خرید محصولات برند درموسیس

بهترین زمان ورزش برای چربی سوزی کی است؟ (هوازی و پیاده‌روی)

بهترین زمان ورزش برای چربی سوزی کی است؟ (هوازی و پیاده‌روی)

ورزش یکی از مهم‌ترین عواملی است که بر سلامتی، رشد و توانایی بدنی انسان تأثیر می‌گذارد. ورزش بهبود عملکرد قلب و عروق، افزایش سطح انرژی، کاهش استرس و اضطراب، بهبود خلق‌ و خو و ارتقای اعتمادبه‌ نفس را به همراه دارد و می‌تواند به کنترل وزن و کاهش چربی بدن کمک کند. اما آیا هر زمانی که ورزش می‌کنیم، به همان اندازه چربی سوزی داریم؟ بهترین زمان ورزش برای چربی سوزی چه زمانی است و آیا می‌توانیم با انتخاب زمان مناسب برای ورزش، نتایج بهتری را از لحاظ چربی سوزی به دست آوریم؟
در این مقاله همراه ما باشید تا تمام نکات مهم درباره بهترین زمان برای پیاده روی برای چربی سوزی و بهترین زمان هوازی برای چربی سوزی در بدنسازی را بررسی کنیم. 

بهترین زمان ورزش برای چربی سوزی

چرا باید بهترین زمان ورزش برای چربی سوزی را بشناسیم؟

برای پاسخ به این سوال، ابتدا باید بدانیم که بدن ما چگونه انرژی تولید و چگونه چربی را مصرف می‌کند. بدن ما انرژی مورد نیاز خود را از سوخت‌های مختلفی مانند گلوکز، چربی و پروتئین تأمین می‌کند. 
گلوکز یک سوخت سریع و قابل دسترس است که اغلب از غذاهای دارای کربوهیدرات، به دست می‌آید. درحالی‌که چربی یک سوخت پرانرژی و ذخیره شده است که بیشتر در غذاهای حاوی چربی یافت می‌شود. اما پروتئین یک سوخت ثانویه برای بدن است و معمولا تا زمانی که گلوکز و چربی در دسترس باشد، بدن از آن استفاده نخواهد کرد.  بدن ما بر اساس نوع و شدت فعالیتی که انجام می‌دهیم، از این سوخت‌ها به نسبت‌های مختلف استفاده می‌کند. به‌طورکلی هر چه فعالیت سریع‌تر و شدیدتر باشد، بدن بیشتر از گلوکز به عنوان سوخت استفاده می‌کند. اما هر چه فعالیت آهسته‌ تر و طولانی‌ تر باشد، بدن به سراغ چربی به عنوان سوخت می‌رود. 

پس اگر هدف چربی‌سوزی است، باید فعالیت‌هایی را انتخاب کنیم که بدن را مجبور به استفاده از چربی به عنوان سوخت کند. این فعالیت‌ها معمولاً فعالیت‌ های هوازی یا کاردیو نامیده می‌شوند که شامل دوچرخه‌ سواری، پیاده‌روی، دویدن، شنا، رقص و... هستند. این فعالیت‌ ها باعث می‌شوند که ضربان قلب و تنفس افزایش یابند و بدن اکسیژن بیشتری برای تبدیل چربی به انرژی نیاز داشته باشد.

اما زمان انجام این فعالیت‌ها نیز برای چربی‌سوزی تأثیر دارد. زیرا بدن ما در طول روز، سطح هورمون‌ها، دمای بدن، میزان گلوکز، چربی خون و متابولیسم خود را تغییر می‌دهد. این عوامل می‌توانند باعث شوند که بدن در زمان‌های مختلف، به صورت متفاوت به ورزش واکنش نشان دهد و مقدار متفاوتی از چربی را مصرف کند. بنابراین اگر بخواهیم بهترین زمان هوازی برای چربی سوزی در بدنسازی را بدانیم، باید به این عوامل توجه کنیم.

کپسول کاتس تری عرشیا مکمل

بهترین زمان ورزش برای چربی سوزی: صبح، ظهر یا شب؟

یکی از مسائلی که بسیاری از افراد با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، این است که چه زمانی از روز، ورزش کردن برای چربی‌سوزی بهتر است. برخی معتقدند که ورزش کردن در صبح ناشتا باعث می‌شود که بدن به جای گلوکز، از چربی‌های ذخیره شده استفاده کند و بنابراین چربی‌سوزی بیشتری داشته باشد. برخی دیگر می‌گویند که ورزش کردن در ظهر یا بعد از ناهار، باعث می‌شود که متابولیسم بدن بالاتر برود و کالری بیشتری مصرف کند. برخی هم معتقدند که ورزش کردن در شب یا قبل از خواب، باعث می‌شود که بدن در طول شب، سوخت‌وساز خود را حفظ کند و چربی‌ سوزی ادامه داشته باشد.

اما واقعیت چیست؟ 

آیا واقعاً یک زمان خاص برای ورزش کردن وجود دارد که بتوانیم با آن، چربی‌ سوزی خود را به حداکثر برسانیم؟
پاسخ این سوال، ممکن است شما را شگفت‌زده کند. بر اساس تحقیقات علمی، هیچ زمان خاصی برای ورزش کردن وجود ندارد، بلکه مهم‌ترین عامل برای چربی‌سوزی، میزان کالری مصرف شده در طول روز است. 
به عبارت دیگر اگر شما در طول روز، بیشتر از آنچه که میل کنید، ورزش کنید و کالری بسوزانید، می‌توانید چربی‌ سوزی داشته باشید و اگر میزان ورزش کمتر از کالری مصرفی‌تان باشد، چربی‌ سوزی نخواهید داشت. 
البته به جز توجه به کالری مصرفی، میزان سطح قند خون و نوع ورزش‌ هایی که انتخاب می‌کنید، تاثیر زیادی در چربی‌سوزی دارند که در ادامه آن‌ها را توضیح خواهیم داد. 

عوامل موثر بر چربی‌سوزی و لاغری با ورزش

1.ارتباط سطح قند خون و چربی‌ سوزی

سطح قند خون یا گلوکز خون، مقدار گلوکزی است که در خون شما موجود است. گلوکز از تجزیه غذاهای حاوی کربوهیدرات تولید می‌شود و بدن گلوکز را به عنوان انرژی برای فعالیت‌های روزانه خود استفاده می‌کند. اما اگر مقدار گلوکز بیش از حد باشد، بدن شما آن را به صورت چربی ذخیره می‌کند. برعکس، اگر مقدار گلوکز کم باشد، بدن از چربی ذخیره شده برای تامین انرژی استفاده می‌کند. بنابراین اگر می‌خواهید بیشترین چربی را بسوزانید، باید زمانی ورزش کنید که سطح قند خون شما پایین باشد. 

بهترین زمان ورزش برای چربی سوزی: صبح قبل از صبحانه

برای بسیاری از افراد این زمان معمولا صبح‌ها قبل از صبحانه است. زیرا تمام شب را بدون خوردن غذا گذرانده‌اید و مقدار گلوکز خون شما کاهش یافته است. در این حالت بدن مجبور است از چربی‌های ذخیره شده برای تولید انرژی استفاده کند. برخی مطالعات نشان داده‌اند که ورزش کردن در صبح قبل از صبحانه نسبت به بعد از صبحانه می‌تواند تا 20 درصد بیشتر چربی بسوزاند.
اما این یعنی شما باید همیشه صبح‌ها ورزش کنید و بهترین زمان هوازی برای چربی سوزی در بدنسازی صبح‌ها است؟
همیشه نه لزوما!

کپسول اسلیم مکس قائم دارو

بهترین زمان ورزش برای چربی سوزی: چند ساعت بعد از وعده غذایی با کربوهیدرات کم
بسته به برنامه غذایی و فعالیت‌های شما، ممکن است زمان‌های دیگری از روز نیز سطح قند خون پایین باشد. برای مثال اگر یک وعده غذایی سبک و کم‌کربوهیدرات میل کنید، بعد از چند ساعت مقدار گلوکز خون کاهش می‌یابد و بدن شما از چربی برای انرژی استفاده می‌کند. در این حالت اگر ورزش کنید، می‌توانید بیشترین چربی را بسوزانید. 
برخی مطالعات نشان داده‌اند که بهترین زمان برای پیاده روی برای چربی سوزی بعد از یک وعده غذایی کم‌کربوهیدرات است که می‌توانید تا 30 درصد بیشتر چربی بسوزانید.
پس به‌طورکلی بهترین زمان برای چربی‌سوزی، زمانی است که سطح قند خون شما پایین باشد. این نکته را باید به یاد داشته باشید که زمان ورزش، فقط یکی از عوامل مؤثر بر چربی‌سوزی است و تنها توجه به این موضوع نمی‌تواند موثر باشد. شما همچنین باید به نوع، شدت و مدت زمان ورزش خود نیز توجه کنید. 

2. ارتباط نوع ورزش و چربی‌ سوزی

نوع ورزشی که انجام می‌دهید، تاثیر بسزایی بر روی میزان چربی‌سوزی دارد. به‌طورکلی، ورزش‌ها را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد: 

    • ورزش‌های هوازی: ورزش‌هایی هستند که برای تولید انرژی به اکسیژن نیاز دارند. مثال‌هایی از این ورزش‌ها عبارتند از: پیاده‌روی، دویدن، شنا، دوچرخه‌سواری و...
    • ورزش‌های بدنسازی: ورزش‌هایی هستند که برای تولید انرژی به اکسیژن زیادی نیاز ندارند. مثال‌هایی از این ورزش‌ها عبارتند از: بارفیکس، وزنه‌برداری و سایر تمرینات بدنسازی

ورزش‌های هوازی، بیشتر از چربی به عنوان سوخت استفاده می‌کنند و می‌توانند در مدت زمان طولانی انجام شوند. این ورزش‌ها به بهبود قلب و عروق، تنفس، گردش خون و سوخت‌وساز کمک می‌کنند. این درحالی است که ورزش‌های بدنسازی، بیشتر از گلوکز به عنوان سوخت استفاده می‌کنند و می‌توانند در مدت زمان کوتاه انجام شوند. این ورزش‌ها به افزایش قدرت، حجم و استحکام عضلات کمک می‌کنند.

بهترین زمان برای پیاده روی برای چربی سوزی

بهترین ورزش برای چربی‌سوزی: هوازی یا بدنسازی؟!
کدام ورزش برای چربی‌سوزی بهتر است؟! پاسخ این است که هر دو نوع ورزش مزایای خود را دارند و بهتر است که در برنامه ورزشی شما ترکیب شوند. 
ورزش‌های هوازی می‌توانند به شما کمک کنند که در حین ورزش بیشترین چربی را بسوزانید و ورزش‌های بدنسازی می‌توانند به شما کمک کنند که بعد از ورزش بیشترین چربی را بسوزانید. 
چرا؟!
زیرا ورزش‌های بدنسازی باعث می‌شوند که عضلات شما آسیب ببینند و نیاز به ترمیم داشته باشند. این فرآیند ترمیم، انرژی زیادی نیاز دارد که بدن از چربی برای تامین آن استفاده می‌کند. این انرژی مصرفی، به متابولیسم پس از ورزش یا EPOC معروف است. فرآیند EPOC می‌تواند تا 48 ساعت بعد از ورزش ادامه داشته باشد و میزان چربی‌سوزی شما را افزایش دهد.
بنابراین بهترین نوع ورزش برای چربی‌سوزی، ترکیبی از ورزش‌های هوازی و بدنسازی است. 
حالا که می‌دانید بهترین زمان ورزش برای چربی سوزی چه زمانی است، می‌توانید این دو نوع ورزش را به صورت جداگانه یا به صورت متناوب انجام دهید. برای مثال می‌توانید در روزهای زوج، تمرینات هوازی و روزهای فرد، تمرینات بدنسازی را انجام دهید. یا اینکه در یک جلسه ورزشی، هر ده دقیقه یک‌بار، بین ورزش‌های هوازی و بدنسازی سوییچ کنید. این روش به HIIT یا ورزش‌های شدید تناوبی معروف است و می‌تواند به شما کمک کند که در مدت زمان کمتر، بیشترین چربی را بسوزانید.

بهترین زمان هوازی برای چربی سوزی در بدنسازی

برنامه‌ریزی ورزشی مناسب

با توجه به ویژگی‌های تمرینات هوازی و بدنسازی، می‌توان نتیجه گرفت که هر دو نوع ورزش برای چربی‌سوزی مفید هستند؛ اما برای داشتن بهترین نتیجه باید ترکیبی از هر دو نوع ورزش را در برنامه‌ریزی ورزشی خود داشته باشید. 
حال که می‌دانید بهترین زمان برای پیاده روی برای چربی سوزی چه زمانی است، در این بخش به شما چند پیشنهاد برای برنامه‌ریزی ورزشی مناسب می‌دهیم: 

    • پیشنهاد اول: ورزش هوازی و بدنسازی را در روزهای مختلف انجام دهید. برای مثال می‌توانید در روزهای زوج، ورزش هوازی و در روزهای فرد، تمرینات بدنسازی را انجام دهید. این کار باعث می‌شود که بدن شما هر روز، تحریک متفاوتی داشته باشد و از خستگی آن جلوگیری خواهد شد.
    • پیشنهاد دوم: ورزش هوازی و بدنسازی را در یک روز انجام دهید. برای مثال می‌توانید در ابتدای ورزش، 10 تا 15 دقیقه ورزش هوازی و در انتهای ورزش، 30 تا 45 دقیقه تمرینات بدنسازی انجام دهید. این کار باعث می‌شود که بدن شما از هر دو فایده تمرینات هوازی و بدنسازی بهره‌مند شود و همچنین عضلات شما گرم و آماده برای ورزش بدنسازی باشند.
    • پیشنهاد سوم: ورزش هوازی و بدنسازی را به صورت مداوم انجام دهید. می‌توانید در طول ورزش، چند دقیقه ورزش هوازی و چند دقیقه ورزش بدنسازی را به صورت متناوب تکرار کنید. این کار باعث می‌شود که بدن شما در حالت هیجان قرار گیرد و کالری بیشتری مصرف کند. همچنین این روش باعث می‌شود که عضلات شما همیشه در حالت فعالیت باشند و از آسیب آن‌ها جلوگیری شود.

نتیجه‌ گیری
در این مقاله به بررسی بهترین زمان ورزش برای چربی سوزی پرداختیم و دیدیم که صرفا انجام تمرینات ورزشی در صبح، ظهر یا شب تاثیر مستقیم بر چربی‌سوزی ندارد، بلکه بهترین زمان هوازی برای چربی سوزی در بدنسازی، زمانی است که قند خون پایین باشد. همچنین تا زمانی که میزان کالری مصرفی در روز بیشتر از میزان ورزش باشد، نمی‌توان به چربی‌سوزی امید زیادی داشت. 
علاوه بر این نوع تمرینات ورزشی و نحوه ترکیب آن‌ها نیز در چربی‌سوزی موثر است. هر دو نوع ورزش هوازی و بدنسازی برای چربی سوزی مفید هستند. اما برای داشتن بهترین نتیجه، باید ترکیبی از هر دو نوع ورزش را در برنامه‌ریزی ورزشی خود داشته باشیم. برای برنامه‌ریزی ورزشی مناسب، می‌توانیم ورزش هوازی و بدنسازی را در روزهای مختلف، در یک روز یا به صورت مداوم انجام دهیم.
امیدواریم که این مقاله برای شما مفید و جالب بوده باشد و دیگر به دنبال بهترین زمان برای پیاده روی برای چربی سوزی نگردید، چراکه این زمان می‌تواند صبح، ظهر، شب یا هر زمانی باشد که میزان قند خون پایین است.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد