خرید محصولات برند درموسیس

مراقبت از موی فر + روتین مراقبت از مو فر چیست؟

مراقبت از موی فر + روتین مراقبت از مو فر چیست؟

حتما برای شما هم پیش آمده است که فارغ از جنس موهای خود دلتان خواسته باشد مدتی موهایتان رفتار متفاوت‌تری از خود نشان بدهد. به طور مثال صاحبین موهای صاف و لخت به دنبال فر کردن موهای خود هستند و صاحبین موی فر با توسل به انواع کراتینه‌ها تا وسایل حرارتی چون اتوهای مو تلاش می‌کنند برای زمان‌هایی هرچند کوتاه صاحب موهای لخت و صاف باشند. مراقبت از موی فر بیشتر برای این دسته از افراد نوشته شده است.

روتین موی فر

از اجرای روتین موی فر تا تبدیل شدن به یک فرفری موی غزلساز:

اگر کار با توصیه راه می‌افتاد احتمالا ما هم در این مقاله خواهش می‌کردیم به جای تلاش برای تغییر رفتار الگوی موهای خود که تقریبا همیشه هم با صدمات جبران ناپذیر همراه است، برنامه‌ای در پیش بگیرید که موهای خودتان در نهایت زیبایی‌شان قرار بگیرند؛ اما همان‌طور که احتمالا خودتان هم حدس می‌زنید میل به تنوع و زیبایی چیزی نیست که با توصیه‌هایی از این دست بتوان آن را خاموش کرد.

القصه اینکه اگر از مو فرفری‌های خوش استایل هستید در این نوشتار به نکات مهمی پیرامون رسیدگی و مراقبت موهای فر پرداخته‌ایم که با رعایت آن‌ها خواهید توانست از داشتن موهای خود نهایت لذت را ببرید؛ اگر هم به مدد مواد برای چند صباحی در دسته‌ی مو فرفری‌ها قرار گرفته‌اید برخی از نکات روتین موی فر می‌تواند به شما در حفظ زیبایی موهای فرتان کمک شایانی کند و به قول جناب خواننده تبدیل به یک فرفری موی غزلساز شوید؛ حالا روی این ادعای انتزاعی عجیب ( آخه فرفری موی غزلساز!!) هم چشم می‌پوشیم و روی همان اهمیت موی فر در نگاه زیباشناسانه متمرکز می‌شویم.

شناخت انواع موی فر:

موهای فر به چند دسته تقسیم می‌شود که با شناخت خصوصیات هر یک از آن‌ها خواهید توانست، به بهترین نحوِ ممکن از موهایتان مراقبت کنید؛ اگرچه کلیت مسیر مراقبت از موها فارغ از لخت یا فر بودنشان یک مسیر ثابت و مشخص است؛ اما جنس و نوع هر کدام از انواع مو می‌تواند در جزئیاتی چون استایل کردن، شست‌ و شو و مواردی از این دست متفاوت از هم باشند.

در این نوشتار کوتاه سعیمان بر این بوده است تا به شما کمک کنیم موهای خود را در یکی از دسته‌بندی‌های موی فر قرار داده و بر اساس توصیه‌ی مربوط به آن نسبت به جزئیات مراقبت موی فر اقدام کنید.

  • فرهای مواج:

شناخت انواع موی فر

اگر دارای موهایی با بافت نرم هستید که دارای موج‌هایی با حدود 5 سانت عرض بوده و در حالت کلی این حلقه‌های دایره‌ای چندان هم بلند و مشخص نیستند، این یعنی صاحب موهایی مواج هستید. شاخصه‌ی اصلی موی مواج خوابیدنشان روی سر است؛ بنابراین بیشترین کاری که باید برای استایل کردن موی موج‌دار انجام داد، حجم بخشیدن به آن‌هاست.

به این نوع از فر مو، فر موی پریشان هم گفته می‌شود. برای اینکه تعداد حلقه‌های فر آن را بیشتر کنید باید مصرف نگهدارنده‌ها و تقویت‌کننده‌ها را در روتین موی فر خود ثابت کنید. برای اینکه عمر موهای رنگ‌ شده‌ ی خود را دو چندان کنید مطلب «مراقبت از موی رنگ شده» را از دست ندهید.

  • فرهای متوسط:

اگر فر موهای شما نسبت به موهای مواج محکم‌تر و عریض‌تر است، دارای حالت ارتجاعی بوده و حلقه‌های مشخصی دارد می‌توان موی شما را در دسته‌ی موهای فر متوسط دسته‌بندی کرد . این موها معمولا نسبت به گروه اول وزهای بیشتری دارند و برای آرایششان باید میزان وزی آن‌ها را به حداقل رساند. متخصصین زیبایی به صاحبین این مدل مو توصیه می‌کنند، برای حالت پذیری این جنس موها اصلا از برس استفاده نکنید، به جای آن به کمک انگشتانتان و یک شامپو مو نرم‌کننده و رطوبت‌رسان وزی آن‌ها را به حداقل برسانید.

مراقبت از موی فر متوسط

سپس برای نتیجه‌ی بهتر، در پایان از یک محصول ضد وز مو مانند انواع ماسک‌ مو های آبرسان که در ترکیبات خود از روغن‌مو هایی همچون آرگان بهره برده‌اند، برای درخشندگی و براقیت هرچه بیشتر موها استفاده کنید. این نوع فر را با نام فر کلاسیک هم می‌شناسند. موهای فر کلاسیک رطوبت خود را خیلی از دست می‌دهند در نتیجه مستعد برای از دست دادن حجم و حالت خود بوده و مدام باید با تقویت‌کننده‌ها فر آنها را حفظ کرد.

  • فرهای گره خورده:

احتمالا این مدل فر مو را بین سیاه‌پوستان آفریقایی و آمریکایی زیاد دیده باشید، گره‌های این نوع مو بسیار محکم بوده و تارهای آن نازک، خشک، شکننده و مستعد آسیب‌های جدی است. دقت داشته باشید هر اندازه موها فرِ محکم‌تری داشته باشند میزان خشکی و شکنندگی آن‌ها بیشتر است.

بنابراین بسیار مهم است که دفعات شست‌ و شوی موهای خود را به حداقل برسانید و برای آبرسانی تارهای نازک موی خود از رطوبت‌ رسان‌ های با کیفیت استفاده کنید و حداقل هفته‌ای یک بار هم از ماسک‌ مو های مو استفاده کنید. به خاطر داشته باشید با وجودی که ماهیت موهای فر به طور کلی خشک بوده و نیاز به مراقبت جدی‌تری نسبت به موهای صاف دارند؛ اما این نوع فر به مراتب خشک‌تر و شکننده‌تر از سایرین بوده و اهمیت مراقبت موی فر از آن به مراتب بیشتر است.

مراقبت از موی فر

پله‌ پله در مسیر مراقبت موی فر

در این بخش با شما از بایدها و نبایدهایی خواهیم گفت که در صورت رعایت آنها و اندکی صبر پیشه‌کردن به نتیجه‌ی شگفت‌انگیزی می‌رسید. به خاطر داشته باشید گاه رعایت همه‌ی این موارد در ابتدا امری سخت به نظر می‌رسد و از آنجا که همواره سنگ بزرگ علامت نزدن است پیشنهاد می‌کنم با قدم‌های آسان‌ تر شروع کنید و کم‌کم موارد دیگر را به مسیر اضافه کنید.

خداحافظی با اتوی مو

اگر جای شما بودم همین الان اتو، سشوار و هر نوع وسیله‌ی حرارتی دیگر را برای خارج کردن از دسترس خود هدیه می‌دادم یا دستِ کم منتقل‌شان می‌کردم به بالاترین طبقه‌ی کمد تا از فکرِ سختی رسیدن به آن، از صرافت صاف کردنِ موهای خود بیفتم. به طور کلی حرارت نقش بسیار پررنگی در صدمه دیدن موها ایفا می‌کند و به همین سبب صاحبین موهای خشک باید خیلی جدی از استفاده کردنِ وسایل حرارتی پرهیز کنند.

شناخت طبیعت موهای فر برای انتخاب بهترین روغن‌ ها

شناخت طبیعت موها برای انتخاب بهترین روغن‌ها

همان‌گونه که پیش‌تر در سایر مقاله‌ های مربوط به مو در مجله‌ی وبلاگ روشا، از اهمیت روغن‌ تراپی در مراقبت از موی خشک گفتیم در اینجا و برای اجرای روتین مراقبت موی فر باز هم چنین تاکیدی می‌کنیم. منتها آنچه بسیار حائز اهمیت است انتخاب روغنی است که با موی شما سازگار باشد.

متاسفانه در این مورد نمی‌توان هیچ راه میانبری رفت؛ بلکه باید در ابتدا با توجه به مشخصات موی خود و ویژگی‌ های هر روغن دست به انتخاب مناسب‌ ترین و هماهنگ‌ترین‌ها با موی خود بزنید و سپس با تست کردن آن و مانیتور کردن نتایج آن بتوانید بهترین روغن مو را برای موهایتان انتخاب کنید. دقت داشته باشید که باید بیش از یک بار این تست را انجام دهید تا نتایجی که به دست می‌آورید قابل استناد باشند.

موهای در حال ریزش نیاز به مراقبت‌های مخصوص به خود را دارند. مطلب «جلوگیری از ریزش مو» را به این موضوع مهم اختصاص داده‌ایم اگر خطر ریزش مو در کمین شماست، شاید بد نباشد برای جلوگیری از وضعیت حاد‌تر مطالب گردآمد در این مقاله را بخوانید.

فصل مشترک موی فر و موی خشک

اگر بنا باشد میان موهای فر با انواع دیگر مو، یک فصل مشترک پیدا کرد، همانا خشکی آن‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد؛ بنابراین همان‌گونه که بارها گفته‌ایم آبرسانی عمیق برای موهای خشک باید در یک روتین مراقبتی از الویت‌ها باشد، در مورد رطوبت‌رسانی به موهای فر هم این موضوع صادق است.

ماسک احیاء کننده موی فر اچ اس لاین

لطفا حتما هفته‌ای یک بار موهای خود را روغن تراپی کنید و در یک روتینِ مشخص، علاوه بر استفاده کردن از ماسک‌های مناسبِ موهای خود بعد از استحمام، از ماسک‌های خانگی هم مرتب برای رساندن مواد مغذی به موهای خود بهره ببرید.

  • روغن های مخصوص موهای مجعد

هیدراته نگه داشتن فرها می تواند دشوار باشد زیرا روغن های طبیعی به راحتی در ساقه مو حرکت نمی کنند. افزودن مقداری روغن طبیعی قبل از خواب می تواند به این امر کمک کند.

به نقل از هلث‌ لاین هر یک از روغن های زیر ممکن است این کار را انجام دهد:

  • روغن نارگیل
  • روغن زیتون
  • روغن آووکادو
  • روغن جوجوبا
  • روغن آرگان
  • روغن کرچک
  • روغن دانه انگور

یک قیچی مناسب برای نوک‌ گیری تهیه کنید.

یکی از آفت‌هایی که در نتیجه‌ی خشکی موها ایجاد می‌شود آفت موخره است که سبب شکست موها شده و فرآیند رشد موها را با کاهش روبه‌رو می‌کند. موی فر به سبب خشکی که در ذات خود دارد و وجود حلقه‌های زیاد و تو در تو بسیار مستعد موخوره است. تنها راه برای رهایی از موخوره کوتاه کردن آن‌ها کمی بالاتر از محل موخوره است.

هوشمندانه‌تر است پیش از ابتلا به موخوره طی یک روتین مداوم هر 6 یا 8 هفته یک بار موهای خود را چک کنید و فرآیند نوک‌گیری موها را انجام دهید. دقت کنید از یک قیچی مخصوص کوتاهی که برای شخص خودتان باشد برای این کار استفاده کنید استفاده از قیچی ابرو، قیچی خیاطی و هر نوع دیگری از قیچی، خود موجب پیدایش موخوره خواهد شد.

در مصرف شامپو صرفه‌ جویی کنید.

استفاده بیش از حدِ شامپو سببِ خشکی موها و از بین‌ رفتن چربی طبیعی سر می‌شود. این موضوع به نازک‌شدن، خرد شدن و وزشدن تارهای مو منجر می‌شود. پس از همین لحظه که این مقاله را می‌خوانید به خودتان این قول را بدهید که تنها یک بار در هفته از شامپو برای شستن موها استفاده کنید و در مابقی موارد از شامپوهای فاقد سولفات، ماسک‌های مخصوص و نرم‌کننده‌های مو آن هم تنها در ساقه‌ی موها بهره ببرید.

شامپو مناسب موهای فر اچ اس لاین

تک‌تک مواردی که تا اینجا به آن اشاره کردیم نه تنها برای موهای فر که در مورد هر نوع مویی می‌تواند به حفظ سلامت آنها کمک کند. در ادامه اما به مواردی اشاره می‌کنیم که اختصاصا برای موهای فر تاثیرگذار است. به طور مثال چنانچه تمایل دارید موهای خود را در جریان هوای آزد خشک کنید بعد از حمام به هیچ عنوان با موهای خود بازی نکنید و تا خشک شدن کاملشان به آنها دست نبرید. دست بردن به موهای خیس منجر به ایجاد وزی در آنها شده و مو را مستعد ابتلا به موخوره می‌کند.

اگر عادت به استحمام قبل از خواب دارید حتما پیش از خواب موهای خود را آناناسی بالای سر خود جمع کنید یا اینکه آنها را در یک روسری ساتن جمع کنید. شاید به نظرتان عجیب باشد؛ اما تمام این موارد و حتی مواردی چون نحوه‌ی شست‌وشو، خوابیدن، دیسپانسر زدن تا نوع محصولات مراقبتی مورد استفاده در بهبود،سلامت و زیبایی موهای فر شما نقش دارد.

یک مو فرفری در سبد خود چه وسایل مراقبتی باید داشته باشد؟

در ادامه‌ی مواردی که در راستای مراقبت موی فر باید مدنظر قرار داد می‌خواهیم به یک سری وسایلی اشاره کنیم که وجودشان باید از ملزومات روتین موی فر شما قرار بگیرد.

آموزش مراقبت از موی فر

  • پارچه و حوله‌ ی نخی

هرگز و تحت هیچ شرایطی صاحبین موهای فر نباید موهای خود را با یک حوله‌ی معمولی خشک کنند. این حوله‌ها منجر به خشکی، شکنندگی و وزی بیش از حد در موها می‌شود. بهترین حوله‌ی مصرفی برای موی فر حوله‌های میکروفایبر است؛ اما چنان‌چه این نوع حوله را در دسترس ندارید می‌توانید از یک شال یا تی‌شرت نخی برای آبگیری موهایتان استفاده کنید. این روش حتی برای اسکرانچ کردن موها هم بسیار عالی جواب می‌دهد.

  • شانه‌های دندانه درشت

برای روغن تراپی کردن بهتر است از شانه‌های چوبی بهره بگیرید به این صورت که بعد از استفاده از ماسک، کرم مو یا نرم کننده از یک شانه‌ی دندانه درشتِ ترجیحا چوبی استفاده کنید. هرچند استفاده کردن از انگشتانتان هم در این مواقع راهکار خوبی است؛ ولی به طور کلی برای موهای فر باید از شانه‌های دندانه درشت استفاده کرد و برای حجم بخشیدن به ریشه‌های آنها، به ویژه در موهای مواج از شانه‌های دندانه کشیده می‌توان استفاده‌ی خوبی کرد.

روش روتین موی فر

  • روسری و روبالشی ساتن یا ابریشم

هرجنسی جز ساتن و ابریشم برای روبالشی یک خطای بزرگ است. به ویژه شما مو فرفری‌ها که موهایتان مستعد در هم پیچیدن و ایجاد گره‌خوردگی است. پارچه‌ی ابریشم به دلیل داشتن فیبر، رطوبت موهای شما را حفظ می‌کند و با ایجاد اصطکاک شرایط در هم گره خوردن و ایجاد موخره را سبب نمی‌شود.

  • کش موی ساتن یا فنری

کش موهای فنری مناسب برای موهای فر تولید شده است؛ چنانچه از این کش‌ها در دسترستان نیست از یک کش با روکش ساتن استفاده کنید. این کش‌ها به دلایلی که در مورد روبالشی به آن اشاره کردیم برای سلامت موها مناسب‌ترند.

  • دیفیوزر یا دیسپانسر

یکی از انواع سَری‌های سشوار دیفیوزر است که شکل گرد و دندانه‌داری دارد. این سَری برای خشک‌کردن موهای فر مورد استفاده قرار می‌گیرد. شما می‌توانید بعد از استحمام و زدن ماسک موی مورد نظر با کمک دیفیوزر موهای خود را خشک کنید. دقت کنید که حرارت سشوار را ملایم انتخاب کنید.

مراقبت از موی فر

  • اسپری آب

یک اسپری آب به شما کمک می‌کند تا همواره با چند پاف روی موهایتان آنها را نم‌دار کرده و بدون نیاز به هیچ مواد دیگری حس تازگی را به آن ببخشید. تغییر همواره سخت بوده و احتمالا اگر تا به امروز این اندازه نسبت به مراقبتِ موهای خود حساس نبوده‌اید، اطلاعات این مقاله کمی شما را ترسانده باشد و تصور کنید حالا که انجام دادن همه‌ی این امور از توانم خارج است بهتر است بی‌خیال اجرای روتین موی فر شوم!

پیشنهاد من به شما این است به جای ناامید شدن مسیر را برای خود ساده کنید و از مسیر لذت ببرید. تنها با یکی از اقدامات گفته شده شروع کنید و شاهد تاثیر مداومتی باشید که در انجام همان یک مورد به خرج داده‌اید. زمانش که برسد حتما گام بعدی را خواهید برداشت.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد