خرید محصولات برند درموسیس

با شناخت فواید گلوتامین این مکمل را به عضو ثابت رژیم خود اضافه خواهید کرد!

با شناخت فواید گلوتامین این مکمل را به عضو ثابت رژیم خود اضافه خواهید کرد!

فواید گلوتامین از لاغری تا عضله‌سازی

حتی اگر اطلاعات خاصی در رابطه با فواید گلوتامین نداشته باشید، قطعاً آن را در رژیم غذایی خود مصرف کرده‌اید. این ماده به عنوان فراوان‌ترین اسید آمینه در بدن، ماهیچه‌ها و پلاسمای بدن ما شناخته می‌شود و تقریباً در همه فراورده‌های حیوانی که مصرف می‌کنید، وجود دارد. «گلوتامین چیست؟» را مطالعه کنید تا به طور کامل با این مکمل محبوب آشنا شوید.

پودر ال_گلوتامین دکتر سان

جالب است بدانید که این ماده برای 5% از اسیدآمینه‌های موجود در منابع پروتئینی مانند گوشت، فراورده‌های لبنی و تخم مرغ را تشکیل می‌دهد. اما مهم‌تر از آن باید بدانید که گلوتامین نقش مهمی در طیف وسیعی از متابولیسم‌های بدن دارد.  ادامه‌ی مطلب را با هدف رسیدن به پاسخ پرسش‌های زیر می‌خوانیم:

  • این اسیدآمینه که به طور طبیعی هم در بدن تولید می‌شود چه فوایدی دارد؟
  • عملکرد این ماده در بدن ما به چه صورت است و چرا نقش حیاتی در بدن ایفا می‌کند؟
  • در چه زمانی به مکمل گلوتامین نیاز خواهیم داشت؟

با مطالعه مطلب پیش رو قطعاً در خصوص عملکرد گلوتامین در بدن شگفت‌زده خواهید شد!

با فواید گلوتامین و عملکرد آن در بدن خود آشنا شوید

گلوتامین زمانی در بدن ما تولید می‌شود که آمینواسید گلوتامات غیرضروری تجزیه شده و با نیتروژن پیوند برقرار می‌کند. در خصوص کاربرد آن باید گفت نیتروژن موجود در این ترکیب به میان بافت‌های سلولی انتقال پیدا کرده و سلول‌ها از این ماده برای رشد خود استفاده می‌کنند. البته نقش گلوتامین در ترمیم بافت‌ها را نیز نباید نادیده گرفت.

اگر بخواهیم به زبان ساده‌تر بیان کنیم، گلوتامین در سنتز و تجزیه پروتئین در بدن ما نقش دارد. پروتئین‌ها نیز نقش حیاتی در بدن ما دارند و بدون وجود آنها ادامه حیات ممکن نیست. از «انواع گلوتامین» چیزی خوانده‌اید؟ شاید الان زمانش رسیده باشد که اگر اطلاعاتتان کافی نیست روی دانش خود سرمایه‌گذاری بیشتری کنید.

گلوتامین در بدن به صورت مستقیم روی تعادل اسید و باز، انتقال آب، عملکردهای عصبی و از همه مهم‌تر روی ایمنی بدن تأثیر دارد. بافت‌های عضلانی تولید تقریباً 70 درصد از گلوتامین مورد نیاز بدن شما را برعهده دارد.

پودر گلوتامین ویوا پاور

حال تصور کنید که تولید این ماده در بدن متوقف شود یا مصرف این ماده را به حداقل برسانید، تصور می‌کنید چه عواقبی در انتظارتان خواهد بود؟

در این حالت بدن علائمی مانند کاهش بافت عضلانی، کاهش انرژی در دسترس و تضعیف سیستم ایمنی را از خود نشان می‌دهد. حال که با نقش حیاتی این ماده در بدن آشنا شدیم، نوبت به بررسی جزئی‌تر فواید آن می‌رسد.

فواید گلوتامین در بدن چیست؟

گلوتامین اسید آمینه‌ای غیرضروری برای بدن است؛ اگرچه بدن ما در اغلب اوقات توانایی تولید این ماده را دارد، اما در شرایط خاص این ماده باید از طریق رژیم غذایی خاص یا مکمل‌ها برای بدن تأمین شود. اصلی‌ترین فواید این ماده برای بدن چیست؟ نقش گلوتامین در ورزش را می‌دانید؟ سوالی که در ادامه به آن پاسخ داده‌ایم.

تقویت سیستم ایمنی بدن

مهم‌ترین نقش گلوتامین را باید عملکرد آن در سیستم ایمنی بدن دانست. این ماده به عنوان یک منبع سوخت برای سلول‌های ایمنی بدن کاربرد دارد. به عنوان مثال گلبول‌های سفید یا سلول‌های روده از این ماده برای انجام متابولیسم‌های خاص خود استفاده می‌کنند.

فواید گلوتامین

با این حال مقدار این ماده در خون، در شرایط مختلف متفاوت است. سطح گلوتامین موجود در خون به دلیل بروز آسیب‌های مختلف مانند سوختگی یا جراحی رو به کاهش می‌گذارد. چنانچه نیاز بدن ما به گلوتامین بیشتر از میزان تولید آن باشد، بدن به سمت تجزیه پروتئین موجود در ماهیچه سوق داده می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که عملکرد سیستم ایمنی بدن ما در صورت عدم وجود مقدار کافی گلوتامین در بدن با مشکل مواجه شده و ایمنی بدن به خطر می‌افتد. به همین خاطر است که اغلب بعد از جراحات قابل توجه رژیم‌های غذایی سرشار از گلوتامین توسط پزشک تجویز می‌شود. این مورد از دیگر فواید گلوتامین به شمار می‌آید.

جالب است بدانید که این ماده با عفونت در بدن مبارزه می‌کند و در بیمارستان‌ها بعد جراحی برای بیماران تجویز می‌شود. این اسید آمینه به تقویت سیستم ایمنی برای مقابله با ویروس‌ها و باکتری‌ها کمک می‌کند.

معجزه‌ای برای سلامت روده

نقش glutamine در تقویت سیستم ایمنی بیشتر به تأثیر آن بر روده وابسته است. شاید جالب باشد بدانید که در بدن ما روده بزرگترین سهم از کمک به ایمنی بدن را برعهده دارد. در توضیح چرایی این امر باید گفت:

سلول‌های سازنده‌ی روده روزانه با میلیون‌ها باکتری سروکار دارند؛ باکتری‌هایی که گاهی برای حفظ سلامتی بدن لازم و گاهی نیز مضر هستند. گلوتامین یک منبع انرژی مهم برای سلول‌های روده به حساب می‌آید.

به این ترتیب روده همچون سدی مانع از نفوذ باکتری به سایر بخش‌های بدن می‌شود. ناگفته نماند که این ماده برای رشد طبیعی و حفظ عملکرد صحیح سلول‌های روده‌ای ضروری است.

پودر گلوتامین نوتریشن پلاس

به بیان ساده‌تر گلوتامین با تأمین انرژی سوخت و ساز سلول‌های روده نقش خود در تقویت سیستم ایمنی را ایفا می‌کند. راستی چیزی از «موارد منع مصرف گلوتامین» شنیده‌اید؟!

فواید گلوتامین در تقویت ماهیچه و عملکرد ورزشی

همانطور که می‌دانید از گلوتامین به عنوان یک مکمل ورزشی نیز یاد می‌شود. اما آنچه ممکن ذهن افراد را به خود مشغول کند این است که آیا این ماده واقعاً در لاغری یا تقویت عضلات تأثیر دارد؟

محققان برای پی بردن به پاسخ این پرسش آزمایشی را طراحی کردند. آنها دو گروه از ورزشکاران انتخاب کرده و برای یک گروه استفاده مکمل گلوتامین را تجویز کردند. در پایان این آزمایش توده عضلانی افراد هر گروه و قدرت آنها مورد ارزیابی قرار گرفت.

نتیجه این بود که گلوتامین هیچ تأثیری روی تقویت ماهیچه‌ها یا عملکرد ورزشی این افراد نداشته است؛ اما ناامید نشوید؛ این تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از این ماده دردهای عضلانی ناشی از ورزش شدید را کاهش می‌دهد.

در حقیقت گلوتامین خستگی ناشی از ورزش را کاهش و انرژی در دسترس ورزشکاران را افزایش می‌دهد. با این حال باز هم تاکید می‌کنیم که این ماده نقشی در نقویت ماهیچه‌ها یا عضلات بدن ندارد.

پودر گلوتامین نوتریشن پلاس

به طور معمول ورزشکاران مقدار قابل توجهی گلوتامین را در رژیم غذایی خود می‌گنجانند. با این تفاسیر نیازی به استفاده از مکمل گلوتامین در رژیم غذایی سرشار از این ماده وجود ندارد.

کمک به سلامت مغز

گلوتامین پیش ماده انتقال دهنده عصبی گلوتامات در مغز شماست. به همین خاطر است که از این ماده برای تقویت مغز استفاده می‌شود؛ اما کمبود این ماده در مغز چه عوارضی را به دنبال دارد؟

هنگامی که میزان گلوتامین در دسترس بدن کاهش پیدا می‌کند، اختلالاتی در چرخه گلوتامین- گلوتامات ایجاد می‌شود. این اختلالات منجر به بروز انواع مشکلات مغزی مانند صرع، اختلال دوقطبی، اسکیزوفرنی، اضطراب، افسردگی و اعتیاد به الکل می‌شود.

گلوتامین

شاید تعجب کنید اگر بگوییم گلوتامین از پیری مغز جلوگیری می‌کند. کمبود این ماده سطح گلوتامات در مغز را افزایش داده و فرد را با آسیب‌های جبران ناپذیری مواجه خواهد کرد.

چربی سوزی و بهبود دیابت

از جمله فواید گلوتامین که مورد علاقه افراد زیادی قرار دارد، نقش آن در چربی سوزی است. تحقیقات نشان می‌دهد که سطح HGH بعد از مصرف گلوتامین 400 درصد افزایش پیدا می‌کند. این پاسخ هورمونی بدان معناست که میزان سوخت و ساز بدن بعد از ورزش نیز در سطح قابل قبولی باقی می‌ماند.

این سوخت و ساز نقش مهمی در چربی سوزی بدن، کاهش وزن و ایجاد توده‌های عضلانی ایفا می‌کند. به این ترتیب استفاده از گلوتامین به صورت غیرمستقیم در لاغری مؤثر است.

آنچه قطعاً از شنیدن آن تعجب می‌کنید، نقش گلوتامین بر بیماری دیابت است؛ اما این ماده چه تأثیری بر سطح قند خون دارد؟

ال- گلوتامین سبب کاهش سطح انسولین و تثبیت قند خون در بدن می‌شود. این ماده باعث می‌شود که حساسیت سلول‌ها نسبت به ماده انسولین کاهش پیدا کند. این ماده با چربی سوزی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.

انسولین

همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که این اسید آمینه برای بیماران دیابتی و افرادی که ولع مصرف قند و کربوهیدرات را دارند، مفید است.

حال که با فواید گلوتامین آشنا شدید، نوبت آن است که با اضافه کردن این ماده در رژیم غذایی خود یا مصرف مکمل‌ها سلامتی را به بدن خود هدیه دهید. البته پیشنهاد می‌کنیم که برای آگاهی از دوز مصرفی این ماده مقاله‌ی «بهترین دوز مصرف گلوتامین» را از دست ندهید!

گلوتامین؛ اسید آمینه‌ای مفید و غیر ضروری برای بدن

گلوتامین اسید آمینه‌ای غیر ضروری برای بدن است که نه تنها بدن ما قادر به تولید آن است؛ بلکه این ماده را از طریق رژیم غذایی معمول هم می‌توان دریافت کرد. این ماده ارزشمند در بسیاری از فعالیت‌های سلولی نقش دارد. از «بهترین زمان مصرف گلوتامین» چیزی خوانده یا شنیده‌اید؟

گلوتامین به عنوان منبع انرژی یا سوخت اولیه سلول‌های شناخته می‌شود. این ماده تنها بر تقویت سیستم ایمنی بدن تأثیر دارد؛ بلکه شواهد تأثیرات چربی سوزی این ماده را ثابت می‌کند. مصرف این اسید آمینه ضروری را در برنامه غذایی خود بگنجانید و اگر به هر دلیلی قادر به مصرف مواد غذایی حاوی این اسیدآمینه نیستید، استفاده از مکمل‌های آن را فراموش نکنید. که برای خرید مکمل گلوتامین می‌توان روی لینک کلیک کنید.

منابع غذایی چه میزان گلوتامین دارند؟!

گلوتامین به طور طبیعی در انواع غذاها یافت می شود. تخمین زده شده است که یک رژیم غذایی معمولی حاوی 3 تا 6 گرم در روز است، اما این می تواند بر اساس رژیم غذایی خاص شما متفاوت باشد. بیشترین مقدار در محصولات حیوانی به دلیل محتوای پروتئین بالا یافت می‌شود؛ با این حال، برخی از غذاهای گیاهی درصد بیشتری از آن را در پروتئین خود دارند.

یک مطالعه از تکنیک های آزمایشگاهی پیشرفته برای تعیین میزان L-گلوتامین در غذاهای مختلف استفاده کرد و درصدهای پروتئینی که از ال-گلوتامین در هر غذا تشکیل شده است را به شرح زیر اعلام کرد:

تخم مرغ: 4.4٪ (0.6 گرم در 100 گرم تخم مرغ)
گوشت گاو: 4.8٪ (1.2 گرم در هر 100 گرم گوشت گاو)
شیر بدون چربی: 8.1٪ (0.3 گرم در هر 100 گرم شیر)
توفو: 9.1٪ (0.6 گرم در هر 100 گرم توفو)
برنج سفید: 11.1٪ (0.3 گرم در هر 100 گرم برنج)
ذرت: 16.2٪ (0.4 گرم در 100 گرم ذرت)

اطلاعات این تحقیق در وبسایت healthline آمده است.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد