خرید محصولات برند درموسیس

شما از فواید و عوارض مصرف مکمل سی ال ای (CLA) چه می‌دانید؟

شما از فواید و عوارض مصرف مکمل سی ال ای (CLA) چه می‌دانید؟
فواید مکمل سی ال ای یا عوارض سی ال ای، کدام بر دیگری می‌چربد؟!

سی ال ای، مکملی به نام برای لاغری و موثر بر سلامت و تناسب اندام است؛ اما شما چه حد با آن آشنایی دارید؟ آیا از فواید و عوارض مصرف مکمل CLA آگاه هستید؟ در باشگاه‌های ورزشی نام سی ال ای یا اسید لینولئیک مزدوج بسیار شنیده می‌شود. همه از تاثیرات آن بر لاغری، ساخت عضله و تناسب اندام سخن می‌گویند. اما عوارض آن چه می‌شود؟

فواید و عوارض مصرف مکمل CLA

مصرف بعضی از مکمل‌ها بدون تجویز پزشک خطرآفرین خواهد بود و فروش آن‌ها بدون دستور پزشک ممنوع است. حال آن که برخی دیگر بدون تجویز پزشک در داروخانه‌ها و مراکز فروش انحصاری مکمل‌های ورزشی به راحتی و بدون نسخه قابل خریداری هستند؛ اما محدودیت‌ها در خصوص مکمل سی ال ای چگونه است؟ با ما همراه باشید و آگاهی خود را در رابطه با این مکمل، فواید و مضرات آن افزایش دهید.

آشنایی با فواید و عوارض مصرف مکمل سی ال ای CLA

هر مکمل با هدفی خاصی به بازار عرضه می‌شود. با توجه به فواید مکمل اهداف عرضه آن نیز تعیین می‌شوند. همچنین پیش از تهیه مکمل‌ها آگاهی از عوارض و موارد منع مصرف آن‌ها حائز اهمیت است. شناخت فواید و عوارض مکمل سی ال ای به شما در مصرف هوشمندانه‌ی این چربی سوز کمک می‌کند.

فواید مصرف سی ال ای CLA چیست؟

سی ال ای تاثیرات مثبتی بر لاغری، افزایش عضلات، افزایش متابولیسم و سلامت پوست دارد. مصرف این مکمل در ورزشکاران حرفه‌ای باعث افزایش بافت عضلانی می‌شود. از سوی دیگر با مصرف سی ال ای اسیدهای چرب آن پس از شکسته شدن در خون آزاد شده و به عنوان انرژی لازم برای فعالیت‌های بدن سوزانده می‌شوند. این امر باعث افزایش انرژی و افزایش متابولیسم خواهد شد. افزایش انرژی و متابولیسم به نوبه خود باعث افزایش چربی سوزی و کاهش وزن می‌شود.

سی ال ای کارن

مصرف همزمان CLA با دیگر مکمل‌ها همچون ال کارنیتین یا با دیگر مواد کالری‌سوز مانند چای سبز یا قهوه باعث لاغری بیشتر و تاثیر بهتر این مکمل خواهد شد.

طبق تحقیقات افراد چاق و بیماران با فشار خون بالا بیش از دیگران از این مکمل بهره می‌برند. براساس این تحقیقات، به نظر می‌آید CLA در افراد چاق نسبت به افراد دیگر نقش موثرتری در کاهش وزن دارد.

از دیگر مزایای این مکمل کمک به حفظ سلامت قلب است. مطالعاتی که روی مکمل سی ال ای صورت گرفته‌اند، از تاثیرات محافظتی و تقویتی آن بر گرفتگی عروق سخن می‌گویند.

دانشمندان بیان می‌دارند که مصرف سی ال ای برای افراد مبتلا به پرتنشی (Hypertension) با فشار خون نرمال بسیار مفید است. مصرف 4.5 گرم سی ال ای به طور روزانه و به مدت دو ماه در کاهش علائم این بیماری بسیار موثر است.

در بررسی فواید و عوارض مصرف مکمل CLA برخی محققان به این باور رسیدند که CLA باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و پاسخ‌های آن به التهاب می‌شود. این موضوع در آزمایش‌های حیوانی به اثبات رسیده است و دانشمندان در تلاش برای اثبات آن در انسان هستند.

آیا مصرف مکمل CLA عوارضی به دنبال دارد؟

به طور کلی مهم‌ترین عوارضی که هر داروی گیاهی، شیمیایی و هر مکملی به دنبال خواهد داشت، به دلیل مصرف بیش از حد مجاز آن دارو یا مکمل اتفاق می‌افتد. CLA نیز از این قاعده مستثنی نیست.

 وبسایت webmd عوارض این مکمل را اینگونه توصیف کرده است:

supplements CLA ممکن است موجب ناراحتی معده، تهوع، اسهال و خستگی شود. همچنین مکمل‌های CLA در افراد مبتلا به دیابت یا سندروم متابولیک ممکن است مقاومت انسولین را تشدید کنند. با توجه به فقدان شواهد در مورد امنیت آن، پزشکان برای کودکان یا زنانی که باردار یا شیرده هستند، توصیه نمی‌کنند.

گفته‌می‌شود که ممکن است موجب اثرات خطرناکی بر کبد شود و  HDL یا کلسترول خوب را کاهش دهد. برخی تحقیقات همچنین افزایش التهاب با استفاده از مکمل‌های CLA را ثبت کرده‌اند.

با مصرف بیش از دوز تجویزی این مکمل احتمال بروز مشکلات گوارشی وجود دارد. به همین دلیل از مصرف دوز بالا به طور جد بپرهیزید.

قرص سی ال ای + ال کارنیتین مگنوم

ویژگی های قرص سی ال ای + ال کارنیتین مگنوم:

    • حاوی سی ال ای و کارنیتین
    • کمک به افزایش متابولیسم و کاهش چربی
    • کمک به نگهداری و افزایش حجم عضلات
    • کمک به بهبود عملکرد ورزشی و رشد عضلانی
    • کمک به افزایش انرژی بدن و حفظ توده عضلانی

حداکثر دوز مجاز مصرف سی ال ای

متخصصان معتقد هستند که دوز مناسب مصرف این مکمل حداکثر 6 گرم در روز است. اما در برخی افراد همچون ورزشکاران حرفه‌ای که برای مسابقات آماده می‌شوند، مصرف این مکمل تا 7 گرم زیر نظر پزشک و متخصص امکان‌پذیر است. همچنین «بهترین زمان مصرف مکمل CLA» به ورزشکاران در رسیدن به اهداف حرفه‌ایشان کمک خواهد کرد.

سایر افراد با توجه به عوامل متعددی دوز مصرفی خود را انتخاب می‌کنند. گاه مصرف سی ال ای به دنبال تجویز پزشک است که در این صورت حداکثر دوز مصرفی مطابق نسخه پزشک خواهد بود. با این‌حال برای دریافت اطلاعات دقیق‌تر پیرامون این موضوع خواندن «نحوه و دوز مصرفی مکمل CLA» کمک‌کننده خواهد بود.

افراد با بیماری‌های زمینه‌ای بهتر است دوزهای کمتری همچون 4.5 گرم در روز مصرف کنند و مصرف مکمل را زیر نظر پزشک آغاز کنند. از سوی دیگر برای تاثیرگذاری این مکمل، مصرف 2 تا 3 گرم در روز حائز اهمیت است. پس شما می‌توانید با حداقل دوز ممکن یعنی 2 گرم در روز شروع کنید و به مرور برای تاثیرگذاری بهتر و بیشتر دوز خود را تا 6 گرم در روز افزایش دهید.

کپسول سی ال ای کارن

از ویژگی کپسول سی ال ای کارن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • کمک به تحریک لیپولیز و تولید انرژی بیشتر
    • کمک به افزایش سوخت‌و‌ساز چربی در ناحیه شکم
    • کمک به حفظ توده عضلانی فاقد چربی و تقویت سیستم ایمنی
    • دارای خاصیت کاهش‌دهنده سطح تری‌گلیسرید و کلسترول خون

موارد منع مصرف سی ال ای

تا به حال هیچ منع مصرفی برای مکمل CLA گزارش داده نشده است. اما پزشکان معتقد هستند که به دلیل افزایش چربی‌های آزاد در خون، بهتر است زنان باردار و شیرده از مصرف این مکمل بپرهیزند، از سوی دیگر مصرف سی ال ای به کودکان توصیه نمی‌شود.

برخی متخصصان بر این باور هستند که مصرف CLA در افراد مبتلا به دیابت مقاومت به انسولین را کاهش می‌دهد؛ بنابراین در صورت ابتلا به دیابت حتما این مکمل را زیر نظر پزشک مصرف کنید.

مکمل سی ال ای باعث افزایش جریان خون می‌شود به همین دلیل اگر قصد جراحی دارید از مصرف آن دو هفته قبل از عمل و در دوران نقاهت پس از عمل به طور جدی بپرهیزید. چرا که احتمال خونریزی حین عمل و بعد از آن با مصرف سی ال ای بالا می‌رود.

پس از آشنایی با فواید و عوارض مصرف مکمل CLA و موارد منع مصرف آن، آگاهی از تداخل دارویی برای پیشگیری از عوارض‌ احتمالی بسیار مهم است.

تداخل دارویی سی ال ای

مکمل CLA باعث افزایش جریان خون می‌شود و به نوعی خاصیت ضدانعقاد خون دارد؛ بنابراین پزشکان توصیه می‌کنند از مصرف سی ال ای همراه با داروهای ضدانعقاد خون بپرهیزید؛ زیرا احتمال خونریزی وجود خواهد داشت.

همچنین این مکمل با برخی داروهای مرتبط با فشار خون همچون قرص آملودیپین و والزارتان تداخل دارد. پس در صورت مصرف داروهای مرتبط با فشار خون، از مصرف خودسرانه CLA بپرهیزید.

قرص کاردیوتون دینه

آیا خرید مکمل سی ال ای بدون تجویز پزشک امکان‌پذیر است؟

سی ال ای یکی از مکمل‌هایی است که در میان ورزشکاران به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد و به نوعی مکمل ورزشی محسوب می‌شود.

تمامی مکمل‌های ورزشی بدون تجویز پزشک قابل تهیه هستند و با مراجعه به داروخانه‌ها و مراکز فروش مکمل‌های ورزشی معتبر، امکان خرید این مکمل‌ها وجود دارد.

با توجه به فواید و عوارض مصرف مکمل CLA که در این مقاله خواندید، سی ال ای نوعی مکمل برای ورزشکاران به شمار می‌آید. عوارض این مکمل در مصرف بیش از دوز معین یا در موارد منع مصرف نمایان می‌شوند. بنابراین با توجه به فواید و کاربردهای ذکر شده، امکان تهیه سی ال ای بدون نسخه پزشک وجود دارد.

قرص سی ال ای + ال کارنیتین مگنوم

مکمل سی ال ای مکملی سودمند یا مضر؟!

سی ال ای یکی از مکمل‌های نسبتاً جدید اما بسیار شناخته شده است. این مکمل به خصوص در میان ورزشکاران و بدنسازان حرفه‌ای شهرت بسیاری یافته است. «چربی سوزی با سی ال ای» مهمترین ویژگی این محصول است که توجه ورزشکاران و افراد عادی که به دنبال کاهش وزن هستند را به خود جلب می‌کند.

تقویت سیستم ایمنی

از سوی دیگر مصرف سی ال ای برای زنان باردار، شیرده و کودکان توصیه نمی‌شود. همچنین مصرف CLA پیش از هر نوع جراحی بسیار خطرآفرین خواهد بود.

به طور کلی بهتر است سی ال ای را مانند هر دارو یا مکمل دیگری در دوز توصیه شده مصرف کنید تا از عوارض آن در امان بمانید. همچنین در صورت وجود هر گونه بیماری یا مصرف داروی خاص، پیش از مصرف CLA با پزشک متخصص مشورت کنید.

در نهایت با فواید و عوارض مصرف مکمل CLA آشنا شدید. همانطور که از این مقاله بر می‌آید، به طور معمول این مکمل عوارضی به دنبال نخواهد داشت. با این حال قبل از تهیه آن با متخصصان و مشاورین داروخانه روشا برای کسب اطلاعات دقیق‌تر تماس حاصل کنید.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد