خرید محصولات برند درموسیس

6 فایده‌ی مصرف مکمل های کلاژن برای سلامتی

6 فایده‌ی مصرف مکمل های کلاژن برای سلامتی

6 مزیت برتر مصرف مکمل های کلاژن

کلاژن یک جزء کلیدی در استخوان ها، پوست، ماهیچه ها و دیگر قسمت های بدن است. بسیاری از افراد معمولا مکمل کلاژن را برای حمایت از سلامت پوست مصرف می‌کنند، اما می‌خواهیم بدانیم آیا واقعا کمک کننده است؟

کلاژن، فراوان‌ترین پروتئین در بدن، است. از جمله عملکردهای مهم کلاژن می‌توان به ایجاد ساختار پوست و تقویت استخوان ها اشاره کرد. امروزه مکمل های کلاژن هم تولید شده اند که بسیار محبوب هستند. بسیاری از آنها هیدرولیزه هستند. به این معنا که کلاژن آنها تجزیه شده است و بدن به راحتی می‌تواند آنها را جذب کند.

خرید مکمل کلاژن

بهتر است افراد در رژیم غذایی خود موادی را قرار دهند که دارای کلاژن بیشتری هستند. پوست خوک و آب قلم از جمله مواد غذایی هستند که دارای کلاژن بیشتری هستند. مصرف کلاژن حتی در تسکین درد مفصل هم تاثیرگذار است. در ادامه این مطلب 6 مزیت سلامتی کلاژن مبتنی بر علم را برای شما توضیح می‌دهیم.

شناخت انواع کلاژن

شناخت انواع کلاژن

28 نوع کلاژن وجود دارد، در ادامه به بررسی چهار نوع از رایج ترین نوع کلاژن می‌پردازیم.

    • نوع I: این نوع جزء شایع ترین نوع کلاژن است که در تمام بافت همبند یافت می‌شود.
    • نوع ll: این نوع در مفاصل و دیسک های بین مهره ای یافت می‌شود.
    • نوع lll: این نوع هم به عنوان جزء اصلی فیبرهای شبکه ای است. نوع سوم کلاژن در پوست و رگ های خونی یافت می‌شود
    • نوع lV: جزئی از کلیه ها، گوش داخلی و عدسی چشم است.

همانطور که توضیح داده ایم در سال های اخیر مکمل های کلاژن بسیار رایج شده اند. بسیاری از این مکمل‌های کلاژن هیدرولیز می‌شوند تا جذب آنها توسط بدن بسیار راحت تر شود. بسیاری از این مکمل ها بیشتر به حالت پودر مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته باید بدانید که به صورت کپسول هم موجود هستند. نکته قابل توجه این است که انواع کلاژن موجود در مکمل‌ها متفاوت است. برخی از آنها دارای یک یا دو نوع کلاژن هستند، در حالی که مابقی مکمل ها دارای حداکثر پنج نوع هستند. شما می‌توانید با مصرف غذاهایی مانند آبگوشت میزان کلاژن را در بدن خود افزایش دهید.

غذاهای دارای کلاژن را بشناسید!

غذاهای دارای کلاژن را بشناسید!

 غذاهای دارای ژلاتین، مانند آبگوشت کلاژن تولید می‌کنند. حتما برای شما هم سوال است که منظور از ژلاتین چیست؟ در واقع ژلاتین یک ماده پروتئینی مشتق شده از کلاژن به حساب می‌آید که فرآوری شده است. توجه داشته باشید که در بافت همبند حیوانات کلاژن یافت می‌شود. به همین علت غذاهایی مانند پوست مرغ، پوست خوک، گوشت گاو و ماهی منابع بسیار خوبی از کلاژن هستند.

در این بین حتی مصرف ویتامین سی هم بسیار اهمیت دارد، زیرا ویتامین C برای سنتز کلاژن بسیار مهم است، به همین علت توصیه می‌شود غذاهای غنی از ویتامین سی را هم در برنامه غذایی خود قرار دهید. از جمله این غذاها می‌توان به مرکبات، کلم بروکلی ، فلفل دلمه ای و ... اشاره کرد.

آنزیم های گوارشی در بدن، کلاژن موجود در غذا را به اسیدهای آمینه و پپتیدهای جداگانه تجزیه می‌نمایند. اما کلاژن موجود در مکمل‌ها از قبل هیدرولیز و یا تجزیه شده است، به همین علت جذب آن موثرتر از کلاژن مواد غذایی است.

شناخت مکمل های کلاژن برای سلامتی

شناخت مکمل های کلاژن برای سلامتی

مکمل کلاژن برای سلامتی مزایای بسیار زیاد و مختلفی دارد. در ادامه این مطلب به بررسی 6 مورد از مزایای سلامتی کلاژن که بسیار اهمیت دارند، می‌پردازیم.

کلاژن از اجزای اصلی پوست شما است. این ماده در تقویت پوست نقش دارد و علاوه بر این ممکن است به قابلیت ارتجاعی و آبرسانی آن نیز کمک کند. بدن شما با افزایش سن، کلاژن کمتری تولید می‌کند که این امر به خشک شدن پوست و ایجاد چین‌وچروک‌ها منجر خواهد شد. در ادامه این مطلب اطلاعات بیشتری در مورد مزایای سلامتی مکمل های کلاژن به شما می‌دهیم.

بهبود سلامت پوست

  • بهبود سلامت پوست

یکی از اجزای اصلی پوست انسان، کلاژن است. از جمله نقش های مهم کلاژن در سلامت پوست، تقویت پوست و کمک به آبرسانی بهتر آن است. همانطور که می‌دانید با افزایش سن، کلاژن کمتری در بدن تولید می‌شود. همین موضوع باعث می‌شود تا به مرور زمان پوست خشک شود و چین و چروک های ریز و درشت به وجود بیایند. 

با تمامی‌این تفاسیر، بسیاری از مطالعات نشان داده اند که مکمل‌های کلاژن می‌توانند تاثیر بسیار خوبی بر روی کند کردن روند پیری داشته باشند. این مکمل های کلاژن این کار را از طریق کاهش چین و چروک ها و خشکی پوست انجام می‌دهند.

یک بررسی از 11 مطالعه که بیشتر بر روی زنان متمرکز بود، نشان داد که مصرف 3 تا 10 گرم کلاژن در روز به مدت 69 روز باعث بهبود خاصیت ارتجاعی و هیدراتاسیون پوست می‌شود.فواید کلاژن برای پوست، گزاره‌ای برای چالش‌های علمی‌روز دنیا!

ممکن است مکمل های کلاژن به طور خودکار، با تحریک بدن شما برای تولید کلاژن عمل کنند. علاوه بر این، ممکن است مکمل‌های کلاژن به تولید سایر پروتئین‌هایی که به ساختار پوست شما کمک می‌کنند، از جمله الاستین و فیبریلین، کمک کنند. همچنین، ادعاهایی وجود دارد که مکمل‌های کلاژن به جلوگیری از آکنه و بیماری‌های دیگر پوست کمک شایانی می‌نماید.

ساشه کلاژن گلد آدریان

  • تسکین درد مفاصل با مصرف کلاژن

کلاژن در حفاظت از یکپارچگی غضروف بسیار کمک کننده است. غضروف، یک نوع بافت لاستیک ‌مانند است که وظیفه محافظت از مفاصل را دارد. همانطور که توضیح داده ایم، با بالا رفتن سن میزان کلاژن در بدن کاهش پیدا می‌کند، در نتیجه در صورت کاهش کلاژن، خطر ابتلا به اختلالات دژنراتیو مفصل مانند استئوآرتریت افزایش پیدا می‌کند. طبق مطالعات انجام شده، مصرف مکمل های کلاژن ممکن است باعث بهبود علائم استئوآرتریت و کاهش درد مفصل شود.

در یک مطالعه، ۷۳ ورزشکار در مدت ۲۴ هفته روزانه از ۱۰ گرم کلاژن استفاده کردند. نتایج نشان داد که این ورزشکاران، در حین پیاده‌روی و در هنگام استراحت کاهش درد را تجربه کردند. اما آن دسته از گروهی که مکمل کلاژن مصرف نکرده بودند، درد بیشتری داشتند.

طبق مطالعه ای دیگر، افراد بزرگسال روزانه 2 گرم کلاژن را به مدت 70 روز مصرف کردند. آنهایی که کلاژن مصرف کرده بودند، نسبت به افرادی که کلاژن مصرف نکرده بودند، متوجه کاهش درد در مفصل هایشان شدند و به همین علت عملکرد بهتری در فعالیت‌های بدنی خود مشاهده کردند.

محققان معتقدند کلاژن اضافی در غضروف انباشته می‌شود و باعث تحریک بافت های بدن برای تولید کلاژن می‌شوند. در نتیجه این کار باعث التهاب کمتر و کاهش درد می‌شود.

طبق مطالعات برای اثرات تسکین دهنده درد می‌توانید از مکمل کلاژن استفاده کنید. البته در این صورت باید در روز 8 تا 12 گرم مکمل کلاژن مصرف کرده و با این میزان دوز شروع کنید.

جلوگیری از تحلیل استخوان ها

  • جلوگیری از تحلیل استخوان ها

عمدتا استخوان های بدن از کلاژن ساخته شده‌اند.کلاژن باعث شکل دهی ساختار استخوان ها می‌شود. با بالا رفتن سن، کلاژن در بدن کاهش پیدا می‌کند. به همین علت باعث تحلیل توده استخوانی می‌شود. در نهایت این موضوع می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی مانند پوکی استخوان شود. که در نهایت پوکی استخوان هم باعث ایجاد مشکلاتی مانند شکستگی استخوان می‌شود.

طبق مطالعات انجام شده، مصرف مکمل‌های کلا‌ژن تاثیرات مثبتی را در بدن ایجاد می‌نماید. این موضوع باعث جلوگیری از تجزیه استخوان ها می‌شود، در نهایت خطر پوکی استخوان و در ادامه شکستگی آنها کاهش پیدا می‌کند.

در یک تحقیق، تعدادی از زنان بمدت یکسال از یک مکمل کلسیم دارای ۵ گرم کلاژن استفاده کردند. تعدادی دیگر مکمل کلسیم تنها (بدون کلاژن) مصرف کردند. در پایان این مطالعه، نتایج این گونه بوده است که آن دسته از زنانی که مکمل کلسیم حاوی کلاژن مصرف کرده بوند، نسبت به دسته دیگر که تنها مکمل کلسیم مصرف کرده بودند، میزان پروتئین تجزیه کننده استخوان در آنها پایین تر بود.

مصرف مکمل کلسیم هم تاثیر بسیار زیادی در بهبود سلامت استخوان‌ها دارد. اما طبق بررسی های انجام شده مکمل های کلسیم به تنهایی کافی نیستند و باید از موارد دیگری مانند کلاژن هم استفاده کرد. مکمل‌های حاوی کلاژن تاثیر فوق العاده ای در بهبودی سلامت استخوان‌ها به همراه دارند. کلاژن باعث افزایش تولید مواد مهمی‌می‌شود که برای ساختار استخوان‌ها ضروری هستند. همچنین کلاژن در جذب بیشتر کلسیم توسط استخوان‌ها هم نقش دارد. به طور کلی، مصرف مکمل کلسیم حاوی کلاژن می‌تواند بهبودی بیشتری در سلامت استخوان‌ها داشته باشد. اما در هر صورت، قبل از مصرف هرگونه مکمل، بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنید.

مطالعه دیگری نیز انجام شده است که در آن 66 زن به طور روزانه از 5 گرم کلاژن به مدت یکسال استفاده کردند. در این مطالعه تراکم مواد معدنی استخوان و یا همان (BMD)مورد بررسی قرار گرفت. افرادی که مکمل کلاژن مصرف کرده بودند، تراکم مواد معدنی استخوان در آنها 7 درصد بالاتر از افراد دیگری بود که کلاژن مصرف نکرده بودند.

BMD، مقیاسی برای سنجش میزان مواد معدنی مانند کلسیم در استخوان‌های بدن است.میزان پایین BMD ارتباط مستقیمی‌با استخوان‌های ضعیف و ایجاد پوکی استخوان دارد.

باعث تقویت توده عضلانی می شود

  • باعث تقویت توده عضلانی می‌شود

کلاژن، ۱ تا ۱۰ درصد از بافت عضله را تشکیل می‌دهد. کلاژن در بافت عضلات بسیار اهمیت دارد، زیرا باعث قوی نگه داشتن عضلات بدن و حفظ عملکرد صحیح آنها می‌شود.

طبق مطالعات انجام شده، مکمل‌های کلاژن کمک شایانی به تقویت توده عضلانی در افراد مبتلا به سارکوپنی (کاهش توده عضلانی بر اثر پیری) می‌نمایند.

طبق یک مطالعه، ۲۷ مرد لاغر اندام 15 گرم کلاژن به مدت سه ماه مصرف کردند. آنها حتی در یک برنامه ورزشی هم شرکت نمودند. آنها مورد مقایسه با مردانی که ورزش کرده اما کلاژن مصرف نکردند، قرار گرفتند. نتایج نشان داد که افراد لاغر اندامی‌که روزانه کلاژن مصرف کردند، قدرت و توده عضلانی بسیار بیشتری نسبت به افرادی که کلاژن دریافت نکردند، بدست آوردند.

قرص رادیانس هلث اید

محققان معتقد هستند که مصرف کلاژن ممکن است باعث افزایش سنتز پروتئین‌های عضله مانند کراتین و رشد عضلانی پس از ورزش شود. به طور کلی نیاز به تحقیقات بیشتری برای بررسی پتانسیل کلاژن در تقویت توده عضلانی است.

با مصرف مکمل کلاژن، توده عضلانی بدن انسان قدرتمندتر، انعطاف ‌پذیرتر و مقاومت بیشتری خواهد داشت. بنابراین، مصرف مواد غذایی که حاوی کلاژن هستند یا مکمل‌های حاوی کلاژن، می‌تواند باعث تقویت توده عضلانی شود و افزایش قدرت و عملکرد عضلات شود.

  • باعث سلامت قلب می‌شود

محققان معتقد هستند که مصرف مکمل‌های کلاژن ممکن است ریسک خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد. کلاژن باعث استحکام ساختار شریان‌ها می‌شود. همانطور که می‌دانید شریان‌ها، رگ‌های خونی هستند که وظیفه آنها انتقال خون از قلب به سایر قسمت‌های بدن است. اگر بدن کلاژن کافی نداشته باشد، امکان ضعیف و شکننده شدن شریان‌ها وجود دارد.

این موضوع می‌تواند باعث آترواسکلروز (تصلب شراین) شود؛ منظور بیماری است که توسط باریک شدن شریان‌ها مشخص می‌شود. آترواسکلروز در نهایت می‌تواند باعث ایجاد سکته و حمله قلبی شود.

در یک مطالعه ای که بر روی 31 فرد بالغ انجام شده است، طبق آن افراد سالم هر روز 16 گرم کلاژن به مدت 6 ماه مصرف کردند. در پایان نتایج اینگونه نشان داده است که سطوح کلسترول خوب (HDL) آنها حدود ۶ درصد افزایش یافت.

دیگر مزایای سلامتی کلاژن

دیگر مزایای سلامتی کلاژن

به طور کلی مکمل های کلاژن دارای مزایای بسیار زیادی برای سلامتی افراد هستند که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

    • مو و ناخن‌ها: مصرف کلاژن باعث جلوگیری از شکنندگی ناخن‌ها می‌شود و در واقع باعث افزایش استحکام آنها می‌شود. حتی ممکن است با تحریک پوست و مو در رشد بیشتر آنها هم نقش بسزایی داشته باشد.
    • سلامت روده: تا به امروز مدرک علمی‌برای حمایت مزایای کلاژن بر سلامت روده وجود ندارد. اما به توصیه برخی از پزشکان، استفاده از مکمل‌های کلاژن برای درمان نفوذپذیری روده یا (سندروم روده چکه‌کن)بسیار مفید است.
    • سلامت مغز: هیچ نوع مطالعه ای تا به امروز به بررسی نقش مکمل‌های کلاژن در سلامت مغز نپرداخته است. اما برخی از افراد ادعا می‌کنند که آنها می‌توانند خلق‌وخو و رفتار را بهبود بخشند و باعث کاهش علائم اضطراب شود.
    • کاهش وزن: برخی از افراد معتقدند که مصرف مکمل‌های کلاژن می‌تواند باعث کاهش وزن و متابولیسم سریع‌تر شود. اما برای پشتیبانی تمامی‌این ادعاها هیچ مطالعه‌ علمی‌وجود ندارد.

آیا کلاژن دارای عوارض جانبی است؟

تا به امروز خطرات شناخته‌شده ای در مورد مصرف مکمل‌های کلاژن گزارش نشده است. اما باید بدانید که برخی مکمل‌ها از آلرژن‌های غذایی شایع مانند ماهی، صدف و تخم‌مرغ ساخته می‌شوند. افرادی که دارای آلرژی هستند، باید از مکمل های کلاژن که با این مواد ساخته شده است، اجتناب نمایند تا دچار واکنش‌های آلرژیک نشوند.

بعضی از افراد هم معتقد هستند که مکمل‌های کلاژن، باعث ایجاد مزه بدی در دهان می‌شوند. هم چنین مکمل‌های کلاژن دارای پتانسیل عوارض گوارشی مانند احساس پری معده و سوزش سردل هستند.

صرف نظر از این موارد که برای شما توضیح داده ایم، بنظر می‌رسد که این مکمل‌ها برای بسیاری از افراد کاملا ایمن و بی خطر هستند.

ساشه کلاژن بیوتی 5 در 1 کلاژینو

آیا تفاوتی بین مصرف مکمل قرص کلاژن و پودر کلاژن وجود دارد؟

مکمل‌های کلاژن در اشکال مختلفی مانند پودر، نوشیدنی، قرص و ... وجود دارند. حتما برای شما هم سوال است که کدام فرم برای مصرف بهتر است؟

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که مکمل های قرصی گزینه بهتری هستند. اما باید بدانید که از نظر عملکردی قرص ها و یا پودرهای کلاژن تفاوتی با یکدیگر ندارند .در واقع هر دو حاوی همان نوع کلاژن هستند. حال می‌خواهیم بدانیم چه چیزی باعث تمایز بین قرص و پودر کلاژن شده است؟ در واقع قرص ها دارای محدودیت اندازه هستند، به همین علت مقدار محدودی از کلاژن را به بدن انسان می‌رسانند. در این بین شاید نیاز باشد تا شما چند قرص را مصرف نمایید.

نکته قابل توجه دیگر این است که برخی از قرص های کلاژن با توجه به اندازه قرص دارای کلاژن هستند، منظور این است که فضای کمتری برای دیگر مواد مفید مانند ویتامین سی در آنها وجود دارد. ویتامین C یکی از مهم‌ترین فاکتورها در هضم کلاژن به حساب می‌آید. به همین علت آن دسته از مکمل های پودری و یا قرصی کلاژن که با ویتامین سی مخلوط شده اند، دارای فواید بیشتری برای بدن هستند.

پودرهای کلاژن هم با توجه به ماهیتی که دارند، قادر به ارائه کلاژن بیشتری هستند. در همین راستا برای رساندن کلاژن بیشتر به بدن می‌توانید از مکمل های پودری استفاده نمایید.

سخن پایانی

در این مطلب اطلاعات خوب و مناسبی در مورد مزیت های سلامتی کلاژن در اختیار شما قرار داده ایم. همانطور که توضیح داده ایم مهم ترین فواید مکمل های کلاژن در بدن کاهش چین و چروک ها و خشکی پوست، افزایش توده عضلانی، تسکین دردهای مفصلی، پیشگیری از تحلیل استخوان ها و ... است. به طور کلی مکمل‌های کلاژن دارای مزایای بسیار زیادی برای سلامتی هستند.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد