خرید محصولات برند درموسیس

با ویتامین‌ها و مواد معدنی درمان میگرن (مکمل‌های کمکی) در این مطلب آشنا شوید!

با ویتامین‌ها و مواد معدنی درمان میگرن (مکمل‌های کمکی) در این مطلب آشنا شوید!

ویتامین‌ها و مواد معدنی درمان میگرن شامل کدام یک از مکمل‌های کمکی است؟

در این مقاله به معرفی و توضیح برخی از مکمل‌های درمان میگرن مثل «ملاتونین»، ویتامین B2، کوانزیم Q10، ویتامین D و منیزیم می‌پردازیم؛ اما قبل از پرداختن به موضوع اصلی، اشاره‌ای کوتاه به چیستیِ میگرن خالی از فایده نیست. با وبلاگ داروخانه روشا همراه باشید.

ویتامین‌ها و مواد معدنی درمان میگرن (مکمل‌های کمکی)

میگرن چیست؟

آیا اطلاع داشتید که میگرن، سومین بیماری شایع در جهان است؟ طبق یک تحقیق، بیشتر از 20 درصدِ مردان و 10 درصد از زنان در مقطعی از عمرشان به میگرن مبتلا می‌شوند. میگرن در حقیقت یک بیماری عصبیِ تکرار شونده است. احساس ضربان در بخشی از سر و یا سردرد متوسط تا شدیدی که می‌تواند با حالت تهوع همراه باشد و چندین ساعت و حتی بیشتر (از 4 تا 72 ساعت) طول بکشد از علائم شایع میگرن محسوب می‌شود.

بعضی دیگر از علائم شایع‌تر میگرن به این شرح است:

    • حساسیت به نور، صدا و بو
    • بی‌حس شدن دست و پا یا صورت
    • اختلال در بینایی
    • سرگیجه
    • دیدن جرقه‌های نور

 درمان میگرن

چگونه از میگرن پیشگیری کنیم؟

در زیر، نکاتی ذکر شده که با انجام آن‌ها تا حد زیادی از بروز میگرن جلوگیری خواهید شد:

    • عدم مصرف کافئین و الکل
    • تغذیه‌ی منظم و سرِ وقت
    • هیدراته ماندن (خوردن آب کافی)
    • کاهش استرس (ورزش، مراقبه، یوگا و…)
    • دوری از نورهای شدید و رقص نور

درمان میگرن

در اکثر توصیه‌های علم پزشکی مدرنِ راه درمان میگرن یک روش درمان واحد نیست و اکثراً در کنار درمان مدرن پزشکی استفاده از طب جایگزین و به‌عبارت‌دیگر طب مکمل نظیر طب سوزنی یا موارد مشابه آن توصیه می‌شود. واکنش هر بیمارِ مبتلا به میگرن هم در مورد درمان و پیشگیری از میگرن می‌تواند متفاوت باشد.

ویتامین‌ها و مواد معدنی درمان میگرن

ممکن است برخی از بیماران به بعضی از انواع درمان میگرن واکنش بهتری نشان دهند. این امکان نیز هست که برخی از انواع درمان سر درد برای بعضی بیماران، ایجاد عوارض جانبی کند. تعداد فزاینده‌ای از آزمایش‌های پزشکی حاکی از آن است که برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی درمان میگرن وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توان نتایج بهتری از معالجه‌ی این بیماری گرفت. در ادامه به چندین مورد از بهترین مکمل‌های کمکی درمان میگرن اشاره می‌کنیم.

1-ویتامین‌ها و مواد معدنی درمان میگرن - ویتامین B2

نام دیگر ویتامین B2 «ریبوفلاوین» (Riboflavin) است. ویتامین B2 محلول در آب است و در بسیاری از فرایندهای سوخت و ساز بدن شرکت دارد. تحقیقات انجام شده حاکی از این است که ویتامین B2 می‌تواند در مسیر ایجاد میگرن دخالت کرده و تأثیرگذار باشد. به‌طور مثال، محققان بر این عقیده‌اند که میگرن با التهاب مغز و استرس اکسیداتیو مرتبط است و می‌تواند استرس اکسیداتیو و التهاب مغز را کاهش دهد.

منظور از استرس اکسیداتیو، عدم تعادل بین آنتی‌اکسیدان‌ها و رادیکال‌های آزاد در بدن است؛ این حالت باعث ایجاد پاسخ‌های التهابی بدن می‌شود. نتایج 9 آزمایشِ انجام شده نشان داده که مصرف روزانه 400 میلی‌گرم ویتامین B به مدت سه ماه، تعداد و مدت زمان D حملات میگرن را به طرز قابل توجهی کاهش می‌دهد.

ویتامین ب

ویتامین B2 توسط بدن به‌خوبی جذب می‌شود و عوارض جانبی ندارد. بد نیست بدانید که «انجمن سر درد آمریکا» (American Headache Society) مصرف ویتامین B برای کاهش سردرد میگرن را توصیه کرده است.

2-منیزیم

کمبود منیزیم بنا به نتیجه‌ی آزمایشات معتبر علمی با سردردهای کم و متوسط D میگرن مرتبط است. منیزیم یک ماده‌ی معدنی است که وجود آن در بدن باعث درست عمل کردن عضلات، اعصاب و حفظ سطح فشار خون می‌شود. بنا به دلیل فوق، محققان بر این باورند که منیزیم می‌تواند از جنبه‌های مختلفی با پیشگیری و درمان میگرن مرتبط باشد. یکی از تحقیقات معتبر ثابت می‌کند که منیزیم از فعال شدن بیش از حدِ گیرنده‌های سلولی مغز جلوگیری کرده و سیگنال‌های التهابی مرتبط با ایجاد میگرن را دفع می‌کند.

مکمل منیزیوم

تحقیقاتی قدیمی‌تر حاکی از آن است که کمبود منیزیم با میگرنِ قبل از قاعدگی در زنان مرتبط است. تحقیقی دیگر نشان داده زنانی که مصرف منیزیم بیشتری در وعده‌های غذایی خود دارند نسبت به زنانی که این مقدار مصرف منیزیم ندارند، احتمال ابتلا به میگرنشان کمتر است. هم‌چنین تزریق منیزیم وریدی می‌تواند میگرن را کاهش دهد.

در صورتی که از مکمل منیزیم برای درمان یا پیشگیری میگرن استفاده می‌کنید؛ مراقب میزان مصرف خود باشید. (علائمی مانند اسهال، نشان دهنده‌ی استفاده‌ی بیش از حد از منیزیم می‌تواند باشد.) بهتر است برای تعیین دوز مصرفی منیزیم با پزشک مشورت کنید.

قرص سیترامگ ب 6 سوپرابیون

3- ویتامین D

کمبود ویتامین D نیز با بروز میگرن مرتبط است. ویتامین D باعث جذب بهتر منیزیم به بدن می‌شود. یک تحقیق، شامل پنج آزمایش در سال 2021 نشان داد که مصرف ویتامین D تعداد و طول مدت سر درد میگرن را کاهش می‌دهد.

قرص ویتامین د3 فورت 2000 میلی گرم هولیستیکا

4- کوآنزیم Q10

کوآنزیم در بدن، ترکیبی شبیه به ویتامین‌ها با خاصیت آنتی‌اکسیدانی است. کوآنزیم به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان می‌تواند با استرس اکسیداتیو مقابله کند. طریقه‌ی عمل کوآنزیم به این صورت است که این ترکیب می‌تواند آنزیم‌هایی را که در طی مدت حملات میگرن در بدن افزایش می‌یابد مهار کند. طیِ یک تحقیق علمی، بیست نفر، روزانه 200 میلی‌گرم کوآنزیم مصرف کردند و در نتیجه در تعداد دفعات، مدت زمان و شدت درد میگرن آن‌ها کاهش چشمگیری مشاهده شد.

کپسول ژلاتینی کو کیوتن دانا

شرکت کنندگان در این آزمایش از جنبه‌ی جذب و تطبیق بدن با دریافت کوآنزیم مشکلی نداشتند. شش تحقیق انجام شده‌ی دیگر نشان داد که مصرف کوآنزیم تعداد دفعات و طول مدت زمان حملات میگرن را کاهش می‌دهد ولی نمی‌تواند از شدت درد آن بکاهد. نکته‌ی جالب توجه دیگر، استفاده از کوآنزیم همراه با منیزیوم و L-carnitine است که در درمان میگرن نقش مؤثری دارد؛ البته لازم است قبل از مصرفِ هم زمانِ کوآنزیم Q10 با سایر مکمل‌ها ابتدا با پزشک مشورت کنید.

5- ویتامین‌ها و مواد معدنی درمان میگرن - ملاتونین

ملاتونین هورمونی است که شب‌ها در مغز انسان از غده‌ی هیپوفیز ترشح می‌شود. ملاتونین کمک می‌کند که فرد به خواب برود. طبق تحقیقاتی دیگر، حملات میگرن و سردردها می‌توانند با کمبود ترشح هورمون ملاتونین توسط غده‌ی هیپوفیز مغز مرتبط باشد. مصرف ملاتونین به‌احتمال زیاد مغز را از مولکول‌های مسموم محافظت کرده، انتقال دهندگان عصبی را تنظیم می‌کند و درد میگرن را کاهش می‌دهد.

قرص ملاتونین پلاس هلث برست

در آزمایشی که بر روی 49 نفر انجام شد، مصرف روزانه 30 میلی گرم ملاتونین در طیِ شش ماه و نیم ساعت قبل از خواب به طرز چشمگیری تعداد دفعات حمله‌ی میگرن را کم کرد. هم‌چنین برای ملاتونین، عوارض جانبی خاصی اعلام نشده و مشخص شده که ملاتونین از میگرن پیشگیری می‌کند و توسط بیماران، بهتر از «آمی تریپتیلین» تحمل می‌شود. ملاتونین به‌طور کلی بی‌خطر است ولی هنوز هم به تحقیقات تکمیلی در مورد تأثیر آن بر پیشگیری از میگرن و درمان آن احساس نیاز می‌شود.

چه مواردی را در مصرف مکمل درمان میگرن باید در نظر گرفت؟

قبل از مصرف مکمل درمان میگرن باید به تمامیِ نکات ایمنی مطرح در این زمینه توجه کرد. پنج مکملی که در سطور بالا معرفی شد هیچ عوارض جانبی نداشته‌؛ با این حال برای سنجیدن تأثیر مصرف درازمدت این مکمل‌ها و سایر موارد مشابه نیاز به تحقیقات بیشتری هست.

هم‌چنین افراد زیر بهتر است بدون مشورت با پزشک از مکمل درمان میگرن استفاده نکنند:

    • خانم‌های باردار
    • مادران شیرده
    • افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند
    • اشخاصی که دارو مصرف می‌کنند.

دارو مصرف کردن

باید توجه داشت که مصرف بیش از حد این مکمل‌ها می‌تواند به کلیه و کبد شخص مصرف کننده به‌مرور آسیب برساند. هم‌چنین اگر که فرد مبتلا به میگرن در زمینه‌ی کلیه و کبد دچار ناراحتی باشد باید مراقبت لازم از او به عمل بیاید.

مقدار مصرف مکمل درمان میگرن

هیچ دوز مشخصی برای مصرف مکمل پیشگیری و درمان میگرن تعریف نشده است؛ به‌طور مثال، اگر مکملی که برای پیشگیری از حمله‌ی کوتاه مدت میگرن برای فرد تجویز شده هر روز مورد استفاده قرار گیرد امکان دارد برای شخص مصرف کننده مضر باشد؛ هم‌چنین میزان مصرف توصیه شده از طرف پزشکان متفاوت بوده؛ بهتر است فرد از پزشکی حاذق در این مورد کمک بگیرد.

کپسول میگرافار نوتک فارما

یک نکته در مورد مکمل درمان میگرن

ممکن است افراد مبتلا به میگرن علاقه‌مند به مصرف مکمل درمان میگرن شوند؛ بخصوص اگر که بدنشان به داروهای میگرن حساسیت نشان بدهد. همان طور که توضیح دادیم از ملاتونین، ویتامین D، کوانزیم Q10 منیزیوم و ویتامین B2 برای پیشگیری و درمان میگرن استفاده می‌شود؛ اگر زمانی خواستید از مکمل دیگری نیز استفاده کنید بهتر است ابتدا در این باره با پزشکتان مشورت کرده و نیز مکمل پیشگیری و درمان میگرن را از داروخانه‌های معتبر تهیه کنید.

ویتامین‌ها و مواد معدنی درمان میگرن - جمع‌بندی

    • مصرف ویتامین B2 به کم کردن استرس اکسیداتیو و التهاب مغز کمک می‌کند. آزمایش‌های علمی ثابت کرده ویتامین B2 در کم کردن تعداد دفعات حمله‌ی میگرن و کاهش دادن مدت زمان سر درد میگرن مؤثر است.
    • کمبود منیزیم در بدن با بروز میگرن مرتبط است. تحقیقات متعدد تأثیر منیزیم برای درمان میگرن را تأیید کرده است.
    • طبق تحقیقات انجام شده، مصرف ویتامین D می‌تواند به کاهش تعداد حملات و طول مدت میگرن کمک کند. ویتامین D به شکل‌های مختلفی می‌‌تواند سردرد را کم کند ولی در این باره نیاز به تحقیقات بیشتری هست.

قطره آنتی‌میگرن گل دارو

    • کوانزیم Q10 نوعی ترکیبِ مشابه ویتامین با خاصیت آنتی‌اکسیدانی است. برخی تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که خواص آنتی‌اکسیدانی کوانزیم Q10 می‌تواند طول مدت و تعداد حملات میگرن را کم کند.
    • ملاتونین در ساعات شب از غده‌ی هیپوفیز مغز برای کمک به خوابیدن انسان ترشح می‌شود. طبق تحقیقات انجام شده ملاتونین در پیشگیری و درمان میگرن مؤثر است.
    • قبل از مصرف مکمل‌های درمان میگرن باید به نکات ایمنی و سوابق سلامت فرد مبتلا به میگرن توجه و با پزشک مشورت کرد.
    • مکمل پیشگیری و درمان میگرن را حتماً از داروخانه‌های معتبر باید تهیه کرد.

میگرن

در داروخانه‌ی معتبر روشا شرایط نگهداری و نظارت بر کلیه‌ی محصولات عرضه شده از جمله ویتامین‌ها و مواد معدنی درمان میگرن با دقت زیاد و در مورد کنترل مکان/ نور/ دما/ حمل و نقل انجام می‌شود.

این کنترلِ دقیق، سامانمند بوده و بخشی از روند خاص کنترل و نگهداری استاندارد محصولات دارویی روشا از تولید تا فروش است.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد