خرید محصولات برند درموسیس

پروتئین کازئین چیست؟ تفاوت کازئین با پروتین وی و کاربردها

پروتئین کازئین چیست؟ تفاوت کازئین با پروتین وی و کاربردها

پروتئین وی و کازئین دو پروتئینی هستند که هر دو در شیر وجود دارند و در فرآیند تبدیل شیر به پنیر به عنوان محصولات جانبی حاصل می‌شوند. هردوی این پروتئین‌ها از آمینواسیدهای زنجیره‌دار غنی بوده و برای رشد و عضله‌سازی مناسب هستند. با این حال تفاوت‌های بسیاری بین این دو خواهرِ عضله ساز وجود دارد.

در این بخش قصد داریم ضمن پرداخت به سوال «پروتئین کازئین چیست؟» در خصوص تفاوت کازئین با پروتین وی هم نکات ارزشمندی را در اختیارتان بگذاریم. در مقاله‌ی « پروتئین وی چیست؟(whey)» اطلاعات بسیار کاملی از چیستی این پروتئین و نقش آن در عضله‌سازی به دست خواهید آورد.

پودر کازئین یوروویتال

تفاوت پروتئین وی و کازئین

از میان این دو پروتئینِ خواهر، Whey خواهری است که آن را به سرعت زیادش می‌شناسند؛ چراکه سرعت هضم بالایی دارد. در طرف دیگر خواهر کندتر یعنی کازئین قرار می‌گیرد که فرآیند هضم آن تدریجی است.

از اینکه پروتئین Whey و کازئین را خواهر خطاب می‌کنیم و نه برادر، متعجب که نشدید؟ از یک جایی باید این کلیشه‌های جنسیتی را از خودمان دور کنیم بهرحال! چرا اینجا نه؟

از طرف دیگر شاید هر دویِ این پروتئین‌ها با ساختارهای آمینواسیدی زنجیره‌دار ساخته شده باشند؛ اما پروتئین وی آنابولیک یا عضله‌ساز است؛ زیرا به سرعت سطح آمینواسیدهای خون را بالا می‌برد که امری ضروری برای شروع سنتز پروتئین و عضله‌سازی است.

در مقابل کازئین معمولا به عنوان یک پروتئین ضدکاتابولیک در نظر گرفته می‌شود که مقدار آن در خون به تدریج افزایش پیدا می‌کند. این افزایش تدریجی از تجزیه بافت عضلانی جلوگیری می‌کند؛ به همین دلیل از کازئین به عنوان پروتئین یدک در عضله‌سازی استفاده می‌کنند.

برای اینکه عضله‌سازی اتفاق بیفتد، سنتز پروتئین باید از تجزیه‌ی آن بیشتر باشد؛ بنابراین برای افزایش حجم و قدرت عضلات بدن شما به یک استراتژی مصرف ترکیبی از هر دو پروتئین نیاز دارید.

چرا مصرف پروتئین وی برای شما مفید است؟

آیا این ادعای درستی است که مصرف مکمل پروتئین وی با افزایش قدرت و توده بدون چربی بدن در کنار کاهش چربی همراه است؟ برای پاسخ به این سوالات، خواندن مقاله‌ی «کاهش وزن با پروتئین وی»  را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

پروتئین وی طی ۲۰ دقیقه جذب خون شده و توسط بافت‌ها متابولیزه می‌شود. سپس در عرض یک ساعت برای سنتز پروتئین‌های عضلات یا اکسیداسیون در بدن مصرف می‌شود. این فرآیند در مقایسه با کازئین و حتی سایر پروتئین‌هایی که در رژیم غذایی ما قرار می‌گیرند، بسیار سریع است. این افزایشِ ناگهانیِ سطح آمینواسیدها در خون و عضله‌سازی را تحریک می‌کند.

درواقع پروتئین وی به سرعت تعادل را از تجزیه عضلات به سنتز پروتئین برای عضله‌سازی هدایت می‌کند. با این حال زمانی که کازئین مصرف می‌کنید بین ۳ تا ۴ ساعت زمان نیاز است که میزان آمینواسیدهای خون به حداکثر مقدار خود برسد که عضله‌سازی تحریک شود؛ اما این موضوع نقصی در عملکرد کازئین نیست؛ چراکه وجود این پروتئین باعث می‌شود سرعت تجزیه پروتئین‌ها در بدن کاهش یافته و عضلات موجود حفظ شوند.

پروتئین کازئین چیست؟ تفاوت کازئین با پروتین وی و کاربردها

نحوه مصرف پروتئین کازئین؟

هضم سریع پروتئین وی آن را به مکملی تبدیل کرده که بهتر است قبل، حین یا بعد از تمرینات ورزشی مصرف شود. با مصرف این پروتئین منبعی از انرژی دارید که با حداقل ناراحتی‌های گوارشی از آن بهره‌مند می‌شوید. (مگر اینکه در هضم محصولات لبنی مشکل داشته باشید که باید از انواع خاص پروتئین وی استفاده کنید) با این حال بهترین شرایط استفاده از کازئین زمانی است که می‌خواهید برای یک مدت تقریبا طولانی مواد غذایی مصرف نکنید.

به عنوان مثال قبل از به خواب رفتن یا قبل از شروع جلسات بی‌پایان در طول روز کازئین، منبع آمینواسید خون شما را تامین می‌کند؛ چراکه باعث می‌شود سطح آمینواسیدها به مرور افزایش یافته و احساس سیری داشته باشید. برای اینکه به طور کامل با چگونگی نحوه مصرف پروتئین وی آشنا شوید، به لینک «چگونگی مصرف پروتئین وی» رفته و مقاله‌ی مربوط به این موضوع را مطالعه کنید.

وی دوبیس

به عبارت دیگر زمانی که می‌خواهید پروتئین‌ها را سریع وارد چرخه‌ی متابولیسم کرده و از آن استفاده کنید پروتئین وی ایزوله انتخاب بهتری است؛ درحالی‌که برای چربی‌سوزی و کاهش وزن باید کازئین را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

منافع پروتئین کازئین و پروتئین وی را بشناسید!

در نهایت در خصوص این دو پروتئین باید بدانید که هر دو حاوی منافع متفاوتی برای بدن هستند که در این بخش به استنادِ گزارشی در وبسایت هلث‌لاین منافع پروتئین کازئین و پروتئین وی را به تفکیک برمی‌شماریم:

پروتئین کازئین و پروتئین وی هر دو حاوی پپتیدهای فعال زیستی هستند. پپتیدهای موجود در کازئین منفعت زیادی برای سیستم ایمنی و گوارش شما دارند. البته برخی از این پپتیدهای زیست فعال‌ موجود در کازئین با کاهش فشار خون و کاهش لخته‌های خون به سلامت قلب مصرف‌کننده کمک می‌کند؛ چراکه عملکرد این پپتیدها همچون مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین _داروهای تجویزی برای کنترل فشار خون_ است.

همچنین پپتیدهای فعال زیستی موجود در پروتئین کازئین به مواد معدنی از جمله کلسیم و فسفر متصل شده و وظیفه‌ی حمل آن‌ها و همچنین هضمشان در معده را به عهده دارند.


منافع پروتئین وی:

در پروتئین وی تعدادی پروتئین فعال به نام ایمونوگلوبولین وجود دارد که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. ایمونوگلوبولین‌های موجود در پروتئین وی همچنین دارای خواص ضد میکروبی هستند. به عبارتی رشد میکروب‌ها و ویروس‌های مضر را کند می‌کنند.

همچنین مطالعات حیوانی نشان داده است که ایمونوگلوبولین‌ها اثرات آنتی‌اکسیدانی داشته و از رشد تومور و سرطان جلوگیری می‌کنند. علاوه بر این، برخی ایمونوگلوبولین ها مواد مغذی مهمی مانند ویتامین A را از طریق بدن شما منتقل می کنند و جذب سایر مواد مغذی مانند آهن را هم افزایش می‌دهند.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد