خرید محصولات برند درموسیس

نقش ویتامین دی در پیشگیری از بیماری‌ها (پوکی استخوان، MS، عفونت ها، سرطان، افسردگی)

نقش ویتامین دی در پیشگیری از بیماری‌ها (پوکی استخوان، MS، عفونت ها، سرطان، افسردگی)

ویتامین دی نقش بسیار پررنگی در پیشگیری از انواع بیماری‌ها از سرطان گرفته تا پوکی استخوان دارد. در حالی که ممکن است این ویتامین یک ویتامین درمان‌کننده نباشد اما کمبود این ماده مغذی یک عامل پرخطر برای ایجاد انواع بیماری‌ها به‌شمار می‌رود. افزایش تعداد افرادی که کمبود ویتامین دی در آنها تشخیص داده می‌شود به طور کامل گواه بر این مسئله است.

قرص ویتامین د3 1000 واحد هلث اید

در این مقاله سعی کرده‌ایم به طور کامل به تشریح مفاهیم اساسی و نقش ویتامین دی در پیشگیری از بیماری‎هایی چون پوکی استخوان، MS، عفونت‌ها، سرطان و افسردگی بپردازیم. بنابراین تا انتهای این مقاله با ما باشید تا هر آنچه که باید درباره نقش ویتامین دی در پیشگیری از بیماری‌ها بدانید به شما بگوییم.

هر آنچه که باید درباره ویتامین دی بدانید

ویتامین دی یک ویتامین محلول در چربی است که به طور طبیعی در بعضی از مواد خوراکی وجود داشته و به عنوان یک مکمل غذایی نیز در دسترس است. همچنین هنگامی که اشعه ماوراء بنفش (UV) از نور خورشید به پوست برخورد می‌کند و باعث سنتز ویتامین دی شده و به صورت درون زا در بدن تولید می‌شود. به طور کلی ویتامین دی که از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، غذاها و مکمل‌ها به دست می آید از نظر بیولوژیکی بی اثر است و برای فعال شدن باید تحت دو هیدروکسیلاسیون در بدن قرار گیرد. برای تکمیل اطلاعات خود به «ویتامین دی چیست؟ » مراجعه کنید.

سافت ژل ویتامین د3 2000 واحد ویواتیون

بنابراین ویتامین دی ماده‌ای مغذی است که هم از راه تغذیه و هم از لحاظ هورمونی در بدن افراد تولید می‌شود. این ویتامین به بدن کمک می‌کند تا کلسیم و فسفر را که هر دو برای ساخت استخوان بسیار مهم هستند، جذب و حفظ کند. همچنین، مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که ویتامین دی می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی را کاهش دهد، به کنترل عفونت‌ها و کاهش التهاب نیز کمک کند. بسیاری از اندام‌ها و بافت‌های بدن دارای گیرنده‌هایی برای ویتامین دی هستند که نقش مهمی فراتر از سلامت استخوان را اثبات می‌کنند و دانشمندان فعالانه در حال بررسی سایر عملکردهای احتمالی آن هستند.

اگرچه برخی از خوراکی‌ها با ویتامین دی غنی شده اند اما تعداد کمی از خوراکی‌ها به‌طور طبیعی حاوی این ویتامین هستند. برای اکثر مردم، بهترین راه برای دریافت ویتامین دی کافی، مصرف مکمل است، زیرا دریافت آن به اندازه کافی از طریق خوراکی‌ها سخت است. مکمل‌های ویتامین دی به دو شکل موجود هستند: ویتامین D2 (ارگوکلسیفرول یا پیش ویتامین D) و ویتامین D3 (کوله کلسیفرول). هر دو نیز اشکال طبیعی هستند که در حضور پرتوهای فرابنفش B (UVB) خورشید تولید می‌شوند، از این رو نام مستعار آن‌ها «ویتامین آفتاب» است، اما D2 در گیاهان و قارچ‌ها و D3 در حیوانات و انسان‌ها تولید می‌شود.

سافت ژل ویتامین د3 1000 واحد ویواتیون

 البته تولید ویتامین دی در پوست منبع طبیعی اولیه این ویتامین است؛ اما بسیاری از افراد به دلیل اینکه در مکان‌هایی زندگی می‌کنند که نور خورشید در زمستان محدود بوده یا به دلیل اینکه بیشتر اوقات وقت خود را در داخل خانه سپری می‌کنند، در معرض نور خورشید قرار نمی‌گیرند و از این رو از  سطح ناکافی از مکمل ویتامین دی برخوردار هستند. همچنین، افرادی که پوست تیره‌تری دارند، سطح ویتامین دی خونی پایین‌تری دارند، زیرا رنگدانه (ملانین) مانند یک سایه عمل می‌کند و تولید ویتامین دی در این افراد را کاهش می‌دهد.

مقادیر توصیه شده برای مصرف ویتامین دی

مقدار توصیه شده رژیم غذایی برای ویتامین دی، مقدار روزانه مورد نیاز برای حفظ استخوان‌های سالم و متابولیسم طبیعی کلسیم در افراد سالم را فراهم کرده و  حداقل میزان  قرار گرفتن در معرض نور خورشید را در نظر می گیرد.

  • RDA: مقدار مجاز رژیم غذایی توصیه شده برای بزرگسالان 19 سال و بالاتر، 600 IU (15 میکروگرم) در روز برای مردان و زنان و برای بزرگسالان بیش از 70 سال 800 IU (20 میکروگرم) در روز است.

قرص ویتامین د3 1000 ویتامین لایف

بسیاری از افراد ممکن است حداقل نیاز به ویتامین را برآورده نکنند. داده های NHANES نشان داد که متوسط ​​دریافت ویتامین دی از غذا و مکمل‌ها در زنان 51 تا 71 ساله 308 واحد بین المللی در روز بوده است. در سراسر جهان، تخمین زده می شود که 1 میلیارد نفر سطح ناکافی ویتامین دی در خون خود داشته و کمبود آن در همه قومیت‎ها و گروه‎های سنی دیده می‎شود. در کشورهای صنعتی، پزشکان شاهد ظهور مجدد راشیتیسم هستند، بیماری ضعیف‌کننده استخوان که تا حد زیادی از طریق غنی‌سازی ویتامین دی ریشه‌کن شده بود.

بحث‎های علمی زیادی در مورد اینکه افراد به چه مقدار ویتامین دی در روز نیاز دارند و سطح سرمی مطلوب برای جلوگیری از بیماری چقدر باید باشد وجود دارد. مؤسسه پزشکی (IOM) در نوامبر 2010 توصیه هایی را برای افزایش مصرف روزانه ویتامین دی برای کودکان و بزرگسالان در ایالات متحده و کانادا به 600 IU در روز منتشر کرد. این گزارش همچنین حد بالایی را از 2000 به 4000 واحد در روز افزایش داد.

ویتامین د3

 اگرچه برخی از گروه‌ها مانند انجمن غدد درون‌ریز روزانه 1500 تا 2000 واحد بین‌المللی را برای رسیدن به سطح سرمی ویتامین دی توصیه می‌کنند، اما IOM بیان کرد که شواهد کافی برای ایجاد ارتباط علت و معلولی با ویتامین دی و فواید سلامتی به غیر از سلامت استخوان وجود ندارد.

نقش ویتامین دی در پیشگیری از بیماری‌ها

نقش ویتامین دی در پیشگیری از بیماری‌ها یک حوزه تحقیقاتی محبوب است، اما پاسخ‌های روشن در مورد مزایای مصرف مقادیر فراتر از RDA در این زمینه قطعی نیست. اگرچه مطالعات مشاهده‌ای ارتباط قوی با میزان پایین‌تر بیماری‌های خاص در جمعیت‌هایی که در آب و هوای آفتابی‌تر زندگی می‌کنند یا سطوح سرمی ویتامین دی بالاتری دارند را نشان می‌دهد، اما آزمایش‌های بالینی که به افراد مکمل‌های ویتامین دی برای تأثیرگذاری بر یک بیماری خاص می‌دهند، هنوز قطعی نیستند.

قرص ویتامین د3 2000 مولتی نرمال

این امر ممکن است به دلیل طرح های مختلف مطالعه، تفاوت در نرخ جذب ویتامین دی در جمعیت‌های مختلف و دوزهای متفاوتی باشد که به شرکت کنندگان داده می شود. در ادامه به نقش ویتامین دی بر انواع بیماری ها اشاره شده است.

نقش ویتامین دی در پیشگیری از پوکی استخوان

چندین مطالعه سطوح پایین ویتامین دی خون را با افزایش خطر پوکی استخوان و شکستگی آن در افراد مسن مرتبط می‌دانند و نشان می‌دهند که مکمل‌های ویتامین دی ممکن است از چنین شکستگی‌هایی جلوگیری کند. یک متاآنالیز از 12 کارآزمایی تصادفی‌سازی‌شده و کنترل‌شده که شامل بیش از 42000 نفر بالای 65 سال، که بیشترشان زن بودند، مکمل‌های ویتامین دی را بدون کلسیم، با کلسیم و دارونما بررسی کردند.

نقش ویتامین دی در پیشگیری از پوکی استخوان

محققان دریافتند که مصرف بیشتر مکمل‌های ویتامین دی حدود 500 تا 800 واحد در روز شکستگی‌های لگن و ستون فقرات را تا حدود 20 درصد کاهش می‌دهد، در حالی که مصرف کمتر آن (400 واحد بین‌المللی یا کمتر) هیچ مزیتی برای پیشگیری از پوکی استخوان ندارد.

یک مطالعه سیستماتیک به نقش ویتامین دی در پیشگیری از پوکی استخوان در مردان مسن و زنان یائسه بالای 65 سال پرداخت. این آزمایش شامل 53 کارآزمایی بالینی با 91791 شرکت کننده بود که به طور مستقل یا در خانه سالمندان یا بیمارستان زندگی می‌کردند. نتیجه این آزمایش ارتباط قوی بین مکمل‌های ویتامین دی و پیشگیری از پوکی استخوان را نشان داد.

نقش ویتامین دی در پیشگیری از بیماری‌ها

به طور کلی  ویتامین دی به شدت برای قوی نگه داشتن استخوان‌ها و پیشگیری از پوکی استخوان مهم است. اما علاوه بر این ویتامین دی به روده شما کمک می‌کند تا کلسیم را جذب کند. دریافت مقدار کافی از این دو ماده مغذی اطمینان کافی برای پیشگیری از پوکی استخوان را تضمین می‌کند.

همچنین ویتامین دی ممکن است به افزایش قدرت عضلانی کمک کند، که به نوبه خود به جلوگیری از زمین خوردن(یک مشکل رایج که منجر به ناتوانی و مرگ قابل توجه در افراد مسن می شود) و آسیب های پس از آن کمک می‌کند. تجزیه و تحلیل ترکیبی از مطالعات متعدد نشان داد که مصرف 700 تا 1000 IU ویتامین دی در روز خطر ابتلا به پوکی استخوان را تا 19٪ کاهش می‌دهد.

فرم.ل ویتامین د 3

اگرچه مصرف روزانه 800 تا 1000 واحد بین‌المللی (IU) ممکن است برای سلامت استخوان در افراد مسن مفید باشد، اما مهم است که در مصرف مکمل‌ها با دوز بسیار بالا احتیاط کنید. یک کارآزمایی بالینی که به زنان بالای 70 سال دوز یک بار در سال ویتامین دی با 500000 واحد بین المللی به مدت پنج سال داده بود، باعث افزایش 15 درصدی خطر ضعف عضلانی و 26 درصد بیشتر خطر شکستگی نسبت به زنانی شد که دارونما دریافت کردند. حدس زده شد که اشباع بدن با دوز بسیار بالا که به ندرت داده می‌شود ممکن است در واقع باعث کاهش سطح خونی فرم فعال ویتامین دی شود که ممکن است با دوزهای کوچکتر و مکرر اتفاق نیفتد.

نقش ویتامین دی در پیشگیری از MS

تحقیقات در طول سال‌ها نشان داده که حفظ سطوح کافی ویتامین دی ممکن است یک اثر محافظتی داشته باشد و خطر ابتلا به بیماری مولتیپل اسکلروزیس (MS) را کاهش دهد. تعدادی از مطالعات نشان داده‌اند افرادی که بیشتر در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند و ویتامین دی دریافت می‌کنند کمتر در معرض خطر ابتلا به ام اس هستند. بنابراین، مکمل ویتامین دی به عنوان یک عامل خطر محیطی قابل تغییر مهم برای ایجاد MS در نظر گرفته می‌شود.

نقش ویتامین دی در پیشگیری از MS

برخی از مطالعات نشان می‌دهد که برای افرادی که از قبل ام اس دارند نیز ویتامین دی ممکن است فوایدی داشته باشد. این مزایا شامل کاهش فراوانی و شدت علائم، بهبود کیفیت زندگی و طولانی‌تر شدن زمان پیشرفت از ام اس عودکننده-فرودکننده به مرحله پیشرونده ثانویه است. اما شواهد قطعی نیستند. به نظر می‌رسد مصرف مکمل ویتامین دی در افراد مبتلا به ام اس بی‌خطر باشد، اما در دوزهای بالا می‌تواند منجر به تغییر در سطح کلسیم شود.

اما خوب است درک بهتری از این که چگونه ویتامین دی ممکن است بر ام اس تأثیر بگذارد، داشته باشید. هنگامی که فردی مبتلا به ام اس است، سیستم ایمنی بدن او به پوششی که از سلول‌های عصبی محافظت می کند (میلین) حمله می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که ارتباط بین ویتامین دی و MS می‌تواند با اثرات مثبت ویتامین دی بر سیستم ایمنی مرتبط باشد.

ارتباط بین ویتامین دی و ام اس با ارتباط بین نور خورشید و خطر ابتلا به ام اس تقویت می‌شود. هر چه فرد دورتر از خط استوا زندگی کند، خطر ابتلا به ام اس بیشتر می‌شود. نور خورشید کارآمدترین منبع بدن برای دریافت ویتامین دی است که نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض نور خورشید ممکن است از ام اس محافظت کند.

کپسول نرم ویتامین د3 1000 ای اچ

موسسه پزشکی 600 واحد بین المللی (IU) ویتامین دی در روز را برای بزرگسالان تا 70 سال توصیه می‌کند. این توصیه برای بزرگسالان 71 سال و بالاتر به 800 واحد در روز افزایش می‌یابد. توصیه برای زنان باردار یا شیرده 600 واحد بین المللی در روز است. با این حال، موسسه پزشکی توصیه می‌کند از مصرف بیش از 4000 IU در روز خودداری کنید.

مطالعات تحقیقاتی نشان داده اند که مصرف 400 واحد بین المللی یا بیشتر ویتامین دی در روز به طور قابل توجهی خطر ابتلا به ام اس را در زنان کاهش می‌دهد. اگر کمبود ویتامین دی در شما تشخیص داده شد، ممکن است مناسب باشد تا حداکثر 50000 واحد بین المللی در هفته به مدت حداکثر سه ماه تا زمانی که سطح ویتامین دی  شما طبیعی شود مصرف کنید و سپس آن را به دوز نگهدارنده تغییر دهید. میزان دوز نگهدارنده متفاوت بوده، اما معمولا بین 2000 تا 5000 IU در روز است.

نقش ویتامین دی در پیشگیری از عفونت ها

نقش ویتامین دی در پیشگیری از عفونت ها

کمبود ویتامین دی یک بیماری شایع در جهان است. کمبودد این ویتامین با بروز بیشتر اختلالات سیستم ایمنی و پیشرفت سریعتر برخی از بیماری های عفونی مرتبط است. ویتامین دی از اهمیت فیزیولوژیکی برخوردار است و به عنوان یک ریز مغذی ضروری برای سلامت استخوان‌ها و پیشگیری از عفونت‌ها در نظر گرفته می‌شود. ویتامین دی اثر پیچیده ای بر سیستم ایمنی دارد.

شواهدی مبنی بر محافظت ویتامین دی در برابر بیماری‌هایی چون سل، انفولانزا و سرماخوردگی توسط مطالعات آزمایشگاهی، اپیدمیولوژیک و برخی مطالعات بالینی اولیه تأیید شده است. همچنین ویتامین دی تأثیر بالقوه ای بر HIV (ایدز) دارد و نقش مهمی در دفاع برابر عفونت‌های تنفسی ایفا می‌کند. به طور کلی مصرف مکمل ویتامین D می‌تواند روشی کم‌هزینه و عملی برای محافظت از گروه‌هایی از افراد با شیوع بالای بیماری های عفونی باشد.

قرص ویتامین د3 فورت 1000 میلی گرم هولیستیکا

نقش ویتامین دی در پیشگیری از سرطان

تحقیقات اپیدمیولوژیک اولیه نشان داد که میزان بروز و مرگ و میر برای برخی از سرطان‌ها در میان افرادی که در عرض‌های جغرافیایی جنوبی زندگی می‌کنند، جایی که سطوح قرار گرفتن در معرض نور خورشید نسبتاً بالاست، کمتر از افرادی است که در عرض‌های جغرافیایی شمالی زندگی می‌کنند. از آنجایی که قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش نور خورشید منجر به تولید ویتامین دی می‌شود، محققان به این نتیجه رسیدند که تغییرات در سطوح ویتامین دی ممکن است دلیل این ارتباط باشد.

قرص ویتامین د3 2000 او پی دی فارما

همچنین شواهد تجربی ارتباط احتمالی بین ویتامین دی و خطر ابتلا به سرطان را نشان داده است. در مطالعات روی سلول‌های سرطانی و تومورها در موش، ویتامین دی دارای فعالیت‌های متعددی از جمله تقویت تمایز سلولی، کاهش رشد سلول‌های سرطانی، تحریک مرگ سلولی (آپوپتوز)، کاهش تومور و تشکیل عروق خونی (رگ زایی)  بوده که ممکن است پیشرفت سرطان را کند یا از آن جلوگیری کند.

نقش ویتامین دی در پیشگیری از افسردگی

محققان دریافته‌اند که بسیاری از افرادی که افسردگی دارند، سطح گردش خون پایین ویتامین دی در خونشان نیز وجود دارد، بنابراین معتقدند این دو عامل به هم مرتبط هستند. به ویژه، تعدادی از مطالعات نشان داده‌اند که سطوح پایین ویتامین دی در دوران بارداری با افسردگی پس از زایمان مرتبط است. به همین ترتیب، محققان ارتباط احتمالی بین افسردگی و سطوح پایین ویتامین دی را در افراد مبتلا به نقرس، آسیب‌های مزمن نخاعی، سکته مغزی و ام اس پیدا کرده‌اند.

نقش ویتامین دی در پیشگیری از افسردگی

برخی از مطالعات کوچک و با کیفیت بالا اشاره کرده‌اند که گروه‌های مختلف مردم پس از شروع مصرف مکمل‌های ویتامین دی، بهبود علائم افسردگی را تجربه می‌کنند. یک مطالعه بزرگ و با کیفیت بالا نیز بر روی بیش از 18000 فرد مبتلا به افسردگی نشان داد که مصرف 2000 واحد بین المللی ویتامین دی در روز به مدت 5 سال منجر به تفاوت قابل توجهی در میزان افسردگی در مقایسه با مصرف دارونما نشد.

سخن پایانی

کمبود مکمل ویتامین دی یک نگرانی بزرگ برای سلامت عمومی در سراسر جهان است. متاآنالیز کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی و کنترل‌شده (RCTs) نشان داده که مکمل ویتامین دی نقش اساسی در پیشگیری از بیماری هایی چون پوکی استخوان، ام اس، سرطان، بیماری های عفونی و افسردگی دارد. در این مقاله سعی کردیم نقش ویتامین دی در پیشگیری از هریک از این بیماری ها را به تفصیل شرح دهیم. امیدواریم مطالب گفته شده در این مقاله برای شما مفید و سودمند واقع شده باشد. برای نوشتن این مقاله از منابع معتبری چون https://ods.od.nih.gov/ بهره گرفته‌شده است.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد