خرید محصولات برند درموسیس

فواید ال آرژنین را در کنار مضرات ال آرژنین بشناسید تا در تصمیم‌گیری برای مصرف آن دچار اشتباه نشوید!

فواید ال آرژنین  را در کنار مضرات ال آرژنین بشناسید تا در تصمیم‌گیری برای مصرف آن دچار اشتباه نشوید!

از فواید ال آرژنین تا مضرات آن:

فواید و عوارض ال آرژنین برای افرادی که به دنبال کنترل سطح فشارخون و سلامت کلی بدن خود هستند، نباید ناشناخته باشد، اما شاید پاسخ دقیق ال آرژنین چیست؟ همچنان برایشان محل سوال باشد.

اگر می‌خواهید بدنی سالم و جوانی داشته باشید و بسیاری از بیماری­ها مانند فشارخون را درمان کنید می‌توانید از مکمل‌های ال آرژنین استفاده کنید. در ادامه این مقاله در مورد فواید و عوارض احتمالی این مکمل‌ها با شما صحبت خواهیم کرد.

قرص ال آرژنین 1000 ژن استار (ورقی)

خرید قرص ال آرژنین 1000 ژن استار (ورقی)

ال آرژنین چیست؟

اگر اصلاً نمی‌دانید «ال آرژنین چیست؟» بهتر است مقاله مکمل ال آرژنین چیست را دنبال کنید. در این مقاله به‌طور مفصل در مورد این مکمل مفید صحبت کرده‌ایم.

ال آرژنین یک آمینواسید مهم است که بدن برای عملکرد صحیح به آن نیاز دارد. این ماده به ساخت پروتئین کمک می‌کند. پروتئین هم درنهایت باعث ساخته‌شدن عضلات و بازسازی بافت­های بدن می‌شود.

یکی از چیزهایی که آرژنین به خاطر آن معروف شده، توانایی آن در کمک به تولید اکسید نیتریک است. اکسید نیتریک کلید گشادشدن رگ‌های خونی است. وقتی رگ‌های خونی گشاد شوند، عمل گردش خون بهتر انجام می‌گیرد و اکسیژن بیشتری به اندام­های بدن می­رسد.

به‌طور طبیعی بدن مقادیر کمی ال آرژنین تولید می‌کند، مقداری از این اسیدآمینه را هم می‌توان از مواد غذایی مختلف مانند تخم‌مرغ، لبنیات، ماهی و گوشت قرمز دریافت کرد، اما اگر می‌خواهید از فواید این ماده بهره‌مند شوید بهتر است از مکمل‌های ال آرژنین استفاده کنید.

قرص ال آرژنین 1000میلی گرم یوروویتال

البته بدن برخی از افراد ممکن است مقادیر لازم این اسیدآمینه را تولید نکند. این موضوع به‌ویژه با افزایش سن بیشتر می‌شود، به همین دلیل این افراد باید از مکمل‌های ال آرژنین استفاده کنند. مصرف ال آرژنین در دوزهای متوسط بی‌خطر است، اما مصرف بیش‌ازحد آن می‌تواند اثرات نامطلوبی بر بدن داشته باشد.

فواید ال آرژنین

عملکرد اصلی ال آرژنین توانایی آن در کمک به ساخت پروتئین و افزایش سطح اکسید نیتریک در بدن است. این موضوع مزایای مختلفی برای سلامتی دارد. در اینجا به برخی از مزایای ال آرژنین اشاره می‌کنیم:

    • کاهش فشارخون بالا: ال آرژنین با حمایت از رگ‌های خونی فشارخون را تنظیم می‌کند. اکسید نیتریک موجود در مکمل‌های ال آرژنین باعث افزایش جریان خون به‌خصوص در طول فعالیت‌های ورزشی می‌شود.
    • درمان بیماری قلبی: ال آرژنین می‌تواند باعث بهبود بیماری‌های قلبی عروقی مانند نارسایی قلبی، بیماری عروق کرونر، فشارخون بالا و بیماری آنژین (درد قفسه سینه) شود.
    • کاهش وزن: اگر به دنبال کاهش وزن هستید مکمل‌های ال آرژنین راه‌حل مناسبی برای شما خواهند بود. ال آرژنین چربی‌های بدن را می‌سوزاند و آن‌ها را به انرژی تبدیل می‌کند. هر چه بیشتر چربی بسوزانید عضلات شما بیشتر مشخص می‌شوند و اندام بهتری خواهید داشت.
    • بهبود سریع زخم: مکمل‌های ال آرژنین با کمک به تولید پروتئین در بدن به بهبود زخم‌ها و بافت­های آسیب‌دیده بدن کمک می‌کنند. زمانی که زخم‌ها بهبود پیدا کنند درد ناشی از گرفتگی رگ‌ها هم کاهش می‌یابد.
    • جلوگیری از زایمان زودرس: مصرف مکمل‌های ال آرژنین برای زنان باردار ضروری است. اکسید نیتریکی که از مشتق شدن ال آرژنین تولید می‌شود از زایمان زودرس و بیماری پره اکلامپسی (مسمومیت بارداری) جلوگیری می‌کند.

جلوگیری از زایمان زودرس

    • افزایش سطح انرژی: مصرف روزانه 50 تا 100 درصد ال آرژنین بیشتر از آنچه از مواد غذایی دریافت می‌کنید، می‌تواند سطح انرژی شما را افزایش دهد و باعث افزایش عملکرد شما در طول تمرینات ورزشی شود. مکمل‌های ال آرژنین سیستم ایمنی و خواب را نیز بهبود می‌بخشند.
    • کاهش خطر دیابت: ال آرژنین سطح قند خون را در بدن کنترل می‌کند. مصرف مداوم آرژنین می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد.
    • خاصیت ضد پیری: مکمل ال آرژنین به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند. این ماده دارای عنصری است که پوست را انعطاف‌پذیر نگه می‌دارد و از ایجاد چین‌وچروک جلوگیری می‌کند. مصرف این مکمل به شما احساس جوان بودن می‌دهد.
    • بهبود حافظه: ال آرژنین به افرادی که از بیماری‌های دستگاه عصبی مانند آلزایمر رنج می‌برند توصیه می‌شود. اسیدهای آمینه موجود در این مکمل به بهبود حافظه کمک می‌کند.
    • درمان اختلال نعوظ (ED): این مکمل برای رفع مشکلات باروری مردان و درمان اختلال نعوظ مفید است.

مضرات ال آرژنین

هر ماده مفید علاوه بر مزایا ممکن است عوارضی هم برای بدن ایجاد کند. بعضی از مضرات ال آرژنین در زیر آمده است:

    • اختلالات گوارشی: افرادی که از اختلالات گوارشی رنج می‌برند باید با احتیاط از ال آرژنین استفاده کنند، چون ممکن است شرایط آن‌ها بدتر شود.
    • عوارض جانبی: مکمل ال آرژنین ممکن است باعث اسهال، نفخ، درد شکم و ناراحتی معده شود.
    • بدتر شدن آسم: افراد مبتلابه بیماری‌های تنفسی مانند آسم نباید ال آرژنین مصرف کنند، زیرا باعث بدتر شدن وضعیت آن‌ها می‌شود.
    • کاهش فشارخون: مصرف ال آرژنین باعث افزایش اکسید نیتریک در خون می‌شود. اگر داروهای نیترات دار مصرف می‌کنید، مصرف هم‌زمان این دو فشارخون را به زیر سطح طبیعی کاهش می‌دهد.
    • افزایش خطر ابتلا به تب‌خال: ال آرژنین با ویروس تب‌خال ارتباط دارد. اگر این مکمل به مقدار زیاد مصرف شود منجر به تکثیر ویروس تب‌خال می‌شود.

افزایش خطر ابتلا به تب‌خال

    • ناهنجاری‌های خونی: مصرف ال آرژنین همراه با ال لیزین باعث می‌شود که اسیدهای آمینه موجود در هر دوی آن‌ها با یکدیگر رقابت کنند و باعث ایجاد سد خونی مغزی شوند. این موضوع خطر سکته مغزی را افزایش می‌دهد.
    • تداخلات دارویی: ال آرژنین با بعضی از داروها تداخل دارد، بنابراین در صورت مصرف داروهای دیگر حتماً با پزشک خود مشورت کنید. این مکمل چه به‌صورت خوراکی و چه از طریق تزریق می‌تواند با داروهای فشارخون و ویاگرا تداخل منفی داشته باشد.
    • اختلال اضطرابی: با مصرف مکمل ال آرژنین ممکن است دچار اضطراب شوید.
    • رشد سلول‌های سرطانی: بیماران مبتلابه سرطان نباید مکمل ال آرژنین مصرف کنند، زیرا این مکمل هورمون رشد را تحریک می‌کند و این هورمون هم باعث رشد یک سری از سلول‌های سرطانی خاص می‌شود.
    • عوارض حین جراحی: استفاده زیاد از مکمل ال آرژنین باعث خطرات و عوارضی در حین عمل جراحی یا مشکل در کنترل فشارخون می‌شود.

منابع طبیعی ال آرژنین

اگر از آن دسته افرادی هستید که مصرف مکمل‌های ال آرژنین ممکن است برایتان خطرناک باشد، می‌توانید از مواد غذایی طبیعی حاوی ال آرژنین استفاده کنید. هر غذایی که پروتئین بالایی داشته باشد، حاوی بهترین منابع ال آرژنین خواهد بود. به‌عنوان‌مثال، محصولات لبنی، بوقلمون، مرغ و گوشت قرمز منابع مغذی ال آرژنین هستند.

اما اگر وگان یا همان گیاهخوار هستید باید به دنبال جایگزین دیگری برای مواد غذایی حیوانی باشید. غذاهایی مانند سویا، تخم کدوتنبل، بادام‌زمینی، نخود و عدس منابع خوبی برای افرادی هستند که گوشت یا محصولات حیوانی مصرف نمی‌کنند.

فواید و عوارض ال آرژنین

منابع غذایی طبیعی مقادیر کمی از اسیدآمینه را ارائه می‌دهند که هم مزایا و هم معایب خود را دارند. ازیک‌طرف، مصرف ال آرژنین از طریق مواد غذایی باعث مصرف بیش‌ازحد این ماده نمی‌شود و احتمال عوارض جانبی آن را کاهش می‌دهد. از طرف دیگر، منابع غذایی طبیعی مقادیر مکمل ال آرژنین موردنیاز بدن برخی افراد را تأمین نمی‌کنند. در این موارد، مکمل می‌تواند بهترین راه‌حل باشد، اما باید مکملی را انتخاب کنید که عوارض جانبی زیادی نداشته باشد و خالص هم باشد. خواندن مقالات معتبر منتشر شده در وبسایت‌های علمی به شما اطمینان‌خاطر بیشتری برای مصرف مکمل ال آرژنین می‌دهد!

کلام آخر

همان‌طور که گفتیم، ال آرژنین L-arginine مزایای زیادی دارد، اما خوب معایب آن هم غیرقابل‌چشم‌پوشی هستند. مزایای ال آرژنین بر معایب آن برتری دارند. البته اگر بدن سالمی دارید و به بیماری‌هایی که گفتیم مبتلا نیستید می‌توانید به‌راحتی از مکمل‌های ال آرژنین استفاده کنید. افرادی هم که به بیماری‌های خاصی مبتلا هستند و دارو مصرف می‌کنند می‌توانند با مشورت و صلاحدید پزشک مکمل‌های آل آرژنین را در رژیم غذایی خود قرار دهند. اگر می‌توانید مکمل ال آرژنین مصرف کنید پرس‌وجو کرده و بهترین مکمل را انتخاب کنید.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد