خرید محصولات برند درموسیس

از تفاوت انواع گلوتامین چه می‌دانید؟!

از تفاوت انواع گلوتامین چه می‌دانید؟!
انواع گلوتامین و تاثیری که بر ماهیچه‌ها دارند!

«گلوتامین چیست؟» و تفاوت انواع گلوتامین را می‌توان از جمله سوالات اساسی دانست که یافتن پاسخ برایشان تا حد بسیار مطلوبی شما را به چرایی اهمیت دادن به این آمینواسیدها آشنا خواهد کرد، چنانچه با دنیای بدن‌سازی و ورزش آشنایی اولیه‌ای داشته باشید، گلوتامین را می‌شناسید. این ماده اسید آمینه‌ای است که نقش مهمی در بدن ما ایفا می‌کند و به طور مستقیم بر سلامت بدن تأثیر دارد.

همانطور که می‌دانید آمینواسیدها واحدهای سازنده پروتئین‌ها به حساب می‌آیند. پروتئین‌ها حتی در جزئی‌ترین فعالیت‌های بدن ما نقش پررنگی ایفا می‌کنند. این ماکرومولکول‌ها نه تنها بر عملکرد ماهیچه‌ها، بلکه بر جابجایی اکسیژن و حتی مبارزه با ویروس و باکتری‌ها نیز تأثیر دارند.

پودر گلوتامین های اسپید گلدکر لاین ترک نوتریشن

جالب است بدانید که آمینو اسیدها به دو شکل مختلف در بدن دیده می‌شوند. ساختار مولکولی متفاوت اسید آمینه‌ها باعث می‌شود انواع مختلفی از آنها در بدن ما دیده شود؛ گلوتامین نیز از این قاعده مستثنی نیست.

با انواع مختلف گلوتامین آشنایی دارید؟ تفاوت انواع مختلف این اسید آمینه در چیست؟ با درک تفاوت انواع گلوتامین قطعاً دید بهتری در خصوص کاربرد این ماده فوق‌العاده خواهید داشت.

انواع گلوتامین در آینه‌ی شیمی

گلوتامین به عنوان ماده‌ای مؤثر بر تقویت سیستم ایمنی به دو شکل مختلف وجود دارد:

    • ال- گلوتامین (L-glutamine)
    • دی- گلوتامین (D-glutamine)

این دو ماده از نظر عناصر سازنده هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند؛ با این حال آرایش فضایی این مولکول‌ها در فضا به گونه‌ای است که آنها را متمایز از یکدیگر می‌کند. اگر بخواهیم از دریچه شیمی به این موضوع نگاه کنیم، باید بگوییم آمینواسیدها دو نوع ایزومر متفاوت به نام‌های L و D دارند.

ال گلوتامین و دی گلوتامین

به بیان ساده این ایزومرها تصویر آینه‌ای یکدیگر هستند و آرایش آنها به گونه‌ای است که نمی‌توان این ایزومرها را بر هم انطباق داد. شاید بپرسید که آیا تفاوت در آرایش فضایی این مولکول‌ها باعث تفاوت در عملکرد آنها نیز می‌شود؟ اگرچه عجیب به نظر می‌رسد، اما پاسخ این پرسش مثبت است. انواع گلوتامین عملکردهای متفاوتی در بدن دارند.

اما کدام یک از این مولکول‌ها در ماهیچه سازی نقش دارند؟ گلوتامین موجود در مواد غذایی ما از چه نوعی هستند؟ اگر در خصوص عملکرد انواع گلوتامین کنجکاو هستید، ادامه مطلب قطعاً برای شما مفید خواهد بود.

ال- گلوتامین و دی- گلوتامین؛ دو ماده با عملکرد کاملاً متفاوت

حال که با انواع گلوتامین‌ها آشنا شدید، نوبت به بررسی تفاوت‌های میان آنها می‌رسد. ما یک‌به‌یک تفاوت‌های میان این دو ماده برای شما شرح خواهیم داد.

آیا مواد غذایی می‌تواند منبع انواع گلوتامین‌ها باشد؟!

نکته جالبی که شاید ندانید این است که گلوتامین موجود در مواد غذایی و حتی مکمل‌های ورزشی از نوع ال-گلوتامین است. به همین خاطر است که ال- گلوتامین را با نام عمومی گلوتامین می‌شناسیم؛ بنابراین اگر «مواد غذایی حاوی گلوتامین» را بشناسید خواهید توانست رژیم غذایی مطلوب‌تری را دنبال کنید.

تحقیقات در خصوص دی-گلوتامین به ما نشان می‌دهد که این ماده نقش چندان مؤثری در بدن موجودات زنده ندارد. در نتیجه اطلاعات کمتری در خصوص عملکرد دی-گلوتامین در دسترس ما قرار دارد.

پودر گلوتامین ویوا پاور

درصد فراوانی گلوتامین‌ها

ال-گلوتامین به طور طبیعی در بدن ما تولید می‌شود. درواقع این ماده فراوان‌ترین اسید آمینه در خون و سایر مایعات بدن ماست. با این حال باید به یاد داشته باشید که نیاز بدن ما به ال-گلوتامین بیشتر از توانایی ذاتی بدن در تولید این ماده است.

به همین خاطر است که گلوتامین را یک اسید آمینه مفید برای بدن می‌دانند؛ چراکه مقدار اضافی مورد نیاز بدن ما باید از طریق رژیم غذایی به بدن برسد. به طور معمول در یک رژیم غذایی معمولی روزانه 3 تا 6 گرم گلوتامین مورد نیاز بدن تأمین می‌شود.

عملکرد انواع گلوتامین‌ها در بدن

اساسی‌ترین عملکرد ال-گلوتامین در بدن را باید نقش آن در تقویت سیستم ایمنی بدانیم. این ماده یک منبع سوخت ایده‌آل برای سلول‌های ایمنی بدن شامل گلبول‌های سفید و غیره است.

تفاوت انواع گلوتامین

البته نقش این ماده در سلامت روده را نیز نباید نادیده گرفت. ال-گلوتامین به عنوان منبع انرژی برای سلول‌های سازنده روده کاربرد دارد. در نهایت نیز نوبت به بررسی عملکرد این ماده به عنوان یک عنصر پروتئین ساز در بدن می‌رسد.

بهبود عملکرد ورزشکاران و کمک به عضله‌سازی از دیگر فواید این ماده به شمار می‌آید. با این حال در خصوص عملکرد دقیق دی-گلوتامین در بدن اطلاعات کافی در اختیار ما قرار ندارد.

بنابراین با توجه به آنچه بیان شد، یک تفاوت کوچک در آرایش فضایی مولکول‌ها منجر به تفاوت فاحش در عملکرد آنها شده است. به نظر می‌رسد حالا دیگر باید بدانید که «گلوتامین در بدن چه کاری انجام می‌دهد؟» اما اگر همچنان ابهامی دارید روی لینک آبی کلیک کنید و مطلب جامع مورد نظر را مطالعه کنید.

آیا می‌دانستید ال-گلوتامین نیز انواع خاصی دارد؟

بله درست شنیده‌اید! ال-گلوتامین به عنوان یک مکمل ورزشی خود در انواع مختلفی به بازار عرضه شده است. انواع مختلف این ماده نه تنها از نظر عملکرد بلکه از نظر ترکیبات تشکیل‌دهنده نیز متفاوت از یکدیگر هستند. همچنین بهتر است راجع‌به «نحوه مصرف گلوتامین» هم اطلاعات خود را بالا ببرید.

انواع مختلفی از ال-گلوتامین پودری، قرص و کپسول به فروش می‌رسد. البته نکته مهم نیز در خصوص خرید ال-گلوتامین تصمیم‌گیری در خصوص انتخاب انواع مختلف آن است.

به یاد داشته باشید که انواع مختلف ال-گلوتامین را با توجه به نیاز بدن و فعالیت‌های بدنی خود انتخاب کنید. به عنوان مثال برای افرادی که به صورت حرفه‌ای به فعالیت‌های وزنه برداری می‌پردازند، انواع گلوتامین‌های متصل به پپتیدها گزینه‌ای ایده‌آل خواهد بود. پس اگر به دنبال محبوب‌ترین و کاربردی‌ترین انواع ال-گلوتامین‌ها هستید، پیشنهادهای زیر را از دست ندهید:

    • ال- آلانیل ال-گلوتامین
    • گلایسیل ال-گلوتامین هیدراته 

قرص گلوتامین لوکس

پیش تر از انواع گلوتامین گفتیم که به چند صورت عرضه می‌شود یکی از این نوع کپسول است که فقط از نظر نوع مصرف با بقیه متفاوت است. و طریقه مصرف خیلی راحت تر نسبت به پودر دارد. کپسول گلوتامين لوكس یکی از مکمل‌های بدنسازی حاوی گلوتامین که یکی از جمله اسیدآمینه‌های مهم در عضلات بدن بوده، که بدن در شرایط استرس‌زایی مانند تمرینات سنگین، قادر به تامین آن نیست. در این حالت، این اسیدآمینه باید از طریق مصرف مکمل‌هایی نظیر کپسول گلوتامين لوكس تامین شود.  شما می‌توانید با کلیک روی لینک آبی خرید کپسول گلوتامین لوکس را انجام دهید.

با این حال انواع دیگری از ال-گلوتامین‌ها وجود دارند که انتخاب آنها را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم. در رابطه با علت این مسئله نیز باید به قدرت تأمین انرژی آنها اشاره کرد. درواقع ترکیباتی مانند n-acetyl-l-glutamine و n-acetyl-l-glutamine با وجود پایداری نسبتاً بالایی که دارند، اما سوخت مناسبی برای عضلات شما به شمار نمی‌آیند.

تفاوت میان انواع گلوتامین ها؛ از زمین تا آسمان!

آرایش فضایی متفاوت میان انواع گلوتامین‌ها منجر به عملکرد متفاوت آنها نیز شده است. این مولکول‌ها از نظر فراوانی در بدن انسان، منابع اولیه و تأثیری که بر بدن ما دارند، به گونه‌ای متفاوت عمل می‌کنند.

تفاوت انواع گلوتامین

از میان این دو نوع مولکول ال-گلوتامین با تأثیرگذاری بر سیتسم ایمنی، عضله‌سازی و تأمین سوخت مورد نیاز سلول‌های بدن نقش پررنگ‌تری را در بدن ایفا می‌کند. این ماده خود انواع متعددی دارد که کاربرد آنها با توجه به نیاز و فیزیک بدن متفاوت است. اگر مایلید که از «نقش گلوتامین در ورزش» بیشتر بخوانید لینک آبی در انتظار انگشت‌رنجه‌ی شماست. حال که با انواع گلوتامین‌ها آشنا شدید، آگاهانه‌تر نسبت به انتخاب گلوتامین مورد نیاز بدن خود اقدام خواهید کرد.

در گزارشی از وبسایتdifferencebetween تفاوت گلوتامین‌ها اینگونه آمده است:

گلوتامین یک آمینو اسید آبدوست است که جزء اکثر پروتئین ها است. تفاوت اصلی بین گلوتامین و L-گلوتامین این است که گلوتامین یک اسید آمینه است در حالی که L-گلوتامین ایزومر گلوتامین است. علاوه بر این، گلوتامین به طور کلی دارای دو ایزومر غیر قابل نصب به عنوان D-ایزومر و L-ایزومر است در حالی که L-گلوتامین یکی از دو ایزومر گلوتامین است. بنابراین می توان این را یکی دیگر از تفاوت های گلوتامین و ال گلوتامین در نظر گرفت.

جدای از آن، گلوتامین فراوان‌ترین اسید آمینه آزاد در خون انسان است، در حالی که L-گلوتامین در موجودات زنده‌تر از D-گلوتامین است. همچنین، با در نظر گرفتن مفید بودن آنها، ال-گلوتامین کاربردهای مهم تری نسبت به ایزومر D دارد و به عنوان مکمل های غذایی، برای تقویت فعالیت سلول های ایمنی در روده و غیره استفاده می شود.

 

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد