خرید محصولات برند درموسیس

نحوه و دوز مصرف مناسب مکمل سی ال ای (CLA)

نحوه و دوز مصرف مناسب مکمل سی ال ای (CLA)

نحوه و دوز مصرف مناسب مکمل سی ال ای (CLA) آنچه به شما در رسیدن به بهترین نتایج کمک می‌کند!

مکمل اسید لینولئیک مزدوج با نام تجاری CLA امروزه در میان همه به ویژه ورزشکاران شهرت بسیاری یافته است؛ اما پیش از شروع مصرف با هر دلیلی باید با طریقه مصرف سی ال ای آشنا شد. مکمل سی ال ای نوعی اسید چرب است که در طبیعت به راحتی یافت می‌شود. این اسید چرب به طور طبیعی در روغن‌های گیاهی، فرآورده‌های لبنی، انواع فرآورده‌های پروتئینی و غذاهای دریایی وجود دارد.

«مکمل سی ال ای چیست؟» مکمل سی ال ای برای اهداف مختلفی تجویز می‌شود. به طور معمول مصرف CLA برای لاغری، افزایش سوخت و ساز بدن، ساخت عضله، تقویت سیستم ایمنی بدن، درمان بیماری‌های قلبی-عروقی و فشار خون بالا توصیه می‌شود.

قرص سی ال ای مگنوم

نحوه مصرف (CLA) سی ال ای برای اهداف مختلف

اسید لینولئیک مزدوج نوعی اسید چرب از دسته اُمگا 6 است. این اسید چرب به وفور در روغن‌های گیاهی یافت می‌شود.

به طور کلی سی ال ای در برخی فرآورده‌های لبنی همچون شیر، کره، پنیر چدار، پنیر موزارلا، ماست و بستنی وجود دارد. همچنین CLA در فرآورده‌های گوشتی همچون گوشت گاو، گوسفند، مرغ، بوقلمون و غذاهای دریایی به ویژه ماهی سالمون و میگو یافت می‌شود.

همانطور که پیش‌تر گفتیم، سی ال ای مکملی است که برای اهداف گوناگون مصرف می‌شود. بیایید با هم نگاهی به بهترین نحوه مصرف سی ال ای برای اهداف گوناگون بیندازیم.

نحوه مصرف CLA در ورزشکاران

برای این بخش مقالات زیادی را از نظر گذراندیم و متاسفانه تا به امروز مطالعه‌ای که متمرکز بر نحوه‌ی مصرف CLA در ورزشکاران باشد انجام نشده است.

تحقیقات انجام‌شده نشان می‌دهد که مکمل (CLA) ممکن است به کاهش چربی بدن و افزایش قدرت و اندازه عضلات کمک کند. حداقل هفت مطالعه انسانی (دو مورد دوسوکور و برخی کنترل‌شده) وجود دارد که کاهش چشمگیر چاقی شکمی و توده‌ی چربی بدن را در افراد دارای اضافه وزن و چاق متوسط نشان می‌دهد.

با این حال، از آنجایی که بیشتر مطالعات شامل تعداد کمی از شرکت کنندگان و برای مدت کوتاهی بود، مطالعات دوسوکور بزرگتر برای مستندسازی بیشتر مزایا و مکانیسم های عمل مورد نیاز است.

اگرچه CLA باعث کاهش وزن می‌شود و این موضوع برای سلامت قلب مفید است؛ اما نظارت بر سطح کلسترول HDL  مهم است زیرا CLA ممکن است آنها را کاهش دهد.

*ورزشکاران و طرفداران تناسب اندام ممکن است بر اساس تجربه شخصی یا حرفه‌ای خود از مزایای این مکمل بهره برده و متناسب با تجارب خود ادعاهایی کنند. مهم است بدانید اینها نظرات و تجربیات فردی هستند که ممکن است بعدها توسط مطالعات بالینی کنترل شده یا مقالات علمی منتشر شده پشتیبانی شوند یا حتی نشوند.

دوز مناسب مکمل CLA چگونه منجر به افزایش انرژی در فرد می‌شود؟!

«CLA چیست؟»، گاه پیش می‌آید که فردی به طور طبیعی یا بنا بر دلایلی احساس خستگی و بی‌حالی می‌کند. در این صورت شخص انرژی لازم برای انجام ورزش یا حتی کارهای روزانه خود را ندارد. در این افراد مصرف سی ال ای از طریق مواد غذایی یا مکمل با دوز 2 الی 3 گرم در روز باعث سوزانده شدن چربی و در نهایت افزایش انرژی می‌شود.

نحوه و دوز مصرف مناسب مکمل سی ال ای (CLA)

مقدار و دوز مصرف CLA در ورزشکاران

دانشمندان تحقیقات بالینی اسکاندیناوی در مورد مزایای 3000 میلی گرم (یا 3 گرم) مکمل CLA در روز تحقیق کرده‌اند و آن را حداقلِ توصیه برای کاهش چربی مناسب می‌دانند. بین 3000 تا 6000 میلی گرم برای افراد دارای وزن مناسب ایده آل است. کسانی که بیش از 61 کیلوگرم وزن دارند باید حداقل 3500 میلی گرم (3.5 گرم) مصرف کنند تا اثر کامل CLA را داشته باشند.

مطالعه‌ی دیگری در سال 2007 که توسط مجله‌ی آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شد، نشان داد شرکت‌کنندگانی که روزانه 3.2 گرم CLA به رژیم غذایی خود اضافه کردند، 90 گرم چربی بدن در هفته از دست دادند و به طور همزمان یک درصد در هفته توده عضلانی خود را افزایش دادند. مطالعات دیگر نشان داده‌اند که بهترین محدوده برای مکمل CLA 3 تا 4 گرم است.

یک مطالعه‌ی اخیر حتی اثرات 4200 میلی گرم CLA را بر روی 53 شرکت کننده سالم بررسی کرد. در مقایسه با افرادی که از دارونما استفاده می کردند، افرادی که CLA دریافت کردند 3.8 درصد کاهش چربی بدن را مشاهده کردند.

نتیجه‌گیری که می‌توان از این مطالعات داشت این است که هر چه وزنتان بیشتر باشد، برای بهره‌مندی از تاثیر CLA نیاز به مصرف دوز بیشتری از آن دارید. برای بهترین نتیجه، حتماً حداقل یک ماه از CLA استفاده کنید. اکثر مطالعاتی که داده‌های قابل توجهی داشتند بین 6 ماه تا یک سال به طول انجامید.

با تقسیم دوزهای مکمل CLA بر سه و مصرف قرص‌ها همراه با غذا، بدن شما قادر به تولید عضله سریعتر خواهد بود.

لاغری با چه دوزی از مکمل سی ال ای محقق می‌شود؟

اگر هدف شما از چربی سوزی و لاغری با مصرف مکمل سی ال ای CLA است، طبق مطالعات گسترده برای مشاهده اثرات آن باید این مکمل را به مدت 6 ماه مصرف کنید. پس از آن شاهد کاهش وزن بین 1 تا 1.3 کیلکوگرم طی هر ماه خواهید بود. با مصرف سی ال ای در کنار ورزش و رژیم غذایی مناسب، کاهش وزن سریع‌تر اتفاق می‌افتد.

این مکمل با افزایش متابولیسم بدن باعث افزایش کالری‌سوزی می‌شود. از سوی دیگر افزایش انرژی حاصل از مصرف سی ال ای باعث بهبود عملکرد ورزشی و آمادگی بیشتر برای تمرینات هوازی می‌شود.

به بیان ساده عملکرد این مکمل به صورتی است که مانع از تجمع چربی می‌شود؛ اما در میزان مصرف آن باید احتیاط کرد؛ چرا که مصرف بیش از حد مجاز باعث بروز مشکلات متعددی خواهد شد.

«فواید و عوارض مکمل CLA» را بشناسید، اینگونه خواهید توانست با کمترین میزان ریسک در مسیر اهداف بدنسازی خود گام بردارید.

نحوه و دوز مصرف مناسب مکمل سی ال ای (CLA)

تقویت سیستم ایمنی بدن

با مصرف مکمل سی ال ای یا اسید لینولئیک مزدوج به خصوص در کنار مصرف طبیعی این اسید چرب همچون نوشیدن روزانه شیر، سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید.

تعدادی از تحقیقات حاکی از کاهش خطر ابتلا به برخی از سرطان‌ها با مصرف شیر هستند. اسید چرب موجود در شیر همچنین برای کاهش خطر دیابت نوع 2 بسیار تاثیرگذار است. از سوی دیگر با کاهش چربی سلامت کلی بدن به خصوص سلامت قلبی-عروقی تضمین می‌شود.

در بخشی از گزارشی که در biomedcentral منتشر شده است، آمده CLA به طور طبیعی در بخش گوارشی گاو، بز، گوسفند، بوفالو و تا درجه کمتری در خوک‌ها، جوجه‌ها و بوقلمون‌ها تولید می‌شود. چربی در گوشت گاو شامل ۱.۷ تا ۱۰.۸ میلی‌گرم CLA / g از چربی با ایزومر های ۹ - سیس و ۱۱ - ترانس است. همچنین در محصولات لبنی (milks و مشتقات)یافت می‌شود.

درمان بیماری‌های قلبی-عروقی

مکمل سی ال ای با کاهش چربی بدن باعث از بین رفتن چربی‌ها در عضلات به ویژه عضله‌ قلب می‌شود. به این ترتیب سلامت قلب به خطر نمی‌افتد.

از سوی دیگر با کاهش چربی عضلات، حجم آن‌ها کمتر شده و از فشار روی رگ‌ها کاسته می‌شود و خون راحت‌تر به جریان درمی‌آید.

پس اگر هدف شما درمان بیماری‌های قلبی یا پیشگیری از آن است، این مکمل را در دوز پایین و زیر نظر پزشک مصرف کنید.

کپسول هیپوفار نوتک فار

ویژگی های کپسول هیپوفار نوتک فار:

    • کاهش قندخون؛
    • آنتی اکسیدان قوی؛
    • پیشگیری از آترواسکلروز؛
    • دارای خاصیت تقویت کنندگی سیستم ایمنی؛

دوز مصرف (CLA) سی ال ای

محققان بر این باورند که برای جذب بهتر سی ال ای بهتر است آن را قبل یا همراه وعده غذایی مصرف کنید.

به صورت کلی مصرف دوز بالای اسید لینولئیک مزدوج طبیعی همچون فرآورده‌های پروتئینی و لبنی باعث کاهش خطر بروز برخی بیماری‌ها همچون سرطان و دیابت نوع 2 می شود.

اما از طرف دیگر مصرف دوز بالای مکمل سی ال ای باعث بروز مشکلات متعددی خواهد شد. برخی افراد در اثر مصرف این مکمل دچار مشکلات گوارشی همچون درد شکمی، اسهال و استفراغ می‌شوند.

همچنین دوز بالای مکمل سی ال ای باعث تجمع چربی در کبد و بروز مشکلات حاصل از کبد چرب می‌شود.

قرص لیور کر هلث اید

اغلب متخصصان در رابطه با دوز مصرفی این مکمل اختلاف نظر دارند. برخی مصرف تا 8 گرم در روز را بی‌خطر می‌دانند، در حالی که برخی دیگر دوز 6 گرم در روز را توصیه می‌کنند.

بهترین حالت مصرف این مکمل تقسیم آن به 3 وعده 2 گرمی برای ورزشکاران یا افراد با فعالیت بالاست. اما اگر فعالیت شما کم است یا به تازگی ورزش را آغاز کرده‌اید بهتر از با دوز کمتر در حدود 2 تا 3 گرم در روز آغاز کنید.

پیش از مصرف سی ال ای دقت داشته باشید که رعایت برخی نکات ضروری است.

    • اگر بیماری زمینه‌ای دارید یا داروی خاصی مصرف می‌کنید، حتما پیش از مصرف سی ال ای با پزشک مشورت کنید.
    • اگر سی ال ای را با هدف درمانی مصرف می‌کنید، از مصرف بدون تجویز پزشک و یا بیش از دوز تجویزی جداً بپرهیزید.
    • در صورت بروز هر نوع علائم آلرژیک یا دیگر عوارض همچون سردرد، سرگیجه، تهوع، استفراغ و اسهال حتما به پزشک مراجعه کنید.
    • قبل از مصرف حتما با پزشک یا متخصص مشورت کنید تا از موارد منع مصرف آگاهی پیدا کنید.
    • سی ال ای را جایگزین درمان برای بیماری‌های قلبی یا دیگر بیماری‌ها نکنید. این مکمل در کنار داروهای تجویزی پزشک اثر درمانی خود را آشکار می‌سازد.
    • از مصرف بیش از دوز تجویزی به طور جدی بپرهیزید.

سافت ژل سی ال ای پی اچ دی

پس از آگاهی از طریقه مصرف سی ال ای باید نسبت به تداخلات دارویی این مکمل آگاه شد.

تداخل دارویی سی ال ای

پیش از مصرف سی ال ای حتما موارد تداخل دارویی یا حساسیت دارویی را باید مد نظر داشته باشید:

    • افرادی که به ماده‌ ژلاتینی کپسول‌های دارویی حساسیت دارند، باید با پزشک خود مشورت کرده و در صورت امکان نوع پودری یا قرصی این مکمل را مصرف کنند.
    • اگر داروهای هورمونی مصرف می‌کنید، پیش از مصرف سی ال ای با پزشک مشورت کنید. زیرا این مکمل با برخی داروهای هورمونی تداخل دارد.
    • بیماران قلبی یا دیگر افرادی که داروهای ضدانعقاد خون استفاده می‌کنند، باید از مصرف سی ال ای پرهیز کنند.

حال که از طریقه مصرف سی ال ای و تداخلات دارویی آن آگاه هستید، سوال دیگری به میان می‌آید. آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که شاید مصرف سی ال ای برای شما ممنوع باشد؟

منع مصرف سی ال ای

افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای یا برخی بیماری‌های خاص دارند باید از مصرف این مکمل بپرهیزند. برخی از موارد منع مصرف سی ال ای در زیر برای شما آورده شده‌اند:

    • افراد با کلسترول بالا
    • افراد با سندروم روده تحریک پذیر
    • زنان باردار یا شیرده
    • کودکان و به ویژه نوزادان

علاوه بر این موارد افرادی که دچار چاقی مفرط هستند پیش از مصرف سی ال ای حتماً باید با پزشک مشورت کنند. زیرا سی ال ای در این افراد حساسیت به انسولین را کاهش داده و برای آن‌ها خطرآفرین خواهد بود.

افرادی که چربی را زودتر جذب و دچار چاقی می‌شوند؛ درصورتی که مشکل حادی نداشته باشند، می‌توانند از کپسول سی ال ای کارن استفاده کنند. این مکمل از سوخت‌و‌ساز اسیدهای چرب برای سوخت مورد نیاز عضلات را استفاده می‌کند. بدین واسطه قدرت عضلات را بالا برده و از خستگی آن‌ها حین انجام تمرینات سنگین بدنسازی جلوگیری می‌کند. یکی دیگر از مزایای این کپسول، این است که از جذب چربی موجود در مواد غذایی جلوگیری کرده و متابولیسم بدن را بالا می‌برد. ورزشکارانی که به دنبال افزایش توان و حجم عضلات، بدون جذب چربی هستند، می‌توانند از این مکمل استفاده کنند.

کپسول سی ال ای کارن

نتیجه گیری

در این مقاله با هم مروری بر تاثیرات و موارد مصرف CLA انداختیم. اگر هدف از مصرف این مکمل لاغری است، با توجه به میزان فعالیت خود دوز این مکمل را بین 2 تا 8 گرم تغییر دهید. اگر هدف افزایش انرژی است مصرف 2 الی 3 گرم در روز برای شما مناسب خواهد بود.

در صورت استفاده از این مکمل با اهداف سلامتی، درمان و «چربی سوزی با CLA» آن را زیر نظر پزشک و طبق دوز تجویزی مصرف کنید. تا کمترین عارضه و بهترین نتیجه را به دست آورید.

پیشنهاد متخصصین برای جذب بهتر مکمل، مصرف آن پیش از غذا یا حین آن است. همچنین مصرف روزانه شیر و دیگر مواد غذایی حاوی اسید لینولئیک مزدوج تصمیم درستی خواهد بود.

در صورت وجود برخی مشکلات همچون چاقی مفرط و بارداری از مصرف سی ال ای باید پرهیز کرد. همچنین استفاده از سی ال ای در کنار داروهایی همچون داروهای ضد انعقاد خون یا هورمونی مشکل ساز خواهد بود. حال با آگاهی از نحوه مصرف این مکمل سلامتی خود را تضمین خواهید کرد.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد