خرید محصولات برند درموسیس

همه چیز درباره‌ی مصرف قهوه و کافئین در دوران بارداری/ چرا مادران باردار نباید قهوه را در روتین خود جای دهند؟!

همه چیز درباره‌ی مصرف قهوه و کافئین در دوران بارداری/ چرا مادران باردار نباید قهوه را در روتین خود جای دهند؟!

مصرف قهوه و کافئین در دوران بارداری چه فواید و عوارض احتمالی می‌تواند داشته باشد؟ برای دانستن پاسخ علمی این سوال با وبلاگ داروخانه آنلاین روشا همراه باشید.

در مورد مضرات مصرف قهوه و کافئین در دوران بارداری چه می‌دانیم؟

مستندات علمی در مورد مصرف کافئین در دوران بارداری چندان زیاد نیست بنابراین بهترین کار در قدم اول، محدود کردن استفاده از کافئین و قهوه در دوران بارداری است.

 کافئین کارن

 در برخی منابع پیشنهاد شده که خانم‌های باردار بهتر است میزان مصرف کافئین روزانه‌ی خود را در زیر 200 میلی‌گرم محدود نگه دارند. این مقدار تقریباً برابر با 0.35 لیتر قهوه است. به بیان ساده‌تر، برای مادران شیرده حداکثرِ میزان قهوه‌ی روزانه یک و نیم فنجانِ معمولی توصیه شده.

باید دقت داشت که کافئین در قهوه، چای، شکلات، سودا، برخی داروها و مواد غذایی دیگر هم وجود دارد؛ بنابراین باید در مورد محاسبه‌ی میزان کافئین مصرف زنان باردار، کلیه‌ی منابعی را که می‌تواند حاوی کافئین باشد و مورد مصرف قرار بگیرد در نظر گرفت.

اثرات مصرف قهوه و کافئین در دوران بارداری و شیردهی

کافئین میزان فشار خون، ضربان قلب و میزان ادرار زن باردار را تا حد کمی افزایش می‌دهد.هم‌چنین امکان دارد مصرف زیاد کافئین باعث مشکل در گوارش، احساس اضطراب یا بی‌خوابی نیز بشود.دفع کافئین در بدن زنان باردار به مدت زمانِ بیشتری نسبت به زنان غیر باردار نیاز دارد. هم‌چنین کافئین می‌تواند دل‌پیچه و سرگیجه را در نزد خانم‌های آبستن افزایش دهد. باید توجه داشت که کافئین از طریق بند ناف به نوزاد هم می‌رسد.

در مورد این که آیا مصرف بیش از حد قرص کافئین در دوران بارداری می‌تواند باعث زایمان زودرس، کم شدن وزنِ نوزاد یا حتی مرده زایی شود یا نه بین صاحب‌نظران اختلاف وجود دارد؛ چون برخی تحقیقات این احتمالات را رد و بعضی دیگر تأیید کرده است. توصیه‌ی اکثر منابع معتبر به زنان باردار و شیرده این است که تا زمانی که اطمینان علمی کامل در این مورد وجود ندارد بهتر است مصرف روزانه‌ی کافئین خود را زیر 200 میلی‌گرم در روز نگه دارند. این مقدار تقریباً یک و نیم فنجان در اندازه‌ی معمولی است.

منابع کافئین

مهم‌ترین منابع کافئین:

    • قهوه و محصولات با طعم قهوه، مثل بستنی و…
    • چای
    • برخی نوشابه‌ها
    • نوشیدنی‌های انرژی زا
    • شکلات و محصولات شکلاتی و کاکائوی داغ
    • شیرکاکائو
    • برخی داروها

در ضمن، مقدار کافئینِ موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها خیلی متفاوت است؛ در مورد قهوه و چای، مقدار کافئین به موارد زیر بستگی دارد:

    • مارک تجاری
    • نحوه‌ی تهیه‌ی قهوه و چای
    • نحوه‌ی سرو (مثلاً به‌عنوان اسپرسو یا لاته)

به دلیل متفاوت بودن میزان کافئین در نوشابه‌های انرژی زا لازم است در دوران بارداری و شیردهی از مصرف هر نوع نوشابه‌ی انرژی زا خودداری شود. کمترین میزان کافئین در چای سفید و بیشترین میزان کافئین در بین چای‌های مختلف متعلق به چای سیاه است. می‌توان با خیساندن چای در مدت زمان کافی میزان کافئین آن را کاهش داد.

داروهای حاوی کافئین

بعضی از داروهای مخصوصِ تسکین درد، سردردهای میگرن، سرماخوردگی و کمک به بیدار ماندن، حاوی کافئین است. طبق قوانین سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) میزان کافئین موجود در دارو باید بر روی برچسب آن نوشته شود.

کپسول انرکاف

 خانم‌های باردار باید قبل از مصرف هر نوع داروی ِحاوی کافئین با پزشک مشورت کنند؛ حتی داروهایی که بدون نسخه‌ی پزشک می‌توان از داروخانه خرید. برخی از محصولات گیاهی مدرن و طب سنتی هم حاوی کافئین است؛ محصولاتی مثل «گوارانا» (نوعی گیاه)، «یربا میت» (نوعی چای انرژی‌زا) و عصاره‌ی چای سبز.

توجه داشته باشید که ذکر مقدار کافئین موجود بر روی برچسب چنین محصولاتی اجباری نیست و بنابراین نمی‌توان دانست که چه مقدار کافئین دارند؛ به همین دلیل خانم‌های باردار بهتر است از مصرف این نوع محصولات در طول دوره‌ی بارداری خودداری کنند.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد