خرید محصولات برند درموسیس

مکمل سی ال ای (CLA) چیست؟

مکمل سی ال ای (CLA) چیست؟
مکمل سی ال ای (CLA) چیست؟ پاسخش را با هم بخوانیم!

این روزها مصرف مکمل‌ها به خصوص در میان ورزشکاران و بدنسازان محبوبیت زیادی دارد. مکمل سی ال ای CLA یا همان لینولئیک اسید مزدوج به منظورکاهش بافت چربی در میان ورزشکاران شناخته شده است. البته افراد معمولی نیز برای کاهش وزن به مصرف این مکمل روی آورده‌اند. اگر شما نیز از فواید CLA شنیده‌اید، حتما به دنبال شناخت بیشتر این مکمل هستید. در این صورت متن پیش رو را از دست ندهید. با ما همراه باشید و با فواید و اثرات این ماده آشنا شوید. برای مصرف این مکمل نیاز به آگاهی از اطلاعات مختلفی دارید. در انتهای این متن اطلاعات جامع و کاملی درباره این ماده به دست خواهید آورد.

مکمل CLA چیست

چند ویژگی کپسول سی ال ای کارن شامل:

    • کمک به تحریک لیپولیز و تولید انرژی بیشتر
    • کمک به افزایش سوخت‌و‌ساز چربی در ناحیه شکم
    • کمک به حفظ توده عضلانی فاقد چربی و تقویت سیستم ایمنی
    • دارای خاصیت کاهش‌دهنده سطح تری‌گلیسرید و کلسترول خون

مکمل CLA چیست؟

CLA مختصر شده واژه اسید لینولئیک مزدوج، به مخلوطی از ایزومرهای لینولئیک اسید یا باندهای دوگانه مزدوج گفته می‌شود. این ماده نوعی اسید چرب اشباع نشده است که در گروه اسیدهای چرب ضروری قرار دارد.

ضروری بدان معناست که بدن انسان توانایی تولید این اسید چرب را ندارد؛ بنابراین باید این ماده از طریق رژیم غذایی در اختیار بدن قرار بگیرد. این ماده را در خانواده اسیدهای چرب امگا6 دسته‌بندی می‌کنند. شاید برای شما جالب باشد که این ماده برای اولین بار در سال 1978 توسط دکتر مایکل پاریزا کشف شده است. دکتر پاریزا برای اولین بار این ماده را در دانشگاه ویسکانسین مادیسون در حین مطالعه عصاره گوشت کشف کرد.

با مطالعه روی اثر این اسید چرب در بدن، ایده تولید مکمل سی ال ای به صورت مصنوعی کلید خورد. به گونه‌ای که امروز قرص CLA از جمله پرفروش‌ترین مکمل‌ها در جهان به شمار می‌آید. این مکمل در صنعت از تغییر شیمیایی گیاه گل‌رنگ و روغن آفتابگردان یا روغن کافشه تولید می‌شود.

قرص سی ال ای ژن استار

آیا CLA به صورت طبیعی در مواد غذایی وجود دارد؟

شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که مصرف چه مواد غذایی به تامین این اسید چرب برای بدن کمک می‌کند؟

مکمل CLA به صورت طبیعی در محصولات لبنی و گوشتی مانند گوشت گاو و گوسفند یافت می‌شود. جالب است بدانید که هر چه حیوانات از گیاهان سبز بیشتری تغذیه کنند، میزان CLA موجود در بدن آن‌ها نیز افزایش می‌یابد.

همچنین این ماده در برخی از گونه‌های قارچ نیز وجود دارد؛ به عنوان مثال، قارچ دکمه‌ای سفید حاوی این مکمل است. علاوه بر محصولات گوشتی و لبنی، گیاهان نیز منبعی برای این اسید چرب به شمار می‌آیند. از این رو CLA در روغن‌های گیاهی نیز یافت می‌شود.

اگر کنجکاو هستید که میزان CLA موجود در مواد غذایی طبیعی را بدانید، توجه شما را به موارد زیر جلب می‌کنیم:

    • گوشت بره:6 میلی گرم CLA در هر گرم چربی کل
    • شیر گاو هموژنیزه:5 میلی گرم CLA در هر گرم چربی کل
    • کره:7 میلی گرم CLA در هر گرم چربی کل
    • پنیر:5 میلی گرم CLA در هر گرم چربی کل
    • گوشت گاو تازه:3 میلی گرم CLA در هر گرم چربی کل
    • مرغ:9 میلی گرم CLA در هر گرم چربی کل

طریقه مصرف مکمل CLA

اگر شما نیز به دنبال مصرف این مکمل هستید، باید اطلاعات کاملی در رابطه با طریقه مصرف آن داشته باشید. اطلاع از نحوه استفاده از این مکمل به اثربخشی بیشتر آن کمک می‌کند. باید زمان مناسبی برای مصرف این مکمل غذایی در نظر بگیرید. بهترین زمان برای مصرف این اسید چرب قبل یا همراه با وعده غذایی اصلی است. البته اگر به دنبال اثربخشی این مکمل هستید، میزان زیادی آب در طول روز بنوشید. به طور کلی توصیه می‌کنیم در رابطه با طریقه و دوز مصرف مکمل CLA با پزشک یا مربی بدنسازی خود مشورت کنید. این افراد به کمک تجربه و تخصص خود شما را به بهترین شکل ممکن راهنمایی خواهند کرد.

آیا مصرف قرص CLA ضرورت دارد؟

شاید برای شما نیز جالب باشد که برخی از افراد با کمبود اسید لینولئیک مواجه می‌شوند. درواقع اسید چرب امگا6 از نوع لینولئیک در بدن این افراد به دلیل عدم دریافت منابع غذایی کافی و ایجاد سوء تغذیه کاهش می‌یابد. در صورتی که این افراد به پزشک مراجعه کنند، حتما مکمل CLA برای آن‌ها تجویز خواهد شد.

البته ضرورت مصرف این مکمل باید توسط دکتر متخصص تشخیص داده شود. به این ترتیب با مصرف دوز مناسبی از این اسید چرب بدن به حالت طبیعی و نرمال خود بازمی‌گردد.

اثرات

مکمل CLA یکی از محبوب‌ترین مکمل‌های غذایی برای کاهش وزن و لاغری است؛ اما این مکمل چگونه در کاهش وزن تاثیر دارد؟

CLA با افزایش میزان متابولیسم‌های پایه در بدن یک سری واکنش‌های بیوشیمیایی ایجاد می‌کند. این واکنش‌ها در نهایت به کاهش وزن بدن و چربی‌سوزی ختم می‌شود؛ اما متابولیسم پایه چیست که به این میزان در چربی‌سوزی تاثیر دارد؟

درواقع متابولیسم پایه حداقل میزان انرژی بدن برای انجام هر فعالیت است. با افزایش متابولیسم پایه، میزان کالری بیشتری برای انجام هر فعالیت سوزانده می‌شود.

علاوه بر این، مکمل CLA در واکنش‌های متابولیکی مربوط به فعالیت سلول‌های چربی بدن نیز تاثیر دارد. به این صورت که میزان چربی بدن را کاهش داده و مصرف انرژی را افزایش می‌دهد.

قرص سی ال ای + ال کارنیتین مگنوم

مصرف CLA علاوه بر افزایش متابولیسم بدن، احساس سیری را نیز در مصرف‌کننده ایجاد می‌کند. به این ترتیب با مصرف این مکمل غذایی میزان غذای مصرفی شما کاهش پیدا خواهد کرد.

از دیگر اثرات مصرف این ماده باید به افزایش اکسیداسیون اسید چرب در بافت چربی زیر پوستی، تحریک شکستن چربی، مهار تولید چربی و افزایش مصرف انرژی اشاره کرد.

با کاربردهای مکمل CLA بیشتر آشنا شوید

حال که از اثرات این مکمل غذایی آگاه شدید، حتما کنجکاو هستید که در رابطه با کاربرد این اسید چرب بیشتر بدانید. از جمله کاربردهای مصرف این مکمل غذایی کاهش وزن و لاغری است. در ادامه به عملکرد CLA در کاهش وزن اشاره می‌کنیم.

با مصرف مکمل CLA لاغر شوید

قرص‌های CLA جذب چربی توسط سلول‌های بدن را کاهش می‌دهند. اما چگونه؟ با مصرف قرص‌های این مکمل سوخت وساز بدن افزایش می‌یابد. به این ترتیب بافت‌های چربی موجود در بدن می‌شکند و به انرژی تبدیل می‌شوند.

سافت ژل سی ال ای پی اچ دی

ویژگی های سافت ژل سی ال ای پی اچ دی:

    • کاهش وزن بدن
    • کنترل قند خون
    • حذف سلول‌های چربی بدن
    • تجزیه چربی‌های موجود در بدن
    • افزایش متابولیسم چربی‌سوزی بدن

CLA نه تنها مانع از جذب چربی‌های غذایی می‌شود، بلکه چربی‌های بدن را نیز کاهش می‌دهد. این مکمل اشتهای کاذب در بدن را کم می‌کند که چربی‌سوزی را به دنبال دارد. به دنبال این اتفاق جذب چربی‌های جدید در بدن سخت خواهد شد.

همین عامل سبب شده است که قرص‌های این مکمل به یکی از پرمصرف‌ترین قرص‌های لاغری در دنیا تبدیل شوند. این اسید چرب در افزایش عضلات بدن نیز نقش پررنگی ایفا می‌کند. اگر علاقه‌مند به آگاهی از مسیر «لاغری با CLA» هستید سری به مقاله‌ی نوشته‌شده در این زمینه در وبلاگ روشا بزنید.

 مکمل CLA و چربی‌سوزی شکم و پهلو

اثر اسید لینولئیک در کاهش وزن از لحاظ علمی نیز اثبات شده است. به این ترتیب این مکمل غذایی گزینه‌ای ایده‌آل برای کاهش جذب چربی توسط بدن، شکستن سلول‌های چربی و دفع آن‌ها از بدن به شمار می‌آید. در گزارشی در وبسایت هلث‌لاین آمده است که فعالیت بیولوژیکی CLA  بر اساس مطالعه‌ای توانسته است به مبارزه با سرطان در موش‌ها کمک کند.

همچنین در مطالعه‌ی دیگری دریافتند که سی ال ای می‌تواند سطح چربی بدن را نیز کاهش دهد. با افزایش چاقی در سراسر جهان، علاقه به CLA به عنوان یک درمان بالقوه کاهش وزن افزایش پیدا کرد. در واقع، CLA ممکن است یکی از جامع‌ترین مکمل‌های کاهش وزنی باشد که در جهان مورد مطالعه قرار گرفته است.

مطالعات حیوانی نشان می دهد که CLA ممکن است چربی بدن را به روش های مختلفی کاهش دهد. در مطالعات موش، مشخص شد که مصرف غذا را کاهش و چربی سوزی را افزایش می‌دهد، همچنین تجزیه چربی را تحریک می‌کند و تولید چربی را مهار می کند.

CLA همچنین به طور گسترده در کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی و کنترل‌شده، استاندارد طلایی آزمایش‌های علمی در انسان - هر چند با نتایج متفاوت، مورد مطالعه قرار گرفته است. برخی از مطالعات نشان می‌دهد که CLA می‌تواند باعث کاهش قابل توجه چربی در انسان شود.

همچنین ممکن است با کاهش چربی بدن و افزایش توده‌ی عضلانی، ترکیب بدن را بهبود ببخشد؛ با این‌حال، بسیاری از مطالعات هیچ تأثیری را نشان نمی‌دهند. این اثرات در شش ماه اول آشکارتر است و پس از آن کاهش چربی تا دو سال افزایش می یابد.

قرص CLA برای بدنسازی

این مکمل یکی از بهترین گزینه‌های چربی‌سوزی در بدنسازی محسوب می‌شود که در خانواده چربی‌سوزهای غیرمحرک قرار می‌گیرد. مصرف این اسید چرب برای ورزشکاران مجاز است؛ زیرا استفاده از آن به سوخت بافت‌های عضلانی منجر نخواهد شد. جالب است بدانید که این مکمل تاثیر بسیار کمی روی افراد چاق و کم تحرک دارند. این در حالیست که محققان تاثیر قابل توجهی از این مکمل بر بدن ورزشکاران مشاهده کرده‌اند.

فواید مکمل سی ال ای

با مصرف مکمل CLA به کاهش چربی بدن و افزایش سرعت متابولیسم کمک می‌کنید. اما این نتایج چه تاثیری در بدن شما دارد؟ با ما همراه باشید تا در این بخش به فواید مکمل سی ال ای بپردازیم؛ البته در مطلب «فواید مکمل سی ال ای» با جزئیات بیشتری به آن پرداخته شده است.

افزایش رشد عضلات

این مکمل غذایی افزون بر تاثیر در افزایش متابولیسم پایه در کاهش درصد چربی بدن نیز موثر است. با کاهش درصد چربی بدن، تغییر زیادی در کاهش کلی وزن بدن مشاهده نخواهید کرد. تنها دلیل این موضوع این است که  CLA به طور موثری نسبت عضله بر چربی را افزایش می‌دهد. در نتیجه با مصرف این مکمل شاهد افزایش حجم عضلات خود خواهید بود.

مکمل سی ال ای (CLA) چیست؟

کاهش سطح گلوکز خون

جالب است بدانید که این مکمل غذایی در کاهش فشار خون تاثیر دارد؛ اما عجایب این ماده تنها به این مورد ختم نمی‌شود. با مصرف مکمل CLA حساسیت به انسولین و سطح گلوکز خون نیز کاهش می‌یابد. در نتیجه ریسک ابتلا به بیماری آترواسکلروز و بیماری‌های قلبی نیز کم می‌شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن

برای دستیابی به تناسب اندام از رژیم‌های غذایی و ورزش‌های روزانه و مداوم نباید دست کشید. اما این موارد بدن را با خستگی‌های مفرط مواجه می‌کند که در نتیجه میزان ابتلا به بیماری‌های مختلف را نیز بالا می‌برد.

مصرف مکمل CLA در این مسیر به شما کمک خواهد کرد. این مکمل غذایی سیستم ایمنی بدن را تقویت  می‌کند. بسیاری از تحقیقات نشان داده‌اند که CLA تاثیر مستقیمی بر واکنش سیستم ایمنی بدن دارد و از ایجاد اثرات کاتابولیکی در بدن نیز جلوگیری می‌کند.

دوز مصرف مکمل CLA

به دنبال انتخاب CLA به عنوان مکمل باید از میزان مصرف آن نیز آگاه باشید. اگر تصور می‌کنید که مصرف بیش از اندازه این ماده تاثیرات شگفت‌انگیزی در بدن شما به دنبال دارد، سخت در اشتباه هستید. مصرف به اندازه و مطابق با استانداردها و اصول صحیح نتایج فوق‌العاده‌ای به دنبال خواهد داشت. در غیر این صورت با مصرف بیش از اندازه بدن خود را در معرض خطر قرار می‌دهید.

مکمل CLA معمولا به صورت کپسول‌های ژله‌ای در دوزهای 1000 تا 1300 میلی گرم در بازار موجود هستند. به طور معمول توصیه می‌شود که این کپسول‌ها را یک الی دو بار در روز مصرف کنید. درواقع مصرف 3 الی 6 گرم از قرص‌های CLA در روز مناسب است.

دوز مصرف سی ال ای

چنانچه این مکمل را به منظور کاهش وزن و لاغری استفاده می‌کنید، مصرف 3 گرم از این مکمل در روز الزامی است. توجه داشته باشید که مصرف بیش از 6 گرم از این مکمل در روز آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیری برای شما به دنبال خواهد داشت. البته این مکمل در انواع پودری و به صورت شربت نیز یافت می‌شود. در این صورت بهتر است که در هر نوبت حدود 800 الی 100 میلی گرم از این مکمل را مصرف کنید. همچنین خرید مکمل CLA را از لینک آبی کلیک کنید.

بایدها و نبایدهای مصرف مکمل CLA

هر دارویی ممنوعیت‌های مصرفی خاص خود را دارد. CLA مانند بسیاری از داروهای شیمیایی برای کودکان و زنان باردار توصیه نمی‌شود. همچنین برخی از مطالعات نشان داده است که این مکمل میزان چربی شیر مادر را تغییر می‌دهد؛ از این رو مصرف CLA برای زنان شیرده نیز مناسب نیست.

از طرفی دیگر این ماده مقاومت به انسولین را افزایش می‌دهد و به این ترتیب کنترل قند خون را با مشکل مواجه می‌کند. به همین دلیل است که مصرف این مکمل را برای افراد مبتلا به دیابت توصیه نمی‌کنند.

آیا مصرف CLA عوارض جانبی دارد؟

اسید لینولئیک اگر از راه صحیح آن یعنی از طریق مواد غذایی سالم به بدن برسد، هیچ گونه عوارضی به دنبال نخواهد داشت. همچنین این ماده برای بدن بسیار مفید است و سلامت بدن را از طریق تامین ضروریات تضمین می‌کند. اما زمانی که برای تامین این ماده ضروری از مکمل CLA استفاده می‌کنید، باید عوارض آن را نیز در نظر بگیرید.

این مکمل‌ها در آزمایشگاه و به صورت مصنوعی تولید می‌شوند؛ از این رو با مصرف آن‌ها آسیب‌های جدی در انتظار شما خواهد بود. از جمله مهمترین دلایل بروز عوارض جانبی، ناشی از مصرف نامتعادل این مکمل است. شناخت «عوارض سی ال ای» به شما برای استفاده بهینه این مکمل کمک می‌کند.

ابتلا به دیابت

برخی از تحقیقات انجام شده در زمینه عوارض ناشی از مصرف مکمل CLA حاکی از آن است که استفاده طولانی مدت از این مکمل زمینه ابتلا به دیابت نوع 2 را فراهم می‌کند. این در حالیست که این مکمل تنها برای مدتی اثربخشی بالایی دارد.

به عنوان مثال، اگر این مکمل را به منظور لاغری استفاده می‌کنید، باید بدانید که روند کاهش وزن در طول شش ماه اول افزایشی است و در ادامه ثابت می‌شود. بنابراین مصرف این مکمل پس از گذشت مدتی طولانی نه تنها فایده‌ای نخواهد داشت، بلکه احتمال بروز دیابت نوع دو را نیز افزایش می‌دهد.

ابتلا به دیابت

ابتلا به کبد چرب

کبد یکی از ارگان‌های حیاتی بدن به شمار می‌آید که وظایف متعددی را برعهده دارد. سلامت این عضو به اندازه‌ای اهمیت دارد که نبود آن منجر به مرگ فرد خواهد شد. مصرف نامتعادل مکمل CLA سلامت کبد را به خطر می‌اندازد.

مصرف بیش از اندازه این مکمل منجر به تجمع چربی در کبد می‌شود که التهاب کبد را به دنبال دارد. درست است که وجود چربی در کبد امری طبیعی محسوب می‌شود، اما افزایش این چربی به مرور زمان در عملکرد کبد اختلال ایجاد می‌کند.

سندروم متابولیک

در صورت مصرف نادرست مکمل CLA سندروم متابولیک ایجاد می‌شود. از جمله بارزترین نشانه‌های این سندروم باید به وجود چربی دور شکم و شکم بزرگ اشاره کرد. این سندروم زمینه‌ای برای ابتلا به دیابت است.

التهاب در بدن

مصرف مداوم CLA با دوز نامتعادل، التهابات بدنی را به دنبال دارد که در نتیجه تجمع سموم در بدن اتفاق می‌افتد. التهابات بدنی زمینه را برای ابتلا به سایر بیماری‌ها مهیا می‌کند.

کاهش مقدار کلسترول خوب

در برخی از افراد مصرف نامتعادل این مکمل با کاهش میزان کلسترول خوب و افزایش کلسترول بد همراه است. افزایش کلسترول بد تشکیل رسوب چربی در عروق را به دنبال دارد که منجر به گرفتگی شریان‌ها می‌شود. در نتیجه خطر سکته قلبی و مغزی را در سنین مختلف افزایش می‌دهد.

آسیب به سلول‌ها

اگر از آن دسته افرادی هستید که برای دریافت ویتامین و مواد معدنی از منابع غذایی متنوع بهره نمی‌برید، احتمال ایجاد استرس اکسیداتیو در شما با مصرف مکمل سی ال ای بالا می‌رود. بروز استرس اکسیداتیو آسیب به سلول‌ها را در پی دارد.

مشکلات گوارشی

یکی از رایج‌ترین عوارض ناشی از مصرف داروهای صنعتی، مشکلات گوارشی است. مشکل گوارشی ناشی از مصرف این مکمل به شکل اسهال ظاهر می‌شود. در صورت مشاهده چنین عارضه‌ای باید به پزشک مراجعه کنید.

مکمل سی ال ای (CLA) چیست؟

نحوه ساخت مکمل سی ال ای

به طور کلی دو نوع CLA وجود دارد؛ اسید لینولئیک‌هایی که به صورت طبیعی در مواد غذایی وجود دارند و مکمل‌های دارویی که به صورت صنعتی تولید می‌شوند. شاید هر دوی این اسیدها اسم مشابهی داشته باشند اما با یکدیگر متفاوت هستند.

اسید لینولئیک‌های موجود در مکمل CLA از نوع گیاهی است. این مکمل‌ها را از دانه‌های روغنی گیاهان به دست می‌آورند و در آزمایشگاه‌ها به صورت قرص، پودر یا مایع تولید می‌کنند.

این در حالیست که اسید لینولئیک‌های موجود در مواد غذایی از نوع حیوانی هستند. لازم به ذکر است که اسیدهای چرب با منشا حیوانی هضم و جذب آسان‌تری دارند. تنها دلیل این موضوع نیز منبع کاملا طبیعی آن‌هاست.

در مکمل CLA نیز اسید چرب وجود دارد؛ اما اسیدهای چرب موجود در آن طبیعی نیستند و به صورت مصنوعی در آزمایشگاه‌ها تولید می‌شوند. در اسیدهای چرب پیوندی دوگانه میان هیدروژن و کربن وجود دارد. در صورتی که این پیوند یگانه شود و یک هیدروژن به ترکیبات اضافه شود، اسید چرب به اسید چرب اشباع تبدیل می‌شود.

کلام آخر

بسیاری از افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند، به راهکارهای سریع روی می‌آورند. مصرف مکمل CLA نیز یکی از این راهکارها است که در کنار رژیم غذایی درست و ورزش شما را به هدف می‌رساند. اگر چه این ماده در تحقق رویای تناسب اندام شما را یاری می‌کند، اما باید از مصرف خودسرانه این ماده پرهیز کنید. در غیر این صورت بدن خود را در معرض آسیب‌های جدی قرار می‌دهید.

با توجه به مطالب این متن اطلاعات دقیقی در رابطه با این مکمل به دست آورده‌اید. اما همچنان شما را تشویق می‌کنیم که برای مصرف این مکمل به پزشک مراجعه کنید.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد