خرید محصولات برند درموسیس

امگا ۳ چیست؟ کاربردها، فواید و نحوه مصرف مکمل امگا ۳

امگا ۳ چیست؟ کاربردها، فواید و نحوه مصرف مکمل امگا ۳

اهمیت دانستنِ «امگا ۳ چیست؟» در بهبود کیفیت زندگی و سلامتی در همه‌ی سنین

امگا ۳ در دسته اسیدهای چرب قرار دارد و به سلامت بدن شما کمک می‌کند. بسیاری از محققین و پزشک‌ها معتقدند که مکمل امگا ۳ ماده اصلی سلول‌های بدن است و انرژی موردنیاز شما را تامین می‌کند.

وجود این ماده حیاتی باعث می‌شود که قلب، شش‌ها، رگ‌های خونی و سیستم ایمنی شما به درستی کار کنند. بنابراین در این مطلب از وبلاگ داروخانه روشا به این سوال اساسی پاسخ می‌دهیم که امگا ۳ چیست و چه فوایدی برای بدن دارد. به‌علاوه، درمورد میزان مصرف امگا ۳ و زمان مصرف آن هم صحبت می‌کنیم.

شربت سیموویت سیمرغ دارو عطار

امگا ۳ چیست؟

به طور کلی اسیدهای چرب امگا ۳ در سه دسته EPA, DHA و ALA قرار می‌گیرند. DHA و EPA ضرورت بیشتری دارند و در ماهی‌های خاصی یافت می‌شوند. ALA یا آلفا-لینولیک اسید در جوانه‌ها و آجیل‌ وجود دارند.

سطح DHA در چشم، مغز و سلول‌های اسپرم بالا بسیار بالا است و مصرف امگا ۳ هم به سلامت این ارگان‌ها کمک می‌کند. اسیدهای چرب امگا ۳ نه تنها برای بدن ضروری هستند، بلکه خواص بسیار زیادی هم دارند. در ادامه با خواص این مکمل ارزشمند آشنا می‌شویم.

امگا ۳ چیست؟

فواید مصرف امگا ۳ چیست؟

امگا ۳ در موارد گوناگون برای بدن مفید است. اول از همه مکمل روغن ماهی که سرشار از امگا ۳ است، می‌تواند سطح چربی خون را کم کند. در صورتی که میزان تری‌گلیسرید خون شما بالا است، با مصرف امگا ۳ می‌توانید آن را تنظیم کنید.

امگا ۳ علاوه‌بر کاهش سطح چربی خون فواید دیگری هم دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

عوارض جانبی امگا ۳ چیست؟

بعضی از افرادی که امگا ۳ را با هدف لاغری مصرف می‌کنند، ممکن است با عوارض جانبی این مکمل مواجه شوند. عوارض جانبی اسیدهای چرب امگا ۳ اسهال، استفراغ، فشار خون پایین و درد شکمی است. در این خصوص، می‌توانید مطلب امگا ۳ برای لاغری را مطالعه کنید.

حالت تهوع، باد کردگی و یا burping زمانی احتمال وقوعش بالا می‌رود که محصول مصرفی شما از روغن ماهی گرفته‌شده باشد. گاهی این حالت‌ها موقت بوده و بعد از مدتی رفع می‌شوند؛ اما چنانچه وضعیت ادامه‌دار شد حتما با پزشک خود مطرح کنید.

چنانچه به تجویز پزشک محصول را صرف می‌کنید در نظر داشته باشید بنا بر تشخیص وی فواید آن برای شما بیش از مضراتش بوده‌است. در موارد نادری این عوارض تا مرز رخ‌دادن خونریزی و کبودی هم پیش می‌روند که در این صورت باید هرچه صورت به پزشک مراجعه کنید.

به طور کلی واکنش آلرژیک شدید به این دارو نادر است. با این حال، اگر علائم یک واکنش آلرژیک شدید از جمله: خارش، خارش / تورم (به خصوص چهره / زبان / گلو گیجی شدید، تنفس مشکل را مشاهده کردید، هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنید.

امگا ۳ و رماتیسم مفصلی

مکمل‌های امگا ۳ ترکیبی از DHA و EPA هستند و درد و سفتی مفاصل را مهار می‌کنند. این مکمل‌ها بر اثربخشی داروهای ضدالتهاب هم تاثیر دارند.

امگا ۳ و افسردگی

بعضی از محققان راجع به تاثیر مصرف غذاهای سرشار از امگا ۳ و افسردگی تحقیق کردند. نتایج این تحقیقات نشان می‌دهند گروه‌هایی که ماهی بیشتری می‌خورند، شادتر هستند. گرچه این تحقیقات در نشریه‌ها و دانشگاه‌های معتبر جهان انجام شده‌ است، اما اثبات آن به مطالعه بیشتری احتیاج دارد.

امگا ۳ و اضطراب

شاید باور نکنید، ولی مکمل‌های امگا ۳ بر اضطراب هم تاثیرگذار است. برخی از تحقیقات حاکی از این هستند که مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ باعث بهبود علائم اضطراب می‌شود.

امگا ۳ و اضطراب

امگا ۳ و بیش‌فعالی

برخی از تحقیق‌ها نتیجه گرفته‌اند که روغن ماهی می‌تواند نشانه‌های بیش‌فعالی کودکان را کم کرده و مهارت‌های ذهنی آنها را تقویت کند. نتایج این تحقیق‌ها حاکی از این است که مکمل‌های امگا ۳ بر مهارت‌های یادگیری و تفکر کودکان تاثیر می‌گذارد.

به‌علاوه، کودکانی که بیش‌فعالی دارند، سطح اسیدهای چرب خونشان پایین است. مصرف مکمل‌های امگا ۳ دایره توجه مبتلایان بیش‌فعالی را افزایش می‌دهد و تکانشگری و بی‌قراری را کم می‌کند.

گرچه نتایج این تحقیقات مثبت است، اما این مکمل‌ها درمان اصلی بیش‌فعالی نیستند. اگر خودتان یا فرزندتان بیش‌فعالی دارید، حتما با مشورت پزشک مکمل‌های امگا ۳ را مصرف کنید.

امگا ۳ و سندرم متابولیک

سندرم متابولیک مجموعه‌ای از علائم مختلف است. این سندرم شامل چاقی، فشار خون بالا، مقاومت انسولینی، تری‌گلسیرید بالا و سطح کلسترول خوب پایین می‌شود. وجود این سندرم ممکن است منجر به بیماری‌های قلبی و دیابت شود. خبر خوب اینکه مصرف امگا ۳ علائم سندرم متابولیک را کم می‌کند. «امگا 3 برای چربی خون» و «امگا 3 برای لاغری» مطلب مهمی درباره‌ی اهمیت مصرف این مکمل در مسیر سلامتی است، پیشنهاد می‌کنیم اگر دغدغه‌ی اضافه وزن و فشار خون بالا را دارید این مطلب را از دست ندهید.

کپسول امگازون هلث اید

امگا ۳ و سرطان

سرطان یکی از عوامل مرگ‌ومیر در دنیا است. امگا ۳ در کاهش خطر ابتلا به سرطان هم تاثیرگذار است. تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف امگا ۳ خطر ابتلا به سرطان روده را تا ۵۵ درصد کاهش می‌دهد. همچنین، مردان می‌توانند با مصرف مواد غذایی سرشار از امگا ۳ از بروز سرطان پروستات جلوگیری کنند. این ماده مغذی در جلوگیری از سرطان سینه در زنان هم موثر است.

امگا ۳ و سلامت استخوان‌ها

پوکی استخوان و آرتروز از جمله اختلال‌های رایج سیستم اسکلتی بدن هستند. مطالعات نشان می‌دهند که مصرف امگا ۳ سلامت استخوان‌ها را تقویت می‌کند و میزان کلسیم آن‌ها را افزایش می‌دهد. بنابراین خطر ابتلا به آرتروز هم کاهش پیدا می‌کند.

امگا ۳ و سلامت استخوان‌ها

امگا ۳ و بیماری‌های قلبی

این ماده مغذی در کاهش خطر بیماری‌های قلبی هم موثر است. طبق تحقیقات انجمن قلب آمریکا مصرف ماهی دو بار در هفته سلامت قلب را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ ریتم غیرطبیعی قلب را کم می‌کند و احتمال حمله قلبی و سکته را کاهش می‌دهد. بنابراین، در صورتی که مصرف ماهی و منابع دیگر امگا ۳ همه‌گیر شود، آمار سکته قلبی و مرگ‌های ناشی از آن هم کمتر می‌شود.

امگا ۳ و آلزایمر

اسیدهای چرب امگا ۳ از مغز در مقابل آلزایمر محافظت می‌کند و از ضعیف‌شدن حافظه در سنین بالا جلوگیری می‌کند.

انواع امگا 3

برگرفته از  webmd

امگا ۳ و سلامت چشم

یکی از اسیدهای چرب امگا ۳، DHA یا ماده اصلی رتینا در چشم است. اگر به اندازه کافی امگا ۳ مصرف نکنید، ممکن است بینایی شما دچار اختلال شود. مصرف امگا ۳ خطر نابینایی و آسیب‌های چشمی را هم کم می‌کند.

امگا ۳ و سلامت مغز

امگا ۳ برای رشد مغز ضروری است. حدود ۴۰ درصد از اسیدهای چرب اشباع‌نشده در مغز و ۶۰ درصد رتینای موجود در چشم از اسید چرب DHA تشکیل شده است. طبق تحقیقات دانشمندان، کودکانی که رژیم غذایی‌شان سرشار از DHA است، بینایی بهتری دارند.

امگا ۳ و بارداری

مصرف امگا ۳ در دوران بارداری هم در رشد مغز کودک تاثیرگذار است. نتایج برخی از تحقیقات حاکی از این است که مادرانی که در دوران بارداری به اندازه کافی امگا ۳ مصرف می‌کنند، کودکشان باهوش‌تر است و مشکلات رفتاری کمتری دارد. امگا ۳ خطر ابتلا به بیش‌فعالی و اوتیسم در کودکان را هم کاهش می‌دهد.

امگا ۳ و بارداری

مواد غذایی حاوی امگا ۳

بهترین منبع مصرف امگا ۳ ماهی‌ها، جوانه و مغزها هستند. گردو، روغن سویا، روغن کانولا و دانه چیا هم در دسته منابع امگا ۳ قرار می‌گیرند. بعد از این مواد مکمل‌ها قرار دارند.

امگا ۳ در ماهی‌ها

در وبسایت mahimoshta درخصوص میزان امگای موجود در انواع ماهی‌ها آمده است: ماهی‌هایی مثل سالمون، قزل‌آلا، ساردین و تن سرشار از امگا ۳ هستند. هرچقدر ماهی چرب‌تر باشد امگا ۳ بیشتری دارند. ماهی قزل‌آلا ۲ تا ۳ درصد امگا ۳ دارد. اگر می‌خواهید امگا ۳ را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، می‌توانید در هفته ۱۰۰ گرم ماهی قزل‌آلا مصرف کنید.

امگا ۳ در ماهی‌ها

ماهی ساردین هم یکی دیگر منابع اسیدهای چرب امگا ۳ است که قیمت کمتری دارد. اگر زیاد طعم ماهی را دوست ندارید، می‌توانید از ماهی تن استفاده کنید. این ماهی طعم محبوبی دارد و با مواد غذایی مختلف هم مصرف می‌شود.

مکمل‌های امگا ۳

مکمل‌های امگا ۳ به صورت کپسولی، سافت‌ ژل و شربت تولید می‌شوند. این مکمل‌ها برندهای مختلفی دارند و داخلی و خارجی هستند.

برخی از این مکمل‌ها مصرف عمومی دارند و برای همه جنسیت‌ها و سنین مناسب هستند. برخی دیگر با توجه به سن و جنسیت خاصی تجویز می‌شوند. قبل از خرید هر نوع مکمل، حتما با پزشک و متخصص تغذیه مشورت کنید.

میزان مصرف امگا ۳

امگا ۳ هم مثل بقیه مکمل‌ها و مواد مغذی میزان مصرف مشخصی دارد. در گزارشی از مجله‌ی webmdآمده در صورتی که امگا ۳ را بیش‌ازاندازه مصرف کنید، ممکن است گرفتار عوارض جانبی آن مثل افزایش خطر خون‌ریزی شوید. همچنین مصرف بیش‌ از حد مکمل‌های روغن ماهی باعث ناراحتی‌ معده و حالت تهوع می‌شود. به طور کلی توصیه می‌شود که بیشتر از ۳ گرم در روز امگا ۳ مصرف نکنید.

کپسول امگا 3 ویواتیون

امگا ۳ را چگونه مصرف کنیم؟

بهترین روش مصرف امگا ۳ خوردن ماهی است. بهتر است حداقل دو بار در هفته ماهی بخورید. اگر از طعم ماهی خوشتان نمی‌آید یا نمی‌توانید به هر دلیلی ماهی مصرف کنید، مکمل‌های امگا ۳ را تهیه کنید.

امگا ۳ برای چه بیماری‌هایی مفید است؟

به‌طور کلی مصرف امگا ۳ سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از ابتلا به بیماری‌های مختلف جلوگیری می‌کند. امگا ۳ به روند درمان بیماری‌های لوپوس، روماتیسم مفصلی، کولیت زخمی و پسوریازیس کمک می‌کند. کسانی هم که به بیماری‌های خودایمنی مثل دیابت نوع یک و بیماری کرون مبتلا هستند، می‌توانند با تجویز پزشک مکمل‌های امگا ۳ را مصرف کنند.

بهترین زمان مصرف امگا ۳ چیست؟

طبق توصیه پزشک‌ها، بهتر است امگا ۳ را همراه با غذا و شب مصرف کنید. در صورتی که امگا ۳ را هرروز مصرف کنید، می‌توانید از تاثیرهای آن بهترین فایده را ببرید. فراموش نکنید که قبل از خرید مکمل‌های امگا ۳ برای مصرف روزانه، حتما با پزشک مشورت کنید.

جمع‌بندی

اسیدهای چرب امگا ۳ برای بدن و سلامت شما ضروری است. توصیه می‌شود که این ماده ارزشمند را در رژیم غذایی خودتان بگنجانید. در صورتی که در برنامه غذایی‌تان به اندازه کافی امگا ۳ وجود ندارد، بهترین روش استفاده از مکمل‌های امگا ۳ است.

ما در این مطلب از وبلاگ روشا در مورد امگا ۳ و خواص آن صحبت کردیم و سعی کردیم اطلاعات جامعی راجع به مکمل‌ها و منابع امگا ۳ ارائه کنیم. امیدواریم با خواندن این مطلب، با دید جامع‌تری مکمل‌های امگا ۳ را مصرف کنید.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد