خرید محصولات برند درموسیس

بتا آلانین چیست؟ بررسی کامل نحوه مصرف و میزان مصرف مکمل بتا آلانین

بتا آلانین چیست؟ بررسی کامل نحوه مصرف و میزان مصرف مکمل بتا آلانین

حتماً تا‌به‌حال نام بتا‌آلانین را شنیده‌اید. شاید هم خودتان یکی از مصرف‌کنندگان این ماده مغذی هستید. مکمل بتاآلانین محبوبیت بسیار بالایی در‌ بین ورزشکاران دارد و به دلیل مزایای بسیار آن، تقریباً کمتر کسی‌ است که به فکر استفاده از آن نیفتاده باشد. در ادامه با ما ‌همراه باشید تا بیشتر درباره این مکمل با شما صحبت کنیم.

بتا آلانین چیست؟

درواقع اگر بخواهیم به زبانی ساده این ماده باارزش را توضیح دهیم، باید بگوییم که بتاآلانین یک آمینواسید غیرضروری است. با این‌که بدن از همه آمینواسیدها برای ساختن پروتئین استفاده می‌کند، اما نمی‌تواند این آمینواسید را برای ساختن پروتئین مصرف کند.

از طرف دیگر این آمینواسید توانایی ترکیب شدن با اسیدآمینه هیستیدین را دارد و درنتیجه این ترکیب باعث به وجود آمدن کارنوزین می‌شود. اگر برای شما عزیزان این سؤال ایجاد شده است که کارنوزین چیست باید بگوییم که این ماده باعث می‌شود اسیدلاکتیک‌ها در هنگام فعالیت بدنی شما تجمع کمتری داشته باشند و عملکرد بدنی شما به شکل فوق‌العاده‌ای افزایش یابد‌.

قرص بتاآلانین مگنوم

دلیل محبوبیت بتاآلانین در بین ورزشکاران

شاید بهتر باشد در ابتدا تأثیر آلانین بر روی ماهیچه‌ها را باهم بررسی کنیم تا‌ با پیشرفت مطلب به بتا آلانین هم برسیم. آلانین به‌عنوان ساده‌ترین اسیدآمینه بعد از گلیسین شناخته می‌شود. به زبان ساده‌تر آلانین یک اسیدآمینه غیرضروری محسوب می‌شود؛ یعنی به‌طور طبیعی در بدن انسان تولید شده و لازم نیست برای رساندن آن به بدنمان مواد خوراکی خاصی را مصرف کنیم.

آلانین را می‌توانید در مواد غذایی بسیاری پیدا کنید، اما این ماده به شکل خاص در گوشت قرمز به‌وفور یافت می‌شود. حالا بهتر است بدانید که آلانین با بتاآلانین تفاوت دارد. بتاآلانین یک نسخه اصلاح‌شده از اسیدآمینه و یک زیر لایه از کارنوزین بوده که با تحقیقات فراوان در این زمینه ثابت شده است که تأثیر بسیار بالایی در جلوگیری از خستگی‌ها حین تمرین و ورزش دارد و دلیل محبوبیت این ماده در بین ورزشکاران دقیقاً همین است.

دلیل این موضوع آن است که کارنوزین به‌عنوان مانعی برای اسیدی شدن عضلات عما می‌کند و با این کار باعث می‌شود خستگی عضلانی به پایین‌ترین حد خود برسد.

دوز مصرف بتاآلانین

در مورد دوز مصرف این ماده حتماً باید به خاطر داشته باشید که با پزشک مشورت کنید و از مصرف خودسر بپرهیزید. ورزشکاران معمولاً در روز چیزی بین 4 تا 6 گرم بتاآلانین مصرف می‌کنند و این مقدار را در فواصل زمانی مختلف به بدن خود می‌رسانند. احتمال دارد در ابتدای شروع مصرف این ماده دچار خارش‌های پراکنده در سطح بدن خود شوید، اما کاملاً طبیعی است و جای هیچ نگرانی وجود ندارد. درصورتی‌که این خارش در لب و بدن شما بسیار آزاردهنده بود، بهتر است به پزشک مراجعه کرده و میزان مصرف دارو همراه با‌ دوز آن را به شکل دقیق به ایشان اطلاع دهید.

نحوه مصرف بتاآلانین

اگر تصمیم خود را به شکل جدی گرفته‌اید که حتماً از این مکمل مفید در جهت بهبود فعالیت‌های بدنی خود استفاده کنید، بهتر است این اسیدآمینه را قبل از شروع تمرینات خود میل کنید. این اسیدآمینه به زمان نیاز دارد تا تأثیر خود را بر روی عضلات شما بگذارد و با کم کردن تجمع اسیدلاکتیک در بافت‌های عضلانی شما، از خستگی ماهیچه‌های شما جلوگیری کند. اگر می‌خواهید نتیجه خوبی در این زمینه بگیرید، بهتر است بتاآلانین را در طول 4 هفته و 5 گرم در روز را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

بتا آلانین چیست؟

اگر بعد از گذشت این مدت تمایل داشتید تا دوز را افزایش دهید و برای مثال مصرف را از 3.2 گرم به 4.4 گرم در روز برسانید، نتیجه شگفت‌آوری را مشاهده خواهید کرد. اگر این کار را انجام دهید، سوخت‌وساز بدن شما به شکل قابل‌توجهی بالا می‌رود و دیرتر خسته می‌شوید و درنتیجه می‌توانید زمان بیشتری را برای فعالیت‌های خود در نظر بگیرید.

دلیل اهمیت بتاآلانین برای زنان و گیاه‌خواران

به‌صورت کلی زنان و گیاه‌خواران در عضلات و ماهیچه‌های خود میزان کمتری کارنوزین دارند و علاوه بر این موضوع، زمانی که افراد پا به سن می‌گذارند این ماده در بدنشان به شکل قابل‌توجهی کاهش می‌یابد. این دسته از افراد یعنی زنان، گیاه‌خواران و افراد مسنی که فعالیت بدنی دارند بهتر است از این ماده استفاده کنند تا کمبودی از این بابت در بدنشان حس نکنند.

همان‌طور که در بالا گفته شد، به‌هیچ‌عنوان نباید این ماده را در مقدار زیاد و به شکل خودسر استفاده کرد، زیرا در این ‌صورت ممکن است تداخل دارویی رخ دهد و خارش و گزگز دست و پاها و لب به سراغتان بیاید. در مقدار کم این ماده ضرری برای بدن ندارد و جای نگرانی وجود نخواهد داشت.

تداخلات دارویی بتاآلانین

تابه‌حال مواردی از تداخل دارویی شدید از بتاآلانین به گوش نرسیده است، اما همان‌طور که همگی می‌دانیم بهتر است همراه با داروهای قلبی و فشارخون، بتاآلانین با احتیاط بیشتری مصرف شود تا از بروز تداخلات دارویی احتمالی جلوگیری به عمل آید.

قرص بتاآلانین مگنوم

چگونه بتاآلانین بخریم؟

بتاآلانین نقش بسزایی در کاهش خستگی ناشی از تمرین و ورزش دارد و به همین خاطر افراد زیادی برای تهیه آن دست‌به‌کار شده‌اند. شما می‌توانید با اسامی زیادی مانند کارنوزین و اس کارنوزین این ماده را تهیه کنید.

تغییر در دوز مصرفی بتاآلانین

اگر شما دوز مصرفی خود را در طول مصرف تغییر دهید، طبیعتاً سطح بتاآلانین در خون شما تغییر خواهد کرد و این بدان معنی است که بتاآلانین مدت‌زمان بیشتری در بدن شما باقی خواهد ماند و زودتر به مقصودتان خواهید رسید. شما برای این‌که این ماده را به بدن خود برسانید، حتماً باید از مکمل‌های حاوی کارنوزین استفاده کنید، زیرا مدت بیشتری در خون شما باقی می‌ماند و به همین دلیل از مصرف دوز بیشتر بی‌نیاز خواهید شد.

برای این‌که این موضوع برایتان روشن شود به این مثال توجه کنید. شما درصورتی‌که از بتاآلانین معمولی استفاده کنید، نیازمند بیش از 8 گرم آن هم در 6 تا 8 وعده در روز هستید، اما درصورتی‌که از کارنوزین استفاده کنید، در روز به 3 گرم نیاز خواهید داشت.

منابع غذایی حاوی بتا آلانین کدم‌اند؟

منابع غذایی که حاوی بتا آلانین هستند شامل مرغ، گوشت و ماهی می‌شوند و در صورت استفاده از این منابع بعد از هضم شدنشان، مقدار بیشتری Beta alanine در بدن آزاد می‌شود. میزان کارنوزین در عضلات افرادی که گیاه‌خوار هستند تقریباً نصف افرادی است که گوشت مصرف می‌کنند و این خود دلیل واضحی از تأثیر گوشت بر تولید این مواد در بدن است.

منابع غذایی حاوی بتا آلانین

 

مزایای استفاده از مکمل بتاآلانین چیست؟

همان‌طور که متوجه شدید این ماده تأثیر زیادی در بهبود عملکرد ماهیچه‌های بدنی ما دارد. در اینجا می‌خواهیم به‌صورت موردی به هرکدام از این فواید بپردازیم، پس همراه ما باشید.

1. بهبود قدرت و ظرفیت بدنی ورزشکاران

درزمینه استفاده از مکمل ورزشی، تحقیقات بسیاری بر روی افراد فعال در این حوزه انجام شد و مشخص گردید ورزشکارانی که از این مکمل در زمان فعالیت‌های ورزشی خود استفاده می‌کنند، قدرت بدنی آن‌ها بهبود یافته، اما در آخر عملکرد هیچ‌کدام از این افراد را تحت تأثیر مستقیم 100 درصدی قرار نداده است. برای درک صحیح‌تر از فوایدی که این مکمل می‌تواند در پروسه‌ی ورزش شما داشته باشد کافی است سراغ لینک «فواید مصرف بتاآلانین» بروید.

طبق این تحقیقات مشخص شد که این ماده تأثیر 100 درصدی خود را بیشتر بر روی ورزش‌های کوتاه‌مدت می‌گذارد. مثلاً ورزش‌های بی‌هوازی که 1 تا 4 دقیقه حداکثر به طول می‌انجامند، بتاآلانین می‌تواند تأثیر حداکثری خود را بر روی آن بگذارد. مصرف این مکمل در ورزش‌های گروهی می‌تواند تأثیرگذاری خوبی داشته باشد، زیرا با دیرتر خسته شدن ورزشکار، موجب ادامه فعالیت می‌گردد.

قرص بتاآلانین مگنوم و ورزش

خرید قرص بتاآلانین مگنوم و ورزش

2. افزایش حجم توده‌های عضلانی

در این زمینه نیز تحقیقات قابل استنادی انجام شد و با زیر نظر داشتن 46 مرد با فعالیت‌های سنگین در طول سه هفته مشخص گردید که مصرف این ماده مفید دریافت اکسیژن و آستانه مصرف اکسیژن را به شکل چشمگیری بالا می‌برد. در ادامه این تغییرات، باعث بیشتر شدن توده‌های عضلانی و افزایش استقامت نیز می‌گردد. همین تحقیق بر روی زنان نیز انجام شد که با زیر نظر گرفتن 44 زن در طی 8 هفته، شاهد کاهش توده‌های چربی و افزایش وزن بدون چربی، افزایش توده‌های عضلانی و … بودیم.

3. افزایش حجم و شدت تمرینات ورزشی

یکی دیگر از زمینه‌های تأثیرگذاری بتاآلانین درزمینه تمرینات مقاومتی است. در این‌گونه تمرینات هرچقدر بتوانید زمان بیشتری را قبل از رسیدن به آستانه اسیدلاکتیک ورزش کنید، حجم بالاتری از چربی را از دست خواهید داد. در مطالعه دیگری که در دانشگاه اوکلاهاما انجام شد، مشخص گردید که مصرف این مکمل به همراه کراتین می‌تواند تا نزدیک به 20 درصد زمان ورزش کردن را افزایش دهد.

افزایش استقامت

4. افزایش استقامت

به‌عنوان اولین شاخصه این مکمل می‌توان به بیشتر شدن استقامت ورزشکار در حین تمرین اشاره کرد. این استقامت از طریق بالا رفتم میزان جذب اکسیژن روی می‌دهد و همان‌طور که می‌دانید جذب اکسیژن بهتر مساوی است با استقامت بالا و عملکرد هوازی فوق‌العاده!

5. بهبود خستگی

بتاآلانین تأثیر چشمگیری بر روی کاهش خستگی بعد از فعالیت دارد و همان‌طور که اشاره شد، این ماده در ورزش‌های با تایم پایین تأثیرگذاری بالاتری دارد. در این مورد تحقیقاتی بر روی 14 دانش‌آموز دوچرخه‌سوار که از بتاآلانین استفاده می‌کردند صورت گرفت که درنتیجه آن مشخص شد میزان تولید اسیدلاکتیک در عضلات این افراد به‌طور محسوسی کاهش یافته است. این مطالعه نشان داد که این نتایج بر روی افرادی که ورزش نمی‌کنند هم صادق است و درواقع تأثیرگذاری این ماده در بدن به پارامترهای مختلفی بستگی دارد.

6. کاهش استرس و آرامش روانی

بتاآلانین می‌تواند موجب تولید سروتونین و کارنوزین در مغز شود. به‌نوعی از سروتونین به‌عنوان هورمون شادی نیز یاد می‌شود و در صورت کمبود آن در مغز، فرد به‌سوی افسردگی می‌رود. بتاآلانین به‌عنوان محرکی بسیار عالی درزمینه کاهش استرس و آرامش در بدن ما عمل می‌کند.

کاهش استرس و آرامش روانی

7. درمان سرطان

شاید برایتان جالب باشد که بدانید بتاآلانین تأثیر بسیار زیادی بر روی زنانی که از سرطان سینه رنج می‌بردند داشته و موجب کند شدن روند رشد تومور در بدن این افراد شده است. مشخص شده است که مصرف این مکمل عالی باعث می‌شود اثربخشی داروهای شیمی‌درمانی در افراد سرطانی بسیار بیشتر شود.

8. بهبود سلامت در کهن‌سالی

تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف بتاآلانین برای افرادی که سالمند هستند، خالی از لطف نیست و با آزمایش بر روی موش‌ها معلوم شد موش‌هایی که این ماده را مصرف کردند از طول عمر بالاتری به نسبت دیگر موش‌ها برخوردار بودند.

9. کاهش آسیب‌های مغزی

در این زمینه تحقیقاتی روی موش‌ها انجام شد که مشخص گردید مصرف این ماده آسیب‌های مغزی مثل سکته را به حداقل می‌رساند. امروزه افراد سالمند بهتر است از منابع طبیعی این ماده مفید بهره‌مند شوند تا تأثیر شگرف آن را به‌وضوح ببینند. این ماده با بهبود شریان‌های مغزی بسیاری از بیماری‌های احتمالی مانند آلزایمر در پیری را درمان می‌کند.

کاهش آسیب‌های مغزی

10. سلامت پروستات

بتاآلانین نقش بسزایی در سلامت غده پروستات دارد و قادر است درد‌های مربوط به این ناحیه مانند درد در طول ادرار، درد به خاطر تورم و علائم ناشی از سرطان پروستات را کاهش دهد.

استفاده هم‌زمان از کراتین و بتاآلانین

همان‌طور که در بالا گفتیم، مصرف بتا آلانین می‌تواند به شما کمک کند تا تمرینی با خستگی کمتر و درنتیجه طولانی‌تری را تجربه کنید. مصرف کراتین نیز موجب می‌شود سرعت ریکاوری شما در بین ست‌های ورزشی بیشتر شود. حال تصور کنید که تمامی این مزیت‌ها را باهم در حین تمرین داشته باشید! بسیار شگفت‌انگیز است و هر ورزشکاری همیشه به دنبال چنین چیزی بوده است.

استفاده هم‌زمان از کراتین و بتاآلانین

اگر شما از هردوی این مکمل‌ها به‌صورت متوالی در تمرین‌های خود بهره ببرید، در بلندمدت شاهد عضله‌ سازی بیشتر، چربی‌ سوزی سریع‌تر و بدنی متناسب‌تر خواهید بود. تحقیقات نشان داده است افرادی که از کراتین و یا بتا آلانین به صورت تنها استفاده کرده‌اند به‌مراتب تأثیرپذیری کمتری از کسانی که مصرف هم‌زمان این دو ماده را داشتند، تجربه کرده‌اند.

خطرات مصرف مکمل های بتا آلانین چیست؟

به نقل از webmd برخی از افراد پس از مصرف دوزهای زیاد بتا آلانین، سوزن سوزن شدن پوست را گزارش کرده‌اند. بتا آلانین ممکن است با برخی از داروهای قلبی و داروهای اختلال نعوظ تداخل داشته باشد و ایمنی آن برای کودکان، افراد مبتلا به بیماری‌ها یا شرایط خاص، یا برای زنان باردار یا شیرده تایید نشده است. قبل از مصرف بتا آلانین با پزشک خود صحبت کنید. سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) مکمل‌های غذایی را تنظیم می‌کند. با این‌حال، با آنها مانند غذا رفتار می‌کند تا دارو. برخلاف تولیدکنندگان دارو، سازندگان مکمل‌ها مجبور نیستند قبل از فروش محصولات خود در بازار، بی‌خطر یا مؤثر بودن آنها را نشان دهند.

سؤالات متداول

  • کدام دسته از افراد جامعه نیازمند مقادیر بیشتری از بتاآلانین هستند؟

زنان، گیاه‌خواران و هم‌چنین افراد ورزشکاری که سنشان بالا رفته است، کیس مناسبی برای استفاده از بتاآلانین هستند.

  • نقش بتاآلانین در زمان تمرین‌های سنگین ورزشکاران چیست؟

این ماده باعث می‌شود عضلات دیرتر خسته شوند و هم‌چنین سوخت‌وساز بدن را هم افزایش می¬دهد.

  • آیا مکمل بتاآلانین برای زنان باردار نیز مناسب است؟

زنان باردار به دلیل شرایط خاصی که دارند، بهتر است هیچ دارو و مکملی را خودسرانه مصرف نکرده و حتماً در مورد همه‌چیز با پزشک خود مشورت کنند.

  • ارتباط بتاآلانین با بیماری افسردگی چیست؟

بتاآلانین باعث ساخت سروتونین در مغز می‌شود و این ماده افسردگی را مهار و باعث آرامش روانی می‌گردد.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد