول جانبیِ تولید پنیر است. در تولید پنیر از آنزیم‌های خاص برای بستن شیر گاو استفاده می‌شود و در نتیجه کشک شیر را که به شکل جامد است جداسازی کرده و آب پنیر را که به شکل مایع است باقی می‌گذارند. کشک که از چربی شیر به وجود آمد‌ه برای ساختن پنیر استفاده می‌شود.

پروتئین وی ایزوله

پروتئین موجود در آب پنیر که به شکل رقیق و آبکی است مورد فرآوری قرار گرفته و ابتدا آن را برای از بین بردن باکتری‌هایش پاستوریزه می‌کنند و بعد به شکل پودر در می‌آورند تا قابل تبدیل به سه محصول مختلف شود. به‌طور خلاصه، پروتئین وی عبارت است از نوعی پروتئین شیر که خاصیت جذب شدن سریع دارد. مکمل‌های تقویتی متفاوتی از پروتئین وی به دست می‌آید که یکی از رایج‌ترین آن‌ها پروتئین وی ایزوله و دیگری پروتئین وی کنسانتره و نوع سوم آن پروتئین وی هیدرولیزه است.

وی ایزوله

اجزای پروتئین وی چیست؟

خودِ پروتئین وی در حقیقت مجموعه‌ای از هشت نوع پروتئین به اسامی زیر است:

بتا-لاکتوگلوبولین (Beta-lactoglobulin): یکی از پروتئین‌های اصلی «لاکتوسرم» در شیر حیوانات، بخصوص گاو است. لاکتوسرم منبعی خوب از پروتئین غذایی محسوب می‌شود.
آلفا لاکتالبومین (Alpha-lactalbumin): ترکیب آن با «اولئیک اسید»، ترکیبی ضد سرطانی است.

آلفا لاکتالبومین

آلفا لاکتالبومین

    گلیکوماکروپپتید (Glycomacropeptide): ترکیبی زیست فعال با اثرات بیولوژیکی مفید است.
    ایمونوگلوبولین‌ها (Immunoglobulins): گروهی از مولکول‌های زیستی فعال در سیستم ایمنی بدن هستند.
    آلبومین سرم گاوی (Bovine serum albumin): آلبومین، پروتئین اصلی خون است.
    لاکتوفرین (Lactoferrin): یکی از اجزای سیستم ایمنی بدن است که بیشتر در بزاق، اشک و ترشحات بینی وجود دارد.
    لاکتوپراکسیداز (Lactoperoxidase): ترکیبی ضد میکروبی است.
    لیزوزیم (Lysozyme): کشنده‌ی باکتری‌های دهان از طریق شکستن دیواره‌ی سلولی باکتری‌ها است.

    لیزوزیم

    لیزوزیم

    انواع پروتئین وی

    در این قسمت برای کسانی که علاقه‌مند به مطالبی در مورد معرفی بهترین پروتئین‌های ایرانی و خارجی هستند، مطلب مورد نظر این مقاله را از پایه توضیح می‌دهیم: گفتیم که بعد از پاستوریزه کردن آب پنیر و از بین بردن باکتری‌های آن، آب پنیر را تبدیل به پودر می‌کنند و در این حالت قابل تبدیل به سه محصول می‌شود:

    پیشنهاد ما:  انواع پروتئین وی؛ تفاوت انواع وی پروتئین و کاربردهای آنها

    پودر پروتئین وی 100 گلد کر لاین ترک نوتریشن

    خرید پودر پروتئین وی ترک

    1-پروتئین وی کنسانتره

    در این محصول، غلظت پروتئین را تا 70 الی 80 درصد افزایش می‌دهند. بسته به مورد مصرف، پروتئین وی کنسانتره با مقادیر مختلفی از لاکتوز (نوعی قند) و چربی تهیه می‌شود. برگرفته از  jissn.biomedcentral

    2-پروتئین وی هیدرولیز

    به پروتئین وی هیدرولیزه، هیدرولیزات هم گفته می‌شود. رشته آمینواسیدهای پروتئین وی از نوع هیدرولیز به واحدهای کوچک‌تری به نام «پیتید» (کوچک‌ترین ساختار آمینواسید) تجزیه می‌شود تا سریع‌تر جذب بدن شود. سرعت جذب در پروتئین وی هیدرولیزه به چند دقیقه کاهش می‌یابد.

    پروتئين دلیشس وی كيو ان تی

    این ویژگی برای دو گروه بسیار مفید است:

    ورزشکارانی که می‌توانند با استفاده از این نوع سرعتِ جذب پروتئین وی به تمرینات و رقابت‌های ورزشیِ باکیفیت‌تر و سطح بالاتر بپردازند.
    کسانی که مشکلات گوارشی دارند با استفاده از این ویژگی جذب سریع دیگر گرفتار عوارض روزمره‌ای که با آن دست به گریبان هستند نخواهند شد.

    حساسیت‌های گوارشی بیشتر ناشی از نبودِ برخی آنزیم‌های گوارشی در بدن برخی از افراد است که پروتئین وی هیدرولیز این مشکل را برطرف می‌کند؛ چون قبلاً کاری که آنزیم‌های گوارشی روی پروتئین باید انجام دهند را طی کرده. هم پروتئین وی کنسانتره و هم پروتئین وی ایزوله را می‌توان هیدرولیزه کرد.

    خرید وی ایزوله ویوا پاور

    پروتئین وی ایزوله چیست؟

    یکی از بالاترین درصد پروتئین در نوع پروتئین وی ایزوله وجود دارد. در این نوع پروتئین، لاکتوز، کربوهیدرات و چربی حذف می‌شود. کسانی که به لاکتوز حساسیت دارند می‌توانند به‌خوبی از پروتئین وی  ایزوله شده استفاده کنند، اما کسانی که کلاً به شیر حساسیت دارند نمی‌توانند از این پروتئین به‌راحتی استفاده کنند.

    پودر هایپر وی کراتین دوبیس

    خرید هایپر وی کراتین دوبیس

    فایده‌های پروتئین وی ایزوله چیست؟

    هر دو مورد بالا فایده‌های مختلف به این شرح دارد:

    پرورش عضلات: برای تشکیل و رشد عضلات، پروتئین وی از پروتئین وی ایزوله شده ضروری‌تر است. پروتئین وی ایزوله شده برای کم کردن وزن تاثیر و کاربرد بیشتری دارد؛ چون کالری آن زیاد و کربوهیدرات و چربی آن خیلی کم است؛ البته با برخی برنامه‌ریزی‌ها در رژیم غذایی‌تان می‌توانید از پروتئین ایزوله شده برای پرورش عضلات هم استفاده کنید.

    پرورش عضلات

      خواص بهبودی بخش: اگر جراحت‌هایی در بدن خود دارید یا به‌تازگی عمل جراحی بر روی شما انجام شده پروتئین وی در بهبود پوست شما تأثیر بسیار زیاد و مفیدی خواهد گذاشت.
      مکمل غذایی: اگر برنامه‌ی غذایی شما حاوی مقدار کافی پروتئین نیست پروتئین وی و هم پروتئین وی ایزوله شده می‌تواند این کمبود را به‌خوبی برطرف کند.

      مزایای پروتئین وی ایزوله چیست؟

      آمینواسیدهایی که در پروتئین وی و پروتئین وی ایزوله وجود دارد توسط بدن انسان قابل تولید نیستند؛ آمینواسیدهای این دو محصول به عضله سازی کمک می‌کند. از طرف دیگر بدن ما فقط 20 الی 40 گرم پروتئین را می‌تواند به‌طور هم‌زمان پردازش و جذب کند.

       

      پروتئین وی ایزوله چیست

      در عضله سازی و پرورش اندام این زمان، کافی نیست و باید سریع‌تر انجام شود؛ بنابراین می‌توان از پروتئین وی یا پروتئین وی ایزوله شده که بسیار سریع‌تر جذب بدن می‌شود استفاده کرد. در این مورد لازم است بدانید که هر اسکوپ پروتئین وی چند گرم است و چقدر کالری دارد.

      نکات مهم در مورد با پروتئین وی ایزوله

      میزان کالری: اگر می‌خواهید وزن کم کنید مصرف پروتئین وی ایزوله برای این کار مناسب‌تر است. راهنما یا برچسب پودرهای پروتئین را بخوانید و از میزان کالری و مواد مغذی موجود در هر کدام آگاه شوید.
      شکر و مواد فرآوری شده: به برخی از پروتئین‌ها و پروتئین ایزوله شکر و مواد فرآوری شده اضافه می‌کنند تا طعم آن بهتر شود، از این نظر همیشه از مراکز مطمئن خرید و برچسب محصولات را هم کنترل کرده و بخوانید.

      میزان کالری

      متخصصان تغذیه تأکید می‌کنند که مقدار مصرف مواد فرآوری شده باید بسیار محدود باشد.

      دستورالعمل مصرف: برخی از مکمل‌های ورزشی ممکن است حاوی ناخالصی‌ها و آلاینده‌های فلزی باشند؛ ولی این موضوع در برچسب آن‌ها ذکر نشده باشد. سعی کنید اقدام به خرید آن نوع از پروتئین وی و پروتئین وی ایزوله شده کنید که دارای گواهینامه‌ی تأیید از مراکز معتبر مانند NFS (استاندار سلامت عمومی) و سازمان بهداشت باشد.
      گوارش (جذب): اگر نسبت به لاکتوز حساسیت دارید، انتخاب پروتئین وی ایزوله از انتخاب پروتئین وی کنسانتره ترجیح بهتری است؛ چون خیلی از انواع قندها و از جمله لاکتوز در فرآوری پروتئین وی ایزوله حذف می‌شود، اما اگر کلاً به هر نوع لبنیات حساسیت دارید و مواد لبنی معده‌ی شما را ناراحت می‌کند، در این صورت بهتر است دنبال جایگزین‌های پروتئین وی باشید.

      پروتئين دلیشس وی كيو ان تی

      تفاوت پروتئین وی کنسانتره و پروتئین وی ایزوله چیست

      بین نوع ایزوله و کنسانتره چند تفاوت غذایی وجود دارد و این تفاوت‌ها ناشی از فرق فرآوری‌های انجام شده در مورد این دو نوع پروتئین وی است.

      90 درصد از پروتئین وی یا بیشتر از 90 درصد آن پروتئین است؛ در حالی که پروتئین وی کنسانتره حاوی حداکثر، 80 درصد پروتئین است و مابقیِ 20 درصد، از چربی و کربوهیدرات تشکیل شده است؛ اما آمینواسیدهای نوع کنسانتره و نوع ایزوله مثل همدیگرند و از این نظر بین این دو نوع پروتئین وی فرقی وجود ندارد.

      پروتئین وی ایزوله چیست؟

      مقایسه‌ی بین 100 کالری پروتئین ایزوله و پروتئین کنسانتره از این قرار است:

      فرآیند پروتئین ایزوله زیاد و پروتئین کنسانتره کمتر است
      نوع ایزوله، 23 گرم و نوع کنسانتره 18 گرم پروتئین دارد
      نوع ایزوله یک گرم و نوع کنسانتره سه و نیم گرم کربوهیدرات دارد
      نوع ایزوله چربی ندارد و نوع کنسانتره یک و نیم گرم چربی دارد
      نوع ایزوله تا یک گرم و نوع کنسانتره تا سه و نیم گرم لاکتوز دارد
      قیمت پروتئین ایزوله از پروتئین کنسانتره گران‌تر است.

      تحقیقات علمی ثابت کرده است که پروتئین وی از هر نوع برای انسان فواید مختلفی دارد؛ اما کسانی که می‌خواهند مصرف کربوهیدرات و چربی خود را قطع کرده و یا به حداقل برسانند باید پروتئین وی ایزوله را انتخاب کنند. برخی‌ها که مشکلی با کربوهیدرات و لاکتوز بیشتر ندارند می‌توانند با کمی مصرف دوز بیشترِ پروتئین وی کنسانتره، همان مقدار کلِ پروتئینی که از مصرف نوع ایزوله کسب می‌شود را تأمین کنند.

      قرص فولیکوژن اروند فارمد
      بازخوردها
        ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
        ارسال نظر
        • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
        • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد