خرید محصولات برند درموسیس

سلنیوم چیست و چه فوایدی دارد؟

سلنیوم چیست و چه فوایدی دارد؟

ممکن است بارها نام سلنیوم را شنیده باشید و برایتان این سؤال پیش آمده باشد که سلنیوم چیست و چه فوایدی دارد؟ سلنیوم یک ماده معدنی ضروری است که از بسیاری از فرآیندهای بدن پشتیبانی می‌کند. مکمل سلنیوم می‌تواند به بهبود شناخت، عملکرد سیستم ایمنی و باروری کمک کند. همچنین این ماده مغذی نقش کلیدی در حفظ متابولیسم هورمون تیروئید، سنتز DNA و محافظت از بدن در برابر آسیب اکسیداتیو و عفونت دارد.

سلنیوم چیست و چه فوایدی دارد؟

این نتایج بر اساس منبع مورد اعتماد دفتر مکمل های غذایی (ODS)بدن معمولاً مقداری سلنیوم را که از غذاها دریافت کرده در بافت و عمدتاً در ماهیچه‌های اسکلتی، ذخیره می‌کند. این غذاها شامل آجیل برزیلی، غذاهای دریایی و گوشت است. مقدار سلنیوم در غذا بستگی به غلظت خاک و آب محل رشد آن دارد. افراد همچنین می‌توانند این ماده معدنی را به غذاها اضافه کنند یا به عنوان مکمل مصرف کنند.

در این مقاله به تشریح تمامی مفاهیم مرتبط با سلنیوم و فواید سلامتی آن زمانی که فرد آن را از طریق غذا یا مکمل‌ها مصرف می‌کند، پرداخته شده است؛ بنابراین تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا هر آنچه که باید درباره سلنیوم بدانید به شما بگوییم.

سلنیوم چیست؟

سلنیوم یک ماده معدنی کمیاب است، به این معنی که بدن فقط به مقدار کمی از آن نیاز دارد. این ماده معدنی به طور طبیعی در غذاها یا به عنوان مکمل یافت می‌شود. سلنیوم جزء ضروری آنزیم‌ها و پروتئین‌های مختلف به نام سلنوپروتئین ها است که به ساخت DNA و محافظت در برابر آسیب سلولی و عفونت کمک می‌کند. این پروتئین‌ها همچنین در تولید مثل و متابولیسم هورمون‌های تیروئید نقش دارند. بیشتر سلنیوم در بدن در بافت ماهیچه‌ای ذخیره می‌شود، اگرچه غده تیروئید به دلیل سلنوپروتئین های مختلف که به عملکرد تیروئید کمک می‌کند، بالاترین غلظت سلنیوم را در خود دارد.

سلنیوم چیست؟

به طور کلی سلنیوم به عنوان یک ماده معدنی ضروری شناخته می‌شود، به این معنی که بدن انسان برای عملکرد به آن نیاز دارد اما به تنهایی آن را تولید نمی‌کند. برای بسیاری از ما، مقدار سلنیوم موجود در آبی که می‌نوشیم و غذاهایی که می‌خوریم معمولاً برای برآوردن نیاز بدن به این ماده معدنی کافی است. با این حال، در موارد کمبود سلنیوم، مصرف مکمل حاوی سلنیوم برای حفظ عملکرد صحیح بدن مهم است.

سلنیوم چه کاری انجام می‌دهد؟

نقش اصلی سلنیوم در بدن انسان در متابولیسم است، زیرا به عنوان یک کوفاکتور در تعدادی از فرآیندهای آنزیمی مربوط به هضم و پردازش سایر مواد مغذی ضروری برای بقای ما عمل می‌کند. سلنیوم علاوه بر نقشی که در عملکرد متابولیک دارد، برای عملکرد مناسب غده تیروئید و هر قسمتی از بدن که از هورمون‌های تولید شده توسط تیروئید استفاده می‌کند، نیز نقش مهمی دارد. بنابراین الزام دریافت سلنیوم از طریق مصرف منابع غذایی سلنیوم یا مکمل آن امری بدیهی است.

کپسول سلن پلاس یوروویتال

منابع غذایی سلنیوم

مقدار سلنیوم در غذاها بسته به میزان سلنیوم خاکی که در آن کشت می‌شود می‌تواند بسیار متفاوت باشد. محتوای خاک به طور گسترده‌ای بر اساس منطقه متفاوت است. غذاهای گیاهی سلنیوم را از خاک به دست می‌آورند که سپس بر میزان سلنیوم موجود در حیواناتی که آن گیاهان را می‌خورند نیز تأثیر می‌گذارد.

غذاهای پروتئینی حیوانات به طور کلی منابع خوبی از سلنیوم هستند. غذاهای دریایی، گوشت‌های ارگانیک و آجیل برزیلی بیشترین میزان سلنیوم را دارند، اگرچه اکثر افراد بیشتر سلنیوم خود را از غذاهای اصلی مانند نان، غلات، مرغ، گوشت قرمز و تخم‌مرغ به دست می‌آورند. در ادامه برخی از منابع غذایی سلنیوم آورده شده است:

    • آجیل برزیلی
    • ماهی باله و صدف
    • گوشت گاو
    • بوقلمون
    • مرغ
    • غلات غنی شده
    • نان گندم کامل
    • لوبیا، عدس

منابع غذایی سلنیوم

فواید سلنیوم

اگرچه ممکن است هرگز نام سلنیوم را نشنیده باشید، اما این ماده مغذی شگفت‌انگیز برای سلامتی شما حیاتی است. سلنیوم یک ماده معدنی ضروری است، به این معنی که باید از طریق رژیم غذایی یا مصرف مکمل ها به دست آید. سلنیوم فقط در مقادیر کم مورد نیاز است اما نقش مهمی در فرآیندهای مهم بدن شما از جمله متابولیسم و ‌عملکرد تیروئید شما ایفا می‌کند. در این بخش به تشریح فواید سلنیوم برای سلامتی پرداخته شده که همگی توسط علم پشتیبانی می‌شوند.

1. سلنیوم به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی عمل می‌کند

آنتی اکسیدان‌ها ترکیباتی در غذاها هستند که از آسیب سلولی ناشی از رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کنند. رادیکال‌های آزاد محصولات جانبی طبیعی فرآیندهایی مانند متابولیسم هستند که روزانه در بدن شما تشکیل می‌شوند. رادیکال‌های آزاد برای سلامتی شما ضروری هستند. آنها عملکردهای مهمی از جمله محافظت از بدن شما در برابر بیماری را انجام می‌دهند. با این حال، مواردی مانند سیگار کشیدن، مصرف الکل و استرس می‌توانند باعث افزایش رادیکال‌های آزاد شوند.

قرص سلنیوم پلاس او پی دی فارما

این امر منجر به استرس اکسیداتیو می‌شود که به سلول‌های سالم آسیب می‌رساند. استرس اکسیداتیو با شرایط مزمن مانند بیماری قلبی، آلزایمر و سرطان و همچنین پیری زودرس و خطر سکته مغزی مرتبط است آنتی اکسیدان هایی مانند سلنیوم با کنترل تعداد رادیکال‌های آزاد به کاهش استرس اکسیداتیو کمک می‌کنند. آنها با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد اضافی و محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب ناشی از استرس اکسیداتیو کار می‌کنند.

2. سلنیوم خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را کاهش می‌دهد

علاوه بر کاهش استرس اکسیداتیو، سلنیوم ممکن است به کاهش خطر برخی سرطان‌ها نیز کمک کند. این امر به توانایی سلنیوم در کاهش آسیب DNA و استرس اکسیداتیو، تقویت سیستم ایمنی بدن و از بین بردن سلول‌های سرطانی نسبت داده شده است. بررسی 69 مطالعه که شامل بیش از 350000 نفر بود نشان داد که داشتن سطح بالای سلنیوم خون با کاهش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان از جمله سرطان سینه، ریه، روده بزرگ و پروستات مرتبط است.

سلنیوم خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را کاهش می‌دهد

مهم است که توجه داشته باشید که این اثر فقط با سلنیوم به دست آمده از طریق غذاها مرتبط است، نه مکمل ها. با این حال، برخی تحقیقات نشان می‌دهد که مکمل سلنیوم ممکن است عوارض جانبی را در افرادی که تحت پرتودرمانی هستند کاهش دهد. به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که مکمل های سلنیوم خوراکی، کیفیت کلی زندگی را بهبود می‌بخشد و اسهال ناشی از تشعشع را در زنان مبتلا به سرطان دهانه رحم و رحم کاهش می‌دهد.

3. سلنیوم فرد را در برابر بیماری قلبی محافظت می‌کند

رژیم غذایی غنی از سلنیوم ممکن است به حفظ سلامت قلب شما کمک کند، زیرا سطوح پایین سلنیوم با افزایش خطر بیماری قلبی مرتبط است. در تجزیه و تحلیل 25 مطالعه مشاهده‌ای، افزایش 50 درصدی سطح سلنیوم خون با کاهش 24 درصدی خطر بیماری قلبی همراه بود. سلنیوم همچنین ممکن است نشانگرهای التهاب را در بدن را کاهش دهد که یکی از عوامل خطر اصلی بیماری قلبی است.

بیماری قلبی

به عنوان مثال، مروری بر 16 مطالعه کنترل شده شامل بیش از 433000 فرد مبتلا به بیماری قلبی نشان داد که مصرف مکمل‌های سلنیوم باعث کاهش سطح پروتئین واکنش‌گر C نشانگر التهابی (CRP) می‌شود. علاوه بر این، سطح گلوتاتیون پراکسیداز، یک آنتی اکسیدان قوی را افزایش داد. این امر نشان می‌دهد که سلنیوم ممکن است با کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو در بدن به کاهش خطر بیماری قلبی کمک کند.

استرس اکسیداتیو و التهاب با آترواسکلروز یا ایجاد پلاک در شریان‌ها مرتبط است. آترواسکلروز می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی خطرناکی مانند سکته مغزی، حملات قلبی و بیماری قلبی شود. گنجاندن غذاهای غنی از سلنیوم در رژیم غذایی شما راهی عالی برای به حداقل رساندن سطح استرس اکسیداتیو و التهاب است.

کپسول سلن پلاس آپوویتال

4. سلنیوم به جلوگیری از زوال ذهنی کمک می‌کند

بیماری آلزایمر یک بیماری ویرانگر است که باعث از دست دادن حافظه می‌شود و بر تفکر و رفتار تأثیر منفی می‌گذارد. این ششمین علت مرگ و میر در ایالات‌متحده است. تعداد افراد مبتلا به بیماری آلزایمر در حال افزایش است. بنابراین یافتن راه‌هایی برای پیشگیری از این بیماری دژنراتیو ضروری است. اعتقاد بر این است که استرس اکسیداتیو هم در شروع و هم در پیشرفت بیماری‌های عصبی مانند پارکینسون، مولتیپل اسکلروزیس و آلزایمر نقش دارد.

جلوگیری از زوال ذهنی

چندین مطالعه نشان داده‌اند که بیماران مبتلا به بیماری آلزایمر سطح سلنیوم خونی کمتری دارند. علاوه بر این، برخی از مطالعات نشان داده‌اند که آنتی‌اکسیدان‌ها در غذاها و مکمل‌ها ممکن است حافظه را در بیماران مبتلا به آلزایمر بهبود بخشند. علاوه بر این، رژیم غذایی مدیترانه‌ای، که سرشار از غذاهای سرشار از سلنیوم مانند غذاهای دریایی و آجیل است، با خطر کمتر ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط است.

5. سلنیوم برای سلامت تیروئید مهم است

سلنیوم برای عملکرد مناسب غده تیروئید شما مهم است. در واقع، بافت تیروئید حاوی مقدار بیشتری سلنیوم نسبت به هر اندام دیگری در بدن انسان است. این ماده معدنی قدرتمند به محافظت از تیروئید در برابر آسیب اکسیداتیو کمک می‌کند و نقش اساسی در تولید هورمون‌های تیروئید ایفا می‌کند. غده تیروئید سالم مهم است، زیرا متابولیسم شما را تنظیم می‌کند و رشد و تکامل را کنترل می‌کند. کمبود سلنیوم با شرایط تیروئیدی مانند تیروئیدیت هاشیموتو، نوعی کم کاری تیروئید که در آن سیستم ایمنی به غده تیروئید حمله می‌کند، مرتبط است.

غده تیروئید

یک مطالعه مشاهده‌ای شامل بیش از 6000 نفر نشان داد که سطوح پایین سلنیوم با افزایش خطر تیروئیدیت خود ایمنی و کم کاری تیروئید مرتبط است. علاوه بر این، برخی از مطالعات نشان داده‌اند که مکمل های سلنیوم ممکن است برای افراد مبتلا به بیماری هاشیموتو مفید باشد. یک بررسی دیگر نیز به این نتیجه رسید که مصرف مکمل های سلنیوم روزانه به مدت سه ماه منجر به کاهش آنتی بادی تیروئید می‌شود. همچنین منجر به بهبود خلق و خو و بهزیستی عمومی در مبتلایان به بیماری هاشیموتو شد.

6. سلنیوم سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می‌کند

سیستم ایمنی بدن شما با شناسایی و مبارزه با تهدیدات احتمالی، بدن شما را سالم نگه می‌دارد. اینها شامل باکتری‌ها، ویروس‌ها و انگل‌ها هستند. سلنیوم نقش مهمی در سلامت سیستم ایمنی بدن شما دارد. این آنتی اکسیدان به کاهش استرس اکسیداتیو در بدن شما کمک می‌کند که باعث کاهش التهاب و تقویت ایمنی می‌شود. مطالعات نشان داده‌اند که افزایش سطح سلنیوم خون با افزایش پاسخ ایمنی مرتبط است.

قرص مگا سلنیوم ویواتیون

از سوی دیگر، نشان داده شده است که کمبود به عملکرد سلول‌های ایمنی آسیب می‌رساند و ممکن است منجر به کندتر شدن پاسخ ایمنی شود. مطالعات همچنین کمبود سلنیوم را با افزایش خطر مرگ و پیشرفت بیماری در افراد مبتلا به HIV مرتبط دانسته‌اند، در حالی که نشان داده شده است مکمل‌های سلنیوم منجر به بستری شدن کمتر در بیمارستان و بهبود علائم برای این بیماران می‌شوند. علاوه بر این، مکمل های سلنیوم ممکن است به تقویت سیستم ایمنی در افراد مبتلا به آنفولانزا، سل و هپاتیت C نیز کمک کند.

7. سلنیوم به کاهش علائم آسم کمک کند

آسم یک بیماری مزمن است که راه‌های هوایی را که هوا را به داخل و خارج از ریه‌ها منتقل می‌کنند، تحت تأثیر قرار می‌دهد. این راه‌های هوایی ملتهب می‌شوند و شروع به باریک شدن می‌کنند و علائمی مانند خس خس سینه، تنگی نفس، سفتی قفسه سینه و سرفه ایجاد می‌کنند. آسم با افزایش سطح استرس اکسیداتیو و التهاب در بدن مرتبط است. با توجه به توانایی سلنیوم در کاهش التهاب، برخی مطالعات نشان می‌دهد که این ماده معدنی ممکن است به کاهش علائم مرتبط با آسم کمک کند.

کاهش علائم آسم

تحقیقات نشان داده که افراد مبتلا به آسم سطح سلنیوم خونشان کمتر است. در واقع، یک مطالعه نشان داد که بیماران مبتلا به آسم با سطوح بالاتر سلنیوم خون، عملکرد ریه بهتری نسبت به آنهایی که سطح سلنیوم خونشان پایین است، داشتند. مکمل های سلنیوم ممکن است به کاهش علائم مرتبط با آسم نیز کمک کنند. به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که دادن روزانه 200 میکروگرم سلنیوم به افراد مبتلا به آسم باعث کاهش مصرف داروهای کورتیکواستروئیدی مورد استفاده برای کنترل علائم آنها می‌شود. خواندن مقالۀ «عوارض مصرف بیش از اندازه سلنیوم» را به شما خوانندهِ این مطلب پیشنهاد می‌کنیم.

سخن پایانی

سلنیوم یک ماده معدنی است که به بهبود شناخت، عملکرد سیستم ایمنی و باروری کمک می‌کند و همچنین نقش اساسی در حفظ متابولیسم هورمون تیروئید، سنتز DNA و محافظت از بدن در برابر آسیب اکسیداتیو و عفونت دارد؛ بنابراین لازم است که مقدار سلنیوم موردنیاز را از منابع غذایی سا مکمل های سلنیوم دریافت کنید.

سلنیوم چیست

مکمل‌ سلنیومم می‌توانند با دارو تداخل داشته باشند، حتی زمانی که در سطح دوز مناسب مصرف شوند؛ بنابراین توصیه می‌کنیم قبل از شروع مصرف یک مکمل جدید با یک پزشک متخصص در این زمینه مشورت کنید. در این مقاله سعی کردیم اطلاعات مفیدی را در ارتباط با سلنیوم و فواید آن در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. امیدواریم مطالب گفته شده در این مقاله برای شما مفید و سودمند واقع شده باشد.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد