خرید محصولات برند درموسیس

میزان ویتامین سی مورد نیاز و عوارض مصرف بیش از اندازه ویتامین سی

میزان ویتامین سی مورد نیاز و عوارض مصرف بیش از اندازه ویتامین سی

ویتامین سی یک ماده مغذی بسیار مهم است که در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات به وفور یافت می‌شود. دریافت کافی از این ویتامین به ویژه برای حفظ سیستم ایمنی بدن مهم است. همچنین مصرف ویتامین سی نقش مهمی در بهبود زخم‌ها، قوی نگه داشتن استخوان‌های شما و افزایش عملکرد مغز ایفا می‌کند. جالب توجه است، برخی ادعا می‌کنند که مکمل‌های ویتامین سی مزایایی فراتر از مزایایی دارند که می‌توان از ویتامین C موجود در غذا به دست آورد.

قرص جوشان ویتامین ث پلاس زینک 15 میلی گرم برونسون

یکی از رایج‌ترین دلایلی که مردم از مکمل‌های ویتامین سی استفاده می‌کنند، این ایده است که به‌طرز شگفت‌انگیزی به جلوگیری از سرماخوردگی کمک می‌کند. با این حال، بسیاری از مکمل‌ها حاوی مقادیر بسیار بالایی از ویتامین هستند که در برخی موارد می تواند عوارض جانبی نامطلوبی ایجاد کند. به همین دلیل در این مقاله به موضوعاتی چون میزان ویتامین سی مورد نیاز و عوارض مصرف بیش از اندازه از ویتامین C پرداخته شده است؛ بنابراین تا انتهای این مطلب با ما باشید تا هر آنچه که باید درباره ویتامین C چیست و میزان مصرف آن بدانید به شما بگوییم.

میزان ویتامین سی مورد نیاز و عوارض مصرف بیش از اندازه ویتامین سی

هر آنچه که باید درباره ویتامین سی بدانید

ویتامین ث یک ماده مغذی حیاتی برای سلامتی است. این ویتامین به شکل‌گیری و حفظ مقاومت استخوان‌ها، پوست و عروق خونی کمک می‌کند؛ همچنین یک آنتی اکسیدان  بسیار عالی است. ویتامین سی به طور طبیعی در برخی غذاها به ویژه میوه‌ها و سبزیجات وجود دارد. مکمل‌های ویتامین سی نیز موجود است. نام های دیگر ویتامین سی عبارتند از اسید ال اسکوربیک، اسید اسکوربیک و ال اسکوربات.

ویتامین سی یک ویتامین محلول در آب است، به این معنی که در آب حل می‌شود. برخلاف ویتامین‌های محلول در چربی، ویتامین‌های محلول در آب در بدن ذخیره نمی‌شوند. در عوض، ویتامین سی را که مصرف می‌کنید، این ویتامین از طریق مایعات بدن به بافت‌های شما منتقل می‌شود و مقدار اضافی از طریق ادرار دفع می‌شود.

هر آنچه که باید درباره ویتامین سی بدانید

از آنجایی که بدن شما ویتامین سی را ذخیره نمی‌کند یا به تنهایی آن را تولید نمی‌کند، مصرف روزانه غذاهای غنی از ویتامین سی یا مکمل‌های ویتامین سی بسیار مهم است. با این حال، مکمل با مقادیر زیاد ویتامین سی می‌تواند منجر به عوارض جانبی مانند ناراحتی گوارشی و سنگ کلیه شود. این امر به این دلیل است که اگر دوزهای بالاتر از حد معمول از این ویتامین را استفاده کنید، شروع به انباشته شدن در بدن می‌کند و به طور بالقوه منجر به عوارض مصرف بیش از اندازه ویتامین سی می‌شود. در این مقاله به طور کامل به تشریح عوارض مصرف بیش از اندازه این ویتامین پرداخته شده است.

مکمل ویتامین سی

چرا به دریافت ویتامین C نیاز داریم؟

همان طور که پیش تر توضیح دادیم ویتامین سی محلول در آب است و بدن آن را ذخیره نمی‌کند. برای حفظ سطح کافی ویتامین سی، افراد باید هر روز مواد غذایی حاوی ویتامین سی مصرف کنند. بدن برای عملکردهای مختلف به ویتامین سی نیاز دارد. استفاده از میزان نرمالی از ویتامین سی می‌تواند مزایای فوق العاده ای برای بدن به همراه داشته باشد. به همین دلیل است که استفاده از مکمل‌های ویتامین سی برای دریافت میزان ویتامین سی مورد نیاز بدن امری بسیار مهم و ضروری است. مزایای دریافت ویتامین سی مورد نیاز بدن شامل موارد زیر می‌شود.

  • التیام زخم

التیام زخم

ویتامین سی به بدن کمک می‌کند تا کلاژن تولید کند که در پوست، ماهیچه‌ها و سایر بافت‌ها وجود دارد. افراد با مصرف کم ویتامین سی ممکن است بهبود زخم را به صوبت کندتر تجربه کنند، زیرا بدن آنها کمتر قادر به تولید کلاژن خواهد بود. در طول دوره بهبودی، متخصصان مراقبت‌های بهداشتی ممکن است مکمل‌های ویتامین سی را برای افرادی که سطح ویتامین سی پایینی دارند توصیه کنند.

  • سلامت قلبی عروقی

ویتامین سی به چند دلیل برای سلامت قلب و عروق مفید است. مطالعات نشان داده اند که :

    • ویتامین سی خاصیت آنتی اکسیدانی دارد؛
    • ویتامین سی به گشاد شدن رگ های خونی کمک می‌کند؛
    • ویتامین سی به بهبود تولیداکسید نیتریک کمک می‌کند؛
    • ویتامین سی به کاهش بی ثباتی پلاک در آترواسکلروز کمک می‌کند.
    • ویتامین سی به محافظت در برابر بیماری قلبی و فشار خون بالا کمک کند.

سلامت قلبی عروقی

  • جلوگیری ازآب مروارید و دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن

ویتامین سی ممکن است به کاهش خطر ابتلا به آب مروارید کمک کند و پیشرفت دژنراسیون ماکولا وابسته به سن را کاهش دهد. با این حال، تحقیقات بیشتری در این زمینه، مورد نیاز است.

  • کاهش اثرات دیابت

مطالعه‌ای در سال 2019 بر روی 31 فرد 60 ساله انجام شد تا ببیند آیا مصرف مکمل‌های ویتامین سی باعث ایجاد تفاوت در سطح گلوکز آن‌ها بعد از غذا می‌شود یا خیر. پس از مصرف مکمل‌ها به مدت 4 ماه، سطح گلوکز و فشار خون شرکت کنندگان در مقایسه با مصرف دارونما بهبود یافت. این امر نشان می‌دهد که ویتامین سی روزی می‌تواند درمانی برای دیابت باشد. پیرامون «نقش ویتامین سی بر قند خون» بیشتر بخوانید.

  • درمان کم خونی

درمان کم خونی

ویتامین سی جذب آهن را افزایش می‌دهد و برخی از متخصصان مراقبت‌های بهداشتی مصرف مکمل های ویتامین سی همراه با قرص آهن را برای بهبود جذب در افراد مبتلا به کم خونی فقر آهن توصیه می‌کنند. یک مطالعه در سال 2020، 432 نفر را مورد بررسی قرار داد که برای کم‌خونی فقر آهن از مکمل‌های آهن استفاده کردند. برخی ویتامین سی را همراه با مکمل آهن مصرف کردند و برخی دیگر مصرف نکردند. با این  حال، هر دو گروه شاهد افزایش مشابهی در آهن بودند که نشان می‌دهد مصرف مکمل‌های ویتامین سی برای این هدف غیرضروری است.

  • کاهش اثرات آلودگی هوا

قرص جوشان ویتامین ث 1000 میلی گرم آپوویتال

آلودگی هوا از مواد شیمیایی مختلفی تشکیل شده است که می‌تواند بر سلامت افراد تأثیر منفی بگذارد. برخی از تحقیقات منبع معتبر پیشنهاد کرده‌اند که ترکیبی از ویتامین سی و ویتامین ایی ممکن است اثر آنتی اکسیدانی داشته باشد که می‌تواند به کاهش علائم آسم و بیماری مزمن انسدادی ریه کمک کند.

  • کاهش اثرات آلرژی ها

در طی یک واکنش آلرژیک، سیستم ایمنی یک پاسخ التهابی ایجاد می‌کند که می‌تواند منجر به علائمی مانند تورم و کهیر شود. در طی این فرآیند، بدن ROS تولید می‌کند که می‌تواند منجر به استرس اکسیداتیو شود. در یک مطالعه در سال 2018، 71 فرد مبتلا به آلرژی‌های پوستی یا تنفسی دوزهای مختلف ویتامین C را به صورت داخل وریدی دریافت کردند و محققان شدت علائم شرکت‌کنندگان را مشاهده کردند. مقاله آنها نتیجه می‌گیرد که مصرف دوز مناسب ویتامین سی ممکن است به کاهش علائم آلرژی کمک کند.

انواع قرص جوشان ویتامین ث

میزان ویتامین سی مورد نیاز بدن

به طور کلی میزان ویتامین سی مورد نیاز بدن برای زنان 75 میلی‌گرم و برای مردان 90 میلی‌گرم در روز است. در دوران بارداری نیز مصرف 120 میلی گرم در روز به بانوان باردار توصیه می شود. بالاترین میزان ویتامین سی مورد نیاز بدن در بزرگسالان 2000 میلی گرم در روز است. موسسه پزشکی (IOM) مجموعه ای از مقادیر مرجع را برای سطوح دریافتی مواد مغذی خاص، از جمله برای ویتامین سی ایجاد کرده است.

مجموعه ای از دستورالعمل ها برای مصرف ویتامین‌ها توصیه شده توسط این مرجع، تحت عنوان  (RDA) شناخته می‌شود که میانگین دریافت روزانه مواد مغذی را هم از غذاها و هم از مکمل‌ها در نظر می‌گیرد. توصیه های RDA برای جنسیت و گروه های سنی خاص نیازهای غذایی 97 تا 98 درصد افراد سالم را برآورده می‌کند .در ادامه میزان ویتامین سی مورد نیاز بدن برای افراد مختلف که توسط این مجموعه توصیه شده را به طور دقیق خواهید یافت:

RDA شرایط فرد
15 میلی‌گرم کودکان (1 تا 3 سال)
25 میلی‌گرم کودکان (4 تا 8 سال)
45 میلی‌گرم نوجوانان (9 تا 13 سال)
65-75 میلی‌گرم نوجوانان (14-18 سال)
75 میلی‌گرم زنان بالغ (19 ساله و بالاتر)
90 میلی‌گرم مردان بالغ (19 ساله و بالاتر)
85 میلی‌گرم زنان باردار (سن 19 سال و بالاتر)
120 میلی‌گرم زنان شیرده (19 سال و بالاتر)

عوارض مصرف بیش از اندازه ویتامین سی

از آنجایی که ویتامین سی در صورت مصرف بیش از حد می‌تواند علائم ناخوشایندی ایجاد کند، هیئت غذا و تغذیه سطوح بالای مصرف را برای این ویتامین تعیین کرده است. بر اساس منبع مورد اعتماد دفتر مکمل های غذایی (ODS)، بالاترین حد برای دریافت ویتامین سی در افراد 19 سال و بالاتر 2000 میلی گرم در مردان و زنان است. این محدودیت برای زنان باردار یا شیرده نیز یکسان است. از عوارض کمبود ویتامین سی بیشتر بخوانید.

به طور معمول، افراد ممکن است عوارض جانبی شدیدی را از مصرف بیش از حد ویتامین C تجربه کنند. مصرف طولانی مدت بالاتر از سطوح توصیه شده، خطر این اثرات منفی را افزایش می‌دهد. عوارض مصرف بیش از اندازه ویتامین سی عبارتند از:

 قرص ویتامین ث 2000 های هلث

  • ایجاد سنگ کلیه

سنگ کلیه نتیجه احتمالی مصرف بیش از حد ویتامین سی است. پزشکان بر این باورند که مصرف بیش از حد ویتامین سی می‌تواند منجر به دفع ترکیبات اگزالات و اسید اوریک در ادرار شود. این ترکیبات می‌توانند منجر به تشکیل سنگ کلیه شوند. نویسندگان یک مطالعه موردی در مجله بین المللی کاندلی گزارش دادند که زنی پس از مصرف 4 گرم یا بیشتر ویتامین C در روز به مدت 4 ماه، دچار سنگ کلیه شد. با این حال، محققان هیچ مطالعه ای در مقیاس بزرگتر در مورد دریافت ویتامین سی و تشکیل سنگ کلیه انجام نداده‌اند.

  • عدم تعادل مواد مغذی

نگرانی دیگر در مورد مصرف بیش از حد ویتامین سی این است که می‌تواند توانایی بدن برای پردازش سایر مواد مغذی را مختل کند. به عنوان مثال، ویتامین سی ممکن است سطح ویتامین B-12 و مس را در بدن کاهش دهد. وجود ویتامین سی همچنین می‌تواند جذب آهن را در بدن افزایش دهد که سبب عدم تعادل مواد مغذی در بدن می‌شود.

عدم تعادل مواد مغذی

  • باعث التهابات استخوان می‌شود

به گفته بنیاد آرتریت، یک مطالعه نشان داد که وجود سطوح بسیار بالای ویتامین سی در بدن احتمال ابتلا به التهابات استخوانی دردناک را در فرد افزایش می‌دهد. با این حال، این بنیاد به یک مطالعه تحقیقاتی اشاره کرد که نشان داد افرادی با سطوح پایین ویتامین سی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آرتریت روماتوئید، یک بیماری التهابی دردناک مفصل هستند. این یافته‌ها بر نیاز به مکمل‌های ویتامین سی در اندازه‌های مناسب، نه بیش از حد و نه خیلی‌کم تاکید می‌کند.

  • اثربخشی نیاسین-سیمواستاتین را مختل می کند

شواهد نشان می‌دهد که مصرف مکمل‌های ویتامین سی ممکن است توانایی بدن در افزایش کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) را در افرادی که از داروی ترکیبی نیاسین-سیمواستاتین استفاده می‌کنند، مختل کند. این دارو ویتامین نیاسین را با استاتین سیمواستاتین (Zocor) ترکیب می‌کند و افراد آن را برای درمان کلسترول بالا مصرف می‌کنند. پزشکان کلسترول HDL را کلسترول خوب می‌دانند زیرا میزان کلسترول مضر خون را کاهش می‌دهد. اگر فردی مکمل‌های ویتامین سی و نیاسین-سیمواستاتین مصرف می‌کند، باید با پزشک خود در مورد راه‌های موثرتر کردن هر کدام صحبت کند.

 ساشه سویت ایمیون دایرکت هرمس

سخن پایانی

همانطور که با مطالعه این مطلب متوجه شدید، ویتامین سی یک آنتی اکسیدان و ماده مغذی ضروری است که عملکردهای زیادی دارد. به عنوان مثال، به تولید کلاژن، کاهش استرس اکسیداتیو و بهبود زخم کمک می‌کند. میوه ها و سبزیجات تازه منابع خوبی از ویتامین ث هستند. در بسیاری از موارد رایج است که افراد از  مکمل ویتامین سی برای دریافت این ویتامین استفاده می‌کنند؛ بنابراین آگاهی از میزان ویتامین سی مورد نیاز و عوارض مصرف بیش از اندازه از آن بسیار مهم است. ازاین رو در این مطلب به تشریح این دو مسئله مهم پرداختیم. امیدواریم مطالب گفته شده در این مقاله برای شما مفید و سودمند واقع شده باشد.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد