خرید محصولات برند درموسیس

آیا می‌توان در دوران بارداری کلسیم مصرف کرد؟

آیا می‌توان در دوران بارداری کلسیم مصرف کرد؟

مصرف مکمل کلسیم در دوران بارداری و شیردهی ضروری است. در این دوران نیازهای جنین و نوزاد به کلسیم از طریق بدن مادر تأمین می‌شود، به همین دلیل کمبود کلسیم در مادر ممکن است آسیب‌های جدی به مادر و جنین وارد کند. مادران باردار و شیرده برای جلوگیری از تحلیل استخوان باید حتماً مکمل کلسیم مصرف کنند.

مصرف کم کلسیم در دوران بارداری ممکن است باعث حل شدن استخوان مادر در خون شود تا کلسیم را به جنین برساند. در ادامه به شما میگوییم که زنان در دوران بارداری و شیردهی به چه مقدار کلسیم نیاز خواهند داشت. کلسیم چیست؟!

قرص بن فیت ایکس مارت

آیا در دوران بارداری و شیردهی به کلسیم نیاز است؟

کلسیم یکی از مواد معدنی کلیدی است که بدن در دوران بارداری به آن نیاز دارد. بدن مادر کلسیم را همراه با سایر ویتامین‌ها و مواد معدنی برای کمک به رشد ساختارهای حیاتی مانند اسکلت در اختیار کودک قرار می‌دهد.

نیازها بسته به سن متفاوت است و کلسیم زیاد و کم می‌تواند عوارضی ایجاد کند. مصرف کلسیم برای رشد و محافظت از استخوان‌ها در طول زندگی ضروری است. بااین‌حال بیش از نیمی از جمعیت زنان جهان کلسیم را به مقدار کافی مصرف نمی‌کنند. مصرف کلسیم به‌ویژه در دوران بارداری و شیردهی بسیار مهم است، زیرا کاهش ذخایر کلسیم مادر اثرات نامطلوبی بر سلامت استخوان‌های او خواهد داشت. کاهش ذخایر کلسیم معمولاً در سه ماهه سوم بارداری و در طول شیردهی ایجاد می‌شود که تراکم استخوان‌ها را کاهش می‌دهد.

آیا می‌توان در دوران بارداری کلسیم مصرف کرد؟

مطالعات نشان می‌دهند که مصرف کلسیم به‌ویژه در دوران بارداری و شیردهی باید جدی گرفته شود تا ذخایر کلسیم اسکلتی مادر تخلیه نشود. ازآنجایی‌که جنین در رحم و نوزاد از طریق شیر کلسیم را از بدن مادر دریافت می‌کند، اگر مادر کلسیم کافی دریافت کند بر سلامت استخوان جنین تأثیر مثبت می‌گذارد. مقدار مناسب کلسیم را می‌توان از طریق رژیم غذایی با مصرف لبنیات یا سبزیجات برگ‌دار (مانند کلم پیچ)، مصرف غذاهای غنی‌شده یا مکمل‌های حاوی کلسیم به دست آورد.

همچنین مصرف کلسیم در بانوان و بررسی تفاوت کلسیم جوشان و قرص کلسیم احتمالا از موضوعات جذاب برای مخاطب این بلاگ باشد. از آنجایی‌که بسیاری از زنان در دوران بارداری با مشکلات گوارشی مثل سوزش سر معده مواجه می‌شوند، آنتی‌اسیدهایی که بر پایه کلسیم هستند می‌توانند فواید زیادی برای این افراد داشته باشند. برگرفته از  ajog

میزان کلسیم موردنیاز در دوران بارداری و شیردهی چقدر است؟

سافت ژل کلسیم 6 پلاس آنتی ایجینگ

کلسیم یک ماده معدنی است که استخوان‌ها برای استحکام و پیشگیری از پوکی به آن نیاز دارند. پوکی استخوان با افزایش سن بسیار شایع می‌شود و بنابراین افراد باید برای جلوگیری از این بیماری مکمل کلسیم مصرف کنند. 1 تا 2 درصد توده بدن را کلسیم تشکیل می‌دهد. کلسیم برای بسیاری از عملکردهای فیزیولوژیکی بدن ضروری است. ازآنجاکه کلسیم نمی‌تواند در بدن تولید شود، تمام کلسیم موردنیاز باید از طریق رژیم غذایی یا از طریق مکمل‌ها دریافت شوند.

کلسیمی که وارد بدن می‌شود به سیستم اسکلتی می‌رود. 98 درصد کلسیم در استخوان‌ها ذخیره می‌شوند. زمانی که کلسیم کافی دریافت نکنید ذخایر کلسیم در استخوان‌ها کاهش پیدا می‌کنند و باعث تضعیف سیستم اسکلتی می‌شوند. استخوان‌ها گاهی اوقات تخریب می‌شوند و وقتی کلسیم دریافت می‌کنید استخوان‌ها بازسازی می‌شوند و این یک تعادل ایجاد می‌کند، اما زمانی که این تعادل به دلیل مصرف ناکافی کلسیم به هم بخورد می‌تواند هم برای جوانان و هم برای افراد مسن خطرناک باشد.

بارداری و کلسیم

افزایش دریافت کلسیم در زنان یائسه برای کاهش ضعف اسکلتی ضروری است و خطر شکستگی استخوان‌ها را کاهش می‌دهد. کلسیم برای درمان بیماری‌هایی مانند سرطان روده بزرگ هم مفید است. مصرف مکمل کلسیم در دوران بارداری و شیردهی دوز مشخصی دارد. مقدار توصیه‌شده برای کلسیم در زنان غیر باردار، باردار یا شیرده در سنین 19 تا 50 سال 1000 میلی‌گرم و برای زنان زیر 19 سال 1300 میلی‌گرم در روز است. دریافت ناکافی کلسیم می‌تواند خطر پوکی استخوان و کاهش تراکم استخوان را در مادران باردار به همراه داشته باشد.

اکثر مردم از فواید کلسیم باخبر هستند. بااین‌حال، تبدیل این آگاهی به عمل کمی دشوار است. کمتر از نیمی از جمعیت زنان میزان توصیه‌شده کلسیم را مصرف می‌کنند و همین موضوع ثابت می‌کند که درصد کمی از مردم آگاهی را به عمل تبدیل می‌کنند. در واقع، مطالعات نشان می‌دهند که تنها 16 درصد از زنان روزانه حداقل 2 وعده لبنیات مصرف می‌کنند.

قرص بن فیت ایکس مارت

کمبود کلسیم در دوران بارداری و شیردهی

دوران مهمی که باید در آن‌ها کلسیم مصرف کرد بارداری و شیردهی هستند. در طول بارداری، جنین در حال رشد کل تغذیه خود را از ذخایر مادر دریافت می‌کند. بنابراین، اگر قبل از بارداری استخوان مادر استحکام کافی نداشته باشد و دچار کمبود کلسیم باشد، ممکن است استخوان‌ها تجزیه شوند، زیرا کلسیم موردنیاز جنین از استخوان مادر گرفته می‌شود.

کمبود کلسیم مادر در دوران بارداری و شیردهی ذخایر کلسیم بدن او را به‌شدت کاهش می‌دهد، زیرا جنین 25 تا 30 گرم کلسیم را در طول بارداری برای خود ذخیره می‌کند. میزان افزایش کلسیم ذخیره‌شده جنین 50 میلی‌گرم در روز است و در هفته 35 به 330 میلی‌گرم در روز افزایش می‌یابد. نیاز جنین به کلسیم از طریق استخراج کلسیم از توده استخوانی مادر، افزایش جذب روده‌ای یا کاهش دفع کلیوی تأمین می‌شود.

آیا می‌توان در دوران بارداری کلسیم مصرف کرد؟

اگر مادر کمبود کلسیم داشته باشد دچار پوکی استخوان می‌شود و استخوان‌های او نازک می‌شوند. به همین دلیل ممکن است با افزایش ماه‌های بارداری و افزایش وزن دچار شکستگی استخوان شود. این اتفاق برای مادر و جنین بسیار خطرناک است. مادران باردار و شیرده باید به‌طور مرتب تحت نظر پزشک باشند تا دچار چنین مشکلاتی نشوند.

عدم مصرف مکمل کلسیم در دوران بارداری و شیردهی می‌تواند منجر به موارد زیر شود:

    • فشارخون بالا در دوران بارداری
    • تولد زودرس
    • وزن کم هنگام تولد
    • بی‌حسی و گزگز در انگشتان دست
    • رشد آهسته نوزاد
    • کمبود کلسیم در استخوان نوزاد
    • مشکلات قلبی
    • گرفتگی عضلات و ساق پا
    • اشتهای کم
    • افزایش خطر شکستگی استخوان

وزن کم هنگام تولد

مصرف بیش‌ازحد کلسیم در دوران بارداری و شیردهی

دریافت کلسیم بیش‌ازحد از غذاهایی که می‌خورید به‌ندرت اتفاق می‌افتد. در صورت استفاده از مکمل‌ها باید دوز تجویزی پزشک را رعایت کنید، در غیر این صورت دچار عوارض مصرف بیش‌ از اندازه کلسیم خواهید شد.

نکته مهم این است که بدانید در ویتامین‌ها و مکمل‌های دوران بارداری چه موادی و چه مقدار وجود دارد، چون ممکن است بدون اینکه بدانید ماده‌ای را بیش‌ازاندازه مصرف کنید. همیشه بهتر است در مورد ویتامین‌هایی که مصرف می‌کنید با پزشک خود صحبت کنید، به‌خصوص وقتی در دوران بارداری یا شیردهی قرار دارید.

مصرف بیش‌ازحد کلسیم ممکن است عوارض زیر را برای شما ایجاد کند:

    • یبوست
    • سنگ کلیه
    • تداخل در جذب سایر مواد معدنی مانند آهن و روی
    • ضربان قلب نامنظم
    • کمبود کلسیم در بدن نوزاد

قرص سیترابن هولیستیکا

در دوران بارداری و شیردهی کلسیم را از چه منابعی دریافت کنیم؟

بدن انسان کلسیم نمی‌سازد، بنابراین باید آن را از غذا، محصولات غنی‌شده و مکمل‌ها دریافت کرد.

منابع غذایی کلسیم

چهار وعده شیر غنی‌شده یا سایر محصولات لبنی غنی‌شده حدود 1200 میلی‌گرم (تقریباً 300 میلی‌گرم در هر وعده) برای بدن فراهم می‌کند و نیاز روزانه شما به کلسیم را تأمین می‌کند. سایر غذاها مانند سبزیجات، آجیل و لوبیا کمی کمتر (حدود 100 میلی‌گرم در هر وعده) کلسیم دارند.

منابع غذایی کلسیم

مطمئن شوید که لبنیاتی که می‌خورید پاستوریزه هستند و با پزشک خود در مورد بهترین نوع شیر و محصولات لبنی صحبت کنید. شیر کم‌چرب و بدون چربی حاوی تمام کلسیم و مواد مغذی شیر کامل است و چربی و کالری اضافی ندارد.

محصولات لبنی که منبع عالی کلسیم هستند عبارت‌اند از:

    • یک فنجان شیر کامل 276 میلی‌گرم کلسیم
    • 2 برش یا 45 گرم پنیر 307 میلی‌گرم کلسیم
    • 240 گرم ماست ساده کم‌چرب 415 میلی‌گرم کلسیم
    • یک فنجان کفیر کم‌چرب 316 میلی‌گرم کلسیم

در دوران بارداری و شیردهی کلسیم را از چه منابعی دریافت کنیم؟

سایر غذاهای غنی از کلسیم عبارت‌اند از:

    • یک فنجان کلم پیچ پخته‌شده 177 میلی‌گرم کلسیم
    • یک فنجان کلم بروکلی پخته‌شده 64 میلی‌گرم کلسیم
    • یک فنجان سویا پخته‌شده 184 میلی‌گرم کلسیم
    • یک فنجان لوبیا پخته‌شده 160 میلی‌گرم کلسیم
    • یک فنجان بادام بوداده با نمک 370 میلی‌گرم کلسیم
    • 180 گرم ماهی قزل‌آلا 15 میلی‌گرم کلسیم

مادران باردار و شیرده بهتر است از مواد غذایی که گفتیم استفاده کنند تا کلسیم را به‌طور طبیعی از مواد غذایی بگیرند. اگر پزشک کمبود کلسیم را در آن‌ها تشخیص دهد برای آن‌ها مکمل کلسیم تجویز می‌کند که باید مصرف کنند.

البته در مصرف ماهی باید دقت کنید. مصرف ماهی در دوران بارداری بسیار مفید است، اما به زنان باردار توصیه می‌شود از خوردن ماهی‌های بزرگ‌تری که جیوه بیشتری دارند، مانند اره‌ماهی و ماهی خال‌مخالی اجتناب کنند.

قرص لیپوکلسید

مکمل‌های کلسیم

مصرف مکمل کلسیم در دوران بارداری و شیردهی بسیار مهم است. در دوران بارداری لازم است تا افراد ویتامین‌ها و مکمل‌های مختلفی مصرف کنند. البته تمام این مکمل‌ها و ویتامین‌ها را پزشک تجویز می‌کند و بدون تجویز پزشک نباید چیزی مصرف کنید. مکمل‌ها در کنار رژیم غذایی مورداستفاده قرار می‌گیرند و جایگزین آن نیستند. بنابراین باید در دوران بارداری و شیردهی از یک رژیم غذایی سالم و مغذی پیروی کنید.

اگر به دلیل برخی شرایط در دریافت کلسیم کافی مشکل دارید می‌توانید از مکمل‌ها استفاده کنید. بعضی افراد در دوان بارداری و شیردهی به دلایل زیر نمی‌توانند کلسیم کافی دریافت کنند:

    • حالت تهوع و استفراغ شدید
    • عدم تحمل لاکتوز
    • رژیم غذایی بدون لبنیات
    • بیماری‌هایی مانند سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) یا بیماری سلیاک

قرص یونی بون بلند لیبرتی

همچنین اگر در معرض خطر ابتلا به پره اکلامپسی (مسمومیت بارداری) یا فشارخون بارداری هستید بهتر است از مکمل‌ها استفاده کنید. قبل از شروع هر مکمل جدید با پزشک خود صحبت کنید. پزشک نیاز بدن شما و شرایط شما را می‌داند و بهترین نوع مکمل را برای شما تجویز خواهد کرد.

کلام آخر

دوران بارداری و شیردهی در زندگی فرد بسیار اهمیت دارند، زیرا در این دوران دیگر فرد تنها نیست و جنین و فرزند هر دو از بدن او تغذیه می‌کنند. بهترین راه برای اطمینان از اینکه تمام مکمل کلسیم و مواد مغذی موردنیاز خود و جنین و نوزاد را دریافت می‌کنید این است که خوب و سالم غذا بخورید. یک رژیم غذایی متعادل شما را در دوران بارداری سالم نگه می‌دارد، آنچه را که جنین برای رشد و نمو نیاز دارد به او می‌دهد و به شما نیرو و انرژی کافی را برای زایمان می‌رساند. همچنین پس از تولد فرزندتان شیر سالم و کافی خواهید داشت.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد