خرید محصولات برند درموسیس

ال کارنیتین چیست؟ چرا ورزشکاران باید ال کارنیتین را بشناسند؟

ال کارنیتین چیست؟ چرا ورزشکاران باید ال کارنیتین را بشناسند؟

ال کارنیتین چیست؟

شاید بارها نام ال کارنیتین را در جاهای مختلف یا تبلیغات متفاوت دیده و شنیده باشید. از توصیه‌ی فلان مربی به شاگردش تا نسخه‌ی متخصص تغذیه‌ای به بیمارش. چه بسا حتی در گفتگوهایی که با دوستانتان دارید تشویق به مصرف قرص‌های ال کارنیتین برای لاغری شده باشید! این موضوع اهمیت پاسخ دادن به سوال «ال کارنتین چیست؟» را مشخص می‌کند و همین دلیلی شد که در این مطلب به این مهم بپردازیم. در نظر داشته باشید که هرچقدر هم در این نوشتار از مزایای این مکمل ارزشمند بگوییم به منزله‌ی مهر تایید کارشناسان روشا به توصیه‌هایی که بدون دانش و تخصص در فضای عمومی جامعه رایج است، نیست.

مصرف ال کارنیتین با هدف لاغری

به جرئت می‌توان گفت که L-Carntine یکی از معروف‌ترین و پرکاربردترین مکمل‌ها به حساب می‌آید. مکملی که به شکل‌های مختلف و در انواع متفاوتی در بازار موجود است. این مکمل نه تنها در زمینه ورزش بسیار مهم است؛ بلکه در زمینه سلامت کلی و حتی رشد موها نیز اهمیت دارد. در مقاله‌ی پیش رو به بررسی همه چیز  از انواع مختلف این مکمل تا نحوه‌ی ساخت ال کارنیتین می‌پردازیم. شناخت این ماده و عملکرد آن در بدن به تصمیم‌گیری درست در خصوص مصرف ال کارنیتین کمک می‌کند.

انواع ال کارنیتین

    1. دی-کارنیتین (D-carnitine)

این فرمِ غیرفعال کارنیتین است که حتی می‌تواند مانع جذب انواع دیگر کارنیتین به بدن شود.

    1. استیل-ال-کارنیتین (Acetyl-L-carnitine)

برای مغز انسان و درمان بیماری‌های عصبی مفید است.

    1. پروپیونیل-ال-کارنیتین (Propionyl-L-carnitine)

با افزایش اکسید نیتریک، جریان خون را بهبود داده، فشار خون را پایین می‌آورد و به بهبود بیماری‌های عروقی کمک می‌کند.

    1. ال-کارنیتین ال تارتارات (L-carnitine L-tartrate)

به دلیل سرعت جذب آن به بدن این نوع از کارنیتین به مکمل‌های ورزشی تبدیل می‌شود. در تسکین درد و بازسازی بدن و مواردی دیگر مؤثر است. در ادامه‌ی مقاله به سوال آیا ال کارنیتین برای چربی سوزی زنان مؤثر است یا نه جواب خواهیم داد.

حقیقت ال کارنیتین چیست؟

در حالی که کارنیتین به عنوان یک آمینو اسید شناخته شده است؛ اما حقیقت ماجرا این طور نیست!
کارنیتین ماده‌ای ترکیبی است که ساختاری شبیه به ویتامین و آمینو اسید دارد. این ماده به نوعی با ویتامین‌های گروه B در ارتباط است. کارنیتین در بدن انسان در کلیه‌ها و کبد ساخته می‌شود. همچنین بعضی از مواد غذایی همچون گوشت، آووکادو، ماهی سویا و برخی از لبنیات منبع تامین کارنیتین برای بدن به شمار می‌آیند.

افراد گیاهخوار

این ماده در بدن در قسمت‌هایی همچون قلب، مغز و سایر عضلات ذخیره می‌شود. همچنین جالب است بدانید که کارنیتین در بدن مردان در اسپرم‌ها نیز وجود دارد.

انواع ال کارنیتین 

کارنیتین به دو شکل کلی دی کارنیتین و ال کارنیتین وجود دارد. ال کارنیتین نوعی ماده فعال است و در طبیعت یافت می‌شود. این نوع کرانیتین خود به سه شکل‌ ال کارنیتین، ال کارنیتین ال تارترات و پروپیونیل ال کارنیتین وجود دارد و به عنوان مکمل فروخته می‌شود؛ اما دی کارنیتین که نوعی ماده غیرفعال زیستی است، به عنوان مکمل فروخته نمی‌شود.

نوعی دیگر از ال کارنیتین با نام استیل ال کارنیتین وجود دارد که در سیستم عصبی مرکزی بدن یافت می‌شود. وظیفه استیل ال کارنیتین تولید انرژی و تولید انتقال‌دهنده عصبی استیل کولین است. کارنیتین به انتقال دهنده‌های گروه استیل می‌چسبد و از سدهای خونی_مغزی عبور می‌کند و وارد مغز می‌شود. این ماده در مغز به عنوان آنتی اکسیدانی قوی عمل می‌کند. به همین دلیل برخی بر این باور هستند که استیل ال کارنیتین ممکن است در مقابل روند پیری مقاومت کند.

انواع ال کارنیتین موجود در بازار

ال کارنیتین به دو صورت کلی خوراکی و تزریقی در بازار یافت می‌شود. همچنین دسته‌ی خوراکی نیز به حالت‌های قرص، کپسول، پودر و شربت وجود دارد.
ال کارنیتین تزریقی بیشتر توسط پزشک برای جبران کمبود کارنیتین بدن یا درمان برخی بیماری‌ها همچون پیرونی در مردان تجویز می‌شود.

افراد گیاهخوار و برخی افراد به دلیل رژیم غذایی خاصی که دارند با کمبود این ماده در بدن مواجه می‌شوند. به همین دلیل نیاز به تزریق ال کارنیتین دارند. دسته‌ی دیگر از افرادی که به این ماده نیاز دارند، مردان میانسال هستند. این افراد با کاهش اسپرم قوا و میل جنسی خود را از دست داده‌اند.

پزشک با تزریق یا تجویز ال کارنیتین به درمان این افراد کمک می‌کند.
کاربرد دیگر ال کارنیتن تزریقی برای افرادی است که از انواع خوراکی آن نتیجه دلخواه را نگرفته‌اند.
برای درمان ریزش مو از ال کارنیتین پودری استفاده می‌شود که به حالت ترکیب با محلولی دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
برای ورزشکاران به طور معمول ال کارنیتین قرصی یا ال کارنیتین مایع کاربرد بیشتری دارد؛ هرچند تمامی اشکال آن برای ورزشکاران قابل مصرف است. اما برای ورزشکاران حرفه‌ای ال کارنیتین قرصی گزینه بهتری خواهد بود.
در نهایت برای درمان بیماری‌ها از جمله مشکلات قلبی، افسردگی، مشکلات جنسی و غیره از ال کارنیتین با شکل‌های گوناگون بسته به تجویز و صلاح‌دید پزشک استفاده می‌شود.

نحوه ساخت ال کارنیتین

ال کارنیتین در بدن از آمینواسیدهای لیزین و متیونین و مقدار کمی ویتامین C ساخته می‌شود. این کارنیتین در کبد و کلیه‌ تولید و در بافت‌ها و عضلات و در اسپرم مردان ذخیره می‌شود.

ال کارنیتین ژن استار

نقش ال کارنیتین و چگونگی عملکرد آن در بدن

اصلی‌ترین نقش ال کارنیتین در بدن کمک به انتقال چربی به میتوکندری سلول‌هاست. بدین معنا که این ماده مانع از تجمع چربی می‌شود. این خاصیت به ویژه برای سلامت قلب بسیار مهم است و از تجمع چربی در قلب و اطراف آن جلوگیری می‌کند. چربی‌های عضلات در میتوکندری اکسید شده و به عنوان سوخت برای تولید آدنوزین تری فسفات (ATP) استفاده می‌شوند.

کارنیتین به طور عادی در زمان تمرین و استراحت این عمل را انجام می‌دهد؛ اما بنا بر تحقیقات طی تمرینات استقامتی پرفشار تولید انرژی ال کارنیتین بیشتر می‌شود. از دیگر وظایف ال کارنیتین کمک به حفظ سطح گلوکز خون است.
هر ماده‌ای که شما مصرف می‌کنید، چه مواد غذایی و چه داروهای گیاهی یا شیمیایی فواید و مضراتی را با خود به همراه دارند. ال کارنیتین نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این بخش سعی داریم تا شما را با فواید و معایب این مکمل آشنا سازیم.

فواید ال کارنیتین چیست؟

ال کارنیتین فواید شناخته شده بسیاری دارد. از تاثیر بر سلامت جسمی، روحی و روانی گرفته تا تاثیر بر سلامت جنسی. بهتر است بگوییم این مکمل بر سلامت کلی بدن تاثیرگذار است.

تاثیر ال کارنیتین بر ورزش

به جرات می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین دلایل شهرت ال کارنیتین، استفاده ورزشکاران از این مکمل است. از جمله کاربردهای ال کارنیتین برای ورزشکاران لاغری، بهبود عملکرد ورزشی، افزایش حجم عضلات و ریکاوری بهتر است.

تاثیر ال کارنیتین بر ورزش

• لاغری:

ال کارنیتین با شکستن چربی‌های ذخیره شده در بافت‌ها و عضلات و انتقال آن‌ها به میتوکندری نقش به‌سزایی در از بین بردن چربی‌ها دارد. با انتقال چربی‌ها به میتوکندری، این مواد به انرژی لازم برای متابولیسم بدن تبدیل می‌شوند. پس این مکمل با شکستن و از بین بردن چربی‌ها از یک سو و با افزایش انرژی از سویی دیگر، به انجام تمرینات هوازی بهتر و چربی‌سوزی سریع‌تر کمک می‌کند. همچنین مصرف ال کارنیتین در کنار نوشیدن روزانه چای یا قهوه به روند لاغری سرعت بیشتری می‌بخشد.

پیشنهاد ما:  اگر کاهش وزن دغدغه‌ی شماست لازم است از تاثیر مکمل ال کارنتین بر لاغری بخوانید!

• بهبود عملکرد ورزشی و افزایش حجم عضلات:

با تامین انرژی متابولیسم حاصل از شکسته شدن اسیدهای چرب، گردش خون در بدن افزایش می‌یابد. در نتیجه انرژی فرد برای انجام تمرینات هوازی و استقامتی افزایش پیدا خواهد کرد. در نهایت این افزایش انرژی بر کل عملکرد ورزشی چه برای لاغری و چه افزایش حجم یا تناسب اندام و عضلات تاثیر می‌گذارد. ترکیب این مکمل با مکمل‌های پروتئینی، کربوهیدرات‌ها و ویتامین‌های گروه B نتایج حاصل از مصرف آن را دو چندان می‌کند.

ریکاوری بهتر


• ریکاوری بهتر:

با افزایش گردش خون، خون‌رسانی به عضلات بیشتر می‌شود. با افزایش خون‌رسانی اکسیژن در بافت‌ها بیشتر شده و در نهایت منجر به کاهش اسپاسم عضلانی، درد و گرفتگی عضلات می‌شود. همچنین ترکیب این مکمل با مکمل‌های گروه BCAA روند ریکاوری را تسریع می‌کند.

تاثیر ال کارنیتین بر سلامت جسمی:

تا به حال فکر کرده‌اید ارتباط بین سلامت جسمی و ال کارنیتین چیست و این مکمل چه کاربردهای پزشکی دارد؟
از ال کارنیتین برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود؛ از جمله بیماری‌های قلبی و عروقی، کمبود کارنیتین طبیعی بدن و حتی افزایش رشد مو، درمان طاسی و ریزش مو. در ادامه به برخی از این بیماری‌ها می‌پردازیم.

• درمان برخی بیماری‌های قلبی-عروقی:

از آنجایی که ال کارنیتین به طور کلی با شکستن چربی‌های ذخیره شده در بافت‌ها سروکار دارد، برای درمان بسیاری از بیماری‎‌های قلبی حائز اهمیت است. با کمک ال کارنیتین از تجمع چربی در بافت‌ قلب و اطراف آن کاسته شده و سلامت قلب تضمین می‌شود. با کاهش چربی خون‌رسانی به قلب بهتر انجام می‌شود و در نتیجه سلامت کلی بدن تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

• درمان طاسی و ریزش مو:

ال کارنیتین در ترکیب با محلول 2% ماینواکسیدیل باعث تقویت موها و افزایش رشد مو می‌شود.
به کمک ال کارنیتین شاهد افزایش رشد موی سر خواهید شد. همچنین از این محلول برای افزایش رویش ریش و موهای صورت در آقایان استفاده می‌شود.

درمان طاسی و ریزش مو

• درمان یائسگی مردان:

اغلب آقایان با ورود به یائسگی مردانه دچار افسردگی می‌شوند. ترکیب دو نوع ال کارنیتین با نام‌های پروپیونیل ال کارنیتین و استیل ال کارنیتین با سندروم خستگی مزمن و افسردگی حاصل از یائسگی مردانه مبارزه می‌کند.

• کند کردن روند پیری:

ال کارنیتین با کمک به کاهش چربی و خون رسانی بهتر روند پیری را کند و حتی معکوس می‌کند.
ال کارنیتین انرژی در دسترس بدن را افزایش می دهد و حتی شاهد کاهش عوارض آلزایمر در اثر مصرف این مکمل خواهیم بود.

. تاثیر ال کارنیتین بر سلامتی روحی:

همانطور که در بالا گفتیم ال کارنیتین باعث افزایش گردش خون می‌شود. این روند به درمان افسردگی، به خصوص افسردگی حاصل از یائسگی در مردان و زنان کمک می‌کند. همچنین برخی گزارشات کاربرد این مکمل را در کاهش علائم اوتیسم و اختلال نقص توجه و بیش فعالی در کودکان نشان می‌دهد.

تاثیر ال کارنیتین بر سلامت جنسی:

در این بخش از تاثیر ال کارنیتین بر اسپرم، تستسترون و بیماری پیرونی خواهیم گفت و به طور کلی از میزان تاثیری که وضعیت جنسی مردان در اثر استفاده از ال کارنیتین می‌پذیرد اطلاعات لازم را دریافت خواهید کرد.

• تاثیر بر اسپرم:

ال کارنیتین در اسپرم مردان نیز وجود دارد. با افزایش کارنیتین موجود در اسپرم، قدرت اسپرم و کیفیت آن بیشتر می‌شود و بر سلامت جنسی و میل فرد تاثیر می‌گذارد.

اسپرم آقایان

• تاثیر بر تستسترون:

با شروع یائسگی مردانه تستسترون کاهش می‌یابد. با ترکیب پروپیونیل ال کارنیتین و استیل ال کارنیتین تولید تستسترون افزایش یافته و میل جنسی تقویت می‌شود. همچنین ترکیب پروپیونیل ال کارنیتین با داروهای ویاگرای تجویز پزشک در رفع این معضل بی‌تاثیر نیست.

. تاثیر بر بیماری پیرونی:

یکی از مهم‌ترین فواید ال کارنیتین درمان بیماری پیرونی در مردان است. پیرونی منجر به ایجاد بافت فیبرومی در آلت تناسلی مردان می‌شود. با مصرف پروپونیل ال کارنیتین همراه با تزریق داروهای درمانی تجویز پزشک، شاهد کاهش و درمان این بیماری خواهید بود. این مکمل با فواید متعددی که برای بدن دارد، مکملی ایده‌آل برای افرادی است که به سلامت جسمی و حتی روحی خود اهمیت می‌دهند؛ اما همانطور که گفتیم این ماده کاملا بی‌ضرر نیست. بیایید با هم نگاهی به نقاط ضعف این ماده داشته باشیم.

مضرات ال کارنیتین چیست؟

پیش از بیان هر نکته‌ای بهتر است بدانید که این مکمل در دو حالت کلی آسیب‌زا خواهد بود؛ اول مصرف بیش از حد مکمل و دوم مصرف این مکمل بدون مشورت با پزشک به ویژه برای افراد با ممنوعیت یا محدودیت مصرف.

عوارض حاصل از مصرف بیش از حد ال کارنیتین

مصرف بیش از حد این مکمل عوارض گوناگونی به دنبال خواهد داشت. شایع‌ترین این عوارض حالت تهوع، اسهال و استفراغ، گرفتگی عضلات شکم و بسته شدن عروق است؛ اما مضرات مصرف بیش از حد این ماده تنها به مواردی که بیان شد، محدود نمی‌شود. در ادامه بیان به برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

تاثیر تیروئیید ال کارنتین


1)تاثیر بر تیروئید:

مصرف غیرمحتاطانه این مکمل بر عملکرد غده تیروئید تاثیر می‌گذارد و علائم تیروئید کم کار را تقویت می‌کند. در نتیجه این ماده باعث چاقی در این افراد می‌شود.

2) بوی بدن:

مصرف بیش از حد کارنیتین باعث به وجود آمدن بویی شبیه به بوی ماهی در دهان و بدن شما می‌شود.

3) علائم آلرژیک:

برخی افراد دچار علائم آلرژیکی همچون سردرد و سرگیجه، جوش و کهیر، تنگی نفس، آبریزش بینی، ورم صورت و گلو می‌شوند.

5) مشکلات دستگاه گوارش:

عدم توجه به رژیم غذایی سالم و مصرف بیش از حد مواد غذاییِ حاوی کارنیتین در کنار مصرف ال کارنیتین منجر به عوارض گوارشی همچون درد و انقباضات شکمی، اسهال و استفراغ می‌شود.

6)فشار خون:

در افراد مبتلا به فشار خون بالا مصرف این مکمل گاه به دلیل افزایش جریان خون خطر‌آفرین می‌شود.

مبتلا به فشار خون بالا


6) تشنج:

این ماده به ویژه در افرادی که سابقه تشنج دارند باید با احتیاط و با دوز پایین مصرف شود.

7) افت قند و افزایش تری گلیسیرید:

مصرف بیش از حد ال کارنیتین با افت قند و افزایش تری گلیسیرید بدن همراه است. به همین دلیل بهتر است در افراد مبتلا به دیابت با احتیاط مصرف شود.
حال که می‌دانید مشکلات ناشی از مصرف بیش از حد ال کارنیتین چیست به سراغ مورد دوم یعنی موارد منع مصرف می‌رویم.

عوارض حاصل از مصرف ال کارنیتین در موارد ممنوع

موارد منع مصرف ال کارنیتین شامل افراد زیر می‌شوند:

1) زنان باردار و شیرده
2) نوزادان و کودکان
3) بیماران نوروپاتی
4) بیماران اختلال شخصیت دوقطبی
5) افراد مبتلا به کبد چرب و مشکلات کلیوی
6) بیماران دیالیزی
7) افراد با سابقه صرع
8) افراد با سابقه مصرف داروهایی همچون زیدوودین، وارفارین و آسنوکومارول

نکته‌ی مهم دیگر در خصوص عوارض این مکمل تاثیر آن بر خواب است. ال کارنیتین با افزایش انرژی و ضربان قلب باعث بی‌خوابی و بدخوابی می‌شود. پس بهتر است از مصرف این مکمل 4 ساعت پیش از خواب بپرهیزید.

عوارض حاصل از مصرف ال کارنیتین در موارد ممنوع

نحوه مصرف ال کارنیتین

قبل از آنکه به سراغ نحوه مصرف این مکمل بروید، یادآوری می‌کنیم که ال کارنیتین با برخی داروها تداخل دارد؛ بنابراین اگر هرگونه داروی شیمیایی یا گیاهی به هر منظوری مصرف می‌کنید، قبل از شروع مصرف ال کارنیتین حتما با پزشک مشورت کنید.
نکته بعدی موارد منع مصرف این مکمل است. مصرف ال کارنیتین برای افراد دیالیزی، مادران باردار و شیرده، افراد با تیروئید کم‌کار و برخی افراد دیگر مشکل‌ساز است.

تنها در برخی موارد زیر نظر متخصص احتمال تجویز دوز اندکی از این مکمل به صورت موقت وجود دارد؛ اما در خصوص نحوه‌ی مصرف این مکمل بسته به هدف شما، ال کارنیتین به شکل‌های مختلفی مصرف می‌شود. برای اینکه نحوه‌ی مصرف ال کارنیتین را به صورت جامع یاد بگیرید، خواندن مقاله‌ی «نحوه مصرف L-Carnitine » را توصیه می‌کنیم.

مصرف ال کارنیتین با هدف لاغری

اگر هدف شما از مصرف ال کارنیتین لاغری است، ابتدا باید بدانید که ال کارنیتین ال تارترات بهترین و تاثیرگذارترین نوع برای شما محسوب می‌شود؛ اما به این نکته دقت کنید که بدون رژیم غذایی سالم و ورزش، استفاده از مکمل برای شما هیچ سودی نخواهد داشت.

تاثیر ال کارنتین و لاغری

    • برای نتیجه بهتر، در دوره مصرف ال کارنیتین تمرینات هوازی را در برنامه روزانه خود جای دهید.
    • ابتدا با دوز 0.5 گرم در روز آغاز کنید و سپس به مرور تا 2 گرم در روز آن را افزایش دهید.
    • به منظور تاثیر بهتر و لاغری سریع‌تر استفاده از برخی نوشیدنی‌ها همچون چای سبز یا قهوه و برخی دیگر مکمل‌ها مثل ویتامین B4 انتخاب مناسبی خواهد بود.
    • بهترین زمان مصرف این مکمل برای شما بین وعده‌های غذایی است. البته اگر 20 تا 30 دقیقه قبل از ورزش از آن استفاده کنید، با افزایش انرژی، عملکرد ورزشی بهتری در تمرینات هوازی خواهید داشت و در نتیجه این ماده باعث چربی سوزی موثرتری می‌شود.

به خاطر داشته باشید برای مشاهده تاثیر این مکمل گاه تا 6 ماه زمان لازم است. پس نخست در نظر بگیرید هدف شما از مصرف ال کارنیتین چیست تا بدانید چه مدت زمان برای مشاهده نتایج این مکمل باید صبر کنید.

مصرف ال کارنیتین با هدف بهبود عملکرد ورزشی و ریکاوری

مصرف ال کارنیتین با هدف بهبود عملکرد ورزشی و ریکاوری

ال کارنیتین به عنوان یکی از 3 ماده پرکاربرد برای ریکاوری شناخته می‌شود. همچنین این ماده با افزایش گردش خون به عملکرد ورزشی بهتر کمک شایانی می‌کند. شما پس از 3 هفته مصرف متوجه تاثیرات این مکمل بر ورزش خود خواهید بود.
در دوره مصرف ال کارنیتین به رژیم غذایی و استراحت خود بسیار دقت داشته باشید. بدون غذای سالم و بدون استراحت برخورداری از اندامی ایده‌آل غیرممکن است.

همچنین مصرف ال کارنیتین با غذاهای پرکربوهیدرات در وعده بعد از ورزش انتخاب مناسبی است. پروتئین‌هایی همچون پروتئین وی در کنار ال کارنیتین روند ریکاوری را تسریع می‌کنند.
از سوی دیگر مصرف آمینو اسیدهای زنجیره‌ای در کنار ال کارنیتین برای جلوگیری از اسپاسم و گرفتگی عضلات گزینه‌ی خوبی خواهد بود. در نهایت ورزش‌های استقامتی و هوازی را در برنامه‌ی خود بگنجانید، با رعایت این نکات به تناسب اندام دلخواه خود دست پیدا می‌کنید.

مصرف ال کارنیتین با هدف افزایش رویش مو و ریش

شاید شنیده باشید که با ال کارنیتین رشد موی سر و ریش افزایش می‌یابد. حتی امکان درمان ریزش مو و طاسی نیز به کمک این ماده وجود دارد.

تایید یا رد مصرف ال کارنیتین

ال کارنتین دوبیس

مکمل ال کارنیتین به عنوان یک مکمل بیش از هر زمان دیگری مورد توجه افراد و ورزشکاران قرار گرفته است.
در مطلبی که خواندید پیش از هر چیز نگاهی به شکل‌های کارنیتین همچون ال کارنیتین و دی کارنیتین و انواع کارنیتین‌های موجود در بازار همچون ال کارنیتین خوراکی و تزریقی انداختیم؛ اگرچه این ماده مزایای بیشماری برای بدن دارد؛ اما استفاده نادرست از آن عوارضی را به دنبال خواهد داشت. به همین خاطر است که آشنایی با نحوه مصرف این مکمل از اهیمت بالایی برخوردار است.

یکی از هشدارهایی که در وبسایت‌ webmd آمده اشت پیرامو تاثیر این مکمل بر زنان باردار است. بر اساس گزارش ثبت‌شده در این وبسایت هنوز اطلاعات قابل‌اعتمادی وجود ندارد تا بدانیم آیا L - carnitine در هنگام بارداری ایمن است یا خیر. پس حاشیه‌ی امن خود را در این ایام ترک نکنید و از مصرف ال کارنتین اجتناب کنید. همچنین گزارش‌هایی که در ایام شیردهی ثبت‌شده است ناشی از این مطلب است که  مقادیر کمی از L - carnitine به نوزادان در شیر و شیر پستان داده‌شده و هیچ عارضه جانبی گزارش نشده است. به عبارتی باید گفت تاثیرات مقادیر زیاد هنوز ناشناخته هستند.

براساس آنچه بیان شد، این ماده موارد منع مصرف نیز دارد که باید هنگام انتخاب آن این نکات نیز در نظر گرفته شوند. در نهایت پیشنهاد ما این است که بدون مشورت با پزشک یا افراد باتجربه در این زمینه ال کارنیتین را مصرف نکنید. از آنجا که از این ماده برای اهداف مختلفی استفاده می‌شود، مشورت با پزشک قطعا شما را به هدف مورد نظرتان نزدیک می‌کند.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد