خرید محصولات برند درموسیس

آنچه از روتین موی ضعیف و در حال ریزش باید بدانید!

آنچه از روتین موی ضعیف و در حال ریزش باید بدانید!

برای اجرای روتین موی ضعیف از کجا باید شروع کرد؟

تصور ما بر این است که احتمالا کسی که کلید واژه‌ی «روتین موی ضعیف» را سرچ کرده و به صفحه روشا رسیده است، کلافه از ریزش موهای خود به دنبال یک راهکار اساسی است؛ برای همین هم مایلیم خیلی شفاف با شما در این مورد وارد صحبت شویم. رعایت یک روتین همواره می‌تواند به افراد پوستی بانشاط‌تر، موهایی سلامت‌تر و بدنی عضله‌ای‌تر هدیه کند. این یک قانون است که مداومت در انجام یک برنامه در جهت رسیدن به یک هدف مشخص با نتایج درخشانی همراه است؛ اما نه همیشه!

روتین موی ضعیف

در واقع وجود آسیب‌ها و معضلاتی که سلامت موی شما را تهدید کرده است و نتیجه‌ی آن ریزش و ضعیف شدن ساختار مو است با رعایت یک روتین مشکلش حل نمی‌شود، چه بسا متحمل هزینه‌های زیادی شده و در نهایت مایوس از حل مشکل، چاره‌ای جز پذیرش موی ضعیف خود نداشته باشید؛ بنابراین پیش از اینکه به دنبال مراقبت موهای ضعیف خود باشید در اولین فرصت به دنبال راهی برای پیدا کردن علت به وجود آمدن این مشکل باشید.

در این نوشتار پیش از اینکه به سراغ روتینی برای موهای ضعیف و در حال ریزش برویم به شما خواهیم گفت اقدامات اولیه‌ای که برای حل مشکل باید صورت داد، شامل چه کارهایی است و در نهایت از روتین مویی که به فرآیند درمان کمک می‌کند صحبت خواهیم کرد. همچنین اگر صاحب موهایی چرب هستید، خواندن «مراقبت از موی چرب» را به شما توصیه می‌کنیم.

اقدام‌هایی موثر برای مراقبت موهای ضعیف و درحال ریزش

به محض اینکه متوجه شدید موهایتان دچار ریزش، ضعف، شکنندگی و تُنُک شدگی شده‌اند در اولین اقدام به یک پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید، پزشک با نوشتن آزمایشاتی تلاش می‌کند عامل ریزش موهای شما را پیدا کند. پس از مشخص شدن علت می‌توان به دنبال راهکارهایی بود که در دنیای امروز کم هم نیستند.

10 عامل ایجاد موی ضعیف چیست؟

• در برخی موارد دلیل این امر نوعی الگوی ریزش مردانه است که به سابقه‌ی ژنتیکی و ارثی افراد بازمی‌گردد، به طور معمول عامل چنین ریزش‌هایی هورمون‌های جنسی هستند که از آغاز دوران بلوغ پدیده ریزش موها را آغاز می‌کنند.

• در پاره‌ای از موارد ریزش موبه سبب یک توقف ساده در چرخه‌ی رشد موها ایجاد شده است، این توقف در رشد موها عموما به سبب بیماری‌های ناگهانی، جراحی‌های سنگین و یا هر رویداد آسیب زننده‌ی دیگری به وجود می‌آید. به طور مثال بر اساس داده‌های آماری در طی دو سال گذشته درصد بالایی از مبتلایان به کرونا پس از بهبود دچار ریزش شدید مو می‌شوند.

تغیرات هورمونی همواره عامل مشکلاتی در سطح پوست و مو می‌شود، برای مثال بارداری و زایمان در زنان می‌تواند با تغییرات هورمونی منجر به ریزش مو در ایشان شود. همچنین استفاده از قرص‌های جلوگیری از بارداری در تغییرات هورمونی دخیل هستند.

دوران بارداری تا شیردهی

• بیماری‌های خود ایمنی نظیر آلوپسی آرئاتا با حمله به فولیکول‌های مو باعث آسیب به پیاز مو و قطع فرآیند رشد آن‌ها می‌شود. در این بیماری گاه ریزش موها دائمی بوده و پس از ریختن موها مجددا رویش نخواهند داشت.

• برخی پروسه‌های درمانی چون شیمی درمانی، فشار خون بالا ، مشکلات قلبی و یا شوک‌های عاطفی که در نتیجه مرگ عزیزان و قطع رابطه‌ها پیش می‌آید باعث می‌شود فرد به اختلال کشیدن موها مبتلا شود و تا از بین بردن موهای خود از سر، ابرو و مژه دست از کشیدن آنها برندارد.

فشار خون بالا

• از دیگر عواملی که در روتین موهای ضعیف باید به آن توجه داشت نحوه‌ی استایل کردن موهاست، گاهی شیوه استایل کردن موها همراه با کشیدن آنها بوده که تاثیرات مخربی روی کیسه‌های ترشحی مو به وجود می‌آورد. پر واضح است آسیب به فولیکول‌های مو موجب ریزش آن‌ها می‌شود.

• محال است به دنبال علت‌یابی یک بیماری، اختلال، معضل و … بود و ردپای استرس را در آن پیدا نکرد. استرس موجب ریزش موی سکه‌ای، سفیدی زود رس، نازک شدن ساختار مو، افزایش خشکی و شکنندگی موها می‌شود.

ردپای استرس

معمولا ریزش موی ناشی از استرس به صورت پراکنده رخ می‌دهد و بعد از مدتی رشد موها متوقف می‌شود و این موجب تشدید استرس در فرد می‌شود، نوع دیگری از ریزش که آن هم در نتیجه استرس رخ می‌دهد ریزش موی سکه‌ای است. در این نوع ریزش گلبول‌های سفید به فولیکول‌های مو حمله ور می‌شوند از این رو آن را یک بیماری خود ایمنی شناسایی می‌کنند که غالبا در نتیجه‌ی یک شوک روحی شدید پیش می‌آید.

دمودکس نام انگلی است که روی پوستِ 99 درصد از انسانها زیست دارد؛ اما مشکل از آنجایی شروع می‌شود که تعداد این انگل از 5 عدد در هر سانتی‌متر فراتر رفته و موجب ضایعات پوست و مو می‌شود. یکی از آن ضایعات صدمه جدی به فولیکول‌های مو بوده که ریزش شدید موها را به دنبال دارد. چنان‌چه با نمونه‌گیری متوجه حضور دمودکس‌ها شوید با یک پروسه‌ی کامل درمانی خواهید توانست عامل ریزش موهای خود را متوقف کنید.

دمودکس

اگر مدتی است در پوست سر یا هرجای بدن خود احساس خارش می‌کنید و تصور می‌کنید یک موجود زنده زیر پوست شما در حال حرکت است، نگران نباشید خیالاتی نشده‌اید احتمالا کار دمودکس‌هاست.

پلی کیستیک تخمدان، سندرومی که با بر هم زدن هورمون‌های جنسی مردانه با نام آندروژن در زنان نه تنها سبب افزایش احتمال این قشر از جامعه به بیماری‌های دیابت، بیماری قلبی و ناباروری می‌شود؛ بلکه سبب ایجاد موهای زائد روی سینه، چانه و حتی نقاطی از بدن که به شکل طبیعی رویش مو در آنها اتفاق نمی‌افتد خواهد شد؛ اما بیش از همه‌ی این موارد تاثیر این سندروم بر ریزش مو در زنان است که در این مجال مورد توجه ماست.

• یک رژیم غذایی فاقد پروتئین همان چیزی است که می‌تواند تُنک شدن تارهای مو و ریزش آنها را به دنبال داشته باشد. مسیری که به ریزش و ضعیف شدن موها منجر می‌شود.

چگونگی تشخیص علت ریزش موها

وقتی فرد با سابقه‌ی طولانی از ریزش مو به پزشک مراجعه می‌کند، پیغامی که از این شرح حال می‌توان دریافت کرد وجود یک مشکل اساسی در سلامت فرد است. گاهی پزشک تنها با گرفتن شرح حال فرد متوجه مشکل می‌شود.

گاه حتی با یک تغییر در عادات غذایی پس از طی مدتی ریزش موها قطع شده و هیچ مسئله‌ی حادی باقی نمی‌ماند. تغییر داروهای مصرفی فرد، راه دیگری است که بر اساس تشخیص متخصصص از شرح حال بیمار آن را انجام می‌دهد. گاهی متخصص در طی فرآیند معاینه به وجود یک بیماری خود ایمنی در فرد پی می‌برد و ممکن است نیاز به انجام نمونه‌برداری باشد.

شامپو بدون سولفات مولپک

چگونه از فرد دچار ریزش مو نمونه‌برداری می‌کنند؟

در مواردی که درماتولوژیست مشکوک به وجود علت‌هایِ منجر به ریزش مو می‌شود که برای تشخیص آن به نمونه‌برداری نیاز است، برای نمونه برداری یک بخش از پوست فرد را جدا کرده و برای تست آزمایشگاهی مورد مصرف قرار می‌دهد. در هر حال فرآیند رشد موها یک فرآیند بسیار پیچیده است و بهتر است پیش از هر درمانی زمان کافی برای پیدا کردن دلیل ریزش موها صرف شود؛ البته نمونه برداری برای افراد مشکوک به ابتلا به دمودکس بدون جدا شدن پوست، صورت می‌گیرد.

انواع درمان پیشنهادی برای ریزش موها

در بیشتر مواقع پس از تشخیص علت ریزش و ضعف موها، پزشک دارو درمانی را آغاز می‌کند، داروهای OTC که به طور کلی شامل کرم‌های موضعی و ژل‌هایی رنگی است و طریقه مصرف آن هم اینگونه است که آن را بر روی پوست سر ماساژ می‌دهند، معمولا بخش مهمی از فرآیند درمان است. هرچند رایج‌ترین داروهای این حوزه حاوی Minoxidil هستند. ماینوکسیدل‌ها عموما همراه با عوارض جانبی چون خارش، قرمزی و رشد مو در اطراف پیشانی است.

انواع درمان پیشنهادی برای ریزش موها
گاهی همراه با داروهایی که استعمال خارجی دارند پزشک مصرف داروهای خوراکی را نیز واجب می‌داند، از عوارض جانبی محصولات خوراکی به ویژه در مردان کاهش میل جنسی و اختلال عملکرد جنسی است. همچنین در برخی تحقیقات بین مصرف finasteride به عنوان یک داروی خوراکی که برای کاهش ریزش موی مردان توصیه می‌شود و سرطان پروستات ارتباط معناداری پیدا شده است.

همچنین در مبتلایان به Alopecia areata برای کاهش التهابات و همچنین سرکوب کردن سیستم ایمنی بدن corticosteroids تجویز می‌شود. این دارو می‌تواند رفتار هورمون‌هایی که توسط غدد آدرنالی ترشح می‌شود را شبیه‌سازی کنند. عوارض جانبی که برای مصرف این دارو ثبت شده است، مجموعه‌ای از بیماری‌های چشمی، کاهش بینایی، تورم در پاها، فشار خون و همچنین میزان قند خون بالا می‌شود. علاوه بر این‌ها شواهدی در دست است که مصرف corticosteroids باعث کاهش کلسیم در استخوان‌ها شود.

دقت داشته باشید که با مصرف هر دارویی اعم از خوراکی یا با استعمال خارجی لازم است نسبت به عوارض جانبی آن آگاه باشید، نه به این علت که با دانستن آن قید درمان ریزش و ضعف موهای خود را بزنید. صرفا به این جهت که آگاهی به شما این امکان را می‌دهد که با دیدن اولین نشانه‌های این عوارض با پزشک خود مسئله را مطرح کرده و در صورت تشخیص وی درمان با این محصولات را متوقف کنید.

در وبسایت هلث‌لاین عواملی که موجب نازک شدن تارهای مو می‌شود را به طور تیتروار اینگونه آورده است:

نازک شدن مو ممکن است ناشی از عادات سبک زندگی، ژنتیک یا هر دو باشد. برخی شرایط پزشکی نیز ممکن است به نازک شدن مو منجر شود.

عادات سبک زندگی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

    • درمان بیش از حد موهای خود این شامل درمان‌های رنگی ، خشک‌کننده‌ها و آرام‌کننده‌ها می‌شود.
    • استفاده از محصولات زبر مو این شامل اسپری ها و ژل های مو با ماندگاری شدید می شود.
    • پوشیدن مدل موی تنگ. فرقی نمی‌کند موهایتان را به صورت دم اسبی برای ورزش کردن بپوشید، این کار می‌تواند موهایتان را کشیده و از فولیکول‌ها جدا کند و به مرور زمان باعث ایجاد لکه‌های نازک شود.
    • عدم دریافت کافی آهن، اسید فولیک و سایر مواد معدنی در رژیم غذایی. همه اینها به فولیکول ها کمک می کند تا مو را به طور طبیعی تولید کنند.
    • تجربه استرس مزمن. استرس با افزایش هورمون هایی مانند کورتیزول مرتبط است. هورمون های استرس بیش از حد ممکن است موهای جدیدی را که در حال رشد هستند از بین ببرد.

لوسیون تقویت کننده مو سیوند (AMISIDIL)

نازک شدن موها نیز ممکن است ارثی یا ناشی از بیماری های زمینه ای باشد. ممکن است موهای نازکی داشته باشید اگر:

    • اخیرا بچه دار شده
    • اخیرا مصرف قرص های ضد بارداری را متوقف کرده است
    • دچار تغییرات هورمونی می شوند
    • وزن قابل توجهی را در مدت زمان کوتاهی از دست داد
    • برای یک بیماری خودایمنی تحت درمان هستند
    • نقص سیستم ایمنی دارند
    • یک اختلال پوستی یا عفونت داشته باشید
    • کمبود ویتامین D دارند

نازک شدن مو به طور معمول ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

    • کشیدن موهای خودت
    • اختلالات اشتها
    • تب بالا

درمان به کمک روش‌های جراحی

نوع از دست رفتن موها گاهی به مرحله‌ای می‌رسد که در آن‌ها درمان‌های داروئی و موضعی کارساز نیست و فقط می‌توان از روش‌های درمانی جراحی بهره برد.

روش کاشت مو:

شامپو کاشت وچه

در این روش قسمتی از فولیکول‌های موجود در بخش عقبی سر که از نظر ژنتیکی احتمال ریزش آن‌ها حداقل است را از پوست سر خارج کرده و در ناحیه‌ای که فولیکول‌های خود را از دست داده است پیوند می‌زنند. این عمل در افرادی که دارای ریزش موی ارثی هستند کاربرد دارد چرا که عموما این افراد موهای خود را در بخش جلویی سر از دست می‌دهند. همچنین از این حیث که ریزش‌ موهای ارثی در طول زمان حالتی پیش‌رونده دارند در طی زمان چندین مرتبه این کاشت می‌تواند تکرار پذیر باشد.

جراحی SCALP:

در این نوع از جراحی، بخشی از پوست سر که فاقد مو است توسط جراح برداشته می‌شود. به این صورت که پوست فاقد مو را از بین می‌برند و با کشاندن پوستی که دارای مو است قسمتی که پوستش جدا شده را می‌پوشانند. برای مثال گاهی فرد ناحیه‌ی پیشانی‌اش از حد معمول تجاوز کرده و قسمتی از سر را هم در بر گرفته، این نوع جراحی برای این افراد بسیار کارساز است.

راههای جلوگیری از ریزش موها

رعایت برخی موارد احتمال آسیب رساندن به موها را تا حد قابل توجهی پایین می‌آورد از جمله مواردی که در استایل کردن موها باید بسیار به آن توجه داشت بستن موها به شیوه‌هایی چون دم اسبی، خرگوشی و یا هر نوع آرایشی که همراه با تابیدن موها به هم باشد. این استایل‌ها با فشار وارده به فولیکول‌های مو خطر ضعیف شدن موها و ریزش آن‌ها را در پی دارند.

راههای جلوگیری از ریزش موها
داشتن یک رژیم غذایی سرشار از پروتئین و آهن به شما در داشتن موهایی سالم و شاداب کمک می‌کند و اجازه‌ی تبدیل شدن به موی ضعیف را به آنها نمی‌دهد؛ مگر اینکه شرایط ابتلا به طریق دیگری ایجاد شود که انواع آن را بالاتر توضیح دادیم. گرفتن رژیم‌های خودسرانه‌ای که انواع آن در اینترنت موجود است در بلند مدت باعث ریزش شدید موها شده و گاه جبران‌پذیری آن بسیار سخت خواهد بود.

در شستن موهای خود نهایت دقت را به خرج دهید، از شامپوهای مناسب موی خود بهره ببرید و به هنگام خشک کردن آن‌ها از مالش آنها با حوله اجتناب کنید. در مقاله‌ی «جادوی داشتن موهایی سحر آمیز» پیرامون نگهداری از موها با جزئیات توضیح داده شده است.

از دست دادن آن شما را برای آسیب رساندن به موهایتان تهدید می‌کند؛ بنابراین پیشنهاد جدی ما این است پس از خواندن این مقاله به سراغ آن رفته و ببینید گاهی با عدم رعایت چه موارد ساده‌ای می‌توان سلامت موها را حفظ کرد و از جادوی زیبایی آنها بهره‌مند بود.

شامپو کاندید 

اما در ادامه برای اینکه دست خالی از خواندن این مقاله نروید؛ اگر این همه داده‌ی مفید در جهت تشخیص علت موی ضعیف را هیچ‌انگاری کنیم، به مواردی می‌پردازیم که با رعایت آنها خواهید توانست در کنار پروسه‌ی درمان به شادابی موهای خود کمک کنید. رعایت این روتین در مراقبت موهای ضعیف نتایج شگفت‌انگیزی به دنبال خواهد داشت!
موهای ضعیف و در حال ریزش شما مقاومت کمتری برای حفظ خود در مقابل عوامل محیطی دارند. روتین عموما به کنترل مجموعه عوامل محیطی گفته می‌شود که در آسیب رساندن به موها می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.

لوسیون تقویت مو اکسیلیا (ماینوکسیدیل 5%)

در اینجا به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

ایستاده حمام کردن:
شستن موها به صورت ایستاده به دلیل وجود گرمای حمام و بالا رفتن دمای بدن منجر به کند شدن فرآیند خون‌رسانی به سر شده و مقاومت خود را در مقابل شستن موها از دست می‌دهند و با سرعت بیشتری خواهند ریخت. موهای خیس شما چیزی حدود 3 برابر حالت طبیعی وزن دارند، این یعنی سنگین‌تر شدنِ موها به جاذبه‌ی زمین در کشیده شدن موها کمک بیشتری کرده و موهایی که خود ضعیف هستند و در معرض ریزش قرار دارند با سرعت بیشتری کف حمام جمع می‌شوند.

شانه کردن موهای خیس:

شانه کردن موهای خیس
موی خیس خود را همانند یک فنر تصور کنید، هنگامی که یک فنر را بکشید با هرچقدر تلاش آیا خواهید توانست آن را به حالت قبل از خود بازگردانید؟ پس موی خیس خود را در حمام به هیچ وجه شانه نکنید. موی آسیب‌دیده و ضعیف شما با شانه شدن در حمام به سرعت روند تخریب را طی می‌کند و حتی اگر پروسه‌ی درمان را طی می‌کنید با چنین رفتارهایی در جهت عکس آن عمل خواهید کرد.

معضلی به نام آب داغ:
به هر علتی که موها در معرض ریزش قرار بگیرند یعنی فولیکول‌ها دچار آسیب شده‌اند، حال تصور کنید به جای مداوای فولیکول‌ها با آب داغ فولیکول ضعیف شده را بدون کمترین مقاومتی رو به نابودی ببریم! برای شستن موهای خود از آب ملایم استفاده کنید.

آیا نرم‌کننده‌ها در ریزش مو نقشی دارند؟

بسیاری از افراد از مصرف نرم‌کننده‌ها به این علت پرهیز می‌کنند که معتقدند با مصرف این محصولات موهایشان بیشتر می‌ریزد ، در حالی که ماسک مو و نرم‌کننده‌ها فقط به ساقه‌ی موها زده می‌شود و با ریشه‌ی موها تماسی ندارد و نباید داشته باشد.

فیتو 7

در چنین شرایطی موها که حالتی ابریشمی پیدا کرده‌اند از میانشان موهایی که پیش‌تر ریخته شده‌اند و میان موهای دیگر گیر کرده‌اند فرصت جدا شدن پیدا می‌کنند؛ ولی فرد به غلط تصور می‌کند در اثر نرم‌کننده دچار ریزش شده است. مصرف صحیح نرم‌کننده یک مراقبت مهم محسوب می‌شود آن را دست کم نگیرید.

ویتامینه کردن موها:

وقتی از ویتامینه کردن موها حرف می‌زنیم یعنی پای تغذیه رسانی به ساقه‌ی موها به کمک یک سری محصولات در میان است، این محصولات که با نام ویتامینه شناسایی می‌شوند از برندهای متفاوتی بوده و با توجه به نیاز هر جنس مو کارایی متفاوتی دارند. برای مثال پلکس تراپی در مورد موهای ضعیف و آسیب‌دیده بسیار خوب عمل می‌کند.

شامپو های موپک

ویتامینه کردن اگرچه به طور کلی به همه‌ی افراد توصیه می‌شود؛ اما اگر از دسته کسانی باشید که به واسطه‌ی رنگ کردنِ دائم موها در ضعیف کردن ساختار موها ید طولایی دارید؛ انجام دادن این موضوع را در روتین مراقبتی خود قرار دهید. برای موهای آسیب‌دیده هر دو هفته یک بار این ویتامینه را انجام دهید.

استفاده از ماسک‌های ضد وز و آبرسان طبیعی:

ماسک‌ مو های زیادی برای مراقبت از موی ضعیف در بازار وجود دارد؛ اما شاید استفاده از ماسک‌های خانگی در پاره‌ای موارد پاسخ‌های خوبی به شما بدهند. یکی از آن‌ها همین ماسک آلوئه‌وراست. همان‌طور که می‌دانید آلوئه‌ورا به دلیل خاصیت آبرسانی که دارد پایه‌ی اصلی بسیاری از محصولات مراقبتی و زیبایی است. در ادامه به شما دستور ساخت این ماسک و نحوه‌ی استفاده از آن را آموزش می‌دهیم:

ماسک موهای اچ اس لاین

مواد مورد نیاز:

• برگ آلوئه‌ورا
• عسل
• روغن جوجوبا

ژل‌های درون 2 عدد برگ آلوئه‌ورای درشت را جدا کرده و اجازه بدهید نیم ساعتی در آب بمانند تا زردآب آن خارج شود، حال آن را بشویید و به کمک مخلوط‌کن آن را کاملا میکس کنید. سپس از صافی عبور دهید تا یکدست شود. به ژل به دست آمده 1 قاشق غذا خوری عسل طبیعی و 2 قاشق غذاخوری روغن جوجوبا اضافه کنید.

این ماسک را برای یک ساعت روی ساقه‌ی موهای خود نگه دارید و سپس با یک شامپوی ملایم بشویید. بعد از شستن موها چند قطره روغن جوجوبا به ساقه موها بمالید. می‌توانید از این ماسک هفته‌ای یک بار قبل از حمام استفاده کنید.

شامپوهای مناسب موهای خشک و آسیب‌دیده استفاده کنید:

شامپو آرگان اچ اس لاین

از شامپوهای مناسب برای موهای ضعیف شامپوهای بدون سولفات است، بهتر است تا زمانی که درمان خود را کامل می‌کنید از شامپوهایی با این مشخصات استفاده کنید. شناخت سولفات و نقش آن در شوینده‌ها به این مهم اشاره می‌کند که چرا در پروسه‌ی مراقبت از موی ضعیف بهتر است از شامپوهای بدون سولفات استفاده کرد.

استفاده از رنگ موهای بدون آمونیاک:

استفاده از رنگ موهای بدون آمونیاک

توصیه جدی این است که حداقل مادامی که موهایتان سلامت کامل را به دست نیاورده‌اند به دنبال هیچ عمل تهاجمی چون رنگ کردن موها نباشید؛ اما به هر دلیلی اگر نیاز به انجام این کار دارید حتما رنگ موهای بدون آمونیاک را برای استفاده انتخاب کنید.

شامپو تقویت کننده و ضد ریزش موی سریتا (بدون سولفات)

امیدواریم در این مقاله توانسته باشیم اطلاعات جامع و کاربردی را در اختیار شما مخاطب عزیز قرار بدهیم. چنان‌چه در رابطه با موهای ضعیف خود سوالی دارید که در این نوشتار به آن پاسخ داده نشد است، کافی است سوال خود را برای ما بنویسید تا کارشناسان روشا در اولین فرصت پاسخ شما را بدهند.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد