خرید محصولات برند درموسیس

آیا مصرف جنسینگ در دوران بارداری ایمن است؟

آیا مصرف جنسینگ در دوران بارداری ایمن است؟

گذشته از این که فواید جنسینگ - مضرات جنسیسنگ چیست، آیا مصرف جنسینگ در دوران بارداری ایمن است؟ این سوالی است که در موارد متعددی از مشاوران داروخانه روشا پرسیده شده. در این مقاله با استناد به منابع علمی این موضوع مورد برسی قرار گرفته است.

مصرف جنسینگ در زمان بارداری 

صدها سال است جنسینگ به‌طور گسترده و به خاطر فواید متعددی که برای آن قائل‌اند، مصرف می‌شود. جنسینگ به خاطر فواید سلامتی‌اش گیاهی شناخته شده است. باورِ بیشتر افرادی که از جنسینگ و خواص آن اطلاعاتی دارند این است که این گیاه به تقویت سیستم ایمنی بدن، مبارزه با خستگی و کاهش استرس کمک می‌کند.

با بررسی برخی منابع، ممکن است دم‌نوش‌ها و مکمل‌های جنسینگ به‌عنوان یک ماده‌ی مفید برای ایام بارداری جلوه کند؛ ولی متأسفانه در این مورد مستندات علمی کمی وجود دارد و حتی برخی تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف جنسینگ در دوران حاملگی می‌تواند خطرناک هم باشد. در ادامه‌ی این مقاله خطرات مصرف جنسینگ در زمان بارداری و توصیه‌های حرفه‌ای برای ایمن نگه داشتن زنان باردار و فرزندانشان در این رابطه توضیح داده می‌شود که پیش از خرید کپسول جنسینگ علم کامل داشته باشید که سلامتی شما و کودکتان تهدید نشود.

عوارض مصرف بی‌رویه‌ی جنسینگ

نقش قرص جنسینگ در رفع خستگی و انرژی و هم‌چنین افزایش قوای جنسی با مصرف مکمل جنسینگ باعث استفاده‌ی طیف وسیعی از افراد از این گیاه سنتی می‌شود.مصرف جنسینگ در کوتاه مدت برای زنان غیر باردار و برای مردان زیانی ندارد، ولی مصرف بی‌رویه و یا غیرمنظم آن می‌تواند عوارضی داشته باشد. در حالت کلی و برای همه‌ی افراد، عوارض محصولات جنسینگ در صورت مصرف خوراکی و بی‌رویه می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

    • اسهال
    • بی‌خوابی
    • خشکی دهان
    • سردرد
    • خارش
    • خونریزی واژینال
    • تغییر فشار خون
    • تند شدن ضربان قلب
    • واکنش‌های آلرژیک
    • عصبی شدن.

عوارض مصرف بی‌رویه‌ی جنسینگ

نکته‌ی دیگری که باید به آن توجه داشت پتانسیل محصولات جنسینگ برای تداخل پیدا کردن با سایر داروها از جمله داروهای دیابت است؛ بنابراین اگر داروها یا مکمل‌های دیگری مصرف می‌کنید، قبل از مصرف جنسینگ حتماً با پزشک مشورت کنید. هم‌چنین امکان دارد در مواردی نادر برخی از زنان یا مردان نسبت به جنسینگ حساسیت داشته باشند.

آیا مصرف جنسینگ در دوران بارداری ایمن است؟

محققان بنا به تحقیقات انجام شده هشدار می‌دهند که زنان باید در استفاده از جنسینگ در مراحل اولیه‌ی بارداری محتاط باشند. طیِ یک تحقیق انجام شده، ترکیبی به نام «جینسنوزید Rb1» که در جنسینگ وجود دارد منجر به بروز ناهنجاری در جنین موش‌ها می‌شود. آزمایش فوق نشان داد که هر چقدر جینسینوزید در جنسینگ بیشتر باشد عارضه‌ی آن برای جنین بیشتر خواهد بود.

آیا مصرف جنسینگ در دوران بارداری ایمن است؟

تحقیقات درباره‌ی تأثیر جنسینگ بر زنان باردار کم است؛ چون وقتی نگرانی‌های اخلاقی و ایمنی در مورد ماده‌ای وجود داشته باشد انجام یک مطالعه‌ی کاملاً کنترل شده بر روی انسان‌ها دشواری‌های زیادی دارد؛ به همین دلیل، دانشمندان برای آزمایش داروها و مکمل‌های گیاهی بیشتر بر روی حیواناتی مثل موش اقدام می‌کنند.

هر چند نتایج آزمایش بر روی جوندگان مستقیماً در مورد انسان کاملاً قابل تأیید نیست ولی به پزشکان درباره‌ی عوارض احتمالی یک دارو یا مکمل، آگاهی می‌دهد. نتایج متفاوت درباره‌ی جنسینگ و بارداری البته آزمایش‌هایی هم وجود دارد که نشان می‌دهد جنسینگ برای زنان باردار مضر نیست.

یکی از آن‌ها آزمایشی است که نتایج آن در مجله‌ی Canadian Journal of Clinical Pharmacology چاپ شد و حاکی از این بود که مصرف جنسینگ برای زنان باردار خطری ندارد

اما محققان ترجیح دادند برای جلوگیری از هر خطر احتمالی این‌طور توصیه کنند که مصرف جنسینگ در زمان بارداری (بخصوص در سه ماه اول) خطرناک است و نباید توسط خانم‌های باردار مصرف شود.

آیا مصرف جنسینگ در دوران شیردهی ایمن است؟

کپسول جینسینگ گوارانا اس تی پی فارما

ایمن بودن کامل مصرف جنسینگ برای زنان شیرده هم مشخص نیست. اغلب متخصصان توصیه می‌کنند که زنان تا پس از پایان شیردهی از مصرف جنسینگ خودداری کنند؛ البته امکان دارد که این هشدار بعد از انجام تحقیقاتِ بیشتر تغییر کند و نفی شود. هم‌چنین برخی شواهد، حاکی از آن است که مصرف جنسینگ برای کودکان در حال رشد هم ممکن است مضر باشد.

جمع‌بندی

جنسینگ نیز مثل بیشتر مکمل‌های گیاهی و انواع چای برای ایمنی در زنان باردار مورد مطالعه‌ی کافی قرار نگرفته؛ به همین دلیل بهتر است زنان باردار و مادران شیرده از مصرف جنسینگ خودداری کرده و احتیاط کنند. به‌طور کلی مصرف زیاد برخی از چای‌های گیاهی ممکن است باعث تحریک رحم سقط جنین شود؛ پس به‌طور کلی در پاسخ به سوال آیا مصرف جنسینگ در دوران بارداری ایمن است باید گفت که زنان باردار و شیرده باید از مصرف دم‌نوش‌ها و داروهای گیاهی خودداری کنند، مگر این که از طرف پزشک تجویز شده باشد.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد