خرید محصولات برند درموسیس

کلافه‌گی از انواع آکنه‌ی ناخوانده تا رسیدن به راه‌های درمان آن

کلافه‌گی از انواع آکنه‌ی ناخوانده تا رسیدن به راه‌های درمان آن
انواع آکنه را بشناسید!

فکر می‌کنم کمتر کسی باشد که در طول زندگی‌اش چیزی راجع‌به جوش جوانی یا جوش بلوغ نشنیده باشد. با تقریب بالایی باید گفت اکثر قریب به اتفاق افراد در طول حیاتشان برای یک مقطع  هم که شده با عارضه‌ای به نام آکنه روبه‌رو بوده‌اند. جستجوی بهترین روشهای مراقبت از پوست از مواجه با عارضه‌هایی از این دست شکل می‌گیرد.

در این مقاله قصد داریم راجع‌به این مهمان آزاردهنده صحبت کنیم. آکنه‌هایی که می‌توانند موجب فشار روانی مضاعفی روی افراد باشند. کسی چه می‌داند شاید حضور شما پای این نوشتار هم از چنین فشاری ناشی شده باشد.

شما در ارتباط با انواع آکنه که ناگهانی بر صورت ظاهر می‌شوند چه تصوری دارید؟ آیا آن‌ها را معضلی غیرقابل حل می‌شناسید؟ دانسته‌هایتان هرچه هست را برای دقایقی کنار بگذارید و در این سطرها با ما همراه باشید تا از آخرین یافته‌های علمی در خصوص چیستی و چرایی به وجود آمدن آکنه تا راه چگونه درمان شدنش کمی بیشتر با شما سخن بگوییم.

به طور خلاصه آنچه در این مقاله به اتفاق خواهیم خواند شامل:

    • انواع آکنه
    • انواع درمان آکنه
    • نقش تغذیه در درمان جوش
    • مراقبت های روزانه برای جلوگیری از آکنه

انواع آکنه و چرایی به وجود آمدن آن‌ها

هرگاه چربی و سلول‌های مرده‌ی پوستی مسیر فولیکول‌ها را مسدود کند شاهد به وجود آمدن این عارضه هستیم. آکنه‌ها از نوجوانی تا میانسالی حتی در میان افراد شایع است. مشکلی پوستی که در انواع متفاوت و با دلایلی منحصربه‌فرد به وجود آمده و هریک راه درمانی متفاوت دیگری دارند.

تغییرات هورمونی، مصرف داروهای خاص، آرایش‌های متعدد روی صورت، وراثت و هم‌چنین استفاده از رژیم غذایی نا‌مناسب همگی در به وجود آمدن آکنه مؤثر هستند. از طرفی عوامل بیرونی همچون آلودگی‌های محیطی که بر روی پاکیزگی پوست تأثیر دارند نیز از دلایل به وجود آمدن آکنه به شمار می‌روند.

انواع آکنه

انواع آکنه و راه های درمان آکنه

انواع جوش صورت و ویژگی‌های هر کدام در گروه‌های مختلفی دسته‌بندی می‌شوند. در ادامه به معرفی انواع آکنه خواهیم پرداخت.

جوش‌های سرسفید (منافذ بسته)

این جوش‌ها هنگامی به وجود می‌آیند که سلول‌های مرده، چربی و باکتری‌ها در منفذ گرفتار می‌شوند. منافذ بسته پوست از اصلی‌ترین دلایل به وجود آمدن جوش‌های سر سفید به شمار می‌آیند. یکی از دلایل به وجود آمدن منافذ بسته، تغییرات هورمونی است.

 دلیل دیگر در بسته شدن منافذ پوست افزایش مقدار سبوم در منافذ است. سبوم درواقع همان چربی انباشته شده در منافذ است. همین امر سبب مسدود شدن منافذ پوست و ایجاد جوش‌های سرسیاه می‌شود.

جوش‌های سر‌سیاه (منافذ باز)

جوش‌های سر سیاه برجستگی‌های کوچکی هستند که به دلیل انسداد فولیکول‌های مو در پوست شما ظاهر می‌شوند. به دلیل سطح تیره یا سیاه این برجستگی‌ها آن‌ها را جوش‌های سر سیاه می‌نامیم. جوش‌های سر سیاه هنگام گرفتگی یا پلاگین در باز شدن فولیکول‌های مو روی پوست ظاهر می‌شوند.

جوش‌های سر‌سیاه

 در حالت کلی هر فولیکول حاوی یک مو و یک غده چربی است که روغن تولید می‌کند. این روغن سبوم نام دارد و به نرم نگه داشتن پوست کمک می‌کند. هنگامی که سلول‌های مرده و روغن سبوم در دهانه فولیکول‌ها جمع می‌شوند یک برآمدگی به نام کومدو ایجاد می‌کنند.

پس در صورتی که پوست بالای برجستگی بسته بماند، آن را جوش سر سفید نامیده می‌شود. هنگامی که سطح جوش صورت باز مانده و در معرض هوا قرار گیرد به رنگ سیاه تغییر پیدا می‌کند و جوش سر سیاه نامیده می‌شود.  برخی از انواع پوست به مراقبت بیشتری برای فرار از این اکنه‌ها دارند. به طور مثال مراقبت از پوست چرب به شما کمک می‌کند کمتر شاهد این جوش‌های آزاردهنده باشید.

برجستگی های کوچک و قرمز (پاپول)

در گزارشی که در وبسایت healthline.com منتشر شده است آمده که  پاپول‌ها نوعی لکه‌های ملتهب هستند که به آن‌ها جوش صورت نیز می‌گویند. همان‌طور که پیش‌تر گفتیم پس از به وجود آمدن پدیده کومدو روغن‌های اضافی در کومدو تبدیل به یک منبع تغدیه‌ برای باکتری‌ها می‌شود. تمام این مواد اضافی که در منافذ ایجاد شده‌اند به فولیکول فشار می آورند. با فشار زیاد دیواره فولیکول پاره شده و مواد داخل آن به اطراف می ریزد و سبب تحریک پوست می‌شود. ضایعه پدید آمده روی پوست را پاپول می‌نامند.

کرم ضد جوش درمالوگ

برجستگی‌های بزرگ‌تر و قرمز رنگ (پاسچول‌ها)

در مقاله‌ی دیگری در webmd.com به تعریف پاسچول‌ها رسیدیم،  برجستگی‌های کوچکی که شامل مایعات یا چرک روی پوست هستند. این نوع از آکنه‌ها معمولا به صورت سفید رنگ با پوسته‌ی قرمز دیده می‌شوند. این آکنه‌ها بسیار شبیه به جوش صورت به نظر می رسند؛ اما در برخی موارد بسیار بزرگ‌تر از جوش هستند.

این ضایعات ممکن است در هر قسمت از بدن توسعه پیدا کنند؛ اما معمولا در کمر و صورت تشکیل می‌شوند. این آکنه‌ها ممکن است در اثر عدم تعامل هورمونی یا تغییرات هرمونی در بدن ایجاد شوند. این نوع آکنه بین نوجوانان و بزرگسالان بسیار شایع است.

کپسول درمکس لاکتوزینک

توده‌های بزرگ و دردناک زیر سطح پوست (گره‌ها)

گره‌ها رشد غیر طبیعی بافت هستند که دقیقا زیر پوست ایجاد می‌شوند. غده تیروئید از جمله عواملی است که ممکن است گره‌ها را ایجاد کند. زیر بغل، کشاله ران، ناحیه سر و گردن مناطقی هستند که ممکن است گره‌ها در آن به وجود آیند.

توده‌های دردناک و چرکی زیر پوست (ضایعات کیستیک)

آکنه کیستیک جدی‌ترین نوع آکنه است. هنگامی که کیست در اعماق پوست شکل می‌گیرد این آکنه‌ها ایجاد می‌شوند. عامل این نوع از آکنه باکتری‌ها، چربی و سلول‌های گرفتار شده در منافذ پوست هستند. این کیست ممکن است در هر فردی ایجاد شود؛ اما احتمال به وجود آمدن در افرادی که پوست چربی دارند آن بیشتر است. هم چنین در نوجوانان، زنان و بزرگسالان مسن‌تر که اختلال هورمونی دارند نیز بیشتر دیده می‌شود.

موارد مهم قبل از اقدام به درمان جوش صورت

پس از شناخت انواع آکنه به بررسی درمان آن خواهیم پرداخت. اما نکته قابل توجه این است که شما قبل از درمان باید به موارد گوناگونی توجه کنید.

    • درمان آکنه در مرحله اول بستگی به نوع آن دارد.
    • برای درمان آکنه باید نوع پوست خود را در نظر داشته باشید.
    • انتخاب نوع درمان یکی از مهم‌ترین نکات در این موضوع است.

کلافگی از حضور جوش‌های ناخوانده تا رسیدن به راه‌های درمان آن

همان‌طور که گفته شد پوست‌های چرب بیشتر مستعد جوش و آکنه هستند؛ اما به یاد داشته باشید که انواع دیگر پوست هم به دلایل متعددی مستعد جوش صورت است. برای درمان آکنه‌ها و جوش‌ها با پیشرفت علم درمان‌های متعددی در نظر گرفته شده‌است. در موارد زیر به این درمان‌ها اشاره کرده‌ایم:

    • درمان‌های خانگی
    • فیلر های بافت نرم
    • لیزر
    • انواع روش های مبتنی بر انرژی
    • درم ابریژن
    • لایه برداری شیمیایی (مراجعه به مقاله پاک شوینده های صورت)
    • تزریق بوتاکس
    • انواع داروهای خوراکی هم چون آنتی بیوتیک

صابون ترکیبی بسیار قوی نو آکنه

پوست‌های خشک و معضل جوش صورت

در میان انواع پوست آکنه روی پوست‌های خشک یک معضل است که شدیدا به مراقبت نیاز دارد. در صورتی که پوست خشکی دارید از محلول‌های مبتنی بر آب برای درمان آکنه استفاده کنید. از لوسیون‌ها، کرم‌ها و پماد‌های درمانی به جای درمان‌های دیگر که خشکی پوست شما را تشدید می‌کند، استفاده کنید.

اگر از داروهای درمان آکنه استفاده می‌کنید به متخصص پوست خود نوع پوست را اطلاع دهید. لایه بردار‌ها در طی درمان اولیه ممکن است پوست‌های خشک را به وضعیت بدی دچار می‌شود. در نتیجه لایه برداری و درمان را به آرامی شروع کنید. برای مثال از سه روز در هفته شروع و روزهای درمان را به مرور افزایش دهید. اگر درمان پوست را به آرامی شروع کنید نتایج بهتری را خواهید گرفت.

از مرطوب کننده‌هایی استفاده کنید که حاوی مواد تحریک‌کننده پوست نباشند و پوست شما را به آکنه تحریک نکنند. به یاد داشته باشید انتخاب دقیق محصولات مراقبتی پوست و دارو‌های درمانی کنترل آکنه و پوست خشک را همزمان انجام خواهد داشت.

مراقبت های روزانه برای جلوگیری از آکنه

برای جلوگیری از جوش صورت خود را به طور مرتب یک تا دو بار با شوینده صورت ملایم و آب گرم شست‌و‌شو دهید. به هیچ عنوان در طول روز دست خود را بیش از اندازه به صورت نزنید. این کار سبب انتقال آلودگی‌ها از پوست دست به صورت می‌شود.

پس از ورزش کردن روزانه صورت خودرا خود را حتما شست و شو دهید و عرق روی صوت را پاک کنید. اگر در طول روز از ضد آفتاب استفاده می‌کنید به عنوان noncomedogenic توجه کنید؛ این عبارت به معنای این است که این کرم منافذ پوست شما را مسدود نمی‌کند.

ژل شستشو و مرطوب کننده پوست چربدرماگور

در طول روز پوست را در معرض هوای آلوده قرار ندهید. آلودگی هوا بر سلامت پوست شما نقش منفی دارد و این موضوع به دلیل وجود آلاینده‌های مضر است که به پوست لطیف شما آسیب می‌زنند.

ترکیبات مهم داروهای درمانی جوش صورت

 داروهای آکنه حاوی ترکیبات متفاوتی است که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم:

    • Resorcinol: این ماده در داروهای درمانی به از بین بردن جوش‌های سرسیاه و سر سفید کمک می‌کند.
    • بنزوئیل پروکسید: باکتری‌ها را از بین می‌برد. ترمیم پوست را سرعت می‌بخشد و تولید سبوم را افزایش می‌دهد.
    • سالیسیلیک اسید: در تجزیه جوش‌های سر سیاه و سر سفید مؤثر است و به کاهش التهاب و تورم کمک می‌کند.
    • Retin-A: منجر به رفع انسداد منافذ پوست می‌شود.
    • آزلائیک اسید: این ماده سلول‌های فولیکول‌ها را تقویت می‌کند و رشد باکتری‌ها را کاهش می‌دهد.

رژیم غذایی و جوش صورت

مطالعات نشان داده‌است که داشتن یک رژیم غذایی سالم جلوی آکنه را خواهد گرفت و به پیشرفت درمان آکنه نیز کمک می‌کند. این مواد غذایی باید حاوی کربوهیدرات‌ها، روی، ویتامین‌های A، E ، اسید‌های چرب امگا ۳ و آنتی‌اکسیدان‌ها باشند.

presto_player(10397)

قند خون یکی از مهم‌ترین عواملی است که در آکنه زدن تأثیر بسیاری دارد. هنگامی که قند خون شما به سرعت بالا می‌رود هورمونی به نام انسولین ترشح می‌شود. داشتن انسولین اضافی در خون منجر به تولید چربی بیشتری  در غدد شما خواهد شد و احتمال ابتلاء به آکنه را افزایش می‌دهد. برخی از غذاهایی که باعث افزایش انسولین می‌شوند عبارت هستند از: ماکارونی، برنج سفید، نان سفید، قند.

از طرفی غذاهایی که کربوهیدرات‌های گلیسمی بالا چربی‌های اشباع شده، چربی‌های ترانس دارند و هورمون‌ها را تحریک کرده و باعث افزایش تولید روغن اضافی و ترشح غدد می‌شوند.

رژیم غذایی و جوش صورت

خوردن غذاهایی که قند کم تری دارند خطر ابتلاء به آکنه را کاهش می دهند. مواد غذایی هم چون حبوبات، میوه و سبزیجات، فرآوری نشده، از جمله این موارد هستند. غذاهای حاوی مواد غذایی مفید علاوه بر مفید بودن برای پوست باعث کاهش التهاب هم می‌شوند.

مطالعات نشان داده که پیروی از یک رژیم غذای با گلیسمی کم یا رژیم غذایی حاوی قندهای ساده از به‌روز آکنه جلوگیری می‌کند. محققان طبق یک مطالعه از بیماران کره‌ای دریافتند که رژیم غذایی با گلیسمی کم طی ۱۰ هفته پیشرفت چشمگیری را در درمان آکنه پوست آن‌ها ایجاد کرده‌است.

رابطه  عنصر روی و جوش صورت

لازم به ذکر است خوردن غذاهای سرشار از روی در پیشگیری و درمان آکنه بسیار مفید است. غذاهایی که سرشار از روی عبارت هستند شامل دانه کدو تنبل، کاهو، بادام هندی، گوشت گاو، بوقلمون، عدس، غذاهای دریایی مانند صدف و خرچنگ به شمار می‌روند.

محققان طی یک مطالعه علمی دریافته‌اند که روی یک ماده رژیمی بوده و در تنظیم متابولیسم و سطح هورمون‌ها بسیار مهم است. محققان به این نتیجه رسیده‌اند که افرادی که روی کمتری مصرف می‌کنند از آکنه بیشتری رنج می برند.

کپسول ژلاتینی ویتامین آ یوروویتال

خرید کپسول ژلاتینی ویتامین آ یوروویتال

 دریافت مقادیر کم از ویتامین A و D با به وجود آمدن آکنه ارتباط مستقیمی دارد. اما حتما قبل از مصرف ویتامین A با پزشک خود مشورت کنید. زیرا مصرف بیش از اندازه از ویتامین A ممکن است کارکرد اندام‌ها را مختل کند.

مراقبت از پوست صورت با کمک متخصصی که شناخت دقیق از نوع پوست شما دارد به شما کمک می‌کند مسیرهای ابتلا به این عارضه را تا حد امکان مسدود کنید.

امگا ۳ نوعی چربی است که در گیاهان خاص و منابع پروتئین حیوانی مانند مرغ و ماهی وجود دارد.امگا 3  برای کاهش آکنه بسیار مفید است. این ماده مفید در تجدید بافت‌های مرده پوست کمک شایانی می‌کند.

سرم ضد جوش راکوتن

اسپری ضد جوش بدن سبوما آردن

نتیجه 

همان‌طور که خواندیم آکنه انواع متفاوتی دارد؛ انواع آکنه به موارد گوناگونی همچون ریشه این بیماری، نوع تغذیه و غیره بستگی خواهد داشت. اما شما با رعایت اصولی نه‌چندان سخت، قابلیت درمان آکنه را خواهید داشت. به یاد داشته باشید در مرحله اول باید از تغذیه و هر آنچه درون بدن شما رخ می‌دهد اطلاع داشته باشید سپس با داشتن یک رژیم غذایی مناسب در کنار درمان به نتایج مطلوبی خواهید رسید. داشتن پوستی که دارای آکنه است یک عیب نیست و یک مورد طبیعی شناخته می‌شود. مراقبت و اهمیت به این معضل مهمترین نکته در درمان آکنه است. با اهمیت دادن و مراقبت از پوست به راحتی آکنه را از بین خواهید برد.

برای نوشتن این مقاله از وبسایت‌های معتبری چون mayoclinic بهره گرفته‌ایم. با کلیک بر روی لینک می‌توانید به بخشی از این محتوا دسترسی داشته باشید.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد