خرید محصولات برند درموسیس

پروبیوتیک چیست؟ + فواید و عوارض پروبیوتیک

پروبیوتیک چیست؟ + فواید و عوارض پروبیوتیک

پروبیوتیک‌ ها از باکتری‌های زنده خوب یا مخمرهایی ساخته می‌شوند که به طور طبیعی در بدن هر فرد زندگی می‌کنند. جالب است بدانید که هم باکتری‌های خوب و هم باکتری‌های بد دائماً در بدن انسان وجود دارند. برای مثال وقتی بدن شما دچار عفونت می‌شود، نشان‌دهنده آن است که باکتری‌های بد بیشتری در بدن شما وجود دارد و سیستم بدن شما را از حالت تعادل خارج کرده اند.

باکتری‌های خوب به از بین‌ بردن باکتری‌های بد اضافی کمک می‌کنند و تعادل را به بدن بازمی‌گرداند. استفاده از مکمل‌های پروبیوتیک راهی برای افزودن باکتری‌های خوب به بدن هر فرد است. در این مقاله قصد داریم تا تمامی مباحث مرتبط با پروبیوتیک را شرح دهیم؛ بنابراین تا انتهای این مقاله با ما باشید تا هر آن چه که باید درباره مکمل پروبیوتیک بدانید به شما بگوییم.

قرص لاکتول نیچرز اونلی

پروبیوتیک چیست؟

در وبسایت clevelandclinic.org در توضیح پروبیوتیک‌ها آمده است: پروبیوتیک‌ها ترکیبی از باکتری‌های مفید زنده و یا مخمرهایی هستند که به طور طبیعی در بدن هر فرد زندگی می‌کنند. معمولاً به باکتری‌ها به‌عنوان چیزی که افراد را دچار بیماری می‌کند، با دید منفی نگریسته می‌شود.

 بااین‌حال، شما به طور مداوم دو نوع باکتری در بدن خود دارید، باکتری‌های خوب و باکتری‌های بد. پروبیوتیک‌ها از باکتری‌های خوب تشکیل شده‌اند که به حفظ سلامت بدن و عملکرد خوب آن کمک می‌کنند. وجود این باکتری خوب از بسیاری جهات به شما کمک می‌کند از جمله: مبارزه با باکتری‌های بد که در صورت وجود مقدار زیادی از آن‌ها، دچار بیماری شده و احساس خوبی نخواهید داشت.

پروبیوتیک‌ها بخشی از یک تصویر بزرگ‌تر در مورد باکتری‌ها و بدن شما هستند، یعنی میکروبیوم شما. میکروبیوم هر فردی منحصربه‌فرد است. هیچ دونفری سلول‌های میکروبیوم یکسانی ندارند. میکروبیوم را به‌عنوان یک جامعه متنوع از ارگانیسم‌ها، مانند جنگل، در نظر بگیرید که برای حفظ سلامت بدن شما با هم‌کار می‌کنند. این جامعه از چیزهایی به نام میکروب تشکیل شده است. شما تریلیون‌ها میکروب در بدن خود دارید. این میکروب‌ها ترکیبی از موارد زیر هستند:

  • باکتری‌ها
  • قارچ‌ها (از جمله مخمرها)
  • ویروس‌ها
  • تک یاخته ها

پروبیوتیک چه کاری انجام می‌دهد؟

وظیفه اصلی پروبیوتیک‌ها یا باکتری‌های خوب، حفظ تعادل سلامت در بدن است. به این فکر کنید که بدن شما در یک حالت خنثی قرار دارد؛ هنگامی که بیمار می‌شوید، در واقع باکتری‌های بد وارد بدن شما شده و تعداد آنها افزایش می‌یابد. این کار بدن شما را از تعادل خارج می‌کند.

پروبیوتیک چیست

 باکتری‌های خوب یا همان پروبیوتیک‌ها، با باکتری‌های بد مبارزه می‌کنند و تعادل سلامت را به بدن بازمی‌گردانند و به شما احساس بهتری می‌دهند. باکتری‌های خوب با حمایت از عملکرد تقویت سیستم ایمنی و کنترل التهاب، بدن شما را سالم نگه می‌دارند. انواع خاصی از باکتری‌های خوب می‌توانند:

  • به بدن شما در هضم غذا کمک کنند.
  • از افزایش باکتری‌های بد جلوگیری کرده و شما را بیمار نکنند.
  • میزان جذب ویتامین بدن را افزایش دهند.
  • برای جلوگیری از ورود باکتری‌های بدی که ممکن است مصرف کرده باشید (از طریق غذا یا نوشیدنی) به حمایت از سلول‌هایی که روده شما را می‌پوشانند، کمک می‌کنند.
  • میزان تجزیه و جذب داروها را افزایش می‌دهند.

این عمل متعادل‌کننده ممکن است به طور طبیعی، همیشه در بدن شما اتفاق نیفتد. به همین دلیل برای تحقق آن نیاز به مصرف مکمل‌های پروبیوتیک دارید. البته خوب است بدانید که باکتری‌های خوب یک بخش طبیعی از بدن شما هستند. داشتن یک رژیم غذایی متعادل و غنی از فیبر به طور مداوم، به حفظ تعداد باکتری‌های خوب در سطح مناسب در بدن کمک می‌کند.

مهم‌ترین باکتری های پروبیوتیک کدامند؟

با این که تنوع مختلفی از باکتری های پروبیوتیک وجود دارد ولی دو نوع از آن‌ها همان‌هایی هستند که از فروشگاه‌های مواد غذایی در قالب محصولات مختلف مثل ماست پروبیوتیک خریداری می‌شود.

  • لاکتوباسیلوس
  • بیفیدو باکتریوم

پروبیوتیک‌ها خودشان از مخمرهای خوب تشکیل شده‌اند؛ پرکاربردترین آن‌ها «ساکارومایسس بولاردی» نامیده می‌شود.

آیا پروبیوتیک‌ها برای بهبود بیماری‌ها مفیدند؟

تحقیقات زیادی در مورد استفاده از پروبیوتیک‌ها در درمان برخی بیماری‌ها در حال انجام است که هنوز به نتیجه‌ی قطعی نرسیده با این حال مصرف پروبیوتیک از طریق غذاها یا مکمل‌ها در برخی بیماری‌ها می‌تواند به بهبود شخص کمک کند که مهم‌ترین موارد آن عبارت است از:

  • اسهال
  • یبوست
  • التهاب دستگاه گوارشی
  • سندروم روده‌ی تحریک پذیر (اختلال در عملکرد روده با درد شدید)
  • عفونت‌های قارچی
  • عفونت‌های مجرای ادرار
  • عفونت‌های دستگاه تنفس فوقانی

نحوه مصرف پروبیوتیک‌ها

به‌طورکلی برای افزایش باکتری‌های خوب بدن، لازم است از منابع حاوی پروبیوتیک استفاده شود. راه‌های مختلفی برای مصرف پروبیوتیک وجود دارد. پروبیوتیک‌ها در اشکال مختلفی وجود دارند، از جمله:

  • خوراکی‌ها
  • نوشیدنی
  • کپسول یا قرص
  • پودرها
  • مایعات

کپسول فمی گارد امین

همان‌طور که متوجه شدید شما می‌توانید میزان میکروب‌ های خوب بدن خود را از طریق غذاها، نوشیدنی‌ها و مکمل‌های پروبیوتیک، افزایش دهید. ممکن است از قبل غذاهای خاصی در رژیم غذایی روزانه خود داشته باشید که حاوی پروبیوتیک هستند.

به طور خاص غذاهای تخمیر شده (مثلاً ماست و ترشیجات) میزبان تعداد زیادی باکتری خوب هستند که برای بدن شما مفید هستند. همچنین نوشیدنی‌های تخمیری مانند کامبوچا (چای تخمیری) یا کفیر (نوشیدنی لبنیات تخمیری) وجود دارند که پروبیوتیک‌های اضافی را وارد رژیم غذایی شما می‌کنند.

به‌غیراز غذا، می‌توانید از طریق مکمل‌های غذایی، پروبیوتیک‌ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. مهم است که همیشه قبل از شروع مصرف هر نوع مکمل یا تغییر اساسی در رژیم غذایی خود با پزشک خود مشورت کنید.

ماست

 

مکمل‌های پروبیوتیک ممکن است با یک پری بیوتیک ترکیب شوند. پری بیوتیک ها کربوهیدرات‌های پیچیده‌ای هستند که میکروارگانیسم‌های روده شما را تغذیه می‌کنند. اساساً، پری بیوتیک ها منبع غذایی برای باکتری‌های خوب هستند. آنها به تغذیه باکتری‌های خوب و حفظ سلامتشان کمک می‌کنند. پری بیوتیک ها شامل اینولین، پکتین و نشاسته‌های مقاوم هستند.

چه غذاها یا مکمل‌ هایی میزان پروبیوتیک بدن را افزایش می‌ دهد؟

می‌توان از طریق خوردن برخی غذاها و مکمل پروبیوتیک، مقدار آن را در بدن افزایش داد. شاید همین‌ الان هم بعضی از غذاهایی که می‌‌خوریم بدون آن که بدانیم حاوی پروبیوتیک باشد.

غذاها و نوشیدنی‌هایی مانند:

  • ماست پروبیوتیک
  • نانِ خمیرمایه
  • دوغ (آب دوغ)
  • پنیر کوتاژ (نوعی پنیر دارای پروتئین زیاد و چربی‌های سالم)
  • ترشی تخمیر شده
  • سوپِ میسو (نوعی سوپ که با خمیر سویا و مخلفات دیگر پخته می‌شود)
  • کیمچی (یک غذای تخمیر شده‌ی سنتیِ کره‌ای)

فواید مصرف پروبیوتیک‌ها

مصرف پروبیتک ها دارای فواید بسیاری برای بدن است که در ادامه به طور مفصل با هر یک آشنا خواهید شد:

1. حفظ تعادل روده‌ها

پروبیوتیک‌ها می‌توانند به حفظ تعادل صحیح فلور روده در بدن کمک کنند. روده هر فردی ترکیبی از باکتری‌های خوب و بد دارد. رایج‌ترین نمونه‌های باکتری‌های خوب لاکتوباسیلوس، بیفیدوباکتریوم و استرپتوکوک هستند.

باکتری‌های خوب موجود در میکروبیوم شما به محافظت از سلول‌های دیواره روده‌تان در برابر حمله عوامل بیماری‌زا کمک می‌کنند و آنها را از بین می‌برند. پروبیوتیک‌ها همچنین با حمایت از سیستم ایمنی بدن، ترمیم بافت آسیب‌دیده را تقویت می‌کنند و همچنین ماتریکس که پوشش روده است را در شرایط خوبی نگه می‌دارند.

فواید پروبیوتیک

2. تقویت سیستم ایمنی بدن

۸۰ درصد سیستم ایمنی شما در روده قرار دارد که کلید سلامتی شماست. این امر به‌ویژه برای زنان مهم است زیرا آن‌ها بیشتر مستعد ابتلا به بیماری‌های خودایمنی، به‌ویژه لوپوس و بیماری‌های تیروئیدی مانند کم‌کاری تیروئید هستند. پروبیوتیک‌ها به تعدیل هورمون‌های بدن و التهاب ناشی از باکتری‌های بیماری‌زا کمک می‌کنند. التهاب مزمن یکی از دلایل اصلی کاهش خودایمنی است، بنابراین حفظ آن برای سلامت مطلوب شما حیاتی است.

3. اجابت مزاج منظم

اجابت مزاج منظم بخش مهمی از سلامت هر فرد است زیرا بدن برای حفظ تعادل نیاز به دفع سموم و مواد زائد دارد. به‌عنوان‌مثال، زنانی که اجابت مزاج منظم دارند، کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند. همچنین منظم‌تر شدن اجابت مزاج می‌تواند به فشارخون شما کمک کند، زیرا یبوست می‌تواند آن را بالا ببرد. باکتری‌های پروبیوتیک تا 70 درصد از حجم حرکت سالم روده را تشکیل می‌دهند، بنابراین اطمینان از دریافت کافی باکتری‌های خوب مهم است.

کپسول بایو فم تک ژن فارما

4. سلامت واژن

باکتری‌های واژن نیز تحت‌تأثیر پروبیوتیک‌ها از جمله لاکتوباسیلوس قرار دارند. این پروبیوتیک، اسیدلاکتیک و پراکسید هیدروژن تولید می‌کند که از واژن زنان در حفظ سطح اسیدی pH حمایت می‌کند. تصور می‌شود که این سطح اسید بالا به واژن در دفع عفونت‌های باکتریایی مانند واژینوز باکتریایی و حتی برخی بیماری‌های مقاربتی کمک می‌کند.

5. حفظ وزن ایده‌آل

حفظ وزن ایده‌آل

برخی تحقیقات نشان می‌دهد افراد مبتلا به چاقی دارای میکروب‌های روده متفاوتی نسبت به افراد لاغر هستند. تحقیقات ارتباط بین میکروب‌های روده و چاقی را در نوزادان و بزرگسالان نشان می‌دهد. همچنین نشان می‌دهد تغییرات میکروبی در روده، یکی از عوامل در چاقی بزرگسالی است. بنابراین بسیاری از دانشمندان بر این باورند که میکروب‌های روده‌ی انسان در تعیین وزن بدن نقش مهمی دارند.

برخی سویه‌های پروبیوتیکی به نظر می‌رسد به کاهش وزن کمک می‌کنند، در حالی که تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. با این حال محققان توصیه می‌کنند در شتاب برای این نتیجه‌گیری احتیاط کنید، زیرا هنوز بسیاری از نکات ناشناخته وجود دارد. این نکات ناشناخته عبارتند از:

  • سویه‌های خاص پروبیوتیکی که باید استفاده شود
  • دوز و مدت درمان
  • اثرات بلندمدت درمان
  • تعامل سن، جنسیت، شرایط سلامتی و سبک زندگی

در یک مطالعه، 210 نفر با چاقی مرکزی که با اضافه وزن شکمی مشخص می‌شود، روزانه پروبیوتیک لاکتوباسیلوس گاسری مصرف کردند. شرکت‌کنندگان این مطالعه به صورت متوسط حدود 8.5 درصد از چربی شکم خود را طی 12 هفته از دست دادند. وقتی شرکت‌کنندگان مصرف پروبیوتیک را متوقف کردند، چربی شکم خود را ظرف 4 هفته بازیافتند. شواهد همچنین نشان می‌دهد لاکتوباسیلوس رامنوسوس و بیفیدوباکتریوم لاکتیس می‌توانند به کاهش وزن و پیشگیری از چاقی کمک کنند؛ هرچند تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

6. پیشگیری و درمان اسهال

پروبیوتیک‌ها به طور گسترده‌ای به دلیل توانایی آنها در پیشگیری از اسهال یا کاهش شدت آن شناخته شده‌اند. اسهال یک عارضه جانبی رایج از مصرف آنتی‌بیوتیک است؛ چراکه مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند به طور منفی بر تعادل باکتری‌های خوب و بد در روده تأثیر بگذارد. چندین مطالعه نشان می‌دهد مصرف پروبیوتیک‌ها با کاهش خطر اسهال ناشی از آنتی‌بیوتیک همراه است. در یک مطالعه، محققان دریافتند مصرف پروبیوتیک خطر عفونت کلستریدیوم دیفیسیل (CDAD) را تا 60 درصد کاهش می‌دهد.

پروبیوتیک‌ها همچنین می‌توانند در دیگر انواع اسهال غیرمرتبط با آنتی‌بیوتیک‌ها نیز موثر باشند. یک مرور گسترده بر 35 مطالعه دریافت که سویه‌های خاصی از پروبیوتیک‌ها می‌توانند مدت اسهال را به‌طور میانگین 25 ساعت کاهش دهند. پروبیوتیک‌ها همچنین خطر اسهال مسافرتی را کاهش دادند. اثربخشی پروبیوتیک‌ها بسته به نوع و دوز پروبیوتیک مصرف شده متفاوت است. سویه‌هایی مانند لاکتوباسیلوس رامنوسوس، لاکتوباسیلوس کازئی و مخمر ساکارومایسس بولاردی بیشترین ارتباط را با کاهش خطر اسهال دارند.

عوارض مصرف پروبیوتیک‌ها

اگرچه مصرف پروبیوتیک‌ها ممکن است فواید مختلفی داشته باشد، اما می‌تواند عوارض جانبی نیز ایجاد کند. در ادامه با برخی از عوارض مصرف پروبیوتیک‌ها آشنا خواهید شد:

1. مشکلات گوارشی

برخی افراد هنگامی که برای اولین‌بار از پروبیوتیک‌ها استفاده می‌کنند، دچار گاز معده، نفخ یا اسهال می‌شوند. تغییرات در میکروبیوتای روده می‌تواند منجر به تولید گاز بیشتر از حد معمول توسط باکتری‌ها شود که می‌تواند منجر به نفخ شود. بااین‌حال، این عوارض جانبی معمولاً طی چند روز یا چند هفته پس از مصرف پروبیوتیک‌ها از بین می‌روند. اگر علائم ادامه یافت، با یک پزشک صحبت کنید که می‌تواند علل احتمالی را بررسی کند. در برخی موارد، پزشک ممکن است مصرف یک پروبیوتیک متفاوت را توصیه کند.

کپسول پایلوشات بی اس کی بنیان سلامت کسری

2. مشکلات پوستی

در موارد نادر، پروبیوتیک‌ها ممکن است باعث مشکلات پوستی یا خارش شوند. اگر پس از مصرف پروبیوتیک جوش یا خارش شدید رخ داد، مصرف پروبیوتیک را متوقف کنید. برچسب محصول را از نظر وجود هرگونه آلرژی احتمالی بررسی کنید و اگر مشکلات پوستی شدید، مداوم یا همراه با سایر علائم مرتبط مشاهده کردید، به پزشک مراجعه کنید.

3. خطر آلرژی

هر فردی که به گلوتن، سویا، تخم‌مرغ، لبنیات یا لاکتوز حساسیت دارد باید در انتخاب پروبیوتیک‌ها احتیاط کند. مانند هر مکمل دیگری، همیشه لیست مواد تشکیل‌دهنده را بررسی کنید تا مطمئن شوید که خطر واکنش آلرژیک وجود نداشته باشد. برخی از تولیدکنندگان پروبیوتیک‌های بدون آلرژی ارائه می‌دهند. هر فردی که علائم واکنش آلرژیک را تجربه می‌کند باید فوراً استفاده از پروبیوتیک را متوقف کند. اگر واکنش شدید بود به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

4. افزایش خطر عفونت

اگرچه استفاده از پروبیوتیک‌ها به‌طورکلی بی‌خطر است، یافته‌های یک بررسی در سال 2017 نشان می‌دهد که کودکان و بزرگسالان مبتلا به بیماری‌های شدید یا سیستم ایمنی ضعیف باید از مصرف پروبیوتیک‌ها اجتناب کنند. برخی از افراد مبتلا به این شرایط در نتیجه استفاده از پروبیوتیک عفونت‌های باکتریایی یا قارچی را تجربه کرده‌اند. اگر فردی دارای بیماری است که بر سیستم ایمنی بدن او تأثیر می‌گذارد، باید قبل از مصرف پروبیوتیک با پزشک خود صحبت کند. همچنین، هر فردی که از داروهای ضدقارچ استفاده می‌کند، باید قبل از مصرف  قرص پروبیوتیک صبر کند تا عفونت برطرف شود.

قرص مکیدنی لاکتوگام زیست تخمیر

5. رشد بیش از حد باکتری‌های روده کوچک (SIBO)

روده‌های کوچک و بزرگ معمولاً حاوی انواع مختلفی از باکتری‌ها هستند. SIBO زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری‌های روده بزرگ در روده کوچک شروع به رشد می‌کنند. روده بزرگ عمدتاً حاوی باکتری‌های بی‌هوازی است که نیازی به اکسیژن ندارند و با تخمیر کربوهیدرات‌های غیرقابل‌هضم از غذاهای گیاهی هنگام عبور از روده زندگی می‌کنند. علائم SIBO مشابه علائم IBS از جمله گاز، نفخ و اسهال است.  

6. مقاومت آنتی‌بیوتیکی

به‌ندرت، باکتری‌های پروبیوتیک می‌توانند حاوی ژن‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک باشند. آنها می‌توانند این ژن‌ها را به سویه‌های دیگر باکتری، از جمله سویه‌های مضری که باعث عفونت می‌شوند، منتقل کنند.

بااین‌حال، تولیدکنندگان به طور سیستماتیک پروبیوتیک‌های تجاری را برای وجود مقاومت آنتی‌بیوتیکی آزمایش می‌کنند. برای کاهش خطر مصرف باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک، همیشه پروبیوتیک‌ها را از تولیدکنندگان معتبر تهیه کنید.

قرص ویتالاکت زیست تخمیر،

آیا پروبیوتیک‌ ها آسیب‌ زا هستند؟

برای اکثر افراد سالم، پروبیوتیک‌ها هیچ ضرری ندارند. پروبیوتیک‌ها به‌طورکلی بی‌خطر در نظر گرفته می‌شوند. بااین‌حال، همان‌طور که در بخش قبلی مشاهده کردید برخی از مضرات مرتبط با مکمل‌های پروبیوتیک وجود دارد. این خطرات در صورت داشتن یک بیماری پزشکی که سیستم ایمنی شما را تضعیف می‌کند یا سایر شرایط پزشکی جدی، افزایش پیدا می‌کند.

تاثیر پروبیوتیک برای قلب

بیماری‌های قلبی عروقی شایع‌ترین علت مرگ‌ومیر در سراسر جهان محسوب می‌شوند. بنابراین، مراقبت از قلب به ویژه با افزایش سن اهمیت زیادی پیدا می‌کند. بسیاری از مواد غذایی برای سلامت قلب مفید هستند. مطالعات اخیر نشان داده‌اند که پروبیوتیک‌ها نیز ممکن است مفید باشند.

  • پروبیوتیک‌ها کلسترول را کاهش می‌دهند

تعدادی از مطالعات بزرگ نشان داده‌اند که برخی پروبیوتیک‌ها ممکن است بتوانند کلسترول خون را به ویژه در افراد مبتلا به کلسترول بالا، کاهش دهند. یکی از این مطالعات، مروری بر 15 مطالعه بوده که به طور خاص اثرات لاکتوباسیل‌ها را بررسی کرده است.

کاهش کلسترول با پروبیوتیک‌

به صورت کلی دو نوع اصلی کلسترول وجود دارد: کلسترول LDL که به عنوان کلسترول بد شناخته می‌شود و کلسترول HDL که به طور کلی کلسترول خوب در نظر گرفته می‌شود. این مرور نشان داد که به طور میانگین، پروبیوتیک‌های لاکتوباسیل به طور قابل توجهی میزان کلسترول کلی و کلسترول بد را کاهش می‌دهند. این مرور همچنین مشخص کرد که دو نوع پروبیوتیک لاکتوباسیل، یعنی L. plantarum و L. reuteri، به شکل ویژه در کاهش سطح کلسترول موثرند.

در یک مطالعه روی 127 نفر با سطح کلسترول بالا، مصرف L. reuteri به مدت 9 هفته به‌طور قابل توجهی کلسترول کل را 9 درصد و کلسترول LDL را 12 درصد کاهش داد. یک آنالیز بزرگ که نتایج 32 مطالعه دیگر را ترکیب کرده بود نیز اثر مفید قابل توجهی را در کاهش کلسترول نشان داد. در این مطالعه، L. acidophilus، VSL#3، L. plantarum و B. lactis به شکل ویژه موثر بوده‌اند. پروبیوتیک‌ها همچنین در افراد با سطح کلسترول بالا، هنگامی که به مدت طولانی‌تری مصرف شوند و وقتی به صورت کپسول مصرف شوند، اثربخشی بیشتری داشتند.

راه‌های متعددی وجود دارد که پروبیوتیک‌ها می‌توانند کلسترول را کاهش دهند. آن‌ها می‌توانند به کلسترول در روده‌ها متصل شوند تا از جذب آن جلوگیری کنند. همچنین به تولید برخی اسیدهای صفراوی کمک می‌کنند که در متابولیسم چربی و کلسترول در بدن نقش دارد. برخی پروبیوتیک‌ها نیز می‌توانند اسیدهای چرب زنجیره کوتاه تولید کنند که از تشکیل کلسترول توسط کبد جلوگیری می‌کند.

قطره بایولاکت تک ژن فارما

  • پروبیوتیک‌ها فشار خون را کاهش می‌دهند

فشار خون بالا یکی دیگر از عوامل خطرساز بیماری‌های قلبی عروقی است که ممکن است توسط برخی پروبیوتیک‌ها کاهش یابد. یک مطالعه روی 36 نفر فرد سیگاری نشان داد که مصرف Lactobacillus plantarum به مدت 6 هفته به‌طور قابل‌توجهی فشارخون را کاهش داده است. اما همه پروبیوتیک‌ها برای بهبود سلامت قلب مفید نیستند. یک مطالعه جداگانه روی 156 نفر مبتلا به فشارخون بالا نشان داد که دو نوع پروبیوتیک، لاکتوباسیل و بیفیدوباکتر هنگامی که به ‌صورت کپسول یا ماست داده شدند، اثر مفیدی بر فشارخون نداشتند. با این حال، مرورهای بزرگ دیگر که نتایج مطالعات متعدد را ترکیب کرده‌اند، به‌طور کلی اثر مفید برخی پروبیوتیک‌ها بر فشارخون را ثابت کردند. یکی از این مطالعات بزرگ کاهش فشارخون را به ویژه در شرایط زیر نشان داده است:

  • هنگامی‌که فشارخون در ابتدا بالا بود
  • هنگامی‌که چندین نوع پروبیوتیک با هم مصرف شدند
  • هنگامی‌که پروبیوتیک‌ها بیش از 8 هفته مصرف شدند
  • هنگامی‌که دوز پروبیوتیک‌ها بالا بود

یک مطالعه بزرگ‌تر که نتایج 14 مطالعه دیگر را شامل می‌شد و در مجموع 702 نفر شرکت‌کننده داشت، نشان داد که شیر فراوری شده با پروبیوتیک‌ها نیز فشارخون افراد مبتلا به فشارخون بالا را به‌طور قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

  • پروبیوتیک‌ ها تری‌گلیسریدها را کاهش می‌ دهند

پروبیوتیک‌ها احتمالا می‌توانند به کاهش تری‌گلیسریدها که نوعی چربی در خون هستند و می‌توانند در سطوح بالا به بیماری‌های قلبی عروقی منجر شوند، کمک کنند. یک مطالعه روی 92 نفر با سطح بالای تری‌گلیسرید خون نشان داد که مصرف دو پروبیوتیک Lactobacillus curvatus و Lactobacillus plantarum به مدت 12 هفته، سطح تری‌گلیسرید خون را به‌طور قابل‌توجهی کاهش داده است.

پروبیوتیک‌ها تری‌گلیسریدها را کاهش می‌دهند

  • پروبیوتیک‌ ها التهاب را کاهش می‌ دهند

التهاب زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با عفونت یا ترمیم زخم، فعال می‌شود. اما این امر می‌تواند در اثر رژیم غذایی ناسالم، سیگار کشیدن یا سبک زندگی ناسالم نیز اتفاق بیفتد و اگر مدت طولانی ادامه یابد می‌تواند به بیماری‌های قلبی کمک کند.

یک مطالعه روی 127 نفر با سطح بالای کلسترول نشان داد که مصرف پروبیوتیک Lactobacillus reuteri به مدت 9 هفته به‌طور قابل‌توجهی سطح شاخص‌های التهابی CRP و فیبرینوژن را کاهش داد. فیبرینوژن ماده‌ای شیمیایی است که به لخته شدن خون کمک می‌کند، اما ممکن است به تشکیل پلاک در رگ‌ها در بیماری‌های قلبی کمک کند. CRP نیز یک ترکیب شیمیایی است که توسط کبد ساخته می‌شود و در التهاب دخیل است.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد