خرید محصولات برند درموسیس

بررسی عوارض مصرف ال کارنیتین و نقش آن در ریزش مو و جوش صورت

بررسی عوارض مصرف ال کارنیتین و نقش آن در ریزش مو و جوش صورت

نگاهی به عوارض مصرف ال کارنتین

این روزها همه جا حرف از ال کارنیتین و تاثیر آن روی لاغری یا کاهش درد عضلانی است. اگر شما هم دغدغه‌ی لاغری با ال کارنتین را دارید بهتر است سری به مقاله‌ی نحوه مصرف ال کارنتین برای لاغری بزنید و اطلاعات کامل‌تری در این خصوص به دست بیاورید.

اهمیت این ماده‌ی غذایی به حدی است که بسیاری ورزشکاران این ماده را از زندگی خود جدانشدنی می‌دانند؛ اما آیا از عوارض مصرف L-carnitine آگاهی دارید؟ قبل از شروع مصرف هر مکملی نیاز است که به خوبی در مورد آن تحقیق کرد.

مضرات ال کارنتین

مضرات قرص ال کارنتین را چقدر باید جدی گرفت؟

برخی افراد از این مکمل‌ها برای تقویت کلی سیستم بدن استفاده می‌کنند. برخی دیگر برای لاغری به سراغ ال کارنیتین می‌روند و ورزشکاران برای جلوگیری از گرفتگی و اسپاسم عضلانی به مصرف این مکمل قدرتمند روی می‌آورند. در واقع فرقی نمی‌کند هدف شما چیست؛ هر مکملی از مواد شیمیایی تشکیل شده است که در صورت رعایت نکردن برخی نکات به بدن آسیب می‌رسانند.

هیچ ماده شیمیایی کاملا بی‌ضرر نیست و هر دارو و مکملی ضررهای خود را دارد؛ اما خوشبختانه مضرات ال کارنیتین بسیار جزئی هستند و تنها در برخی افراد شاهد این عوارض جانبی هستیم. در این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با عوارض جانبی و مضرات این مکمل قدرتمند و مشهور آشنا کنیم. پیش از ادامه دادن این مطلب اجازه بدهید یک پیشنهاد به شما بدهیم.

عوارض مصرف ال کارنتین

برای اینکه نگاه پخته‌تری به موضوع عوارض ال کارنتین داشته باشید خواندن مقاله‌ی «انواع ال کارنتین» می‌تواند همچون یک مکمل مطالعاتی برایتان عمل کند؛ بنابراین شاید دوست داشته باشید این موضوع را هم دنبال کنید.

گاه افراد نگران تاثیری که مصرف ال کارنتین بر روند رشد موها و سلامت پوستشان دارد بوده و از همین‌رو در استفاده از این مکمل مردد هستند، در اینجا قصد داریم به تاثیر مثبتی که این مکمل بر رفع آکنه و تقویت رشد موها دارد بپردازیم تا اگر شما هم از زمره افرادی هستید که به این دلیل نسبت به مصرف ال کارنتین تردید دارید یک بار برای همیشه خیالتان از این حیث راحت شود.

البته که حتی بعد از خواندن این مقاله برای مصرف شخصی خود زیر نظر پزشک و متخصصی که به شرایط بدنی شما اشراف کامل داشته باشد اقدام به مصرف این مکمل کنید.

الکارنیتین و ریزش مو

تحقیقات جالبی در زمینه‌ی اثرگذاری ال کارنتین بر ریزش مو صورت گرفته است. بر اساس تحقیقات ال کارنتین نقش کلیدی در انتقال درون میتوکندری اسیدهای چرب برای بتا اکسیداسیون دارد و بنابراین عملکردهای مهمی در متابولیسم انرژی ایفا می‌کند. درواقع فرضیه‌ای که مورد آزمایش واقع‌شده است این بوده که ال کارنتین به عنوان یک مکمل غذایی که اغلب مورد مصرف قرار می‌گیرد ممکن است با بالا بردن متابولیسم انرژیِ ماتریکس موی آناژن، شدت تکثیر آن را بالا برده و موجب تحریک رشد مو شود.

ویال خوراکی ال کارنتین 2000 آلامو

در این آزمایش فولیکول‌های مو را در مرحله‌ی آناژن در حضور ال کارنتین- ال تارتارات برای زمانی 9 روزه کشت دادند. در طی این مدت زمان طول ساقه‌های مو افزایش قابل توجه و به میزان متوسطی برای رشد تحریک صورت گرفت.

الکارنیتین و ریزش مو

مشاهدات نشان می‌دهد که ال-کارنیتین رشد موهای سر انسان را با تنظیم افزایش تکثیر و کاهش آپوپتوز در کراتینوسیت‌های فولیکولی در شرایط آزمایشگاهی تحریک می‌کند. بر این اساس توصیه می‌شود فرد مصرف موضعی و تغذیه‌ای ال-کارنیتین را به عنوان یک درمان کمکی نسبتاً ایمن در مدیریت آلوپسی آندروژنتیک و سایر اشکال ریزش مو مورد بررسی قرار دهد. تحقیقات اولیه نشان می دهد که استفاده از محلول ال کارنیتین دو بار در روز به مدت 6 ماه باعث افزایش مو در پوست سر در افراد مبتلا به ریزش موی مردانه یا زنانه می‌شود.

به نقل از fireteamwhiskey:

ال کارنیتین باعث افزایش رشد مو می‌شود. بسیاری از محصولات رشد مو وجود دارند که به خوبی تبلیغ نمی‌شوند. هرگز نباید یک محصول را فقط به این دلیل که تبلیغ جالبی برای آن در تلویزیون دیدید امتحان کنید. درعوض، بهترین کار این است که به گفته های دانشمندان و کارشناسان گوش فرا دهید.

در مطالعه‌ای که اخیراً در دانشگاه لوبک آلمان انجام شد، به این نتیجه رسیدند که ترکیبی به نام ال کارنیتین باعث رشد مو می‌شود. کارشناسانی که این مطالعه را انجام دادند خاطرنشان کردند که این ترکیب می‌تواند مرگ سلول‌های مو را کاهش داده و رشد ساقه مو را تحریک کند. یافته‌های آن‌ها این ایده را تشویق می‌کند که زمان بیشتری باید صرف بررسی مصرف خوراکی و موضعی ال-کارنیتین شود.

51 نفر در آزمایشی که در مطالعه شرح داده شد شرکت داشتند. آنها بین 21 تا 60 سال سن داشتند و حداقل ریزش موی خفیف را تجربه کردند. محققان نظریه خود را با استفاده از محلولی که دارای 2 درصد ال-کارنیتین-ال- تارتارات بود، دو بار در روز بر روی پوست سر هر دوم از افراد گروه آزمایش کردند. به نیمی دیگر از افراد درگیر در این مطالعه دارونما داده شد.

ویال خوراکی ال کارنتین 2000 آلامو

چیزی که جای تعجب ندارد این است که گروهی که دارونما دریافت کردند، هیچ گونه افزایشی در تعداد موهایشان نشان ندادند. از سوی دیگر، گروهی که محلول ال کارنیتین به آنها داده شد، شاهد افزایش سالم در تعداد موها بودند. نتایج پس از شش ماه بررسی شد.

نکته مهم در مورد ال کارنیتین این است که یک مکمل بی خطر است که عوارض جانبی قابل توجهی ندارد. افرادی که مشکلات کبدی یا کلیوی دارند و همچنین کودکان خردسال و زنان باردار باید قبل از شروع مصرف مکمل های ال کارنیتین با پزشک خود صحبت کنند.

اگر در حال حاضر از داروهای ضد تشنج یا آنتی بیوتیک استفاده می‌کنید، مهم است که با متخصص مراقبت‌های بهداشتی خود مشورت کنید که آیا می‌توانید ال کارنیتین نیز مصرف کنید. اگرچه این یک عارضه جانبی مضر نیست، اما حدود 4 درصد از افرادی که از این مکمل‌ها استفاده می‌کنند از بوی بدن ماهی شکایت دارند.

ال کارنیتین و جوش صورت

آکنه بیشتر ژنتیکی است و در نوجوانان شایع است، اما بزرگسالان هم به دلیل استرس یا فعالیت‌های هورمونی گاه به گاه این نشانه‌ی بارز نوجوانی را تجربه می‌کنند. همچنین آکنه در زنان در ایام پریود، بارداری و یائسگی رایج است. زمانی که استرس افزایش پیدا می‌کند یا فعالیت هورمونی تغییر می‌کند، پوست تمایل بیشتری به تولید ماده‌ی چرب و مومی شکل به نام سبوم دارد.

ال کارنیتین و جوش صورت

این «روغن» اساساً غذای باکتری‌های مولد آکنه است. هنگامی که سبوم، باکتری‌ها و سلول‌های مرده‌ی پوست با هم مخلوط می‌شوند، می‌توانند «شاخه‌هایی» در فولیکول‌های پوست ایجاد کنند که در نهایت به جوش تبدیل می‌شوند.

نقش ال-کارنیتین به عنوان یک آمینو اسید که به افزایش متابولیسم چربی‌ها و روغن‌ها کمک می‌کند و در نهایت باعث کاهش سبوم اضافی تولید شده توسط پوست می‌شود در کاهش آکنه زدن در نوجوان و بزرگسال اثبات‌شده است. به عبارتی سبوم کمتر به معنای غذای کمتر برای باکتری‌های مولد آکنه است؛ بنابراین به کمک ال کارنتین این رژیم غذایی کاهش سبوم را برای باکتری‌های مولد آکنه توصیه می‌کنیم.

6 وضعیتی که در نتیجه‌ی مضرات ال کارنیتین ایجاد می‌شود

به طور کلی بهترین راه برای پیشگیری از عوارض هر دارو و مکملی، مصرف درست آن مکمل است. با مصرف درست و به اندازه‌ی این مکمل از هر گونه عوارض جانبی دور می‌مانید. مقدار دوز مصرفی ال کارنیتین در افراد مختلف متفاوت است؛ اما به طور معمول پزشکان توصیه می‌کنند که از مصرف بیش از 2 گرم این مکمل طی روز خودداری کنید.

همچنین بهتر است این مکمل را به همراه کربوهیدرات و پروتئین برای تاثیرگذاری بهتر و بیشتر مصرف کنید.
همراهی ال کارنیتین با پروتئین و کربوهیدرات تا حدی از عوارض آن می‌کاهد؛ اما عوارض آن را کاملاً از بین نمی‌برد.
مضرات ال کارنیتین با مصرف بیش از اندازه این مکمل به سرعت نمایان می‌شوند. برخی از این عوارض شامل موارد زیر هستند:

• حالت تهوع
• انقباض شکم
• استفراغ
• اسهال
• تشنج
• بسته شدن عروق

این موارد در همه افراد یکسان نیستند و در برخی افراد هیچ‌گاه نمایان نمی‌شوند. در یکی از مقالاتی که پیش‌تر در وبلاگروشا منتشر کرده‌ایم از فواید این مکمل بر ارگان‌های داخلی بدن صحبت کرده‌ایم. برای علاقه‌مندان به مبحث«فواید الکارنتین» می‌تواند جالب توجه باشد.

ال کارنیتین و مشکلات دستگاه گوارش

مهم‌ترین و شایع‌ترین عوارض ال کارنیتین در این دسته قرار می‌گیرند. همانطور که در بالا اشاره کردیم، مصرف ال کارنیتین در برخی افراد باعث ایجاد حالت تهوع و استفراغ، درد و انقباض عضلات شکمی و گاه اسهال می‌شود.

مشکلات دستگاه گوارش
این اتفاق به خصوص زمانی شایع‌تر است که فرد بیش از دوز توصیه شده ال کارنیتین مصرف کند. همچنین حفظ رژیم غذایی مناسب و داشتن فعالیت کافی در کنار مصرف این مکمل حائز اهمیت است. حفظ رژیم غذایی سالم مهم است؛ زیرا بعضی از مواد غذایی همچون گوشت، ماهی و برخی لبنیات شامل کارنیتین هستند.

با پرهیز از رژیم غذایی مناسب، امکان ازدیاد کارنیتین در بدن وجود دارد؛ چرا که شما علاوه بر مصرف کارنیتین به صورت مکمل غذایی-ورزشی، آن را از طریق مواد غذایی نیز وارد بدن خود می‌کنید. نتیجه این کار بالا رفتن دوز کارنیتین و افزایش مضرات ال کارنیتین به ویژه مشکلات گوارشی در بدن شما می‌شود.

ال کارنیتین و بوی دهان و بدن

برخی مطالعات حاکی از آن هستند که مصرف کارنیتین در بوی دهان و بوی بدن به ویژه بوی عرق مؤثر است. به طور معمول کارنیتین باعث تولید بویی شبیه به بوی ماهی می‌شود که متاسفانه بسیار ناخوشایند است.اما این تاثیر به شدت به ویژگی‌های بدنی هر فرد بستگی دارد. برخی افراد با مصرف هر اندازه از این ماده شاهد این اتفاق خواهند بود و برخی دیگر با مصرف بیش از 3 گرم در روز بدنشان تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

ال کارنیتین و علائم آلرژیک

بدن برخی افراد نسبت به کارنیتین واکنش‌ آلرژیک و منفی نشان می‌دهد. این نوع حساسیت در بعضی افراد همچون حساسیت به برخی مواد خوراکی است.
نشانه‌های حساسیت به این مکمل ممکن است به صورت جوش و کهیر، تنگی نفس، ورم صورت و متورم شدن گلو نمایان شود.

علایم آلرژیک ال کارنتین

ال کارنیتین و تاثیر بر تیروئید

از دیگر مضرات ال کارنیتین کاهش عملکرد تیروئید است. همچنین این ماده برای مبتلایان به کم کاری غده تیروئید، امکان تشدید علائم و در نتیجه چاقی مفرط نیز وجود دارد؛ بنابراین پیش از مصرف این مکمل بهتر است از بابت عملکرد درست غده تیروئید خود مطمئن شوید. به این صورت از چاقی و اضافه وزن ناخواسته و خطرات ناشی از آن جلوگیری می‌شود.

تاثیر تیروئید

ال کارنیتین و بی‌خوابی

در برخی افراد ال کارنیتین موجب بی‌خوابی یا بدخوابی می‌شود. توصیه‌ی پزشکان این است که در صورت تاثیر این مکمل بر خواب شما، پیش از خواب آن را مصرف نکنید. راهکار دیگر استفاده از این مکمل در طول روز است. به این صورت احتمال بی‌خوابی را از کاهش می‌دهید.

ال کارنیتین و فشار خون

ال کارنیتین باعث افزایش جریان خون می‌شود. این موضوع تاحدودی باعث افزایش فشار خون خواهد شد. همچنین استفاده از این ماده گاه ممکن است باعث بروز تب و افزایش دمای بدن شود.

فشار خون و ال کارنتین
بنابراین افراد با فشار خون بالا و بیماران قلبی باید احتیاط کنند. در صورت عدم توجه به این موضوع، احتمال آسیب‌های قلبی و عوارض ناشی از فشار خون بالا افزایش می‌یابد.

ال کارنیتین و تشنج

در افراد مبتلا به صرع مصرف ال کارنیتین احتمال تشنج را بالا می‌برد؛ بنابراین این افراد باید به شدت از مصرف این مکمل پرهیز کنند. همچنین افرادی که سابقه‌ی تشنج‌های مکرر داشته‌اند باید در مصرف این ماده دقت داشته باشند و ال کارنیتین را زیر نظر پزشک مصرف کنند.

ال کارنیتین و افت قند و افزایش تری‌گلیسیرید

ال کارنیتین برای افراد مبتلا به دیابت توصیه نمی‌شود. از مضرات ال کارنیتین برای این افراد کاهش قند خون است. از سوی دیگر این ماده میزان تری‌گلیسیرید را بالا می‌برد. به همین خاطر به منع مصرف ال کارنیتین برای مبتلایان به دیابت باید دقت داشت.

موارد منع مصرف ال کارنیتین چیست؟

پزشکان مصرف مکمل‌ ال کارنیتین را برای برخی از افراد منع کرده‌اند.
1. اولین دسته زنان باردار و کودکان هستند. دلیل این امر نیز مطالعات اندک و شفاف نبودن تاثیر ال کارنیتین بر نوزادان و کودکان است.
این مکمل برای زنان باردار شاید مناسب باشد و آن‌ها را تقویت کند؛ اما به دلیل ترس از اثرات جانبی آن بر نوزاد، پزشکان تاکید دارند زنان باردار و شیرده از مصرف این مکمل بپرهیزند.
گاه ممکن است پزشک تحت شرایط خاصی برای برخی کودکان این مکمل را تجویز کند؛ اما بدون تجویز پزشک به هیچ عنوان ال کارنیتین را به کودکان ندهید.

بارداری و ال کارنتین

2. دومین گروهی که از مصرف این ماده منع می‌شوند بیماران نوروپاتی هستند. مصرف ال کارنتین برای این افراد منجر به بروز حساسیت و مشکلات مختلف می‌شود.

3. ال کارنیتین با داروهایی همچون زیدوودین، وارفارین، آسنوکومارول و برخی دیگر داروها تداخل دارد. پس اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید، پیش از تهیه ال کارنیتین با پزشک خود مشورت کنید. به این ترتیب از عوارض گاه خطرناک تداخل دارویی پیشگیری می‌شود.

4. مورد منع بعدی در بیماران مبتلا به اختلال شخصیتی دوقطبی است. مصرف ال کارنیتین در این افراد منجر به روان‌پریشی می‌شود. به همین دلیل مصرف این مکمل به طور جدی برای این افراد ممنوع است.

5. آخرین منع مصرف این ماده برای افراد با مشکلات کبدی و کلیوی به خصوص افراد با سابقه دیالیز است. مضرات ال کارنیتین برای این افراد بیش از سایرین خواهد بود.

کپسول ال کارنیتین پرو نوتریشن پلاس 120 عدد

مصرف ال کارنیتین در دوز بالا منجر به عوارضی همچون دل درد، اسهال، استفراغ و تشنج می‌شود. از سوی دیگر برای افراد با سابقه بیماری‌هایی همچون کم کاری تیروئید، صرع، مشکلات قلبی، فشار خون بالا و غیره مصرف ال کارنیتین باید زیر نظر پزشک و با احتیاط صورت پذیرد.

برخی افراد ممکن است نسبت به کارنیتین حساسیت‌هایی از قبیل تنگی نفس، ورم صورت و گلو و از این قبیل نشان دهند.
با این حال با کنترل رژیم غذایی، این علائم تاحدی قابل کنترل می‌شوند. کارنیتین به طور معمول در مواد غذایی همچون گوشت، ماهی و لبنیات وجود دارد.

در نهایت حال که به مضرات ال کارنیتین آشنا شده‌اید، با توجه به شرایط خود و مشورت با پزشک متخصص نسبت به مصرف یا جایگزینی این مکمل قدرتمند تصمیم بگیرید.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد