خرید محصولات برند درموسیس

ویتامین ب کمپلکس چیست؟ نحوه مصرف و عوارض

ویتامین ب کمپلکس چیست؟ نحوه مصرف و عوارض

احتمالا شما هم بارها شنیده‌اید که ویتامین ب کمپلکس یکی از مهم‌ترین ویتامین‌هایی است که بدن به آن نیاز دارد. اما آیا می‌دانید ویتامین ب کمپلکس چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟ آیا می‌دانید این گروه از ویتامین‌ها را در چه مواد غذایی می‌توان یافت و موارد مصرف قرص B Complex برای چیست؟!

در این مقاله قصد داریم به تمامی این سوالات پاسخ دهیم و اطلاعات کامل و جامعی درباره ویتامین ب کمپلکس را در اختیار شما بگذاریم. اگر می‌خواهید بدانید Vitamin B Complex چیست، تا انتهای این بخش همراه ما باشید.

خرید مکمل های ویتامین ب

ویتامین ب کمپلکس چیست؟

ب کمپلکس شامل گروهی از ویتامین‌های محلول در آب هستند که در بسیاری از فعالیت‌های سلولی و متابولیکی بدن نقش دارند. این گروه شامل هشت ویتامین مهم است:

    • ویتامین ب1 (تیامین): این ویتامین در تبدیل قند به انرژی، انتقال اعصاب و سلامت قلب‌وعروق مؤثر است.
    • ویتامین ب2 (ریبوفلاوین): این ویتامین در تولید انرژی، حفاظت از سلول‌ها در برابر استرس اکسیداتیو و سلامت پوست، مو و چشم مفید است.
    • ویتامین ب3 (نیاسین): این ویتامین به تولید انرژی، تنظیم کلسترول، ترمیم DNA و سلامت سیستم عصبی و گوارشی کمک می‌کند.
    • ویتامین ب5 (پانتوتنیک اسید): این ویتامین در تولید هورمون‌ها، هموگلوبین و کلسترول، تقویت سیستم ایمنی و تسکین التهاب نقش دارد.
    • ویتامین ب6 (پیریدوکسین): این ویتامین در ساخت پروتئین‌ها، هموگلوبین و انتقال‌دهنده‌های عصبی، تنظیم قند خون، تقویت سیستم ایمنی و کاهش خطر بیماری‌های قلبی مؤثر است.
    • ویتامین ب7 (قرص بیوتین): این ویتامین در متابولیسم چربی‌ها، قندها و اسیدهای آمینه، سلامت پوست، مو و ناخن و کنترل قند خون نقش دارد.
    • ویتامین ب9 (فولیک اسید): این ویتامین برای تولید DNA و RNA، تقسیم سلولی، سلامت جنین و کاهش خطر بیماری‌های قلبی و سرطان مفید است.
    • ویتامین ب12 (کوبالامین): این ویتامین به تولید انرژی، تولید هموگلوبین، سلامت سیستم عصبی و مغز و پیشگیری از کم‌خونی مگالوبلاستیک کمک می‌کند.

به دلیل اینکه ویتامین‌های ب کمپلکس در بدن ذخیره نشده و با ادرار دفع می‌شوند، نیاز است که از طریق غذا یا مکمل، تأمین شوند.

ویتامین ب کمپلکس چیست؟

مواد غذایی غنی از ویتامین‌ های گروه B

ویتامین‌های گروه B را می‌توانید در بسیاری از مواد غذایی حیوانی و گیاهی بیابید. بنابراین با داشتن رژیم غذایی غنی از این ویتامین، دچار کمبود آن نخواهید شد. اگر می‌پرسید منابع غذایی غنی از ویتامین ب کمپلکس چیست، بهتر است نگاهی به لیست زیر بیندازید:

    • گوشت: گوشت قرمز، مرغ، بوقلمون، جگر و قلوه گوسفندی از منابع خوب ویتامین B1، B2، B3، B5، B6 و B12 هستند.
    • ماهی و آبزیان: ماهی‌های چرب مانند ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان، ماهی تن، ماهی کپور، میگو، خاویار و صدف از منابع خوب ویتامین B1، B2، B3، B5، B6، B7 و B12 هستند.
    • تخم‌مرغ: تخم‌مرغ از منابع خوب ویتامین B2، B5، B6، B7 و B12 محسوب می‌شود.
    • لبنیات: شیر، ماست، پنیر، کره و خامه از منابع خوب ویتامین B2، B5 و B12 هستند.
    • غلات کامل: برنج قهوه‌ای، جو، گندم، ذرت، جوانه گندم و نان کامل از منابع خوب ویتامین B1، B2، B3، B5، B6 و B9 هستند.
    • حبوبات: لوبیا، نخود، عدس، ماش و باقلا از منابع خوب ویتامین B1، B2، B3، B5، B6 و B9 محسوب می‌شوند.
    • سبزیجات دارای برگ سبز: اسفناج، کلم، کاهو، کرفس، تره و جعفری از منابع خوب ویتامین B1، B2، B5، B6 و B9 هستند.
    • میوه‌ها: موز، پرتقال، لیمو، انگور، آلو، آناناس و آووکادو از منابع خوب خوب ویتامین B1، B2، B3، B5، B6 و B9 هستند.
    • آجیل و دانه‌ها: بادام، گردو، پسته، کنجد، آفتاب‌گردان و تخم کدو از منابع خوب ویتامین B1، B2، B3، B5، B6 و B7 به شمار می‌آیند.
    • گیاهان دارویی: زنجبیل، زردچوبه، زعفران، نعناع، ریحان و آویشن از منابع خوب ویتامین B1، B2، B3، B5، B6 و B9 هستند.

موارد مصرف قرص B Complex برای چیست؟

کاربرد ویتامین ب کمپلکس چیست و چرا باید این ویتامین را مصرف کرد؟! احتمالا این سوال در ذهن شما هم وجود دارد. از آنجایی‌ که ویتامین‌های گروه B، تنوع بالا و نقش‌های متفاوتی در بدن دارند، مصرف مکمل‌های ویتامین B Complex، به سلامت کلی بدن و تقویت آن کمک می‌کند. در ادامه می‌بینیم مهم‌ترین موارد مصرف B Complex چیست.

کمبود ویتامین ب کمپلکس

کمبود ویتامین‌ های ب کمپلکس

یکی از مهم‌ترین موارد مصرف ب کمپلکس زمانی است که این ویتامین‌ها در بدن در سطح قابل قبولی وجود ندارند و کمتر از مقدار طبیعی هستند.

کمبود ویتامین‌های گروه ب می‌تواند باعث ایجاد علائمی مانند خستگی، بی‌اشتهایی، کاهش وزن، کم‌خونی، ضعف عضلانی، درد مفاصل، تورم لثه، زخم دهان، خشکی پوست، موهای شکننده، ترک‌های گوشه لب، اختلالات گوارشی، عصبی، قلبی و عروقی، جنسی و نقص‌های مادرزادی یا سقط جنین شود.

برای تشخیص کمبود ویتامین‌های ب می‌توان از آزمایش‌های خون و ادرار استفاده کرد و برای درمان کمبود این ویتامین‌ها، مکمل‌های ویتامین ب کمپلکس به صورت قرص، کپسول، شربت یا ویال‌های خوراکی و تزریقی در دسترس هستند.

  • کاهش استرس و افسردگی

ویتامین‌های گروه B در تولید و تنظیم نوروترنسمیترهایی مانند سروتونین، دوپامین و نوراپینفرین که در احساس خوش‌بینی، آرامش و شادی نقش دارند، موثرند. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که مصرف ویتامین ب کمپلکس می‌تواند علائم استرس و افسردگی را کاهش دهد.

  • بهبود حافظه و تمرکز

ویتامین‌ ب کمپلکس در سلامت مغز و سیستم عصبی، تقویت عملکرد شناختی، بهبود حافظه و تمرکز و پیشگیری از کاهش ذهنی مؤثر هستند. مطالعات مختلفی مشخص کردند که تاثیر مصرف ویتامین ب کمپلکس چیست و نشان داده‌اند که این ویتامین‌ها می‌توانند عملکرد شناختی را بهبود بخشند و خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با سن مانند آلزایمر را کاهش دهند.

سافت ژل ب کمپلکس ویواتیون

  • پیشگیری از بیماری‌ های قلبی و عروقی

در پاسخ به سوال نقش Vitamin B Complex چیست، باید به تاثیر آن در سیستم قلبی عروقی نیز اشاره کنیم. ویتامین‌های ب کمپلکس در تنظیم کلسترول، کاهش فشار خون، پیشگیری از انسداد رگ‌ها و کاهش سطح هوموسیستئین که یک عامل خطر برای بیماری‌های قلبی و عروقی است، نقش دارند.

مطالعات نشان دادند که مصرف این ویتامین می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش دهد.

همینطور اگر مشکل قلب دارید، از قرص قلب داروخانه روشا استفاده کنید.

  • حفاظت از سلامت پوست، مو و ناخن

ویتامین‌های گروه ب در تولید کلاژن، ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده، حفاظت از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از نور خورشید و رادیکال‌های آزاد، تقویت مو و ناخن و پیشگیری از ریزش مو، شوره و ترک‌های ناخن نقش دارند. با استفاده از مکمل‌های ویتامین ب کمپلکس می‌توانید بهبودی قابل توجهی در سلامت پوست، مو و ناخن ایجاد کنید.

اگر به دنبال بهبود پوست خودتان هستید از محصولات قرص برای پوست داروخانه روشا دیدن نمایید.

  • حمایت از سلامت جنین و مادر

ب کمپلکس در تولید DNA و RNA، تقسیم سلولی، سلامت جنین، پیشگیری از نقص‌های مادرزادی مانند سندرم داون، اسپینا بیفیدا و لب بالا، کاهش خطر سقط جنین، کم‌خونی و تهوع و استفراغ در مادران باردار نقش دارند.

این ویتامین در دوران بارداری و شیردهی می‌تواند روی سلامت مادر و جنین تاثیر بسزایی داشته باشد.

نحوه مصرف و میزان مصرف ویتامین ب کمپلکس

حالا که متوجه شدیم ویتامین ب کمپلکس چیست و چه کاربردی دارد، باید به نحوه و دوز مصرفی این ویتامین بپردازیم. ویتامین ب کمپلکس معمولا به صورت قرص، کپسول، شربت یا آمپول در داروخانه‌ها در دسترس است و میزان و نحوه‌ی مصرف آن، بستگی سن، جنس، وضعیت سلامتی و نیاز فرد دارد.

بهتر است قبل از مصرف ویتامین ب کمپلکس با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید. به طور کلی، دوز روزانه توصیه شده برای ویتامین‌های ب کمپلکس به شرح زیر است:

دوز توصیه شده روزانه بزرگسالان کودکان
ویتامین B1 1.1 تا 1.5 میلی‌گرم 0.5 تا 1.2 میلی‌گرم
ویتامین B2 1.1 تا 1.7 میلی‌گرم 0.6 تا 1.4 میلی‌گرم
ویتامین B3 14 تا 20 میلی‌گرم 6 تا 16 میلی‌گرم
ویتامین B5 5 تا 10 میلی‌گرم 2 تا 5 میلی‌گرم
ویتامین B6 1.3 تا 2 میلی‌گرم 0.5 تا 1.3 میلی‌گرم
ویتامین B7 30 تا 100 میکروگرم 5 تا 30 میکروگرم
ویتامین B9 400 تا 600 میکروگرم 150 تا 300 میکروگرم
ویتامین B12 2.4 تا 3 میکروگرم 0.9 تا 2.4 میکروگرم

ویتامین ب کمپلکس می‌تواند به صورت روزانه یا هفتگی مصرف شود که بسته به مقدار ویتامین‌ در محصول مورد نظر، متفاوت است. بهتر است این ویتامین را با غذا یا بعد از غذا بخورید تا جذب آن بهتر باشد و مشکلات گوارشی را کاهش دهد. همچنین از مصرف آن با نوشیدنی‌های الکلی یا قهوه و چای بپرهیزید.

عوارض B Complex چیست؟

مصرف ویتامین ب کمپلکس در میزان توصیه شده معمولا ایمن و بدون عوارض است. اما مصرف بیش از حد ویتامین ب کمپلکس می‌تواند باعث ایجاد عوارض خاصی شود. اگر می‌خواهید بدانید عوارض ویتامین ب کمپلکس چیست، نگاهی به لیست زیر بیندازید:

    • اختلالات گوارشی: مصرف بیش از حد ویتامین ب کمپلکس می‌تواند باعث ایجاد علائمی مانند تهوع، استفراغ، اسهال، یبوست، سوء هاضمه، باد شکم و درد شکم شود.
    • اختلالات پوستی: مصرف بیش از حد این ویتامین ممکن است در ایجاد علائمی مانند خارش، آلرژی، آکنه، اگزما، التهاب پوستی و تغییر رنگ پوست نقش داشته باشد.
    • اختلالات عصبی: مصرف زیاد ویتامین ب کمپلکس منجر به ایجاد علائمی مانند سردرد، سرگیجه، بی‌قراری، اضطراب، افسردگی، بی‌خوابی، کاهش حساسیت، اختلالات حافظه و تمرکز و اختلالات حرکتی می‌شود.
    • اختلالات قلبی و عروقی: از عوارض مصرف بیش از حد ویتامین ب کمپلکس می‌توان به علائمی مانند افزایش فشار خون، تپش قلب، آریتمی، انقباض عروق و افزایش خطر خون‌ریزی اشاره کرد.
    • اختلالات کبدی و کلیوی: مصرف بیشتر مقدار توصیه شده در روز ممکن است علائمی مانند افزایش آنزیم‌های کبدی، کاهش عملکرد کبد و کلیه، سنگ کلیه، گلوت و... را ایجاد کند.

در نظر داشته باشید که این عوارض فقط در موارد نادر که فرد دچار مسمومیت با ویتامین ب کمپلکس شده باشد، اتفاق می‌افتد. در صورت مصرف صحیح مکمل‌ها و قرص‌های ب کمپلکس، شاید اختلالات جزئی گوارشی را تجربه کنید که با مصرف مکمل به همراه غذا، این اختلالات برطرف می‌شود.

عوارض B Complex چیست؟

هشدارها و احتیاط‌ها برای مصرف ویتامین B کمپلکس

برای مصرف ایمن و مؤثر ویتامین ب کمپلکس، بد نیست با هشدارها و احتیاط‌های مصرف این ویتامین نیز آشنا باشید. در زیر اشاره کردیم که نکات مهم برای مصرف ویتامین ب کمپلکس چیست:

  • مشورت با پزشک: قبل از مصرف ویتامین ب کمپلکس، با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید و از نوع، میزان و مدت مصرف آن مطلع شوید. همچنین از مصرف همزمان این ویتامین با داروهای دیگر بدون توصیه پزشک خودداری کنید.
  • رعایت دوز مصرفی: از مصرف بیش از حد ویتامین ب کمپلکس خودداری کرده و دوز روزانه توصیه شده را رعایت کنید. در صورت بروز هرگونه عارضه، مصرف این ویتامین را قطع و به پزشک مراجعه کنید.
  • رعایت زمان مصرف: بهتر است ویتامین ب کمپلکس را با غذا یا بعد از غذا بخورید تا جذب آن بهتر بوده و دچار مشکلات گوارشی نشوید. همچنین توجه داشته باشید که مصرف این ویتامین با نوشیدنی‌های الکلی، قهوه، چای یا دخانیات می‌تواند جذب آن را به شدت کاهش دهد.
  • رعایت موارد منع مصرف: از مصرف ویتامین ب کمپلکس در صورت وجود حساسیت، بیماری‌های کبدی، کلیوی، قلبی، عروقی، خونی، گوارشی، عصبی یا هر بیماری دیگر بدون توصیه پزشک خودداری کنید. در دوران بارداری و شیردهی نیز این ویتامین باید تحت نظر پزشک مصرف شود.

کپسول ب کمپلکس یوروویتال

بهترین مارک‌ های Vitamin B Complex چیست؟

برای خرید ویتامین‌ B و B کمپلکس، گزینه‌های متنوعی در بازار پیش روی شماست. از بین محصولات موجود در بازار، برندهای زیر کیفیت محصولات خود را ثابت کرده‌اند که پیشنهاد می‌کنیم به سراغ آن‌ها بروید:

یوروویتال (EURHOVITAL)
بی اس کی (BSK)
مولتی نرمال (Multi Normal)
ویتاول (Vitawell)
هلث اید (Health Aid)
هلث برست (Health burst)
دانا (Daana)
دی سان فارما (Dee Sun Pharma)
ویوا تیون (vivatune)
فیشر کیندر (Fisher Kinder)
اروند فارمد (Arvand Pharmed)

این مارک‌ها دارای کیفیت بالا، قیمت مناسب و تأییدیه‌های لازم هستند. البته قبل از مصرف هرگونه مکمل غذایی، بهتر است با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کرده و دوز مصرفی مناسب را رعایت کنید.

جمع‌ بندی

ب کمپلکس شامل گروهی از ویتامین‌های محلول در آب است که در بسیاری از فعالیت‌های سلولی و متابولیکی بدن نقش دارند و در تولید انرژی، سلامت سیستم عصبی، قلبی، گوارشی، ایمنی، پوست، مو، ناخن، جنین و مادر مؤثر هستند.

در این بخش دیدیم Vitamin B Complex چیست و با نحوه مصرف و دوز توصیه شده‌ی آن آشنا شدیم. همچنین فهمیدیم عوارض مصرف ویتامین ب کمپلکس چیست و برای خرید ویتامین‌های این گروه، بهتر است به سراغ کدام برندها برویم.

در داروخانه روشا می‌توانید انواع کپسول، قرص، ویال خوراکی، شربت، قرص جوشان و اشکال دیگر ویتامین ب کمپلکس را سفارش دهید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن تحویل بگیرید. اگر نمی‌دانید موارد مصرف قرص B Complex برای چیست و کدام محصول مناسب شماست، می‌توانید با پزشکان داروساز ما در تماس باشید تا شما را راهنمایی کنند.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد