خرید محصولات برند درموسیس

فواید مصرف کافئین در هنگام ورزش چیست؟! چرا ورزشکاران پیش از رفتن به باشگاه یک شات قهوه را می‌زنند؟!

فواید مصرف کافئین در هنگام ورزش چیست؟! چرا ورزشکاران پیش از رفتن به باشگاه یک شات قهوه را می‌زنند؟!

فواید مصرف قرص کافئین در هنگام ورزش بیشتر از آن چیزی است که اکثر ورزشکاران تصور می‌کنند.

مهم‌ترین فواید مصرف کافئین در هنگام ورزش

سرعت جذب قرص کافئین بالاست و در عرض نیم تا دو ساعت جذب بدن می‌شود. تأثیر کافئین در بدن، مدت 3 الی 4 ساعت در بالاترین سطح خود باقی مانده و سپس شروع به کم اثر شدن می‌کند. از سوی دیگر، کافئین به تمام نقاط بدن می‌رسد و هم بر عملکرد فیزیکی و هم بر عملکرد ذهنی تأثیر می‌گذارد. حتی در خصوص تاثیر مصرف کافئین در افزایش انرژی بدن علم به نتایج جالب توجهی رسیده است.

بالا بردن آدرنالین تاثیر مصرف کافئین در افزایش انرژی 

کافئین کارن

قرص کافئین گردش «آدرنالین» در بدن را سریع‌تر کرده و از این طریق به عکس‌العمل‌ها و عملکرد ورزشکاران، سرعت و دقت بیشتری می‌بخشد.

    • کم کردن احساس خستگی
    • کافئین بر قسمت‌هایی از مغز و سیستم عصبی تأثیر می‌گذارد که احساس خستگیِ فرد بر اثر آن کم می‌شود.
    • تأثیر مرتبط دیگرِ کافئین با ورزشکاران ویژگی چربی سوزی آن است.

چربی سوزی

کافئین، توانایی بدن را از طریق عنصری به اسم «لیپولیز» برای چربی سوزی افزایش می‌دهد. این ویژگی به تاثیر مصرف کافئین در افزایش انرژی بدن از طریق افزودن به توانایی بدن برای تجزیه‌ی سلول‌های چربی مربوط می‌شود.

افزایش «ترموژمز» (دمای بدن) ویژگیِ دیگری است که کافئین دارد و می‌تواند باعث شود که شخص کالری بیشتری بسوزاند. بنا به دلایل فوق، مصرف قرص کافئین و چربی سوزی علاوه بر کسانی که می‌خواهد از شر اضافه وزن خود خلاص شوند، در بین ورزشکاران هم رواج دارد.

نکته‌ی جالب توجه این است که طبق تحقیق انجام شده، افراد کم تحرک هنگام استفاده از کافئین و انجام ورزش، چربی سوزی بیشتری دارند.

فواید مصرف کافئین در هنگام ورزش – تقویت استقامت بدن

قرص کافئین انرژی زا، ذخیره‌ی کربوهیدرات‌ بدن را می‌سوزاند و این موضوع برای ورزشکاران و بخصوص ورزشکارانی که در رشته‌های استقامت فعالیت می‌کنند مفید است. یک سلسله از تحقیقات علمی  که در مجله اینترنتی Healthline جمع آوری شده است،،نشان داد که مصرف 3 الی 6 میلی‌گرم کافئین به ازای هر کیلو وزن بدن، میزان استقامتِ ورزشکاران را به شکلی محسوس بیشتر می‌کند.

جوشان کافئین + تائورین + ب کمپلکس

در آزمایشی دیگر، میزان تأثیر ماده‌ی کافئین و کافئین موجود در قهوه باهم مقایسه شد؛ نتیجه حاکی از شباهت‌های مشابه بین کافئین قهوه و کافئین مجزا بود. از سوی دیگر، نتیجه‌ی بعضی از تحقیقات دیگر حاکی از آن بود که میزان تحمل ژنتیکی قهوه نقشی تعیین کننده در مورد استفاده از آن دارد. به عبارت دیگر، بدنِ برخی افراد، ظرفیت بالاتری برای مصرف کافئین دارد. میزان استقامت برخی از افراد به دلایل ژنتیکی توسط کافئین بیشتر تقویت می‌شود. کافئین در مورد ورزشکاران حرفه‌ای و استقامت مؤثرتر است

یک تحقیق معتبر علمی نشانگر این نکته است که تأثیر کافئین بر بهبود عملکرد ورزشی در نزد ورزشکاران حرفه‌ای بیشتر از ورزشکاران آماتور است. هم‌چنین همان طور که اشاره شد مفید بودنِ کافئین برای ورزشکارانِ رشته‌های استقامت مانند دوچرخه‌سواری، شنا و امثال آن بیشتر است. تأثیر مثبت کافئین بر افزایش قدرت ورزشکاران نیز مطرح می‌شود اما آزمایش‌های علمی در مورد آن هنوز کافی نیست.

بهبود عملکرد عضلات

قرص جوشان کافئین + تائورین + ب کمپلکس نیچرز پلنتی

با وجود نیاز به آزمایش‌های علمی بیشتر ولی با تحقیقات به عمل آمده‌ی موجود، مشخص شده که کافئین با تقویت سیستم عصبی، عملکرد ماهیچه‌ها را هم بهبود می‌بخشد. کافئین، در بدن سرانجام در کبد تجزیه می‌شود.

جمع‌بندی

    • کافئین به‌سرعت و در همه‌ی اعضای بدن نفوذ می‌کند.
    • ازجمله فواید مصرف کافئین در زمان ورزش کردن یا ایام دیگر می‌توان به تقویت سیستم عصبی و عضلانی، افزایش انرژی، چربی سوزی و نیز بیشتر کردن استقامت بدن اشاره کرد.
    • مکمل کافئین، بخصوص برای کلیه‌ی اشخاص و ورزشکارانی که قصد چربی سوزی دارند بسیار تأثیرگذار است.
    • کافئین از نظر افزایش استقامت و بهبود عملکرد ورزشکاران حرفه‌ای که در رشته‌های محتاج استقامت نظیر دوچرخه سواری، شنا و امثال آن فعالیت دارند نسبت به ورزشکاران آماتور و رشته‌ی ورزشی سبک تأثیر بیشتری دارد.
    • آنچه در مورد فواید مصرف کافئین در هنگام ورزش ذکر شد با مستندات علمی که در مقاله به منابع برخی از آن‌ها اشاره رفت اثبات شده است.
    • تأثیر مثبت کافئین بر افزایش قدرت نیز مطرح شده ولی آزمایش‌های علمی در مورد آن هنوز کافی نیست.
    • مصرف کافئین قبل از ورزش، میزان آزاد سازی چربی‌های انباشته شده را به‌طور چشمگیری افزایش می‌دهد.
    • در مؤثر بودن کافئین بر عملکرد ورزش همین بس که «انجمن ملی ورزش آمریکا» (NCAA) شروع به ممنوعیت مصرف کافئین در نزد ورزشکاران در دوزهای بالا کرده است.
قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد