خرید محصولات برند درموسیس

نشانه‌ها و عوارض کمبود ویتامین سی در بدن

نشانه‌ها و عوارض کمبود ویتامین سی در بدن

باید گفت: ویتامین سی یک ماده مغذی و بسیار ضروری است که افراد مختلف از سنین کودکی تا بزرگسالی برای جلوگیری از کمبود آن باید به طور منظم این ویتامین را مصرف کنند. اگر این ویتامین در بدن، سطح بالایی داشته باشد باعث رشد سریع استخوان‌ها و محکم نگه داشتن آن‌ها و همچنین التیام سریع زخم‌ها می‌شود، اما در صورتی که افراد کمبود این ویتامین را داشته باشند ممکن است عوارض شدید و حتی جبران‌ناپذیری را تجربه کنند؛ بنابراین دانستن نشانه‌ها و عوارض کمبود ویتامین سی در بدن ضروری است.

نشانه‌ها و عوارض کمبود ویتامین سی

نشانه‌ها و عوارض کمبود ویتامین سی

به‌ طور کلی عوامل زیادی وجود دارد که پزشکان با بررسی آن‌ها می‌توانند متوجه شوند که آیا فرد دچار کمبود ویتامین سی است یا خیر. متداول‌ترین نشانه‌ها و عوارض کمبود ویتامین سی در بدن عبارت‌اند از:

1- خستگی و بد خلقی

یکی از اولین نشانه‌های کمبود ویتامین سی در بدن خستگی و بدخلقی است. این علائم همچنین قبل از ایجاد کمبود کامل ویتامین سی ممکن است بروز پیدا کند. خستگی و بدخلقی می‌تواند با مصرف کافی ویتامین سی به ‌سرعت بهبود پیدا کند.

2- بوجود آمدن پوست ناهموار

از آنجایی که ویتامین سی نقش مؤثری در تولید کلاژن دارد؛ بنابراین هنگامی‌که سطح این ویتامین پایین باشد یک بیماری پوستی به نام کراتوز پیلاریس ایجاد می‌شود که به دلیل تجمع بیش‌ازحد پروتئین کراتین در داخل منافذ پوست، سطح بسیار ناهمواری در ران‌ها و پشت بازوها ایجاد می‌شود. این بیماری ناشی از کمبود ویتامین سی است و سه تا پنج ماه پس از مصرف ناکافی این ویتامین بروز پیدا می‌کند. خوشبختانه بیماری کراتوز پیلاریس می‌تواند با مصرف مکمل‌ها و ویتامین سی برطرف شود.

نشانه‌ها و عوارض کمبود ویتامین سی در بدن

3- موها پیچ خورده و خمیده شکل می‌شوند

کمبود ویتامین سی می‌تواند باعث ایجاد نقص در ساختار پروتئین‌های مو در حین رشد شود. کمبود این ویتامین باعث می‌شود تا هنگامی‌که مو در حال رشد کردن است به شکل پیچ‌خورده و یا خمیده ظاهر شود؛ بنابراین می‌توان گفت موهای پیچ‌خورده و خمیده شکل یکی از نشانه‌های اصلی کمبود ویتامین سی در بدن هستند. افرادی که دچار این مشکل می‌شوند می‌توانند یک الی دو ماه ویتامین سی مصرف کنند.

4- فولیکول‌های مو قرمز روشن می‌شود

فولیکول‌های مو در سطح پوست بدن رگ‌های خونی کوچک بسیاری دارند که خون و دیگر مواد مغذی را به این ناحیه می‌رسان، اما هنگامی‌که بدن دچار کمبود ویتامین سی می‌شود این رگ‌های خونی کوچک بسیار شکننده می‌شوند و باعث به وجود آمدن لکه‌های کوچک و قرمز رنگ در اطراف فولیکول مو می‌شوند؛ بنابراین می‌توان گفت خونریزی از ناحیه فولیکول مو یک نشانه بسیار متداول از کمبود شدید ویتامین سی است. افرادی که دچار این مشکل هستند می‌توانند با مصرف مکمل‌های ویتامین سی در طول دو هفته این نشانه‌ها را بهبود بخشند.

فولیکول‌های مو قرمز روشن می‌شود

5- بوجود آمدن ناخن‌های قاشقی با لکه‌ها یا خطوط قرمز

ناخن‌های قاشقی شکل به طور معمول بسیار شکننده و نازک هستند که اغلب با کم خونی و فقر آهن ارتباط مستقیم دارند، اما کمبود ویتامین سی نیز در به وجود آمدن آن‌ها نقش دارد. به وجود آمدن لکه‌های قرمز یا خط‌های عمودی در ناخن‌ها به عنوان خونریزی شکافی شناخته می‌شود که یکی از دلایل عمده کمبود ویتامین سی است زیرا در این هنگام رگ‌های خونی ضعیف و پاره می‌شوند و چنین ظاهری به وجود می‌آورند.

6- بوجود آمدن پوست خشک و آسیب‌دیده

پوست خشک و آسیب‌دیده

پوست سالم مقدار زیادی ویتامین سی در لایه بیرونی خود دارد. ویتامین سی می‌تواند از پوست صورت و بدن در برابر اشعه نور خورشید و قرار گرفتن در معرض آلاینده‌هایی مانند دود سیگار و یا لایه اوزون حفاظت کند. هنگامی‌که فرد ویتامین سی زیادی مصرف می‌کند پوست سالم‌تری دارد و هنگامی‌که ویتامین سی کمتری دریافت می‌کند، پوست بسیار خشک و چروک می‌شود درحالی‌که پوسته خشک و آسیب‌دیده با کمبود ویتامین سی ارتباط مستقیم دارد، اما به عوامل دیگری نیز بستگی دارد؛ بنابراین این علامت به تنهایی نشان‌دهنده کمبود ویتامین سی در بدن نیست.

7- کبود شدن آسان بدن

کبودی بدن هنگامی رخ می‌دهد که رگ‌های خونی در زیر پوست پاره شوند و باعث خونریزی به نواحی اطراف می‌شوند. کبود شدن آسان پوست یکی از نشانه‌های بسیار متداول کمبود ویتامین سی است. زیرا باعث تولید ضعیف کلاژن و در نتیجه ضعیف شدن رگ‌های خونی می‌شود. این کمبود یا ممکن است قسمت کوچکی از صورت و بدن را تحت تأثیر قرار دهد و یا قسمت وسیعی از سطح بدن را تحت پوشش قرار دهد.

8- بهبود آهسته زخم‌ها

ویتامین ث

همان‌طور که گفته شد، از آنجایی که کمبود ویتامین سی سرعت کلاژن سازی را کاهش می‌ده؛د بنابراین باعث می‌شود تا زخم‌ها خیلی دیرتر از حد معمول بهبود پیدا کنند. در افرادی که کمبود ویتامین سی در آن‌ها بسیار شدید است حتی ممکن است زخم‌های قدیمی دوباره باز شوند و عفونت پیدا کنند. هنگامی که فرد برای چند ماه به صورت پی‌درپی ویتامین سی مصرف کند می‌تواند این علائم را از بین ببرد.

9- مفاصل دردناک و متورم می‌شوند

مفاصل دارای مقدار زیادی بافت همبند هستند که می‌توانند تحت تاثیر کمبود ویتامین سی قرار گیرند. در برخی افراد درد مفاصل به قدری شدید است که باعث مشکل در راه رفتن می‌شود. همچنین خونریزی در مفاصل می‌تواند در افرادی که کمبود ویتامین سی شدیدی دارند نیز رخ دهد. این خونریزی باعث تورم و درد اضافی در مفاصل می‌شود، با این حال خوشبختانه می‌توان این علائم را با مصرف مکمل‌های ویتامین سی در عرض یک تا چند هفته برطرف کرد.

10- استخوان‌ها ضعیف می‌شوند

یکی از رایج‌ترین عوارض کمبود ویتامین سی در بدن، تاثیر گذاشتن بر سلامت استخوان‌ها است. در واقع می‌توان گفت کمبود این ویتامین در بدن باعث پوکی استخوان و خطر شکستگی استخوان‌ها می‌شود؛ بنابراین کمبود این ویتامین می‌تواند سرعت تحلیل استخوان‌ها را نسبت به حالت معمولی افزایش دهد. این علائم ممکن است در کودکان بسیار شدیدتر رخ دهد زیرا آن‌ها در حال رشد و تکامل هستند و استخوان‌های ضعیف‌تری دارند.

قرص جوشان ویتامین ث 1000 میلی گرم آپوویتال

11- کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن

تحقیقات نشان می‌دهند که ویتامین سی در سلول‌های مختلف ایمنی جمع می‌شوند تا به آن‌ها در مبارزه با عفونت کمک کنند  اما کمبود ویتامین سی باعث خطر ابتلا به عفونت و کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن می‌شود که ممکن است حتی فرد به بیماری جدی مانند ذات‌الریه دچار شود.

12- کم خونی و فقر آهن مداوم

از آنجایی که کمبود ویتامین سی با کم خونی و فقر آهن در ارتباط است؛ بنابراین افرادی که به کمبود ویتامین سی مبتلا هستند اغلب دچار فقر آهن و کم ‌خونی‌های شدید نیز می‌شوند. علائم کم خونی شامل خستگی زیاد، مشکلات تنفسی در حین ورزش، رنگ ‌پریدگی، سردرد، خشکی پوست و مو و… است. همچنین کمبود ویتامین سی باعث خطر خونریزی بیش‌ازحد می‌شود که می‌تواند فرد را کم خون کند. کم خونی و فقر آهن در افراد با مصرف مکمل‌های ویتامین سی و مواد غذایی که حاوی ویتامین سی هستند بهبود پیدا می‌کند.

قرص ویتامین ث و رز هیپ ابورنز

13- افزایش وزن بدون دلیل

ویتامین سی در بدن به کاهش هورمون‌های استرس، کاهش التهاب و همچنین آزادسازی چربی از سلول‌های چربی کمک می‌کند که باعث محافظت بدن در برابر چاقی اضافه می‌شود، اما در شرایطی که فرد دچار کاهش ویتامین سی می‌شود ممکن است وزن از حالت طبیعی خارج شود و به طور ناگهانی افزایش وزن پیدا کند. درست است که افزایش وزن تنها وابسته به کمبود ویتامین سی نیست و عوامل دیگری مانند رژیم غذایی ناسالم و سبک زندگی در آن دخیل هستند، اما افزایش وزن بی‌دلیل می‌تواند یکی از نشانه‌های کمبود ویتامین سی باشد. احتمالا در لینک با محوریت نقش ویتامین C در کاهش وزن در این باب مطالب تامل‌برانگیزی خواهید خواند.

14- التهاب مزمن و استرس اکسیداتیو

ویتامین سی از مهم‌ترین آنتی اکسیدان‌های محلول در آب بدن است که می‌تواند رادیکال‌های آزاد را خنثی کند در نتیجه از آسیب سلولی جلوگیری می‌کند، اما افرادی که دچار کمبود ویتامین سی می‌شوند ممکن است علائمی مانند استرس اکسیداتیو و التهاب مزمن را تجربه کنند. همچنین در برخی از افراد خطر بیماری قلبی نیز افزایش پیدا می‌کند. طبق مطالعات انجام شده مشخص‌شده است که افراد بزرگسالی که مقدار بسیار کمی ویتامین سی در بدن خود دارند به طور تقریب ۴۰ درصد بیشتر از افرادی که دارای سطح بالای ویتامین سی هستند به نارسایی قلبی دچار می‌شوند.

استرس اکسیداتیو

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم درباره نشانه‌ها و عوارض کمبود ویتامین سی در بدن صحبت کنیم. درست است که کمبود ویتامین سی در کشورهای مدرن و توسعه‌یافته بسیار نادر است، اما تحقیقات نشان داده‌اند که همچنان یک نفر از ۲۰ نفر مبتلا به کمبود این ویتامین هستند و از آنجایی که انسان‌ها نمی‌توانند ویتامین سی را بسازند و یا ذخیره کنند این ویتامین باید از طریق مواد غذایی و مکمل‌ها مصرف شوند. بدن شما به ویتامین سی مانند بسیاری از مواد مغذی و ویتامین‌های دیگر نیاز دارد؛ بنابراین در صورت وجود هر گونه از این علائم یا پی بردن به کمبود ویتامین سی در بدن می‌توانید با پزشک مشورت کنید.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد