خرید محصولات برند درموسیس

مکمل ال آرژنین چیست؟ بررسی مزایا معایب ال آرژنین، نحوه و مقدار صحیح مصرف

مکمل ال آرژنین چیست؟ بررسی مزایا معایب ال آرژنین، نحوه و مقدار صحیح مصرف

آیا تابه‌حال نام ال آرژنین (L-arginine) به گوشتان خورده است؟ آیا میدانید این ماده یک مکمل غذایی است؟ آیا از فواید این مکمل باخبرید؟ اگر این مقاله را تا انتها بخوانید می‌فهمید که درمان بسیاری از بیماری‌ها ازجمله قند خون و فشارخون در مصرف ال آرژنین نهفته است. همچنین اگر می‌خواهید عضلات قوی و ورزیده‌ای داشته باشید می‌توانید از این مکمل استفاده کنید.

مزایای ضد پیری اثبات‌شده ال آرژنین نیز پتانسیل بیشتری نسبت به هر عامل دارویی یا غذایی که قبلاً کشف شده دارد. پس این مکمل هم برای مردان برای داشتن بدنی عضلانی و هم برای زنان برای خواص ضد پیری بسیار پیشنهاد می‌شود. این مکمل همچنین به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند و برای پیشگیری از بیماری‌های ویروسی بسیار مفید است.

خرید مکمل های ال آرژنین

در https://www.webmd.com/ پیرامون تاثیر ال آرژنین بر کارکرد جنسی افراد، فشار خون بالا، بیماری‌های روده در نوزادان و مارد دیگر اطلاعات داده‌محور خوبی منتشر شده است. لینک را برای علاقه‌مندان به این موضوع قرار دادیم.

ال آرژنین یوروویتال

مکمل ال آرژنین چیست؟

ال آرژنین یک آمینواسید است. آمینواسیدها مولکول‌های سازنده پروتئین‌ها هستند و به دسته ضروری و غیرضروری تقسیم می‌شوند. بدن آمینواسیدهای غیرضروری را می‌سازد، اما آمینواسیدهای ضروری در بدن ساخته نمی‌شوند و ما باید آن‌ها را از رژیم غذایی خود دریافت کنیم.

مکمل ال آرژنین از آن دسته آمینواسیدهایی است که تقریباً برای بدن ضروری هستند؛ یعنی در شرایط خاص مانند دوران بارداری، نوزادی، وجود یک بیماری وخیم و یا تروما بدن به این آمینواسید نیاز دارد. ال آرژنین برای تولید اکسید نیتریک ضروری است. اکسید نیتریک یک مولکول سیگنالی ضروری برای انواع فرآیندها و عملکردهای بدن ازجمله تنظیم جریان خون، عملکرد میتوکندری و ارتباطات سلولی است.

علاوه بر این، ال آرژنین به‌عنوان ماده سازنده سایر آمینواسیدها ازجمله گلوتامات، پرولین و کراتین عمل می‌کند و برای سلامت و عملکرد سیستم ایمنی بدن ضروری است. ال آرژنین همچنین باعث رشد سلول‌های T می‌شود. این سلول‌ها همان گلبول‌های سفید خونی هستند که نقش اصلی را در پاسخ ایمنی بدن ایفا می‌کنند.

ازآنجایی‌ که ال آرژنین نقش زیادی در بدن دارد، کمبود آن می‌تواند عملکرد سلولی و اندامی بدن را مختل کرده و منجر به پیامدهای نامطلوب جدی برای سلامتی شود. ال آرژنین به روش‌های مختلفی تولید می‌شود. وقتی پروتئین‌های بدن تجزیه می‌شوند، آمینواسید سیترولین به وجود می‌آید. ال آرژنین می‌تواند از سنتز سیترولین در بدن ایجاد شود. روش دیگر دریافت ال آرژنین هم از طریق دریافت پروتئین در رژیم غذایی است.

قرص ال آرژنین 1000 ژن استار (ورقی)

این ماده در بعضی مواد غذایی غنی از پروتئین مانند گوشت، مرغ، لبنیات، آجیل، محصولات سویا و ماهی وجود دارد. میانگین دریافت روزانه ال آرژنین از غذاها 4 تا 6 گرم گزارش شده است. تحقیقات نشان می‌دهند که یک رژیم غذایی معمولی بین 25 تا 30 درصد از کل آرژنین موردنیاز بدن را تأمین می‌کند.

علاوه بر این، ال آرژنین را می‌توان با مصرف مکمل‌ها به دست آورد. مکمل‌های ال آرژنین به‌راحتی در دسترس هستند و شما می‌توانید آن را به‌صورت پودر، شربت، کپسول و قرص ال آرژنین در داروخانه‌ها و همین‌طور به‌صورت آنلاین تهیه کنید. در ادامه مزایای ال آرژنین را برای شما بیان می‌کنیم تا ببینید این ماده چقدر می‌تواند برای سلامتی بدن مؤثر باشد.

مزایای مصرف ال آرژنین و موارد استفاده از آن

گروه‌های مختلفی از افراد از مکمل‌های ال آرژنین استفاده می‌کنند. مثلاً ورزشکاران از این مکمل برای افزایش عضلات بدن استفاده می‌کنند. افرادی که مبتلابه فشارخون بالا هستند هم این مکمل را برای تنظیم فشارخون مصرف می‌کنند. این مکمل در محیط‌های درمانی مانند بیمارستان‌ها هم برای درمان بیماران بدحال و همچنین بیمارانی که زخم روی بدنشان دارند استفاده می‌شود.

تحقیقات نشان داده که مصرف مکمل­های ال آرژنین می‌تواند مزایای زیادی برای افرادی که از آن­ها استفاده می­کنند داشته باشد. در اینجا به مهم‌ترین فواید ال آرژنین اشاره می‌کنیم:

    • افزایش عملکرد ورزشی
    • تنظیم فشارخون
    • مدیریت بیماری‌های وخیم
    • تنظیم قند خون

کپسول ال آرژنین 500 میلی گرم دوبیس

افزایش عملکرد ورزشی با مصرف ال آرژنین

همان‌طور که گفتیم مکمل‌های ال آرژنین اکسید نیتریک در بدن تولید می‌کنند. افزایش اکسید نیتریک در بدن جریان خون و اکسیژن‌رسانی به عضلات را بهبود می‌بخشد و بنابراین باعث افزایش عملکرد ورزشی می‌شود. درواقع با مصرف مکمل ال آرژنین راحت‌تر می‌توانید ورزش کنید و دیگر نفس کم نمی‌آورید.

مثلاً یک مطالعه بر روی بازیکنان فوتبال انجام شد و نشان داد که مصرف روزانه 2 گرم ال آرژنین به مدت 45 روز باعث بهبود حرکات و عملکرد این افراد شده است.

یک مطالعه دیگر روی 9 مرد که نوشیدنی حاوی 6 گرم ال آرژنین را 1 ساعت قبل از ورزش شدید مصرف کردند نشان داد که سطح اکسید نیتریک خون آن‌ها به میزان قابل‌توجهی افزایش پیدا کرده و آن­ها توانستند مدت طولانی‌تری ورزش کنند.

تنظیم فشارخون با مصرف ال آرژنین

مکمل‌های ال آرژنین برای افرادی که فشارخون بالا دارند مفید است. مصرف مکمل‌های ال آرژنین می‌تواند به کاهش فشارخون سیستولیک (عدد بالا) و دیاستولیک (عدد پایین) کمک کند. همچنین اکسید نیتریکی که توسط ال آرژنین تولید می‌شود برای شل شدن سلول‌های سازنده رگ‌های خونی و همچنین تنظیم فشارخون ضروری است.

مکمل ال آرژنین چیست؟

یک بررسی در سال 2016 نشان داد که مکمل ال آرژنین به‌صورت خوراکی و داخل وریدی (IV) به‌طور قابل‌توجهی فشارخون سیستولیک و دیاستولیک را در بزرگ‌سالان مبتلابه فشارخون بالا به ترتیب تا 5.4 میلی‌متر بر جیوه و 3.1 میلی‌متر بر جیوه کاهش می‌دهد.

مصرف ال آرژنین و مدیریت بیماری‌های وخیم

زمانی که بدن به دلیل شرایط ناگهانی مانند عفونت و ضربه آسیب ببیند، ازلحاظ فیزیولوژیکی به آرژنین نیاز پیدا می‌کند. در این شرایط بدن دیگر نمی‌تواند خودش آرژنین موردنیاز را تولید کند، اینجاست که باید مکمل مصرف شود. کاهش آرژنین در طول یک بیماری وخیم یا بعد از جراحی منجر به عوارض جانبی جدی ازجمله اختلال در عملکرد سیستم ایمنی و جریان خون می‌شود. برای جلوگیری از این عوارض احتمالی، معمولاً در محیط‌های درمانی از مکمل‌های آرژنین استفاده می‌شود.

به‌عنوان‌مثال، آرژنین خوراکی یا تزریقی معمولاً برای درمان عفونت‌های جدی مانند انتروکولیت نکروزان در نوزادان، سپسیس، سوختگی، بیماری مزمن، زخم، ضربه و همچنین در بیماران قبل و بعد از جراحی کاربرد دارد.

تاثیر ال آرژنین بر تنظیم قند خون

تحقیقات نشان می‌دهند که ال آرژنین باعث سوخت‌وساز گلوکز در بدن می‌شود و حساسیت به انسولین را در افراد مبتلابه دیابت افزایش می‌دهد، بنابراین برای این افراد مفید است. اینجا هم باز پای اکسید نیتریک در میان است. اکسید نیتریک نقش مهمی در عملکرد سلولی و نحوه پاسخ بدن به انسولین دارد. انسولین هورمونی است که قند خون را از خون به سلول‌ها منتقل کرده و انرژی موردنیاز بدن را تأمین می‌کند.

تنظیم قند خون

بنابراین، افزایش اکسید نیتریک می‌تواند منجر به بهبود عملکرد سلول‌هایی که انسولین ترشح می‌کنند شود و به بدن در مصرف قند خون کمک کند. برخی تحقیقات نشان داده‌اند که درمان طولانی‌مدت با مکمل‌های ال آرژنین می‌تواند از ابتلا به دیابت در افراد در معرض خطر جلوگیری کند، مانند افرادی که دیابت در خانواده آن‌ها ژنتیکی است.

اگر صرفا آگاهی از «فواید ال آرژنین» یا «مضرات ال آرژنین» برایتان حائز اهمیت است و نمی‌خواهید برای شناخت سایر ابعاد این مکمل وقت صرف کنید، به راحتی با کلیک روی یکی از لینک‌های فوق خواهید توانستبه مطلب مورد نظرتان دست پیدا کنید.

سایر مزایای ال آرژنین

علاوه بر مزایای ذکرشده در بالا، برخی تحقیقات نشان می‌دهند که اگر مکمل‌های ال آرژنین را به روش‌های زیر مصرف کنید می‌توانند مفید باشند:

    • درمان اختلال نعوظ. یک بررسی در سال 2019 از 10 مطالعه نشان داد که مصرف مکمل‌های آرژنین در دوزهای 1.5 تا 5 گرم در روز به‌طور قابل‌توجهی اختلال نعوظ را در مردان بهبود می‌بخشد.
    • بهبود جریان خون. برخی شواهد نشان می‌دهند که مکمل‌های ال آرژنین می‌توانند عملکرد رگ‌های خونی و جریان خون را در افراد با شرایط خاص بهبود ببخشد.
    • درمان و پیشگیری از پره اکلامپسی (مسمومیت بارداری). مطالعات نشان داده‌اند که درمان با ال آرژنین در دوران بارداری می‌تواند به پیشگیری و درمان پره اکلامپسی کمک کند. این وضعیت با فشارخون بالا و پروتئین در ادرار مشخص می‌شود و بسیار خطرناک است.
    • درمان درد قفسه سینه (آنژین). به نظر می‌رسد مصرف خوراکی ال آرژنین علائم این بیماری را کاهش داده و عملکرد ورزشی و کیفیت زندگی را در افراد مبتلابه آنژین بهبود می‌بخشد.
    • بهبود زخم. مصرف ال آرژنین در ترکیب با اسید چرب امگا 3 و نوکلئوتیدها برای کاهش زمان بهبودی و محافظت در برابر عفونت زخم پس از جراحی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

 البته مکمل ال آرژنین اثرات مفیدی هم بر شرایط مختلف مانند چاقی، بیماری قلبی، سرطان، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، ناباروری و اضطراب دارد. علاوه بر این فواید بسیاری از افراد مکمل‌های ال آرژنین را به دلایل مختلف دیگری ازجمله کاهش خطر سرماخوردگی و جلوگیری از کاهش وزن مصرف می‌کنند. درمورد «مزایای ال آرژنین» در این لینک بیشتر بخوانید.

عوارض جانبی ال آرژنین و موارد احتیاط در مصرف این مکمل

به‌طورکلی، تحقیقات نشان داده است که مصرف ال آرژنین به‌صورت مکمل خطری برای بدن ندارد. حتی بعضی افراد روزانه به مدت یک سال یا بیشتر از این مکمل‌ها استفاده کرده‌اند و عوارضی هم مشاهده نشده است.

کپسول آرژین پلاس ویواپاور

بااین‌حال بهتر است هر چیزی را به‌اندازه مصرف کرد. مصرف بیش‌ازاندازه مکمل‌های ال آرژنین ممکن است عوارض جانبی ناخوشایندی مانند نفخ، درد شکم، حالت تهوع و اسهال ایجاد کند. اگر روزانه بیش از 9 گرم از این مکمل استفاده کنید به‌احتمال‌زیاد دچار این عوارض خواهید شد.

البته یک مطالعه 90 روزه روی 142 بزرگ‌سال نشان داد که دوز روزانه تا 30 گرم را بدن به‌خوبی تحمل می‌کند و هیچ‌گونه عوارضی هم ندارد. البته این موضوع برای مصرف کوتاه‌مدت است. پس بهتر است از مصرف بیش‌ازحد این مکمل‌ها خودداری کنید که دچار عوارض نشوید.

بهتر است گروه خاصی از افراد از مکمل‌های ال آرژنین استفاده نکنند. به‌عنوان‌مثال، افرادی که مبتلابه آسم، سیروز کبدی، بیماری کلیوی، فشارخون پایین و کمبود متیل ترانسفراز گوانیدینواستات (یک اختلال ارثی که متابولیسم آرژنین را تحت تأثیر قرار می‌دهد) هستند باید از مصرف ال آرژنین به دلیل احتمال عوارض جانبی اجتناب کنند.

ال آرژنین ممکن است خطر مرگ پس از حمله قلبی را افزایش دهد، به‌خصوص در افراد مسن. پس اگر اخیراً دچار حمله قلبی شده‌اید، ال آرژنین مصرف نکنید. این مکمل باعث افزایش سطح پتاسیم در افراد مبتلابه بیماری کلیوی می‌شود. در برخی موارد، این امر منجر به ضربان نامنظم قلب شده است.

مقدار و نحوه مصرف ال آرژنین

دوز مصرف ال آرژنین به موارد درمانی و کاربردی آن بستگی دارد. به‌عنوان‌مثال، برای درمان و تنظیم فشارخون بالا معمولاً از دوزهای 6 تا 30 گرم در روز به مدت 2 تا 24 هفته استفاده می‌شود. برای درمان افراد مبتلابه اختلال نعوظ مصرف روزانه 1.5 تا 5 گرم ال آرژنین می‌تواند علائم این بیماری را به‌طور قابل‌توجهی کاهش دهد.

 

 

فرمول ال آرژنین

هنگامی‌که مکمل ال آرژنین برای درمان پره اکلامپسی (مسمومیت بارداری) تجویز می‌شود، دوز آن معمولاً بین 3 تا 4 گرم در روز تا 12 هفته یا تا زمان زایمان تحت نظارت پزشک متغیر است. شاید هم ال آرژنین را به‌صورت داخل وریدی به زنان باردار مبتلابه فشارخون بالا در محیط‌های درمانی تزریق کنند.

معمولاً از دوزهای بالاتر ال آرژنین در محیط‌های تحقیقاتی و درمانی استفاده می‌شود، بنابراین توصیه می‌کنیم که بیش از 9 گرم در روز از این مکمل مصرف نکنید، زیرا ممکن است با عوارض گوارشی گفته‌شده مانند اسهال همراه باشد. مصرف بیش‌ازحد ال آرژنین به‌ویژه برای کودکان ممکن است خطرناک باشد.

مانند سایر اسیدهای آمینه، ال آرژنین هم بین وعده‌های غذایی بهتر جذب می‌شود، پس بهتر است این مکمل را همراه با غذا مصرف کنید.

اختلالات دارویی ال آرژنین

ال آرژنین ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد، ازجمله:

    • داروهای کاهش‌دهنده فشارخون: انالاپریل (Vasotec)، لوزارتان (Cozaar)، آملودیپین (Norvasc)، فوروزماید (Lasix) و …
    • داروهای اختلال نعوظ: سیلدنافیل سیترات (Viagra)، تادالافیل (Cialis) و …
    • داروهای رقیق‌کننده خون: کلوپیدوگرل (Plavix)، انوکساپارین (Lovenox)، هپارین، وارفارین (Coumadin) و …
    • داروهای ضد دیابت: انسولین، پیوگلیتازون (Actos)، گلیپیزید (Glucotrol) و …
    • داروهایی که جریان خون را افزایش می‌دهند: نیتروگلیسیرین (Nitro-Dur, Nitro-Bid, Nitrostat)، ایزوسورباید (Sorbitrate, Imdur, Isordil) و …
    • داروهای ادرارآور: آمیلورید (Midamor) و تریامترن (Dyrenium)، اسپیرونولاکتون (Aldactone) و …

علاوه بر این، ال-آرژنین ممکن است با مکمل‌ها و مواد خاصی که در زیر آمده نیز تداخل داشته باشد:

    • گیاهان و مکمل‌های کاهش‌دهنده فشارخون: کو آنزیم Q10، پنجه گربه،امگا3 و روغن ماهی، لیسیوم، گزنه، تیانین و …
    • گیاهان و مکمل‌هایی که ممکن است قند خون را کاهش دهند: شنبلیله، جینسینگ پاناکس، جینسینگ سیبریایی، گوارگام و …
    • گیاهان و مکمل‌های رقیق‌کننده خون: میخک، گلپر، سیر، جینکو بیلوبا، جینسینگ پاناکس، زردچوبه و …
    • زایلیتول: تداخل ال آرژنین با زایلیتول ممکن است باعث کاهش قند خون شود.

قرص ال-آرژنین هلث برست

شرایط نگهداری ال آرژنین

مکمل‌های ال آرژنین را در یک مکان خشک و خنک نگهداری کنید. از قرار دادن مکمل در معرض گرما یا رطوبت خودداری کنید.

مصرف مکمل ال آرژنین در دوران بارداری و شیردهی

ال آرژنین در بارداری تحت شرایط خاصی ازجمله پره اکلامپسی و محدودیت رشد داخل رحمی(IUGR)  آن هم تحت نظر پزشک تجویز می‌شود.

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد مکمل‌های ال آرژنین نتیجه بارداری و همچنین سلامت جنین و مادر را بهبود می‌بخشد. این موضوع به این دلیل است که در دوران بارداری، به دلیل رشد جنین و رشد جفت، نیاز بدن به ال آرژنین افزایش می‌یابد. این نیاز افزایش‌یافته ممکن است از طریق رژیم غذایی تأمین نشود، به‌ویژه در زنانی که به منابع غذایی غنی از پروتئین دسترسی ندارند.

مکمل ال آرژنین در دوران بارداری و شیردهی

علاوه بر این، اگرچه افزایش تقاضا برای آرژنین در دوران بارداری می‌تواند از طریق رژیم غذایی تأمین شود، اما مکمل‌های ال آرژنین ممکن است ضروری باشند و پزشک آن‌ها را تجویز کند. این موضوع همچنین زمانی اهمیت دارد که بارداری با تهوع و استفراغ شدید همراه است. در این شرایط مادر نمی‌تواند نیازهای خود را از طریق دریافت رژیم غذایی برآورده کند.

به این نکته توجه داشته باشید که در دوران بارداری حتماً با مشورت پزشک اقدام به مصرف مکمل‌های ال آرژنین کنید. همچنین در دوران شیردهی هم باید برای مصرف این مکمل‌ها با پزشک مشورت کنید.

استفاده از ال آرژنین در گروه‌های خاص

ایمنی ال آرژنین در بسیاری از گروه‌های حساس مانند زنان باردار و افراد مسن به اثبات رسیده است، اما برخی از افراد مثل کسانی که به بیماری‌های کبدی مبتلا هستند نباید از ال آرژنین استفاده کنند.

مکمل‌های ال آرژنین گاهی اوقات برای درمان کودکان مورداستفاده قرار می‌گیرند و در صورت تجویز دوزهای مناسب عوارضی نخواهند داشت. بااین‌حال، مکمل آرژنین در کودکان همیشه باید توسط پزشک تجویز شود. پس بدون مشورت پزشک نباید به کودکان مکمل ال آرژنین بدهیم، چون ممکن است خطرات جدی به دنبال داشته باشد.

کدام مواد غذایی ال آرژنین دارند؟

خبر خوب این است که شما می‌توانید ال آرژنین را هم از مکمل‌ها و هم از مواد غذایی دریافت کنید. البته همان‌طور که گفتیم استفاده از مکمل‌ها راحت‌تر و بهتر است، اما در اینجا تعدادی از مواد غذایی غنی از ال آرژنین را نیز به شما معرفی می‌کنیم:

گوشت بوقلمون

بیشترین مقدار آرژنین در سینه بوقلمون وجود دارد. یک سینه پخته 16 گرم آرژنین دارد. بوقلمون نه‌تنها منبع خوبی از پروتئین است، بلکه دارای غلظت بالایی از سایر مواد مغذی مانند ویتامین‌های B و اسیدهای چرب امگا 3 است.

گوشت مرغ

گوشت مرغ

مرغ یکی دیگر از راه‌های محبوب و سالم برای دریافت پروتئین است. همچنین سومین منبع برتر ال آرژنین به‌حساب می‌آید. یک سینه مرغ دارای 70 درصد پروتئین توصیه‌شده روزانه و تقریباً 9 گرم آرژنین است.

تخم کدوتنبل

منابع حیوانی تنها راه برای دریافت پروتئین و آرژنین نیستند. یک فنجان تخم کدو تقریباً 7 گرم ال آرژنین دارد. تخم کدوتنبل منبع بسیار خوبی از مواد معدنی آهن و روی است.

سویا

یک فنجان سویا برشته‌شده 4.6 گرم ال آرژنین دارد. دانه‌های سویا همچنین منبع خوبی از مواد معدنی پتاسیم و منیزیم هستند.

لبنیات

ازآنجایی‌که لبنیات منابع پروتئینی هستند، می‌توانید ال آرژنین را از محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و ماست نیز دریافت کنید. یک فنجان شیر حاوی حدود 0.2 گرم ال آرژنین است.

لبنیات

نخود

نخود راهی عالی برای دریافت پروتئین و فیبر است، به‌خصوص اگر گوشت نمی‌خورید. یک فنجان نخود پخته حاوی 1.3 گرم ال آرژنین، 14.5 گرم پروتئین و 12.5 گرم فیبر است.

کلام آخر

همان‌طور که گفتیم ال آرژنین مزایای زیادی دارد. از خواص ضد پیری گرفته تا عضله سازی و … اگر می‌خواهید دیرتر پیر شوید و هیکلی ورزشکاری داشته باشد، مکمل‌های ال آرژنین می‌توانند به شما کمک کنند. این ماده با افزایش سوخت‌وساز بدن و اکسیژن‌رسانی به سلول‌ها از خسته شدن شما جلوگیری می‌کند و بنابراین سرحال‌تر خواهید بود.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد