خرید محصولات برند درموسیس

روتین پوستی چیست؟ آشنایی با انواع پوست و بهترین روشهای مراقبت از آن

روتین پوستی چیست؟ آشنایی با انواع پوست و بهترین روشهای مراقبت از آن

پوست، یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین اعضای بدن است که مشکلات درونی شما را نشان می‌دهد. در دنیای امروز که همه چیز ماشینی است و آلودگی هوا نیز باعث آسیب پوستی شده است باید روزانه از پوست خود مراقبت کنید تا پوستی شفاف و زیبا داشته باشید. در مواقعی، افراد با داشتن روتین روزانه‌ی مراقبت پوستی باز هم پوست‌شان دچار آسیب می‌شود. علت آن چیست؟پوست افراد با یکدیگر متفاوت است و هر کدام از پوست‌ها به نوع خاصی از مراقبت‌ها نیاز دارند.

در ادامه علاوه بر خواندن از روتین پوستی، خواهیم فهمید که پوست ما از چه نوعی است و چه روش‌هایی برای مراقبت از آن نیاز است؟

مراقبت پوستی

مراحل مختلف روتین پوستی 

بسته به نوع پوست هر کس، روتین محافظت از پوست متفاوت است. انجام یک‌سری کارهای مداوم و پیوسته را در برنامه‌ی خود قرار دهید تا تاثیر روتین پوستی را ببینید، فقط عجله نکنید و صبور باشید. در حالت کلی روتین پوستی در ۳ مرحله انجام می‌شود:

    • پاکسازی (شست‌وشوی صورت)
    • استفاده از تونر
    • هیدراته‌کردن (استفاده از مرطوب‌کننده)

فوم شستشو پوست چرب و جوشدار نو آکنه (حاوی روغن درخت چای)

بنابراین هدف از روتین پوست این است که پوست خود را در بهترین حالت ممکن نگهداری‌ کنید و عیب‌های آن را کمتر در معرض دید قرار دهید. برای انجام موفق این روتین نیاز به مراقبت پوست در دو نوبت روزانه و شبانه داریم؛ که هر دوی این موارد را به ترتیب در ادامه توضیح خواهیم داد.

شست و شوی پوستی

روتین روزانه‌ی مراقبت از پوست:

در این بخش به معرفی مراحل مختلف روتین روزانه پرداخته و به شما کمک می‌کنیم بهترین مسیر برای مراقبت پوستی خود را در پیش بگیرید. مراحل انجام یک روتین پوستی که زیر مجموعه مراقبت‌های روزانه قرار بگیرد شامل:

    1. شناخت نوع پوستتان: نوع پوست (خشک، چرب، ترکیبی، حساس و معمولی) خود را شناسایی کنید تا مراقبت از آن به خوبی انجام شود.
    2. پاک کردن پوستتان: روزانه پوست خود را به صورت اصولی و درست از انواع آلودگی‌ها پاک کنید. برای انجام این‌کار از انواع شوینده صورت شامل ژل، فوم‌ و دستمال مرطوب پاک کننده آرایش استفاده کنید. اگر پوستتان معمولی و صاف است برای شستشو از آب ولرم کمک بگیرید.
    3. تونر‌ زدن: استفاده از تونر PH پوستتان را به حالت متعادل و مناسب برمی‌گرداند. از تونری استفاده کنید که متناسب با نوع پوست شماست تا رطوبت از دست‌رفته پوستتان را برگرداند. اسیدهای آلفا و بتا هیدروکسی، تونر سلول‌های مرده پوستی را از بین می‌برد و پوست آسیب‌دیده شما را در برابر آفتاب بهبود می‌بخشد. تونر برای پوست‌های چرب، خشک و مختلط مناسب است.
    4. هیدراته‌کردن: همه پوست‌ها به رطوبت نیاز دارند. مرطوب‌کننده باعث می‌شود پوستتان از خشکی محافظت شود. اگر پوستتان آکنه دارد، از مرطوب کننده‌ای استفاده کنید که ملایم و فاقد چربی باشد تا منافذ پوستتان را مسدود نکند.
    5. ضدآفتاب زدن: ممکن است مرطوب‌کننده حاوی ضدآفتاب باشد ولی بهتر است از یک ضدآفتاب جدا استفاده کنید. آفتاب در عرض ۱۵ دقیقه می‌تواند به پوستتان ضربه بزند. از یک ضدآفتاب با فاکتور حفاظتی SPF ۳۰ که با اشعه‌های UVA و UVB مبارزه می‌کند، هر روز استفاده کنید. هر ۳ ساعت یک بار ضدآفتاب را تجدید کنید.

پوست زیبا

روتین شبانه مراقبت از پوست:

احتمالا بعد از مطالعه‌ی بخش پیشین، متوجه شده‌اید برای حصول بهترین نتیجه، مراقبت‌های روزانه و شبانه مکمل هم هستند. در این قسمت به معرفی مراحل مختلف مراقبت پوستی در بخش شبانه می‌پردازیم.

    • شستشوی صورت: صورت آرایش‌شده خود را قبل از خواب بشویید تا از بروز آکنه و انسداد منافذ پوست جلوگیری شود. با پد پاک‌کننده‌ی آرایش چشم، چشم‌هایتان را از آرایش پاک کنید و هرگز به مژه و چشم فشار وارد نکنید. در صورتی‌که آرایش چشم‌هایتان کامل پاک نشود همین مراحل را دوباره تکرار کنید تا کاملا پاک شود. در مرحله بعد با شوینده مخصوص پوستتان، پوست و گردن خود را بشویید و به آرامی ماساژ دهید تا کرم‌پودر و هر گونه مواد آرایشی و آلودگی از پوستتان پاک شود.
    • استفاده از تونر: روی پد، تونر بزنید و پوست خود را از باقی‌مانده مواد آرایشی پاک کنید با این کار PH پوستتان تنظیم می‌شود. چربی‌های اضافی با تونر پاک شده و راه تنفس منافذ پوست را باز می‌کند.
    • کرم یا سرم شب: سرم یا کرم حاوی موادمغذی است و برای تغذیه پوست مناسب است. متناسب با نوع پوستتان از سرم یا کرم شب استفاده کنید. برای مثال: برای افراد بالای ۲۵ سال، کرم ضدچروک و سفیدکننده پوست استفاده شود. برای داشتن پوست شفاف از سرم صورت حاوی ویتامین C و برای پوست‌های چرب از سرم ضدجوش استفاده شود. در صورتی که پوستتان به سرم نیاز ندارد از آن استفاده نکنید. نکته: بعد از زدن سرم به پوست صبر کنید تا سرم کاملا جذب پوست شود.
    • استفاده از کرم دور چشم: پوست اطراف چشم حساس است و حتما از کرم دور چشم استفاده کنید. افراد بالای ۲۵ سال از کرم دور چشم ضدچروک و افراد قبل از ۲۵ سال از کرم دور چشم آبرسان، تیرگی و ضدپف استفاده کنند.
    • استفاده از کرم آبرسان: از کرم آبرسان مناسب پوست خود استفاده کنید تا پوستتان شاداب و شفاف به‌نظر برسد.

اگرچه درک درستِ چگونگی انجام مراحل روتین پوستی بسیار حائز اهمیت بوده؛ اما بهترین نتیجه در گرو شناخت انواع پوست است. چرا که محصولات آرایشی بهداشتی برای پوست‌های مختلف فرموله شده‌اند و انتخاب اشتباه می‌تواند صدمات سخت جبران‌پذیری برای شما به بار آورد. اگر برای خرید کرم‌های مرطوب‌کننده آگاهی لازم را ندارید و برای انتخاب سردرگم می‌شوید احتمالا مقاله‌ی  «بهترین کرم‌های مرطوب‌کننده» بتواند راهنمای مناسب شما باشد.

انواع پوست و نحوه شناخت آن

پوست افراد با یکدیگر متفاوت است؛ بنابراین شناخت دقیق نوع پوستتان را به پزشک متخصص بسپارید. البته با روشی که در ادامه می‌آید هم، می‌توانید نوع پوستتان را بشناسید.

روش شناسایی نوع پوست به صورت زیر است:

ابتدا پوست خود را با یک تمیزکننده غیرصابونی بشویید. بعد از شستشو، پوست خود را با حوله یا پارچه نخی خشک کنید. یک ساعت صبر کنید تا غدد چربی زیرپوستی فعال شوند و در این مدت از هیچ مرطوب‌کننده و کرمی استفاده نکنید. بعد از یک ساعت بینی و پیشانی که به منطقه T شکل صورت معروف است، با یک دستمال تمیز کنید. غدد چربی در ناحیه پیشانی و بینی به حداکثر تعداد خود می‌رسند. (بنابراین برای تست پوست چرب از ناحیه T استفاده کنید.)

ناحیه T ZONE

پوست چرب و ترکیبی

اگر با دستمالی که پوستتان را تمیز کردید؛ روغن به آن مالیده باشد پوستتان چرب یا ترکیبی است. تفاوت پوست چرب با پوست ترکیبی؟ پوست چرب، پوستی است که علاوه‌بر ناحیه T، روی گونه‌ها نیز بعد از یک ساعت شستشو چربی جمع شده باشد.

پوست خشک

در صورتی که ناحیه T بعد از شستشو چرب نشود و در روی گونه‌ها احساس خارش و سفتی داشته باشید، پوستتان خشک است. پوست خشک، پوسته پوسته می‌شود و کدر است. لایه‌های مرده در پوست خشک بیشتر به‌ چشم می‌آید.

پوست حساس

بعد از شستشو، پوست فرد ملتهب و قرمز می‌شود. افراد دارای پوست حساس دچار خارش می‌شوند و باید بعد از شستشو، از محصولات مربوط به پوست‌های حساس استفاده کنند.

پوست معمولی

پوست معمولی بهترین نوع پوست است. میزان چربی پوست در حد متعادل است. این پوست‌ها ملتهب و قرمز نمی‌شوند. خواسته‌ی بسیاری از افرادی که از محصولات مراقبتی استفاده می‌کنند؛ این است که به پوست معمولی دست یابند. البته این پوست‌ها هم به مراقبت نیاز دارند. مراقبت بیشتر از پوست‌های معمولی، پیرشدن پوست را به تاخیر می‌اندازد و روشن‌تر و شفاف‌تر می‌کند.

حال که با ترتیب انجام مراحل روتین‌ پوستی آشنا شدید؛ همچنین اهمیت شناخت نوع پوست را در انتخاب محصولات مناسب دریافتید؛ وقتش رسیده تا به سراغ معرفی محصولاتی که پای ثابت یک روتین پوستی هستند برویم.

مراقبت پوستی

محصولاتی که باید برای پوست استفاده شود

محصولات مراقبت پوست باید در زمان تعیین شده و به صورت روتین استفاده شود تا اثرگذاری این محصولات را روی پوست خود ببینید.

ترتیب استفاده از محصولات مراقبت از پوست

    • مواد آرایشی و آلودگی را با پدی که به لوسیون، ژل و کرم آغشته‌شده، پاک‌کنید. پاک‌‌کننده، اولین قدم در استفاده از محصولات مراقبت پوستی است.
    • استفاده از اسکراب صورت و لایه‌بردار باعث از بین‌بردن سلول‌های مرده پوست شده و پوستتان را روشن می‌کند. این کار را هفته‌ای یک تا دو بار انجام دهید. در صورتی‌که پوستتان حساس است، از ماسک براق‌کننده استفاده کنید.
    • سرم‌ها حاوی آنتی‌اکسیدان و مواد ضدپیری هستند که باعث آزادشدن رادیکال و تولید کلاژن می‌شوند. سرم‌ها برای پوست خشک مناسب‌اند.
    • روغن‌ها به دلیل داشتن موادمغذی، برای روتین مراقبت پوستی برای افرادی که پوست بسیارخشک دارند مفید هستند. افرادی که دارای آکنه هستند از روغن درخت چای استفاده کنند. روغن آرگان و ویتامین E نیز برای هر نوع پوستی مناسب هستند.
    • برای محافظت از پوست خود در برابر اشعه UV از ضدآفتاب استفاده کنید. می‌توانید از انواع ضد آفتاب‌ها شامل ضد آفتاب رنگی، ضد آفتاب بیرنگ و یا ضد آفتاب مخصوص آقایان استفاده کنید.
    • برای جوانی و شادابی پوستتان از سر تا انگشتان پا از مرطوب‌‌کننده استفاده کنید. برای اینکه پوستتان را هیدراته نگه‌دارید به دنبال مرطوب‌کننده‌های حاوی گلیسیرین باشید.
    • استفاده از تونر منافذ را کوچک کرده و PH پوست را در حالت متعادل نگه‌می‌دارد.
    • استفاده از ماسک صورت و گردن برای همه انواع پوست توصیه می‌شود که برای آبرسانی، تمیزکننده و روشن‌کننده پوست مناسب هستند.
    • استفاده از کرم دور چشم، از پف، تیرگی دور چشم و چین‌وچروک جلوگیری می‌کند. کرم چشم رتینول یا پپتید برای استفاده در شب مناسب است که باعث تحریک کلاژن پوست می‌شود.

روتین پوستی

برای داشتن یک چک لیست حرفه‌ای که به شما در خرید یک آبرسان مناسب کمک کند لینک زیر بهترین انتخاب است.

تلاش کردیم در این نوشتار به شما در شناخت نوع پوستتان کمک کنیم تا بتوانید با روش‌های اصولی و تخصصی مراقبت‌های لازم را انجام دهید. بنابراین اصلا عجله نکنید و پروسه مراقبت از پوستتان را پیوسته انجام دهید تا به نتیجه مطلوب خودتان برسید.
همچنین چنان‌چه مایل هستید بعد از این از جدیدترین مقاله‌های علمی روز دنیا مطلع باشید؛ کافی است با ثبت ایمیل خود در فرم زیر عضو خبرنامه‌ی مجله دارویی، بهداشتی و آرایشی روشا شوید.

هر گونه سوال و یا پیشنهادی در مورد این مطلب دارید، زیر همین پست برای ما ارسال کنید. کارشناسان روشا در اسرع وقت پاسخگوی شما خواهند بود.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد