خرید محصولات برند درموسیس

آیا مصرف مکمل زینک باعث ایجاد جوش صورت می‌شود؟

آیا مصرف مکمل زینک باعث ایجاد جوش صورت می‌شود؟

آیا مصرف مکمل زینک باعث ایجاد جوش صورت می‌شود؟

زینک یکی از مواد معدنی قدرتمند در بدن است. این ماده معدنی که به نام روی هم شناخته می‌شود سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می‌کند، به رشد مغز و حفظ حافظه کمک می‌کند و از آسیب سلولی در شبکیه چشم جلوگیری می‌کند. البته این‌ها تنها تعدادی از مزایای این ماده معدنی هستند. جالب اینجاست بدانید که بدن انسان نمی‌تواند زینک تولید کند و به همین دلیل باید آن را از مواد غذایی یا مکمل‌ها دریافت کنیم.

یکی از فواید بسیار مهم مکمل زینک کاهش آکنه و جوش است، اما بعضی تحقیقات نشان داده‌اند که مکمل زینک باعث افزایش جوش صورت می‌شود. حالا در این مقاله می‌خواهیم ببینیم که آیا مصرف مکمل زینک باعث جوش صورت می‌شود؟

آیا مصرف مکمل زینک باعث ایجاد جوش صورت می‌شود؟

جوش چیست؟

افراد زیادی در سراسر جهان درگیر جوش هستند. این بیماری در بین نوجوانان به دلیل تغییرات هورمونی شایع‌تر است، اما بسیاری از بزرگ‌سالان نیز با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. احتمالاً با جوش آشنایی دارید، اما برای درک بهتر باید بگوییم که جوش یک بیماری پوستی است که به انواع جوش سرسفید، جوش سرسیاه، پاپول و ضایعات کیستیک تقسیم می‌شود. جوش­ها زمانی ایجاد می‌شوند که چربی و سلول‌های مرده پوست زیاد می‌شوند و منافذ پوست را می‌بندند.

آیا مصرف مکمل زینک باعث ایجاد جوش صورت می‌شود؟

جوش بسیار آزاردهنده است، چون هم می‌تواند دردناک باشد و هم ظاهر بدی به‌خصوص به صورت انسان می‌دهد. حتی در مواردی جای جوش بعد از خوب شدن آن مِهم‌اند. روش‌های درمانی زیادی برای جوش وجود دارد که می‌توان به رتینوئیدها، آنتی‌بیوتیک‌ها، ضد جوش­ها و خشک‌کننده‌های جوش مانند سالیسیلیک اسید اشاره کرد. اما آیا مصرف مکمل زینک باعث جوش صورت می‌شود یا می‌تواند گوش‌ها را درمان کند؟

زینک چیست؟

فواید مصرف زینک برای بدن چیست؟! زینک یا همان مکمل روی یک ماده معدنی است که از طریق رژیم غذایی وارد بدن می‌شود. این ماده معدنی در انواع غذاها به‌ویژه صدف، گوشت گاو، غلات غنی‌شده، مرغ یافت می‌شود. به گفته مؤسسه ملی بهداشت اکثر بزرگ‌سالان زینک را به‌طور طبیعی در رژیم غذایی خود دریافت می‌کنند.

افرادی که در معرض خطر کمبود زینک قرار دارند عبارت‌اند از:

    • گیاهخواران
    • زنان باردار و شیرده
    • افراد مبتلابه بیماری سلول داسی شکل
    • افراد مبتلابه اعتیاد به الکل
    • افراد مبتلابه بیماری‌های گوارشی مانند کرون و کولیت اولسراتیو

قرص جوشان زینک پلاس ویتامین ث های هلث

علائم کمبود روی در بدن به شرح زیر است:

    • رشد آهسته
    • بی‌اشتهایی
    • کاهش ایمنی بدن
    • ریزش مو
    • اسهال
    • ناتوانی جنسی
    • هیپوگنادیسم
    • ضایعات چشمی و پوستی
    • کاهش وزن
    • تأخیر در بهبود زخم
    • کند شدن ذهن

البته کمبود زینک در بدن باعث جوش نمی‌شود، اما برخی تحقیقات ارتباطی بین جوش و سطوح پایین زینک پیدا کرده‌اند. کمبود زینک بیشتر در کشورهای درحال‌توسعه ازجمله برخی از کشورهای آسیای جنوب شرقی و جنوب صحرای آفریقا شایع است. زینک به‌صورت مکمل و به اشکال گلوکونات زینک، سولفات زینک و استات زینک هم یافت شود.

بی‌اشتهایی

آیا مصرف مکمل زینک باعث ایجاد جوش صورت می‌شود؟

زینک یک ماده معدنی کارآمد است که به رفع قرمزی، تحریک و التهاب ناشی از جوش، روزاسه و درماتیت سبورئیک کمک می‌کند. این ماده در ترکیب با اسیدهای آلفا و بتای ملایم باعث کاهش التهاب و لایه‌برداری سلول‌های مرده پوست می‌شود و به کشتن باکتری‌ها و قارچ‌های جوش زا کمک می‌کند. میزان مصرف زینک برای سلامت پوست از قضا بسیار هم حائز اهمیت است.

کمبود بیش‌ازحد زینک ممکن است باعث جوش زدن شود. زینک برای ساخت کلاژن ضروری است. در صورت کمبود زینک کراتین موجود در پوست حالت چسبنده پیدا می‌کند و درنتیجه منافذ پوست مسدود می‌شوند. متخصص پوست ممکن است برای افراد مبتلابه جوش مکمل زینک تجویز کند. البته باید حواستان باشد که مصرف بیش‌ازحد زینک ممکن است عوارضی مانند حالت تهوع، اسهال و کاهش ایمنی بدن را ایجاد کند. به همین دلیل بهتر است قبل از مصرف مکمل زینک برای درمان جوش با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

کپسول زینک پاور هولیستیکا

مقایسه زینک با آنتی‌بیوتیک‌ها برای جوش

آنتی‌بیوتیک‌ها معمولاً برای درمان جوش­های چرکی که دلیل ایجاد آن‌ها باکتری است مورداستفاده قرار می‌گیرند. درحالی‌که زینک نمی‌تواند جایگزین آنتی‌بیوتیک‌ها باشد، اما می‌تواند برای درمان جوش گزینه بسیار بهتری باشد. آنتی‌بیوتیک‌ها معمولاً در درمان جوش­های متوسط تا شدید استفاده می‌شوند و به نظر می‌رسد اثربخشی آن‌ها به دلیل اثرات ضدالتهابی و همچنین خواص ضد باکتریایی آن‌ها است. البته ایجاد جوش دلایل دیگری هم دارد که باید برای هرکدام روش‌های درمانی متفاوتی به کار گرفته شود. درمجموع چهار عامل باعث ایجاد جوش می‌شوند:

    • انسداد فولیکولی
    • تولید چربی بیش‌ازحد پوست
    • رشد سلول‌ها در منافذ مسدود شده چرب پوست
    • التهاب.

وقتی از شر این عوامل خلاص شوید دیگر جوش نمی‌زنید. آنتی‌بیوتیک فقط می‌تواند دو مورد از این دلایل را برطرف کند، درصورتی‌که زینک چهار عامل را برطرف می‌کند. پس زینک نه‌تنها باعث جوش نمی‌شود، بلکه می‌تواند جوش­ها را نیز درمان کند.

تولید چربی بیش‌ازحد پوست

آیا می‌توان زینک را با سایر محصولات استفاده کرد؟

زینک به شکل موضعی ممکن است عوارضی داشته باشد، اما عوارض آن خیلی شدید نیستند. زینکی به شکل زینک اکساید در بازار موجود است و رنگ سفیدی دارد معمولاً برای درمان سوزش و التهاب بعد از کارهای کلینیکی مانند لیزر موهای زائد مورداستفاده قرار می‌گیرد. بعضی افراد از زینک اکساید به‌عنوان ضد آفتاب استفاده می‌کنند. این کرم مانع از جذب سایر محصولات پوستی می‌شود. زینک اکساید یک لایه کاملاً ضخیم و مسدودکننده بر روی پوست تشکیل می‌دهد که از عملکرد سایر محصولات مراقبت از پوست جلوگیری می‌کند، چون مانع از نفوذ محصولات پوستی به زیر پوست می‌شود. برگرفته از  byrdie

چگونه از زینک برای درمان جوش استفاده کنیم؟

همیشه این سؤال پیش می‌آید که آیا مصرف مکمل زینک باعث جوش صورت می‌شود؟ باید بگوییم خیر. مکمل زینک نه‌تنها باعث جوش نمی‌شود، بلکه می‌تواند جوش­ها را درمان کند. استفاده از زینک به‌صورت موضعی در مقایسه با مکمل‌های خوراکی می‌تواند نتایج سریع‌تری داشته باشد. با استفاده منظم از محصولات موضعی زینک به‌صورت دو بار در روز، جوش­ها در عرض دو هفته کاهش می‌یابند. زمانی که از زینک به‌صورت خوراکی استفاده کنید ممکن است بعد از چهار هفته متوجه بهبود جوش‌های خود شوید.

قرص اولترا زینک ویتابیوتیکس

انواع جوش که زینک می‌تواند به درمان آن‌ها کمک کند عبارت‌اند از:

    • جوش ولگاریس: رایج‌ترین نوع جوش‌های آکنه.
    • جوش کیستیک: جوش­هایی که کیسه‌دار هستند و با چرک یا مواد دیگر پر می‌شوند.
    • پوسچول‌ها: این نوع جوش شکلی قرمز، متورم و فوران کننده دارد که معمولاً حاوی چرک زرد است و درد دارد. در صورت دست‌کاری پوسچول‌ها جای آن‌ها به‌صورت اسکار یا هیپرپیگمانتاسیون دائمی روی پوست می­ماند.
    • ملاسما؛ لکه‌های رنگی روی پوست (اغلب به دلیل تغییرات هورمونی).
    • روزاسه: بیماری پوستی که باعث قرمزی شدید، رگ‌های خونی قابل‌مشاهده و پر از چرک روی صورت می‌شود.

روزاسه

    • کومدون: این نوع جوش به‌صورت انسداد فولیکولی است که در آن منافذ یا فولیکول‌های مو با پوست مرده، سبوم یا مواد آرایشی پر می‌شوند. متخصصان پوست به محصولاتی که باعث ایجاد این نوع جوش می‌شوند کومدوژن میگویند. به همین دلیل، افرادی که پوست حساس دارند باید محصولات غیر کومدون زا خریداری کنند. لوازم‌آرایشی غیر کومدوژنیک معمولاً روی سطح پوست می‌نشینند و به‌راحتی شسته می‌شوند؛ یعنی وارد منافذ پوست نمی‌شوند و جوش ایجاد نمی‌کنند.
    • جوش‌های سرسفید: این نوع کومدون‌ها کاملاً دهانه بالای منافذ یا فولیکول‌های مو را مسدود می‌کنند. ازآنجایی‌که چرخه زندگی پوست ادامه پیدا می‌کند، لایه نازکی از پوست روی انسداد تشکیل می‌شود و در سطح پوست سفید به نظر می‌رسد. به همین دلیل، نباید سعی کنید جوش‌های سرسفید را فشار دهید، زیرا منجر به خونریزی و زخم شدن بافت پوست می‌شود.

قرص زینک ایکس مارت (30 میلی گرم)

    • جوش‌های سرسیاه: این نوع کومدون‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ پوست در عمق بسته می‌شوند و در سطح پوست باز هستند. ازآنجایی‌که پوست مرده و سبوم به‌طور نامنظم در داخل این جوش­ها جمع می‌شوند، انسداد انعکاس طبیعی نور را در برابر منافذ پخش می‌کند و باعث می‌شود جوش سیاه به نظر برسد. این جوشها را می‌توان با پاک‌سازی پوست یا استفاده از لایه‌بردار از بین برد.
    • پاپول­ها: این کومدون‌ها ملتهب یا عفونی شده‌اند. پاپول­ها معمولاً همراه با قرمزی ایجاد می‌شوند و ممکن است در صورت لمس درد بگیرند. اگر پاپول­ها درمان نشوند منجر به اسکار صورت خواهند شد.

پاپولها

    • ندول‌ها: این جوش­ها برجستگی‌های ملتهب و دردناک درست در زیر سطح پوست هستند. عفونت‌ها یا باکتری‌های مهاجم در عمق منافذ یا فولیکول‌های مو معمولاً باعث ایجاد ندول می‌شوند. افراد معمولاً برای درمان ندول‌ها به پزشک متخصص مراجعه می‌کنند، زیرا از بین بردن آن‌ها کمی دشوار است.
    • درماتیت سبورئیک: اختلال پوستی که باعث ایجاد لکه‌های پوسته‌پوسته در سطح پوست مانند صورت، پوست سر و گوش‌های خارجی می‌شود.
    • اگزما: بیماری پوستی که ممکن است باعث ایجاد بثورات قابل‌مشاهده، التهاب، تورم یا تاول شود.

جوش واگیردار نیست، اما اکثر مردم دوست ندارند جوش داشته باشند. مخصوصاً به این دلیل که اگر جوش­ها درمان نشوند جای آن‌ها روی پوست باقی می‌ماند.

از آنجایی‌که بدن نمی‌تواند زینک بسازد باید آن را از منابع خارجی مانند غذاها و مکمل‌ها دریافت کند. زینک خوراکی در غذاها و مکمل‌ها و زینک موضعی در کرم‌های دارویی در دسترس است. کرم‌های زینک موضعی بدون نسخه (OTC) می‌توانند به درمان جوش‌های خفیف تا متوسط کمک کنند. این نوع جوش‌ها شامل لکه‌های خفیف و غیر تحریک‌کننده مانند جوش‌های سرسفید و سرسیاه هستند.

کپسول زینک پلاس 5 میلی گرم یوروویتال

کرم موضعی زینک همان زینک اکساید است و مکمل‌های خوراکی زینک هم معمولاً به‌صورت سولفات زینک در داروخانه‌ها یافت می‌شوند. اگر پوست حساسی دارید که سریعاً دچار جوش می‌شود می‌توانید با یک پزشک مشورت کنید تا برای شما یک روتین پوستی تجویز کند. داشتن یک روتین پوستی مناسب با نوع پوست برای تمام افراد به‌خصوص خانم‌ها پیشنهاد می‌شود، زیرا می‌تواند به جوانی و شادابی پوست کمک کند و نگذارد جوش بزنید.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد