خرید محصولات برند درموسیس

کیوتن یا کوآنزیم چیست و چه فوایدی دارد؟

کیوتن یا کوآنزیم چیست و چه فوایدی دارد؟

امروزه مصرف مکمل کیوتن در سراسر دنیا مورد استقبال واقع شده؛ مثلاً فقط در کشور آمریکا کیوتن در رتبه‌ی چهارمِ پرفروش‌ترین مکمل‌ها قرار دارد. برای دانستن این که کیوتن یا کوآنزیم چیست و چه فوایدی دارد؟ با وبلاگ داروخانه روشا همراه باشید که بر اساس یافته‌های چندین مقاله معتبر از جمله مقالات مایو کلینک این موضوع را بررسی کنیم.

کیوتن یا کوآنزیم چیست و چه فوایدی دارد؟ – بررسی کلی

کوآنزیم (CoQ10)، آنتی‌اکسیدانی است که بدن انسان به‌طور طبیعی تولید می‌کند؛ «میتوکندریِ» سلول، وظیفه‌ی تولید انرژی را بر عهده دارد و کیوتن در میتوکندریِ سلول، ذخیره می‌شود و در تولید انرژیِ درون سلولی مؤثر است. سلول‌های بدن از کیوتن برای رشد و نگهداری خود و حفاظت در برابر آسیب اکسیداتیو، باکتری‌ها یا ویروس‌های بیماری زا استفاده می‌کنند.

استرس اکسیداتیو و نقش کیوتن در مقابله با آن چیست؟

آسیب اکسیداتیو در نتیجه‌ی فعالیت رادیکال‌های آزاد که سلول‌هایی با پوسته‌ی معیوب هستند به وجود می‌آید. در حقیقت، رادیکال آزاد، اتم ناپایداری است که یک یا چند الکترون منفرد دارد و به علت واکنش پذیریِ زیادش قادر است صدمات جدی به سلول‌ها (بر اثر استرس اکسیداتیو) وارد کند.یک رادیکال آزاد با سرقتِ یک الکترون از DNA و تکرار زنجیره‌ایِ همین عمل به سلول‌های بدن آسیب وارد می‌کند. کیوتن در همه‌ی زمینه‌ها با رادیکال‌های آزاد که اساس بسیاری از بیماری‌های معمولی تا صعب‌العلاج است مقابله می‌کند.

خرید سافت ژل کو کیو تن قرمز آنتی ایجینگ 

چرا مکمل کیوتن برای بدن ضروری است؟

میزان کیوتن در بدن انسان با افزایش سن کاهش می‌یابد. این کاهش، خیلی زود و تقریباً از سن 25 سالگی آغاز می‌شود. نکته‌ی دیگری که منابع علمی بر آن تأکید دارند این است که میزان کیوتن در افرادِ مبتلا به برخی بیماری‌ها ازجمله بیماری‌های قلبی و در اشخاصی که داروهای کاهش دهنده‌ی کلسترول خون به نام «استاتین» استفاده می‌کنند کمتر است. برخی از منابع طبیعیِ کیوتن که می‌توان از آن برای تأمین کیوتن مورد نیاز بدن استفاده کرد عبارت است از: گوشت، ماهی و آجیل.

مسئله‌ای که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت کافی نبودن مقدار کیوتن موجود در این منابع غذایی برای افزایش قابل توجه مقدار کیوتن در بدن انسان است. بنا به دلیل فوق و برای جبران این کمبود است که لابراتوارها و داروخانه‌های دست اندر کار، اقدام به عرضه و معرفی بهترین مکملهای کیوتن می‌کنند. مکمل‌های کیوتن در فرم‌های داروییِ کپسول، قرصِ جویدنی، شربت و «ویفر دارویی» تولید می‌شود.هرآنچه باید درباره کوآنزیم کیوتن (CoQ10) و استاتین‌ها (داروهای ضد کلسترول خون) بدانید!

چه عواملی سبب کمبود کیوتن در بدن می‌شود؟

پیش از وارد شدن به جزئیات فواید کیوتن بهتر است بدانیم چه عواملی سبب کمبود کیوتن در بدن می‌شود و چه افرادی بیشتر در معرض کاهش و کمبود کیوتن قرار دارند. به‌طور خلاصه موارد زیر می‌تواند علت کمبود کیوتن باشد:

    • ایجاد استرس اکسیداتیو بر اثر افزایش سن
    • کمبودهای تغذیه‌ای، مثل کمبود ویتامین B6
    • نقص ژنتیکی در سنتز کیوتن
    • افزایش تقاضای کیوتن برای بافت‌ها در نتیجه‌ی برخی بیماری‌ها
    • بیماریِ میتوکندری
    • عوارض جانبیِ درمان با «استاتین»

9 فایده‌ی مهم‌ کیوتن

9 مورد از مهم‌ترین فواید کیوتن به شرح زیر است:

1. درمان نارسایی قلب

نارسایی قلب در اغلب موارد نتیجه‌ی سایر بیماری‌ها ازجمله فشار خون بالا یا بیماری عروق کرنر است. این شرایط می‌تواند موجب آسیب‌های استرس اکسیداتیو و التهاب رگ‌ها شود. نارسایی قلبی زمانی اتفاق می‌افتد که قلب نتواند درست منقبض و منبسط شود. طبق تحقیق انجام شده در ncbi بر روی 450 نفر که مشکل نارسایی قلبی داشتند، مصرف کیوتن توانست علائم بیماری آن‌ها را به مدت دو سال کاهش داده و خطر مرگ را کمتر کند.

سافت ژل کو کیو تن قرمز آنتی ایجینگ

2. کمک به باروری

افزایش سن باعث می‌شود تعداد و کیفیت تخمک‌ها در زنان کم شود. قرص کیوتن با جلوگیری از آسیب استرس اکسیداتیو به تقویت باروری کمک می‌کند. مطالعات انجام شده حاکی از آن است که در مردان نیز مصرف مکمل کیوتن باعث افزایش تعداد و کیفیت اسپرم‌ها می‌شود.

3. تاثیر مصرف کیوتن در سلامت پوست و مو

در سال‌های اخیر تأثیر کپسول کیوتن در سلامت پوست و مو مورد توجه محققان و شرکت‌های تولیدکننده‌ی مکمل‌ها قرار گرفته. کیوتن به چند طریق در سلامت پوست و مو مؤثر واقع می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر است:

    • خاصیت آنتی‌اکسیدانی: کیوتن در حقیقت نوعی آنتی‌اکسیدان نیز هست که با رادیکال‌های آزاد بدن مبارزه می‌کند. این مبارزه در کلیت خود باعث پیشگیری از بیماری‌های مختلف و کاستن یا مداوای بیماری‌های فعلی شخص می‌شود. در مورد تأثیر آنتی‌اکسیدانیِ آن بر سلامت پوست و مو باید گفت که کیوتن از سلول‌های «فولیکول مو» که نوعی ساختار پوستیِ تولیدکننده‌ی مو است در برابر صدمات حاصل از سموم مختلف، آلودگی‌ها و افزایش سن محافظت می‌کند.
    • افزایش اکسیژن رسانی: فولیکول‌های مو بر اثر کاهش اکسیژن دریافتی‌شان می‌توانند ضعیف شوند. کیوتن، اکسیژن رسانی به فولیکول‌های مو را افزایش می‌دهد و از این طریق نیز به سلامت موها کمک می‌کند. تمامی این موارد با انجام تحقیقات مختلف درباره‌ی تاثیر مکمل کیوتن در سلامت پوست و مو اثبات شده است.
    • افزایش کراتین: کراتین یکی از انواع پروتئین‌ها محسوب می‌شود. کراتین از پیریِ سلول‌های مو جلوگیری و به رشد بیشتر آن کمک می‌کند. آزمایشات علمی نشان‌گر آن است که استفاده از شامپوهای حاوی کیوتن باعث تکثیر بیشترِ کراتین در ریشه‌های مو و تقویت آن می‌شود.

تأثیر کیوتن بر سلامت پوست

کمبود رطوبت، عوامل آسیب‌زای محیط، بالا رفتن سن و بیماری‌های زمینه‌ای چهار عاملی اصلی است که باعث به وجود آمدن چین و چروک پوست می‌شود. میزان طبیعی کیوتن در بدن انسان می‌تواند پیری پوست را به تأخیر انداخته و با عوامل آسیب‌زای محیط مقابله کند.

کو آنزیم کیوتن گلدن لایف

اکثر اشخاصی که مبتلا به سرطان پوست می‌شوند از سطح پایینی از کیوتن برخوردارند و این موضوع خود، تأثیر مفید قرص کو آنزیم کیوتن بر سلامت پوست را تأیید می‌کند. کیوتن به خاطر تولید انرژی بیشتر و مقاومت آنتی‌اکسیدانی خود، میزان مقامت پوست در مقابل اشعه‌ی مضر را در حد قابل توجهی افزایش می‌دهد و پیری پوست را نیز به تأخیر می‌اندازد.

سایر فواید اثبات شده‌ی کیوتن

4. کاهش سردرد

5. بهبود سلامت قلب و عروق

6. کاهش «کلسترول لیپوپروتئین» با چگالی کم (LDL) و سطح کلسترول کلیِ افرادی که مبتلا به دیابت‌اند و کاهش خطر ناراحتی قلبی در آن‌ها

7. کاهش علائم بیماری پارکینسون

8. کاهش دردِ عضلات، بخصوص در مواردی که به مصرف «استاتین»‌ها مرتبط است

9. بهبود عملکرد فیزیکی.

ایمنی و عوارض جانبی کیوتن

کیوتن، مکملی امن و بدون خطر است؛ با این حال، مصرف کیوتن در دوران بارداری و نیز مصرف آن توسط اشخاصی که داروهای دیگری مصرف می‌کنند باید با اطلاع و تأیید پزشک انجام شود؛ به‌طور مثال، کیوتن می‌تواند با داروهای رقیق کننده‌ی خون مانند «وارفارین» تداخل ایجاد کرده و اثر این دارو را کمتر کند.

کیوتن در صورت مصرف بیش از حد می‌تواند عوارض خفیفی شامل درد شکم، بی‌اشتهایی، حالت تهوع یا استفراغ و اسهال به وجود بیاورد. ازجمله دیگر عوارضِ مصرف بیش از حد کیوتن خارش، بثورات پوستی، سرگیجه، بی‌خوابی و تحریک پذیری است.

مصرف کیوتن در دوران بارداری

به‌طور کلی، خرید مکمل کیوتن نه تنها برای باروری مفید است بلکه باعث می‌شود که زنان باردار از بیماری‌هایی مانند «پره‌اکلامپسی» و «کلستاز» در امان بمانند؛ ولی همان‌طور که قبلاً نیز اشاره کردیم زنان باردار، کیوتن را باید با دستور پزشک مصرف کنند. برخی از فواید کیوتن در رابطه با بیماری‌های مرتبط با بارداری به این شرح است:

کیوتن و بیماری کلستاز بارداری

در بیماری کلستاز، تغییر ترشح هورمون‌ها بر اثر بارداری باعث می‌شود ترشحات صفرا به‌خوبی در مجاری صفراوی جریان پیدا نکند و بر اثر جمع شدن اسیدهای صفراوی در بدن مادر، جنین آسیب ببیند.

خرید کپسول کیوتن + سلنیوم نوتراکس

کلستاز، هم‌چنین موجب ناراحتی‌هایی مثل خارش پوست در مادر می‌شود. بیماری کلستاز، بیماری خطرناکی است و می‌تواند موجب مرگ جنین و صدمات دیگر به مادر شود. کیوتن قادر است با خاصیت آنتی‌اکسیدانی خود و با به وجود آوردن محیطی مناسب در کبد، باعث کاهش کلستاز شود.

کیوتن و بیماری پره‌اکلامپسی

بیماری پره‌اکلامپسی معمولاً در هفته‌ی بیستم بارداری همراه با ورمِ دست و پا و بالا رفتن فشار خون برخی از خانم‌های باردار اتفاق می‌افتد. این بیماری، عوارض دیگری مانند سرگیجه، استفراغ، افزایش وزن، کاهش ادرار، شکم درد و توهمات بینایی، نیز داراست. طبق آزمایش‌های انجام شده، کیوتن در پیشگیری و درمان مبتلایان به بیماری پره‌اکلامپسی و خفیف کردن آن تأثیر قابل توجهی دارد.

کیوتن یا کوآنزیم چیست و چه فوایدی دارد؟ – جمع‌بندی

    • کیوتن، نوعی آنتی‌اکسیدان طبیعی است که در بدن، تولید می‌شود ولی از 25 سالگی به بعد کاهش می‌یابد.
    • کیوتن در تولید انرژیِ سلولی دخیل است.
    • بدن از کیوتن برای رشد خود و حفاظت در برابر باکتری‌ها و ویروس‌ها استفاده می‌کند.
    • کیوتن به بهبود عملکرد قلب، محدود کردن آسیب اکسیداتیو کمک می‌کند.
    • خواص آنتی‌اکسیدانی کیوتن قادر است به بهبود کیفیت اسپرم در مردان و تخمک در زنان کمک کرده و باروری را تقویت کند.
    • کیوتن، کراتین و اکسیژنْ رسانی به مو را افزایش می‌دهد و از پوست در مقابل اشعه‌ی مضر و آلودگی‌های محیط محافظت می‌کند.
    • کیوتن در بهبود ناراحتی‌های قلبی، پارکینسون دیابت، سردرد و دردِ عضلات، مؤثر است و عملکرد فیزیکی را نیز بهبود می‌بخشد.
    • این مکمل ارزشمند در پیشگیری یا کاهش بیماری‌های بارداری نظیر کلاستاز و پره‌اکلامپسی مؤثر است؛ با این حال مصرف کیوتن برای زنان باردار فقط باید با دستور پزشک انجام شود.
    • خرید و فروش کیوتن در جهان رواج زیادی دارد مثلاً در کشوری مثل آمریکا کیوتن، چهارمین مکملِ پرفروش محسوب می‌شود.
    • مقدار کیوتنِ موجود در منابع غذایی زیاد نیست و بهترین راه جبران کمبود کیوتن، استفاده از مکمل کیوتن است.

همچنین پاسخ پرسش‌های خود را درباب معرفی بهترین مکملهای کیوتن از ایشان جویا شوید.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد