خرید محصولات برند درموسیس

فواید و عوارض مصرف مکمل بتا آلانین | آنچه به شما در انتخاب یک مکمل خوب کمک می‌کند.

فواید و عوارض مصرف مکمل بتا آلانین | آنچه به شما در انتخاب یک مکمل خوب کمک می‌کند.
مروری بر فواید مصرف بتاآلانین

بتا آلانین یک اسیدآمینه است که به‌صورت درون‌زا در کبد تولید می‌شود. علاوه بر این، افراد می‌توانند بتا آلانین را از طریق مصرف غذاهایی مانند مرغ و گوشت نیز به دست بیاورند. بتا آلانین سرعت تولید کارنوزین را در ماهیچه‌های اسکلتی انسان کاهش می‌دهد و برای ورزشکاران نقش مؤثری را ایفا می‌کند، اما باید این موضوع را دانست که استفاده بیش‌ازحد از هر ماده‌ای که به‌عنوان یک مکمل مورد استفاده قرار می‌گیرد باعث به وجود آمدن عوارض در بدن می‌شود و حد تعادل مصرف آن نیز باعث رساندن مزیت‌های بسیاری به عضلات است. در این مقاله با ما همراه باشید تا در کنار یکدیگر به فواید و عوارض مصرف مکمل بتا آلانین بپردازیم.

قرص بتاآلانین مگنوم

بتا آلانین چیست؟

همان‌طور که در مقاله‌ی «بتا آلانین چیست» گفتیم، بتا آلانین یک اسیدآمینه غیرضروری است و با این‌که بدن از همه آمینواسیدها برای ساختن پروتئین استفاده می‌کند، اما نمی‌تواند این آمینواسید را برای ساختن پروتئین مصرف کند. آمینواسیدهای غیرضروری می‌توانند توسط بدن ساخته شوند، بنابراین نیازی به تأمین آن‌ها از طریق مواد غذایی نیست.

اسیدآمینه‌ها درواقع محصولاتی هستند که باعث ساخت پروتئین می‌شوند. در بدن انسان اسیدآمینه ضروری و غیرضروری وجود دارد که معمولاً توجه و نیاز بدن بیشتر به سمت اسیدآمینه‌های ضروری است، زیرا بدن احتیاج به مواد اولیه بیرونی برای ساخت آن‌ها دارد که معمولاً از مواد غذایی وارد بدن انسان می‌شوند.

اما اسیدآمینه‌های غیرضروری که بتاآلانین زیرشاخه آن‌ها است، به‌هیچ‌عنوان نیازمند صد در صدی به مواد بیرونی ندارند، زیرا بدن خود می‌تواند آن را برای تولید پروتئین بسازد. بتاآلانین ساخته‌شده روانه ماهیچه‌ها می‌شود تا سوخت ماهیچه‌ها که آدنوزیست تری فسفات (ATP) نام دارد را تأمین کند. درنهایت بدن می‌تواند فعالیت‌های بیشتری را انجام دهد و تارهای عضلانی رشد بیشتری داشته باشند.

ناگفته نماند که تأثیرات بتا آلانین تنها به ورزش خلاصه نمی‌شود. بتاآلانین به ساخت عضلات به‌صورت خالص و بدون چربی می‌پردازد. از سویی دیگر، بتاآلانین تأثیر مستقیمی بر روی عملکرد افراد در زمان ورود به دوره سالمندی دارد. با کاهش دامنه حرکتی عضلات و هم‌چنین کاهش آدنوزین تری فسفات موجود در میتوکندری، سوخت عضلات کاهش می‌یابد. بتاآلانین در اینجا وارد عمل شده و با فراهم کردن سوخت به عضلات کمک می‌کند.

آیا می‌توان بتا آلانین را از غذا دریافت کرد؟

در مقاله‌ای از  webmd منابع غذایی بتا آلانین و کارنوزین را شامل موارد زیر دسته‌بندی کرده‌است:

    1. گوشت
    2. ماهی
    3. مرغ (مخصوصاً گوشت سفیدی که در سینه مرغ یافت می‌شود)

مکمل بتا آلانین

عملکرد اختصاصی بتا آلانین در بدن چیست؟

بتا آلانین شبیه چیزی است که مردم عادی را به ابرقهرمان‌ها، فرد ضعیف را به قوی و فرد خسته را به فردی خستگی‌ناپذیر تبدیل می‌کند، اما اگر این حرف‌ها را کنار بگذاریم، بتا آلان  ین دقیقاً چه عملکردی در بدن دارد؟ در طول دوره‌های ورزشی شدید بدن شما تولید انرژی را افزایش می‌دهد تا نیازهای ماهیچه‌ها را برآورده کند. همان‌طور که این روند انجام می‌شود، مواد زائد ایجادشده از این فعالیت، ازجمله یون‌های هیدروژن (H+)، سریع‌تر در بدن شما تجمع پیدا می‌کنند.

این موضوع به‌نوبه خود باعث می‌شود ماهیچه‌های شما به‌طور فزاینده‌ای اسیدی شوند که به‌عنوان یک احساس سوزش و خستگی عضلانی در بدن شما نمایان می‌شود. مکمل بتا آلانین می‌تواند این فرآیند را به تأخیر بیندازد. بتا آلانین این کار را با به تأخیر انداختن تولید اسیدآمینه دیگری به نام کارنوزین که باعث اسیدی شدن بدن می‌شود، انجام می‌دهد. هم‌چنین این محصول انرژی ازدست‌رفته عضلات را نیز تا حد بسیار زیادی به آن‌ها برمی‌گرداند.

فواید مصرف بتاآلانین چیست؟

استفاده از بتاآلانین، فواید بسیاری را به بدن ما می‌رساند؛ البته ناگفته نماند که این فواید در صورتی به بدن ما می‌رسد که در دوزهای درست مصرف شود. در این قسمت به‌صورت اختصاصی به فواید مصرف بتاآلانین می‌پردازیم.

قرص بتاآلانین مگنوم

  1. توانایی انجام ورزش استقامتی

دریافت بتا آلانین می‌تواند به شما کمک کند سخت‌تر و طولانی‌تر تمرین کنید. مصرف 28 روز مکمل بتا آلانین بر روی بدن افراد عملکردی را ایجاد می‌کند که می‌تواند آستانه خستگی آن‌ها را بالا ببرد و افراد بتوانند ورزش را در زمان طولانی‌تری انجام دهند. این بدان معناست که می‌توانید با افزودن بتا آلانین به رژیم غذایی یا مکمل‌های ورزشی خود عملکرد خود را افزایش دهید.

  1. کاهش درد عضلانی بعد از ورزش

در حین و بعد از ورزش ماهیچه‌های شما اسیدلاکتیک تولید می‌کنند که می‌تواند منجر به درد عضلات شود. این اسیدلاکتیک تولیدشده باعث کاهش جزئی سطح pH در بدن می‌شود (PH کمتر = اسید بیشتر).

سطوح بالاتر بتا آلانین در بدن به دلیل توانایی آن در تبدیل به کارنوزین به‌عنوان یک از بین برنده اسید در برابر این افت pH عمل می‌کند. چهار هفته مکمل بتا آلانین (4 تا 6 گرم در روز) به‌طور قابل‌توجهی سطح کارنوزین را در عضلات افزایش می‌دهد. کارنوزین سطح اسیدی شدن بدن را متعادل می‌کند. اگر در حین ورزش و بعدازآن دچار گرفتگی یا درد عضلات می‌شوید، بهتر است از مکمل بتا آلانین در جهت رفع این موارد استفاده کنید.

  1. ورزش با شدت بالا

بتا آلانین می‌تواند به شما در انجام تمرینات تناوبی با شدت بالا که برای قلب و عروق مفید هستند کمک کند. مکمل‌های روزانه با ۴ تا ۶ گرم بتا آلانین برای حداقل ۲ تا ۴ هفته برای بهبود عملکرد در دوره‌های تمرینی بین ۱ تا ۴ دقیقه بهترین عملکرد را دارند. امروزه تمرینات هیت (کوتاه و شدید) طرفداران بسیاری پیدا کرده است و کاهش وزن بسیار بالایی را برای افراد در پی دارد. برای انجام این دسته از تمرین‌ها استفاده از مکمل بتاآلانین بسیار ضروری خواهد بود.

فواید و عوارض مصرف مکمل بتا آلانین

  1. افزایش توده عضلانی

مکمل بتا آلانین می‌تواند کمک بسیاری به افزایش توده عضلانی کند. این موضوع می‌تواند بهترین خبر برای طرفداران ورزش بدن‌سازی و تناسب‌اندام باشد. مصرف 6 گرم بتا آلانین هرروز به مدت سه هفته و به دنبال آن 3 گرم در روز به مدت سه هفته افزایش توده عضلانی بدون چربی را در بین مردان جوان پس از دوره 6 هفته‌ای نشان می‌دهد. توصیه می‌شود که تا حد امکان با پزشک ورزشی در این زمینه مشورت کنید تا بهترین دوز را برای مصرف بتاآلانین به شما بگوید.

عوارض مصرف بتا آلانین چیست؟

درست است که مصرف بتاآلانین می‌تواند برای بدن فواید بسیاری داشته باشد، اما مصرف خودسرانه و بی‌رویه این آمینواسید غیرضروری باعث به وجود آمدن مشکلات بسیاری برای بدن انسان می‌شود. در این قسمت به تعدادی از عوارض مصرف بی‌رویه بتا آلانین می‌پردازیم:

  1. گزگز شدن پوست

پارستزی یا گزگز بتا آلانین که معمولاً به‌عنوان گزگز پوست در صورت، گردن و پشت دست‌ها توصیف می‌شود، در اثر مصرف بتاآلانین به وجود می‌آید. این موضوع به دلیل کاهش سطح تورین در بدن ایجاد می‌شود، زیرا بتا آلانین برای جذب در عضلات با تورین رقابت می‌کند و باعث گزگز می‌شود. هیچ مدرکی مبنی بر مضر بودن پارستزی برای بدن وجود ندارد. می‌توان با استفاده از دوزهای پایین‌تر بتاآلانین مانند 1.6 گرم از بروز این مشکل جلوگیری کرد.

گزگز شدن پوست

  1. گرگرفتگی

گرگرفتگی از دیگر عوارض مصرف بی‌رویه بتاآلانین است. این موضوع بیشتر در ناحیه صورت به وجود می‌آید. به‌طور عمده، داده‌ها حاکی از آن است که بتا آلانین زمانی که در دوزهای معقول و توصیه‌شده مصرف شود برای افراد سالم بی‌خطر است، اما زمانی که بیشتر از حد معمول استفاده شود مشکلات بسیاری را برای افراد به وجود می‌آورد. توصیه می‌شود که بتا آلانین را بیشتر به حالت پودر مصرف کنید تا تأثیرات عوارض را کمتر بر روی بدن خود مشاهده کنید.

بهترین زمان مصرف بتا آلانین چه زمانی است؟

بسیاری از تحقیقات که در مقالات مربوط به دروس تغذیه در ورزش انجام شده نشان داده است که مصرف 3 تا 6 گرم بتا آلانین در هرزمانی در طول روز می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی سطح کارنوزین عضلانی شما را افزایش دهد. بنابراین مصرف بتاآلانین به‌طور بالقوه عملکرد شما را بهبود می‌بخشد. نسبت به «نحوه مصرف بتا آلانین» باید هوشیار بود.

به‌صورت کلی در تمامی مقالات که بسیاری از آن‌ها در دانشگاه فردوسی مشهد موجود است، اشاره شده که زمان مصرف بتا آلانین خیلی مهم نیست، اما می‌توانید 15 تا 20 دقیقه قبل از تمرین این مکمل را مصرف کنید تا تمرینی بهتر داشته باشید. تأمین بدنتان با دوز منظم بتا آلانین در طول روز باعث افزایش سطح کارنوزین عضلانی شما می‌شود که مزایای بلندمدتی برای عملکرد بدن شما به همراه خواهد داشت.

آیا می‌توان قبل از خواب بتا آلانین مصرف کرد؟

به‌طورمعمول مصرف بتا آلانین قبل از خواب توصیه نمی‌شود، زیرا خواص محرک آن ممکن است کیفیت خواب را مختل کند. همان‌طور که گفته شد، بهتر است بتا آلانین(Beta alanine) را در طول روز، به‌ویژه قبل از تمرین مصرف کنید تا مزایای کوتاه‌مدت و بلندمدت افزایش عملکرد را در بدن خود ببینید.

 

سؤالات متداول

سؤالات متداول

  • آیا مصرف بتاآلانین می‌تواند برای بدن عوارض داشته باشد؟

مصرف بی‌رویه و بدون اصول بتاآلانین می‌تواند تأثیرات منفی و عوارضی بر روی بدن مانند گزگز شدن پوست و یا گرگرفتگی داشته باشد.

  • فواید مصرف بتاآلانین چیست؟

مصرف بتاآلانین می‌تواند به بالا بردن توده عضلانی، انجام ورزش با شدت بالا و از بین بردن درد عضلات پس از تمرین نیز کمک کند.

  • آیا مصرف بتاآلانین برای داشتن خوابی بهتر توصیه می‌شود؟

مصرف این مکمل قبل از خواب به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود. تنها توصیه می‌شود که ۱۵ الی ۲۰ دقیقه قبل از انجام فعالیت ورزشی این مکمل مصرف شود تا عملکرد عضلات به بالاترین حد خود برسد.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد