خرید محصولات برند درموسیس

آیا مکمل کلسیم انواع مختلفی دارد؟ بهترین نوع مکمل کلسیم کدام است؟

آیا مکمل کلسیم انواع مختلفی دارد؟ بهترین نوع مکمل کلسیم کدام است؟

انواع ترکیبهای مکمل های کلسیم و بهترین نوع آن

بدن برای سالم ماندن و عملکرد صحیح به یک سری مواد مغذی نیاز دارد. بهترین راه برای دریافت این مواد مغذی هم این است که آن‌ها را از طریق رژیم غذایی خود به دست بیاورید. البته یک سری ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند که بدن به مقدار زیادی از آن‌ها نیاز دارد و این مقدار تنها از طریق رژیم غذایی تأمین نمی‌شود. مثلاً کلسیم یکی از این مواد معدنی است. بزرگ‌سالان به 1000 میلی‌گرم کلسیم در روز نیاز دارند.

این مقدار برای زنان بالای 50 سال و مردان بالای 70 سال به 1200 میلی‌گرم در روز هم می‌رسد. با این مقادیر بیشتر مردم به مصرف مکمل‌های کلسیم نیاز دارند. کلسیم ترکیبات متفاوتی دارد و اگر پزشک برای شما مکمل کلسیم تجویز کند باید نوع آن را دقیق مشخص کند تا شما بتوانید به‌راحتی آن را تهیه کنید. در ادامه انواع ترکیب‌های مکمل‌های کلسیم و بهترین نوع آن را به شما معرفی می‌کنیم تا برای مصرف آن دچار سردرگمی نشوید.

قرص بن فیت ایکس مارت

کلسیم چیست و چه فوایدی برای بدن دارد؟

کلسیم چیست؟ کلسیم برای سلامت استخوان در طول زندگی انسان بسیار مهم است. کلسیم یک ماده معدنی است که در لبنیات به‌وفور یافت می‌شود. بدن انسان برای ساختن و حفظ استخوان‌های قوی به کلسیم نیاز دارد. قلب، ماهیچه‌ها و اعصاب نیز برای عملکرد صحیح خود به کلسیم وابسته هستند. برخی از مطالعات نشان می‌دهند که کلسیم همراه با ویتامین D می‌تواند مزایایی فراتر از سلامت استخوان‌ها داشته باشد. شاید این دو باهم از بدن در برابر سرطان، دیابت و فشارخون بالا محافظت کنند، اما این شواهد در مورد سلامتی انسان قطعی نیست و به تحقیقات بیشتری نیاز دارد.

آیا مکمل کلسیم انواع مختلفی دارد؟

مکمل‌ کلسیم بدون نسخه (OTC) به‌طورکلی به چهار شکل مختلف در دسترس هستند. رایج‌ترین انواع مکمل کلسیم کربنات کلسیم و سیترات کلسیم هستند. دو مورد دیگر، لاکتات کلسیم و گلوکونات کلسیم حاوی کلسیم کمتری در هر دوز هستند و پیدا کردن آن‌ها در بازار دشوارتر است. از جمله تاثیرات کلسیم می‌توان به مصرف آن به عنوان یکی از راه های پیشگیری از پوکی استخوان نام برد.

قرص استئوکینون هولیستیکا

تفاوت بین انواع مکمل کلسیم ازنظر ترکیب به دومین عنصر جفت شده با کلسیم برای تشکیل نمک کلسیم مربوط می‌شود. مقدار کلسیم جذب‌شده توسط بدن که کلسیم عنصری نامیده می‌شود می‌تواند از نمک کلسیمی به نمک دیگر متفاوت باشد. بعضی از انواع کلسیم راحت‌تر جذب بدن می‌شوند، درحالی‌که برخی از آن‌ها برای جذب شدن مواد مغذی‌شان باید تجزیه شوند. برای تجزیه شدن این مواد هم به غذا نیاز است. این ترکیبات کلسیم برای جذب شدن به اسید معده نیاز دارند.

در جدول زیر به شما میگوییم که هر نوع مکمل کلسیم چه مقدار کلسیم عنصری دارد:

نوع مکمل مقدار کلسیم عنصری
کربنات کلسیم 40 درصد
سیترات کلسیم 21 درصد
لاکتات کلسیم 13 درصد
گلوکونات کلسیم 9 درصد

اگر یک مکمل، کلسیم عنصری بیشتری داشته باشد به این معنی نیست که از بقیه مکمل‌ها بهتر است. در ادامه انواع کلسیم را به شما معرفی می‌کنیم. برگرفته از  verywellhealth

کربنات کلسیم

کربنات کلسیم که به‌عنوان کلسیت هم شناخته می‌شود، بیشترین مقدار کلسیم را دارد و به همین دلیل بهترین ترکیب به‌حساب می‌آید. درنتیجه، برای رفع نیاز خود به کلسیم لازم نیست قرص‌های زیادی در روز مصرف کنید. کربنات کلسیم به‌طورکلی دو تا سه بار در روز برای درمان یا جلوگیری از هیپوکلسمی (کمبود کلسیم) مصرف می‌شود. کربنات کلسیم باید همراه با وعده‌های غذایی مصرف شود، زیرا باعث تحریک تولید اسید معده برای جذب مواد مغذی می‌شود.

انواع ترکیبهای مکمل های کلسیم و بهترین نوع آن

بعد از مصرف مکمل غذایی یک لیوان کامل آب بنوشید. از معایب کربنات کلسیم این است که ممکن است باعث یبوست و نفخ خفیف شود. کربنات کلسیم همچنین در آنتی‌اسیدهایی مانند Tums وجود دارد و برای تسکین سوزش سر دل، سوءهاضمه اسیدی و ناراحتی معده مورداستفاده قرار می‌گیرد.

سیترات کلسیم

سیترات کلسیم همان نمک کلسیمی است که از اسیدسیتریک به دست می‌آید. این ترکیب هم تقریباً به اندازه کربنات کلسیم جذب می‌شود، اما برای تجزیه نیازی به مقدار زیادی از اسید معده ندارد. به‌ این‌ ترتیب، سیترات کلسیم یکی از انواع ترکیب‌های مکمل‌های کلسیم و بهترین نوع آن برای افرادی است که اسیدیته معده پایینی دارند. این افراد شامل افراد مسن یا افراد مبتلابه ورم معده (گاستریت)، بیماری التهابی روده (IBD) یا بیماری سلیاک هستند.

سیترات کلسیم را می‌توان با غذا یا با معده خالی مصرف کرد و برای افرادی که از داروهای درمان سوزش معده استفاده می‌کنند گزینه بهتری است. از آنجایی‌ که سیترات کلسیم حاوی تنها 21 درصد کلسیم است، ممکن است برای رفع نیازهای روزانه خود به کلسیم به مصرف تعداد بیشتری از این قرص نیاز داشته باشید. سیترات کلسیم باید در دو تا سه دوز جداگانه در روز مصرف شود. این ترکیب یبوست بسیار کمتری نسبت به کربنات کلسیم ایجاد می‌کند.

سافت ژل کلسیم 6 پلاس آنتی ایجینگ

لاکتات کلسیم

لاکتات کلسیم با توجه به مقدار کمتر کلسیم عنصری که دارد (حدود 13 درصد)، گزینه‌ای است که خیلی مورداستفاده قرار نمی‌گیرد. اگر بخواهید از این مکمل استفاده کنید باید قرص‌های بیشتری بخورید که هزینه‌های شما را نسبت به کربنات کلسیم یا سیترات کلسیم افزایش می‌دهد و در کل مقرون‌به‌صرفه نیست.

از طرف دیگر، لاکتات کلسیم را می‌توان با معده خالی مصرف کرد. لاکتات کلسیم در ترکیب برخی از آنتی‌اسیدهای بدون نسخه نیز یافت می‌شود.

گلوکونات کلسیم

گلوکونات کلسیم هم مانند لاکتات کلسیم میزان کلسیم عنصری کمی (حدود 9 درصد) دارد. به همین دلیل کمتر به‌عنوان مکمل غذایی کاربرد دارد.

گلوکونات کلسیم

کلسیم گلوکونات معمولاً در مواقع اورژانسی مورداستفاده قرار می‌گیرد. مثلاً برای درمان هیپوکلسمی (کمبود کلسیم)، هیپرکالمی (پتاسیم بالا) یا مصرف بیش‌ازحد نمک اپسوم به‌صورت داخل وریدی تزریق می‌شود. بااین‌حال، برای درمان موارد شدید هیپوکلسمی ممکن است کلرید کلسیم بیشتر از گلوکونات کلسیم پاسخ دهد. از عوارض جانبی رایج گلوکونات کلسیم می‌توان به یبوست و ناراحتی معده اشاره کرد.

چه کسانی باید مکمل کلسیم مصرف کنند؟

حتی اگر رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشید بازهم ممکن است نتوانید کلسیم کافی دریافت کنید. اگر شرایطی که در ادامه بیان می‌کنیم را داشته باشید شاید به مصرف مکمل نیاز پیدا کنید:

    • رژیم غذایی گیاهخواری داشته باشید
    • به لاکتوز حساسیت داشته باشید و نتوانید لبنیات کافی مصرف کنید
    • مقادیر زیادی پروتئین یا سدیم مصرف کنید و بدن شما کلسیم بیشتری دفع کند
    • تحت درمان طولانی‌مدت با کورتیکواستروئیدها (کورتون) باشید
    • به برخی بیماری‌های روده یا بیماری‌های گوارشی که توانایی شما را در جذب کلسیم کاهش می‌دهند مبتلا باشید. (مانند بیماری التهابی روده یا بیماری سلیاک)

بهترین نوع مکمل کلسیم کدام است؟

در این شرایط، مکمل‌های کلسیم می‌توانند به شما برای تأمین کلسیم موردنیاز بدن کمک کنند. البته قبل از مصرف بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا سطح کلسیم خون شما را از طریق آزمایش بررسی کند. شاید باوجود شرایط گفته‌شده نیازی به مصرف مکمل نداشته باشید.

چه عواملی بر جذب کلسیم تأثیرگذار است؟

انواع ترکیب‌های مکمل‌های کلسیم و بهترین نوع آن را هم که مصرف کنید باید بدانید چگونه بهتر جذب می‌شوند. برخی از عوامل می‌توانند جذب کلسیم را افزایش دهند یا آن را مختل کنند. این عوامل شامل سن و مصرف مواد غذایی حاوی اگزالات هستند. جذب کلسیم در نوزادان تا شش برابر بیشتر از بزرگ‌سالان است. مصرف مواد غذایی حاوی اگزالات بالا ازجمله اسفناج، سیب‌زمینی شیرین، ریواس و لوبیا هم مانع از جذب کلسیم می‌شود.

منیزیم و ویتامین D برای جذب کلسیم ضروری هستند. ویتامین D به روده‌ها در جذب کلسیم کمک می‌کند، اما در ابتدا منیزیم باید این ویتامین را فعال کند. استفاده از منیزیم و ویتامین D جذب کلسیم را 2 تا 4 برابر افزایش می‌دهد. چون بسیاری از مردم کمبود ویتامین D دارند، به همین دلیل معمولاً بسیاری از مکمل‌های کلسیم با ویتامین D.6 غنی می‌شوند.

سافت ژل بون ریچ ابورنز

به‌طورکلی، کلسیم ممکن است با سایر داروها تداخل داشته باشد. اگر داروهای دیگری مصرف می‌کنید حداقل یک تا دو ساعت بین مصرف آن‌ها و کلسیم فاصله بیندازید. کلسیم می‌تواند اثربخشی داروهای دیگر را کاهش دهد. کلسیم در دوزهای 500 میلی‌گرمی بهتر جذب می‌شود. در صورت نیاز به مقدار بیشتر باید دوز روزانه را تقسیم کنید و مثلاً یکی را صبح و یکی دیگر را عصر میل کنید.

بهترین نوع مکمل کلسیم کدام است؟

درمجموع، کربنات کلسیم و سیترات کلسیم انتخاب‌های بهتری به‌عنوان مکمل کلسیم هستند، زیرا کلسیم عنصری بیشتری در خود دارند و نسبتاً ارزان هستند. البته این موضوع بدان معنا نیست که انواع دیگر ترکیبات کلسیم را نمی‌توان استفاده کرد.

بر اساس یک بررسی در سال 2014 از مطالعات در BoneKEy Reports، تفاوت در میزان جذب کلسیم در انواع مختلف مکمل‌های کلسیم خیلی زیاد نیست و در هنگام انتخاب مکمل معمولاً موردتوجه قرار نمی‌گیرد؛ یعنی این ترکیبات در مقدار جذب کلسیم به بدن تفاوت چندانی باهم ندارند.

قرص سیترابن هولیستیکا

درنهایت باید مکمل کلسیم را طوری انتخاب کنید که برای شما قابل‌تحمل‌تر باشد، روش استفاده آسان‌تری داشته باشد و مقرون به‌صرفه‌تر باشد. البته طعم هم در انتخاب مکمل تأثیرگذار است. بعضی مکمل‌ها در طعم‌های مختلف تولید می‌شوند و به همین دلیل خوردن آن‌ها دل‌پذیرتر خواهد بود.

کلام آخر

کلسیم برای داشتن استخوان‌هایی سالم و قوی موردنیاز است. مکمل‌های کلسیم به این دلیل تجویز می‌شوند تا کمبود این ماده معدنی در بدن را جبران کنند، چون میزان کلسیم دریافتی از مواد غذایی جوابگوی نیاز روزانه بدن انسان نیست. انواع مختلفی از کلسیم در بازار موجود است که شما باید با توجه به نیاز خود و همچنین تجویز پزشک یک نوع را مصرف کنید. انواع ترکیب‌های مکمل‌های کلسیم و بهترین نوع آن به نیاز شما بستگی دارد و اینکه بدن شما کدام نوع را بهتر می‌پذیرد.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد