خرید محصولات برند درموسیس

آیا ویتامین دی در هوای ابری یا پشت شیشه جذب می‌شود؟!

آیا ویتامین دی در هوای ابری یا پشت شیشه جذب می‌شود؟!

در پی درج مقاله‌ی نحوه جذب ویتامین دی از خورشید و مقدار نیاز بدن به ویتامین دی تعدادی از تعقیب کنندگان وبلاگ داروخانه روشا سوال کرده بودند که آیا ویتامین دی در هوای ابری یا پشت شیشه جذب می‌شود. در این مقاله به این سوالِ دو قسمتی در دو بخش مجزا جواب می‌دهیم.

آیا ویتامین دی در هوای ابری یا پشت شیشه جذب می‌شود

بله در یک روز ابری نیز می‌توانید با جذب ویتامین D سطح انرژی‌تان را بالا برده و حال و هوایتان را بهبود ببخشید. در روز ابری هرچند خورشید، پشت ابرهاست ولی اشعه‌ی ماوراء بنفش مورد نیاز برای شروع سنتز ویتامین D هنوز در محیط وجود دارد. وقتی شما در معرض اشعه‌ی ماوراء بنفش خورشیدی (UVB) قرار می‌گیرید عنصری به اسم «7-دهیدروکلسترول» که نوعی کلسترول موجود در بدن است ابتدا به پیش‌ویتامین D3 تبدیل شده و بلافاصله در یک فرآیند مرتبط با گرما به ویتامین D تبدیل می‌شود.

سافت ژل ویتامین د3 2000 واحد ویواتیون

در روزهای ابری نیز ماورای بنفش خورشید هرچند کمتر ولی وجود دارد؛ ولی در روزهای ابری هم نباید از محافظت از پوست و استفاده از کلاه و عینک غافل شد. به عبارت دیگر سعی نکنید که ویتامین D را از طریق در معرض نور خورشید قرار دادنِ سر و صورتتان کسب کنید. طبق تحقیقات برخی محققان با پوشیدن یک تی‌شرت و شلوارک و قرار دادن حدود یک سوم از بدن در معرض نور خورشید یا نور فضای آزاد (حتی در روزهای ابری که خورشید پشت ابر است) برای سه روز در هفته و هر روز نیم تا سه ساعت، مقدار زیادی ویتامین D کسب خواهید کرد. برگرفته از ncbi.nlm.nih

زمستان و جذب ویتامین D از نور خورشید

آیا ویتامین دی در هوای ابری یا پشت شیشه جذب می‌شود

اصولاً علائم کمبود ویتامین دی در کودکان و بزرگ‌سالان باید همیشه جدی گرفته شود. زمستان در همه جا بخصوص در قسمت فوقانی نیمکره‌ی شمالی به دلیل پوشش ابر بیشتر و نور خورشید کمتر، استفاده از ویتامین D توسط نور آفتاب را تقریباً غیرممکن می‌کند. بد نیست بدانیم که کمبود ویتامین D در بدن علاوه بر عوارض مختلفی مانند پوکی استخوان، سرطان و ضعف عضلانی، خطر افسردگی را هم به دنبال دارد.

این خطر، بخصوص در نیمه‌ی دوم سال و بالأخص در مورد مردم کشورهایی که در قسمت بالای نیمکره‌ی شمالی زندگی می‌کنند صادق است. قرار نگرفتن در مقابل نور خورشید برای مدت طولانی باعث افسردگی از نوع «اختلال عاطفی فصلی» (SAD) می‌شود. تحقیقات انجام شده بیانگر این نکته است که اغلب افرادِ مبتلا به افسردگی و اختلال عاطفی فصلی، دچار کمبود ویتامین D هستند. برگرفته از  raoptics

قرص ویتامین د3 1000 واحد هلث اید

خبر خوب این است که همین تحقیقات، مشخص کرده که با روزانه یک ساعت پیاده‌روی در خارج از منزل، حتی در هوای ابری، علائم افسردگیِ فصلی ناپدید شده و اشخاص مبتلا به افسردگی، خلق و خوی بهتری پیدا می‌کنند. پس جواب سوالِ آیا ویتامین دی در هوای ابری جذب می‌شود؟ بله است. نور خورشید در هوای ابری هم (هرچند به میران کمتر) جذب و در بدن تبدیل به ویتامین D می‌شود.

آیا ویتامین دی در هوای ابری یا پشت شیشه جذب می‌شود – پاسخِ بخش دوم سوال

ویتامین دی

گفتیم که پوست انسان، اشعه‌ی فرابنفش از نور خورشید را جذب و آن را سنتز کرده و به این ترتیب در بدن، ویتامین D ایجاد می‌شود. متأسفانه حمام آفتابْ گرفتن از پشت شیشه‌ی پنجره‌ها چندان مؤثر نیست و شیشه به‌طور چشمگیری اشعه‌ی فرابنفش نور خورشید را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ بنابراین کماکان سه راه برای تأمین ویتامین D بدنتان وجود دارد:

    1. مصرف معدودْ غذاهایی که دارای ویتامین D خیلی زیادی هستند (روغن کبد ماهی، اره ماهی، ماهی قزل آلا، کنسرو ماهی تن، جگر گاو، زرده‌ی تخم مرغ و ساردین)
    2. مصرف مکمل‌های ویتامین D
    3. استفاده از نور خورشید.

آیا ویتامین دی در هوای ابری یا پشت شیشه جذب می‌شود

با توجه به زندگی پرمشغله و صنعتیِ امروزی، امکان کمی وجود دارد که بتوان فقط از طریق استفاده از نور خورشید، ویتامین D مورد نیاز بدن را کاملاً تأمین کرد؛ بنابراین بهتر است در کنار تغذیه‌ی مناسب یا استفاده از مکمل ویتامین D، از نور خروشید نیز به‌عنوان عامل کمکی برای تأمین ویتامین D بدنتان استفاده کنید.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد