خرید محصولات برند درموسیس

کرم مرطوب‌ کننده چیست؟ بررسی کامل انواع مرطوب‌کننده‌ها و اجزای تشکیل دهنده آنها

کرم مرطوب‌ کننده چیست؟ بررسی کامل انواع مرطوب‌کننده‌ها و اجزای تشکیل دهنده آنها

کرم مرطوب‌ کننده چیست؟

پوست بدن مانند همه اعضای بدن برای فعالیت بهتر به آب و آبرسانی نیاز دارد. فارغ از نوع پوستی که دارید (پوست خشک، پوست چرب، حساس، معمولی، مختلط، پوست جوش‌دار و آکنه‌ای) برای حفظ سلامت، شادابی و برای پیشگیری از پیری پوست، در روتین پوستی خود باید جای مهمی برای آبرسانی در نظر بگیرید. «کرم مرطوب‌ کننده چیست؟» علاوه‌ بر مصرف مقادیر کافی آب و مایعات و تامین آب کافی برای بدن، آبرسانی مناسب پوست به کمک مرطوب کننده‌ها نیز بسیار مهم است. به همین دلیل در ادامه مطلب در مورد کرم مرطوب کننده‌، اجزای تشکیل‌دهنده و انواع آن اشاره شده است.

چرا به مرطوب کننده‌ احتیاج داریم؟

مرطوب کننده

بهترین راه برای مراقبت از پوست و تامین رطوبت موردنیاز پوست، استفاده منظم و مداوم از مرطوب‌کننده‌‌ها است. اینجا به موارد لزوم استفاده از مرطوب‌کننده‌ها اشاره می‌کنیم.

1. جوان‌سازی پوست

پوست با افزایش سن به‌دلایل مختلفی مثل کاهش میزان کلاژن، رطوبت و غیره شادابی خود را از دست می‌دهد. چین‌وچروک، کاهش حجم و تغییرات در لایه‌های پوست، از علائم از بین رفتن شادابی پوست هستند. رسیدن رطوبت کافی و منظم به پوست از بروز تغییرات در پوست، خشکی، چین‌و‌چروک و لک پیشگیری می‌کند و در طولانی مدت باعث جوان‌سازی پوست می‌شود.

2. درمان خشکی پوست

کرم مرطوب‌کننده چیست؟ بررسی کامل انواع مرطوب‌کننده‌ها و اجزای تشکیل دهنده آنها

مصرف منظم کرم مرطوب کننده، پوست را از خشک‌شدن و پوسته‌پوسته‌شدن محافظت می‌کند. مصرف مرطوب‌کننده‌‌ها از بروز لک بر روی پوست و تغییرات رنگ نیز جلوگیری می‌کند. پس برای داشتن یک پوست شاداب، نرم و لطیف مصرف مرطوب‌کننده‌ها را فراموش نکنید.

3. جلوگیری از ایجاد جوش

یکی از دلایل به‌وجود آمدن جوش و آکنه بر روی پوست چرب‌شدن آن است. هنگامی که پوست رطوبت خود را از دست می‌دهد، غدد چربی، برای جبران خشکی، چربی (سبوم) اضافی تولید می‌کنند. این چربی اضافی با مسدود‌ کردن منافذ پوست باعث بروز انواع آکنه می‌شود.

4. مراقبت از پوست حساس

استفاده از مرطوب‌کننده‌ها به خصوص محصولات حاوی مواد التیام بخش مثل بابونه و آلوئه‌ورا برای حفظ سلامتی پوست‌های حساسی که دچار اگزما، التهاب، قرمزی یا لک‌های خارش‌دار می‌شوند ضروری است.

کرم مرطوب کننده‌ چیست؟

در شرایط عادی، پوست انسان به‌طور طبیعی چربی مورد نیاز خود را تامین می‌کند تا با ایجاد یک لایه محافظ چربی از خشک‌شدن و از بین رفتن رطوبت پوست جلوگیری کند؛ کرم‌های مرطوب کننده‌ علاوه بر تامین رطوبت، با تشکیل یک لایه محافظتی بر روی پوست از تبخیر رطوبت لایه خارجی پوست جلوگیری می‌کنند.
پس کرم مرطوب کننده‌ صورت باعث آبرسانی بهتر و رسیدن موادمغذی به پوست می‌شود.

مواد موثر در ترکیبات کرم‌های مرطوب کننده‌:

روغن‌های گیاهی مثل روغن شاهدانه، بادام، نارگیل، کره درخت شی (shea butter)، جوجوبا، گل نسترن، درخت چای و روغن معدنی و حیوانی مثل چربی گوسفند (لانولین) و موم عسل ساختار اصلی کرم‌های مرطوب را تشکیل می‌دهند.

کرم آبرسان چیست؟

کرم آبرسان

در برخی موارد میزان رطوبت تولیدشده در پوست به علل مختلف از جمله بیماری، گرما و سرمای هوا، نور خورشید و غیره کافی نیست؛ و رطوبت رسانی حاصل از کرم مرطوب کننده برای حل این مشکل کافی نیست. در این موارد که رطوبت رسانی بیشتر برای پوست نیاز است، میتوان از کرم‌های آبرسان استفاده کرد. در واقع کرم آبرسان وظیفه تامین آب بیشتر جهت آبرسانی به پوست را دارد.

مواد موثر در ترکیبات کرم‌های آبرسان:

علاوه بر ترکیباتی که به صورت عمده در مرطوب کننده‌ها موجودند، گلیسیرین، آلوئه‌ورا، عسل، روغن حلزون، سدیم لاکتات، اوره، اسیدلاکتیک، اسیدسیتریک، اسیدهیالورونیک ساختار اصلی آبرسان‌ها را تشکیل می‌دهند.

تفاوت کرم مرطوب کننده‌ دست و صورت

تفاوت بین مرطوب کننده‌ دست‌ و کرم مرطوب کننده‌ صورت این است که در مرطوب کننده‌‌های دست به علت شست‌و‌شوی مداوم دست‌ها، معمولا از چربی بیشتری استفاده می‌شود که به آسانی با شستن دست‌ها از بین نرود. همچنین بعضی از مرطوب کننده‌های دست حاوی روغن بیشتری هستند که رطوبت لازم پوست دست را فراهم می‌کنند.

مرطوب کننده دست

تفاوت کرم آبرسان و کرم مرطوب کننده‌

کرم‌های مرطوب‌کننده‌ و کرم‌های آب‌رسان شاید در ظاهر شبیه هم باشند اما به خاطر فرمولاسیون متفاوتی که دارند عملکرد متفاوتی روی پوست خواهند ‌داشت، به همین دلیل باید با دقت انتخاب شوند. حتی گاهی نیاز است به‌طور همزمان از هر دو کرم استفاده کنیم.
باید بدانید استفاده از کرم آبرسان به صورت انحصاری برای پوست‌های خشک خیلی مناسب نیست، چراکه چربی کافی ندارد. درحالیکه استفاده انحصاری از محصولات آبرسان برای پوست‌های چربی که رطوبت خود را از دست داده‌اند، نتیجه بسیاری مطلوبی دارد. به یاد داشته باشید کرم‌های آبرسان را بهتر است قبل از خواب استفاده کنید.
برای پوست‌های خشک و پوسته‌پوسته‌شده محصولات مرطوب کننده انتخاب بهتری هستند و از بروز بیماری‌های پوستی به خوبی پیشگیری می‌کنند.

تهیه‌ی محصولات مراقبتی و پوستی همچون آبرسان‌ها و مرطوب‌کننده‌ها نیازی به نسخه‌ی پزشک ندارند؛ بنابراین چنانچه از محصول مشخصی برای روتین خود استفاده می‌کنید، نیازی نیست برای تهیه‌ی آن از منزل خارج شوید. روشا برای مخاطبین خود یک «داروخانه آنلاین با ارسال رایگان» است که محصول مورد نیاز شما را هرکجای تهران و کرج در کوتاه‌ترین زمان به دستتان خواهد رساند؛ البته همراهان در سراسر کشور هم می‌توانند از خدمات آنلاین ما بهره‌مند شود.

اول از آبرسان استفاده کنیم یا مرطوب کننده‌؟

اگر قصد استفاده همزمان از هر دو نوع محصول را دارید، ابتدا کرم آبرسان را بر روی پوست خود بزنید و کمی صبر کنید تا کاملا جذب پوست شود؛ و سپس کرم مرطوب کننده‌ را بر روی پوست بزنید. کرم‌های آب‌رسان به علت محلولیت بیشتر در آب، ماندگاری پایینی دارند و اثرشان در مدت کوتاه‌تری از دست‌ می‌رود؛ بعلاوه چربی موجود در مرطوب کننده‌ها با ایجاد یک لایه محافظ به باقی ماندن بیشتر آب در پوست کمک میکند. بنابراین اگر بعد از آبرسان از مرطوب کننده‌ استفاده میکنید به حفظ آب در پوست و تاثیر بهتر آبرسان کمک کرده‌اید.
پس حتما ترتیب استفاده از محصولات مراقبت از پوست را رعایت کنید.
تا اینجا به صورت کلی با کرم‌های مرطوب کننده و آبرسان آشنا شدیم. در ادامه به صورت علمی و تخصصی کرم‌های مرطوب کننده را بررسی می‌کنیم.

آبرسان یا مرطوب کننده

اجزای تشکیل‌دهنده کرم‌های مرطوب کننده‌

مرطوب کننده‌های زیادی با ترکیبات و فرمولاسیون مختلف در بازار موجود هستند. در این بخش به تعدادی از این ترکیبات و تاثیرات هر کدام اشاره‌ای خواهیم داشت.

دایمتیکون: ماده اصلی بیشتر مرطوب کننده‌‌های بدون چربی است. این ترکیب نرم‌کننده با تشکیل دادن یک لایه محافظ روی سطح پوست که رطوبت را به دام می‌اندازد به آب رسانی و حفظ رطوبت پوست کمک می‌کند.

پترولاتوم: پترولاتوم یک ترکیب نرم‌کننده‌ است که با ایجاد یک لایه ضد آب روی پوست باعث جلوگیری از خروج آب و افزایش آبرسانی سلول‌های مرده و زبر روی سطح پوست می‌شود.

اسید هیالورونیک: هیالورونیک اسید یک ترکیب حفظ‌کننده رطوبت است که با بیرون کشیدن آب از لایه‎‌های داخلی پوست و آوردن آن به سطح، به مرطوب‌شدن پوست کمک می‌کند.

اسید هیالورونیک

گلیسیرین: گلیسیرین خاصیت مرطوب‌کنندگی دارد زیرا به‌راحتی آب را جذب و آن را در خودش نگه‌می‌دارد. در واقع گلیسیرین آب را از محیط و لایه‌های زیرین پوست جذب می‌کند و این رطوبت را به لایه‌های سطحی پوست می‌رساند.

سرامید: پوست شما درست مثل خانه‌ای که از آجر درست شده باشد از سلول‌ها ساخته شده است. سرامیدها به عنوان ملات بین آجرهای سلولی پوست عمل می‌کنند و آن‌ها را در کنار هم نگه می‌دارند.

روغن‌ها: بیشتر آن‌ها از موادی با پایه گیاهی تولید می‌شوند و حاوی عوامل کمک‌کننده دیگری برای پوست نظیر آنتی‌اکسیدان‌ها، اسیدهای چرب و ویتامین‌ها هستند. آنتی‌اکسیدان‌ها به جلوگیری از آسیب‌رسانی رادیکال‌های آزاد به لایه خارجی پوست کمک می‌کند.

انواع کرم‌های مرطوب کننده‌

برای هر نوع پوستی کرم ‌مرطوب کننده متناسب با آن در بازار موجود است. کرم‌های مرطوب کننده‌ به ۴ نوع مختلف تقسیم می‌شوند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌:

اُکلُسیو Occlusive (انسدادکننده، پوشاننده و مسدودکننده)

اُکلُسیو Occlusive
اکلسیوها یا اکلوژن‌ها به عنوان یک مانع فیزیکی برای جلوگیری از اتلاف آب موجود در سطح پوست عمل می‌کنند و از تحریک‌کننده‌های خارجی محافظت می‌کنند. وظیفه اکلسیوها حفظ رطوبت پوست، کاهش تحریک و ترمیم لایه محافظ پوست است. عوامل انسدادی رایج در اکلسیوها: موم، سیلیکون، روغن زیتون، روغن سویا، زینک و دایمتیکون، لانولین (چربی پشم)، روغن معدنی و نفت سفید است. معروف‌ترین اکلسیو را می‌توان وازلین معرفی کرد. اکلوژن‌ها وقتی به‌صورت موضعی استفاده می‌شوند دارای قوام ضخیمی هستند؛ این باعث می‌شود که انتخاب مناسبی فقط برای پوست‌های خیلی‌خشک باشد.

اِمولیِنت Emollient (چربی و روغن، نرم‌کننده)

اِمولیِنت Emollient (چربی و روغن، نرم‌کننده)
امولینت‌ها یا نرم‌کننده‌ها برخی ویژگی‌های مشابه اکلسیوها را دارند اما عملکرد اصلی آن‌ها نرم‌کردن پوست است. امولینت‌ها به پوست کمک می‌کنند تا احساس راحتی کنند، درخشان‌تر دیده شوند و کمتر دچار خارش شوند. امولینت‌ها خاصیت پخش‌ پذیری خوب بر روی پوست و افزایش سرعت ترمیم لایه محافظ پوست دارند. استفاده از این لیپیدها (چربی‌ها) برای پیشگیری از پیری پوست مفید است؛ زیرا لیپیدهای طبیعی توسط مواد پاک‌کننده آرایش، صابون، دوش‌گرفتن و قرارگرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش UV، کاهش می‌یابد.
محصولات حاوی این ترکیبات معمولا به خوبی در فاصله کوتاهی از مصرف پوست خشک و اگزما را تسکین می‌دهند.

امولینت‌ها یا نرم‌کننده‌های رایج: عصاره جو دوسر، کره شی و ایزوپروپیل پالمیتات

معروف‌ترین اکلسیو را می‌توان روغن‌های گیاهی معرفی کرد.

هومِکتانتHumectant (نَم نگه‌دارنده یا مرطوب نگه‌دارنده)

هومکتانت‌ها می‌توانند جلوی تاثیرات موادی مثل صابون یا الکل را در خشک‌شدن پوست‌ و‌ مو، با استخراج مولکول‌های آب از هوا و کشیدن آن‌ها به سطح پوست بگیرند. به‌خاطر داشته باشید که اصطلاح هومکتانت معمولاً روی برچسب محصولات نوشته نمی‌شود، به همین دلیل باید ترکیبات مرطوب کننده‌ خود را بررسی کنید.

هومِکتانتHumectant (نَم نگه‌دارنده یا مرطوب نگه‌دارنده)

ترکیبات هومکتانت‌ها عموما شامل مواد زیر است: اوره، گلیسرول و سوربیتول، عسل، ملاس، سفیده و زرده تخم‌مرغ، ژل آلوئه‌ورا، سرامیدها، اسیدلاکتیک، گلیسیرین، اسیدهیالورونیک و…
گلیسیرین و اسیدهیالورونیک دو ماده معروف از دسته هومکتانت‌ها هستند.

اِسکوآلن Squalene (روغن)

اسکوآلن‌ها مواد روغنی هستند که در طیف گسترده‌ای از محصولات آرایشی‌بهداشتی استفاده می‌شوند؛ از جمله:
روغن حمام، محصولات مو، آرایش چشم، پایه‌ها، رژ لب، محصولات ضدآفتاب و ضدآفتاب، پودرهای بدن، محصولات ناخن و همچنین در محصولات پاک‌کننده، مرطوب کننده‌ و مراقبت از پوست.اسکوالن در منابع طبیعی نظیر زیتون، سبوس برنج و روغن جوانه گندم یافت می‌شود. این ماده به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان طبیعی، نرم‌کننده‌ای موثر برای بهبود شرایط کلی و احیای رطوبت پوست است.

کرم روز کاسه ای مرطوب‌کننده و روشن‌کننده حاوی ویتامین C آردن (SPF15)

مرطوب کننده‌ مناسب برای هر نوع پوست

انتخاب کرم آبرسان و مرطوب کننده‌ با توجه به نوع پوستی که داریم بسیار مهم است. اولین قدم برای یک انتخاب درست، تشخیص نوع پوست است.

به صورت کلی پنج نوع پوست وجود دارد که در ادامه، محصول مناسب هر پوست را معرفی می‌کنیم:
1- پوست معمولی: پوست معمولی نه خشک است و نه چرب.
2- پوست خشک: پوست خشک کم آب و و پوسته‌پوسته به‌نظر می‌آید.
3- پوست چرب: پوست چرب براق است به‌ ویژه در ناحیه T صورت.
4- پوست مختلط: در پوست مختلط بخشی از پوست چرب و بخشی دیگر خشک یا معمولی است.
5- پوست حساس: پوست حساس معمولا دچار قرمزی خارش و التهاب می‌شود.

ژل کرم مرطوب کننده پوست چرب و جوشدار درموبای

کرم مرطوب کننده‌ برای پوست معمولی

پوست معمولی نه خیلی خشک است و نه خیلی چرب. پس پیشنهاد می‌شود برای حفظ تعادل در رطوبت طبیعی پوست، از کرم‌های مرطوب کننده‌ بر پایه آب، که سبک و غیر چرب هستند استفاده کنید.

کرم مرطوب کننده‌ برای پوست خشک

پوست خشک یا آسیب‌پذیر، یکی از انواع پوست است که نیاز به توجه بیشتری نسبت به سایر انواع پوست دارد. پوست در اثر کمبود آب و چربی، نرمی و لطافت خود را از دست می‌دهد و خشک می‌شود؛ رفته‌رفته پوست زبر شده و درخشندگی خود را از دست می‌دهد. از علائم داشتن پوست خشک می‌توان به این موارد اشاره کرد:

کرم مرطوب کننده‌ برای پوست خشک
منافذ پوستی بسیار ریز، زبری پوست صورت، لکه‌های قرمز، احساس خشکی شدید پس از شست‌وشو، پوسته‌پوسته‌شدن، سوزش و خارش، ترک‌های پوستی، خط و خطوط ریز چهره، چین‌‌و‌چروک پوستی، برای پوست‌های معمولی و نسبتا خشک، سرم‌ها و لوسیون‌های ملایم و برای پوست‌های خشک و خیلی خشک، کرم‌ها و لوسیون‌های نرم‌کننده مناسب هستند.همه مرطوب کننده‌‌های موجود در بازار، دارای مقادیری نرم‌کننده هستند اما نرم‌کننده‌ موجود در کرم مرطوب کننده‌، هرچقدر بیشتر باشد، برای پوست خشک مناسب‌تر است.

کرم مرطوب کننده‌ و آبرسان مناسب پوست خشک باید:

    • با کاهش آسیب عوامل محیطی مانند نور خورشید و آلودگی، از پوست محافظت کند.
    • قدرت ترمیمی پوست را تقویت کند.
    •  به تقویت عملکرد سلول‌های ایمنی، کلاژن‌ها کمک کند تا عملکرد طبیعی خود را داشته باشند.
    • حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها باشد.
    • حاوی موادی باشد که خاصیت کشسانی پوست را تقویت می‌کنند.

کرم مرطوب کننده برای پوست چرب

اشتباه اکثر افراد دارای پوست چرب این است که فکر می‌کنند نیازی به کرم مرطوب کننده‌ و کرم آبرسان پوست ندارند!!!
اما واقعیت این است که اغلب پوست این افراد رطوبت کافی ندارد و برای جلوگیری از خشکی بیش از حد، چربی بیشتری تولید می‌کند. این نوع پوست به دلیل چربی زیاد همیشه مستعد جوش است. بنابراین اگر پوست چربی دارید، به دنبال مرطوب کننده‌هایی باشید که مخصوص پوست‌های چرب و آکنه‌ای هستند.

 بررسی کامل انواع مرطوب‌کننده‌ها و اجزای تشکیل دهنده آنها

کرم مرطوب کننده‌ بدون چربی یا اصطلاحا کرم مرطوب کننده‌ ضد چربی پوست خریداری کنید یا حداقل محصولی را خریداری کنید که چربی بسیار پایین داشته باشد. مرطوب کننده‌ پوست‌های چرب باید غیرکومدوژنیک باشد تا باعث ایجاد جوش‌های زیرپوستی نشود.

کرم مرطوب کننده‌ برای پوست مختلط

پوست مختلط به‌طور همزمان ویژگی‌های دو یا چند نوع پوست را شامل می‌شود، برای مثال قسمتی از پوست خشک است و بعد از شستشو احساس خشکی و کشیدگی دارد و قسمتی چرب است و براق می‌شود  این چربی معمولا بیشتر در ناحیه T صورت (بینی، چانه و پیشانی) مشاهده می‌شود.

استفاده از لوازم بهداشتی مناسب برای افراد با پوست مختلط ضروری است. اگر پوست مختلط دارید باید از کرم مرطوب‌کننده‌‌ای استفاده کنید که چربی کنترل شده داشته باشد، زیرا چربی اضافه باعث بسته‌شدن منافذ پوست شده و باعث ایجاد آکنه می‌شود. بعلاوه این نوع پوست نیاز به آبرسانی کافی دارد تا قسمت‌های خشک پوست به خوبی مرطوب نگه‌ داشته شود. مرطوب کننده به فرم ژل و فلوئید مناسب‌ترین محصولات برای این نوع پوست هستند.

کرم مرطوب کننده‌ برای پوست حساس

کرم مرطوب کننده‌ برای پوست حساس

پوست حساس معمولا نسبت به عوامل محیطی واکنش بیشتری نشان می‌دهد. در افراد با پوست حساس وقتی مواد تحریک‌کننده با پوست‌ برخورد می‌کنند واکنش التهابی شدیدی در لایه‌های زیرین پوست ایجاد و در نتیجه آن خارش، قرمزی یا اگزما بروز می‌کند. پوست‌های حساس یا آسیب‌دیده رطوبت خود را به‌ راحتی از دست می‌دهند در نتیجه این افراد بیشتر به خشکی پوست، اگزما، پسوریازیس و روزاسه دچار می‌شوند.

در انتخاب مرطوب کننده‌ پوست‌ حساس باید دقت داشت که فرآورده فاقد اسید و الکل باشد و مواد تحریک کننده باشد چون این مواد با عملکرد لایه‌برداری خودباعث بروز آلرژی‌های پوستی در پوست‌های حساس می‌شوند. همچنین لازم است مرطوب کننده‌‌های پوسته‌های حساس حاوی مواد تسکین‌دهنده و التیام بخش مانند سرامید، اسید هیالورونیک، عصاره آلوئه‌ورا و بابونه باشد.

کرم مرطوب کننده پوست نرمال تا خشک تگودر

 ویژگی‌های کلی یک مرطوب‌ کننده خوب

بهتر است از کرم مرطوب کننده‌‌ای استفاده کنید که حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدان‌ است. این محصولات علاوه بر تامین رطوبت پوست به جوان‌سازی و کند کردن پروسه پیر شدن پوست نیز کمک میکنند.

کرم‌های مرطوب کننده‌ مخصوص روز محصولات جالبی هستند که بعضا مقداری ضدآفتاب نیز دارند و نیاز روزانه شما به ضدآفتاب را تاحدی برآورده می‌کنند. کرم‌های مرطوب کننده شب معمولا غلیظ‌ترند و موادمغذی برای تغذیه پوست را در طول شب فراهم می‌کنند. کرم‌های مرطوب کننده شب گاهی دارای مقداری لایه‌بردار هستند که برای پوست‌های حساس مناسب نیست.

سعی کنید کرم مرطوب کننده بدون عطر مصنوعی بخرید زیرا می‌توانند باعث ایجاد حساسیت‌های پوستی و سایر مشکلات پوستی می‌شوند.

در این مطلب در مورد اینکه کرم مرطوب‌ کننده چیست؟ کرم آبرسان چیست؟ انواع آنها و تفاوت کرم مرطوب کننده‌ با آب رسان‌ها صحبت کردیم. امیدواریم با توجه به مطالب گفته شده و دقت به آن‌ها کرم مناسب پوست خود را به درستی انتخاب و استفاده کنید. برای نوشتن این مطلب نگاهی داشته‌ایم به healthline از معتبرترین وبلاگ‌های دنیا.

در صورت داشتن هر گونه سوال به بخش نظرات مراجعه کرده و با مشاوران ما در ارتباط باشید. همچنین اگر تمایل به عضویت در مجله خبری ما دارید، برای دریافت مقاله‌های علمی روز دنیا، ایمیل خود را وارد کنید.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد