خرید محصولات برند درموسیس

جادویِ داشتن موهایی سحرآمیز با اجرای روتین مراقبت از مو

جادویِ داشتن موهایی سحرآمیز با اجرای روتین مراقبت از مو

8 کاری که باید برای روتین مراقبت موی خود انجام دهید.

روتین مراقبت از مو موضوعی است که در این نوشتار به تمام ابعاد آن خواهیم پرداخت به شیوه‌ای که بعد از پایان این مطلب خودتان قادر به نوشتن یک روتین برای موهایتان باشید. قبول دارم که عنوان این مقاله به نظر اغراق‌آمیز می‌آید و تا حدی هم نزدیک به عنوان‌های زردی است که در پی جلب توجه مخاطب است.

اعتراف می‌کنم تعمدا از این حربه استفاده کرده‌ام؛ چرا که راه بهتری برای اینکه توجه شما را به چنین محتوای ارزشمندی جلب کنم سراغ نداشتم. باور کنید آنچه در ادامه برایتان گردآوری کرده‌ایم ارزش خواندن و امتحان کردن دارد، پس تا آخرین کلمه از این نوشتار را با دقت بخوانید و حتما بعد از اجرای توصیه‌ها یادتان باشد در کامنت‌ها برای تیم «روشا» از تجربه‌ی خود بنویسید.

چگونه یک روتین مراقبت مو داشته باشیم؟

در بحث روتین مراقبت‌های پوستی بارها به این نکته اشاره کردیم که مراقبت‌های لازم پوست در صورتی می‌تواند نتیجه‌ی مثبتی داشته باشد که شما قبل از شروع هر روتینی نوع پوست خود را شناسایی کرده باشید. چنین توصیه‌ای در بحث روتین مراقبت از موها هم موضوعیت پیدا می‌کند.

بعد از شناسایی دقیق جنس موها وقتش رسیده است که به سراغ روتین مراقبتی مخصوص به جنس موهای خود بروید و با مداومت در اجرای برخی بایدهای مراقبتی، نسبت به حفظ و سلامتِ موهای خود حساسیت لازم را خرج کنید

. اجازه بدهید بیش از این به حاشیه نپردازیم و مستقیم سراغ اصل مطلب برویم. تنها از خاطر نبرید هر کدام از مواردی که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم می‌تواند موضوع یک مقاله‌ی مستقل قرار بگیرد تا به طور کامل به همه‌ی ابعاد موضوع اشاره شود؛ بنابراین در آینده با خواندن وبلاگ «روشا» مطالب مکمل را دنبال کنید.

8 گام اساسی در مسیر احیای موها:

آنچه در این بخش به شما معرفی می‌شود گام‌هایی موثر است که در صورت برداشتن آن‌ها، فارغ از اینکه جنس موهایتان چیست می‌تواند شما را در مسیر سلامتی و زیبایی موهایتان هدایت کند؛ البته در نظر داشته باشید رمز موفقیت همواره صبور بودن است و اگرچه از همان هفته‌ی اول رعایت این اصول، متوجه تغیرات مثبتی در وضعیت موهایتان خواهید شد؛ اما انتظار معجزه نداشته باشید و لااقل یک پنجم زمانی که صرف آسیب به موهایتان کرده‌اید به فرآیند بهبود آن هم فرصت بدهید.

روغن تراپی:

انواع روغن مو

درمان موها به کمک روغن‌های گیاهی از دیرباز طرفداران بسیاری داشته است و امروزه هم این روغن‌ها پای ثابت محصولات زیبایی است که در مطرح‌ترین لابراتوارهای جهانی تولید می‌شوند؛ بنابراین یکی از موثرترین کارها برای مراقبت از موها انتخابِ روغنی است که در هماهنگی با جنس موهای شما باشد و بر اساس نیاز مو از آن استفاده کنید.

به طور مثال برای موهای خشک، انجام روغن تراپی به اندازه‌ی هفته‌ای دو بار کفایت می‌کند و یا اگر صاحب موهای چرب هستید باید دقت کنید روغن را فقط به ساقه‌ی موها اسپری کنید و از زدن آن بر پوست سر اجتناب کنید.

روغن‌های مفید برای مراقبت مو را چگونه انتخاب کنیم؟

روغن موی اچ اس لاین

منظور از روغن‌های گیاهی، عصاره‌ی برخی گیاهان است که در یک روغن دیگر به عنوان پایه‌ی حلال، مخلوط می‌شود. صرف‌نظر از اینکه روغن انتخابی باید هماهنگ با جنس مو و پوست شما تهیه شود و حتی نوع استفاده از هر روغن شرایط مخصوص به خود را دارد این محصولات به دو دسته تقسیم می‌شوند.

• روغن‌های پایه: این روغن‌ها به روش تقطیر و به طور متمرکز از خود گیاه به دست می‌آید.
روغن‌های حامل: این روغن‌ها هم البته از گیاهان گرفته می‌شوند؛ اما به روشی بدون تقطیر.
در انتخاب روغن با کیفیت باید به سراغ روغن‌های پایه برویم که به منظور رقیق شدن و استفاده‌ی آسان‌تر و مقرون‌ به صرفه‌تر در روغن‌های حامل مخلوط شده‌اند. برخی از بهترین روغن‌های مورد استفاده در روتین مو را در ادامه به شما معرفی می‌کنیم؛ اما برای انتخاب هریک از آن‌ها باید دقیق‌تر بررسی کنید و روغنی مناسب با جنس و نیاز موهای خود را تهیه کنید.

  • روغن نارگیل
  • روغن آرگان
  • روغن جوجوبا
  • روغن بادام
  • روغن زیتون

لوسیون تقویت کننده مو دئودراگ (مدل Min-XB)

نحوه‌ی صحیح شست‌وشوی موها:

شست‌وشوی صحیح موها به قدری در سلامت موها موثر است که ای کاش در فرآیند آموزش و یادگیری نکاتی برای سلامت هرچه بیشتر افراد، این مورد را هم در مدارس به فرزندان ما آموزش می‌دادند تا با رعایت همین نکته‌ی ساده در طی سال‌های متمادی آسیب‌های جبران ناپذیر به موهای خود وارد نکنیم.

در ارتباط با میزان لازم برای شست‌وشوی موها این یک قانون تعمیمی ندارد و خیلی وابسته به جنس موهای شما است؛ اما به طور کلی صاحبین موهای چرب هفته‌ای 3 مرتبه و صاحبین موهای خشک و معمولی هفته‌ای 2 مرتبه نیاز به شستن موهای خود دارند و بیش از این بهتر است موها را در معرض شوینده‌ها قرار ندهید. با این‌حال این فقط دفعات شست‌وشوی موها نیست که حائز اهمیت است؛ بلکه استحمام موها خود آدابی دارد که در این‌جا به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

1-در هنگام شست‌وشو، موهای خود را چنگ نزنید، نچلانید و به طور کلی هیج رفتار خشونت‌آمیز دیگری با موهایتان انجام ندهید.
2-یکی دیگر از رفتارهای غلط و رایج شانه کردن موها در حمام است. هنگامی که موهای شما خیس است مقاومت کمتری در مقایسه با زمان‌هایی دارد که موی سر کاملا خشک است.

به عبارتی در حالتِ نبود چربی طبیعی پوستِ سر که در اثر شوینده‌ها از بین رفته است، آسیب رسیدن به موها ساده‌تر اتفاق می‌افتد، در نتیحه نه تنها با شانه زدنِ موهایِ خیس، شاهد ریزش بیشتر موهای خود هستید؛ بلکه بعد از خشک شدن آن‌ها خواهید دید موهایتان زبرتر از همیشه هستند.

3- این قانونی که می‌خواهم اینجا با شما در میان بگذارم توسط اکثر پدربزرگ و مادربزرگ‌های ما انجام می‌شده است و عجیب نیست که بسیاری از آن‌ها هنوز هم موهای پر و زیبایی دارند. در حمام به حالتِ نشسته موهای خود را بشویید.

شستن مرحله ای مراقبت از مو

به طور کلی بهتر است شستن موهای خود را بگذارید در آخرین مرحله‌ی استحمام انجام بدهید. برخلاف تصور بسیاری این توصیه پشتوانه‌ی علمی دارد. موها در اثر خیس شدن وزنشان سنگین‌تر می‌شود و به همین دلیل مقاومت خود را در مقابل جاذبه‌ی زمین از دست می‌دهند به همین دلیل بهتر است، اولا مرحله‌ی شستن موها را به آخرین دقایق حضورمان در حمام بسپاریم که مدت زمان طولانی در معرض ریزش نباشند و دوما بهتر است نشسته موهای خود را بشوییم که به دلیل کاهش ارتفاع سر با زمین، تاثیر جاذبه‌ی زمین بر موهایمان کاسته شود.

نحوه‌ی صحیح خشک کردن موها:

بعد از حمام بدون اینکه موها را شانه کنید به کمک یک حوله‌ی میکروفایبر بدون ایجاد کمترین اصطکاک و مالشی، آب موهای خود را بگیرید و این عمل را تا زمانی که 80 درصد موها خشک شوند ادامه دهید.

نحوه‌ی صحیح خشک کردن موها

چرا حوله‌ی میکروفیبر توصیه می‌شود؟

حوله‌های میکروفایبر در مقایسه با سایر حوله‌ها به دلیل استفاده از رشته‌های بسیار نازک پلی‌استر و نایلون در پارچه‌‌ی آن، قدرت جذب بالایی دارد. به همین دلیل با سرعت بالا حجم زیادی از آب موجود روی موهای شما را جذب می‌کند و در این حالت هم لطافت خود را از دست نمی‌دهد.

یکی از دلایل آسیب دیدن موها بعد از حمام خشک نشدنِ آنهاست، حوله‌های معمولی به دلیل اینکه قدرت جذب آب در آن‌ها محدود است، نمی‌توانند آن سرعت در خشک شدن موها را به شما بدهند در نتیجه موی خیس شما در مجاورت هوای آزاد قرار می‌گیرد و امکان صدمه دیدن آن بیشتر می‌شود.

ماسک پس از حمام:

ماسک مو
در این مرحله به سراغ محصولاتی که برای مراقبت از موی خود استفاده می‌کنید بروید. روغن، سرم، اسپری و انواع ماسک‌ها از دسته‌ی محصولاتِ مراقبتی مو هستند. ماسک‌ها شامل دو نوع محصول هستند که دسته‌ی اول در حمام استفاده می‌شوند و نیاز به آبکشی دارند و دسته‌ی دوم بعد از حمام مورد مصرف قرار می‌گیرند که این دسته به آبکشی نیاز ندارند.

به طور کلی نیازی به استفاده‌ی همزمان از هر دو نوع این ماسک‌ها نیست مگر در مواردی که موی فرد بسیار آسیب دیده باشد که در این صورت با مصرف همزمان از هر دو نوع ماسک و با تکرار مصرف آن‌ها در مدت زمانی طولانی می‌توان به بهبود ساختار آسیب‌دیده‌ی موها کمک کرد.

ماسک موی کراتینه بیتروی (فاقد سولفات)

خوابیدن با موهای خیس ممنوع!

خوابیدن با موهای خیس ممنوع

گاهی افراد به خطا بعد از حمام کردن بدون اینکه اقدامات لازم برای خشک شدن کامل موها را انجام دهند با موهای خیس به رختخواب می‌روند و با همان موهای خیس می‌خوابند. این کار موجب ایجاد عفونت، مو خوره، شکنندگی مو و مشکلاتی از این دست می‌شود.

فراموش نکنید بالش بهترین بستر برای رشد باکتری‌هاست؛ زیرا در جذب عرق موجود روی پوست، سلول‌های مرده و روغن‌های روی پوست قوی عمل می‌کند؛ در نتیجه پر واضح است مرطوب شدن آن به واسطه‌ی همجواری با موی خیس می‌تواند بستر مناسبی برای تولید قارچ شود.

اهمیت اسکراب در پاکسازی موها: 

توصیه می‌شود موهای خود را هر دو هفته یک بار اسکراب کنید. قبل‌تر در مقاله‌های مربوط به روتین پوست از اهمیت اسکراب گفته‌ایم. اسکراب را به منظور باز شدن منافذ پوست سر و همچنین منافذ مو از سلول‌های مرده‌ی ناشی از چربی‌ها انجام دهید و به این ترتیب موهایتان را یک پاکسازی عمقی میهمان کنید.

موهای خیلی سالم
دقت داشته باشید که در صورت لایه‌برداری پوستِ سر به صورت یک روتین هفتگی شما در راستای به تعادل رساندن PH پوست سر تلاش می‌کنید. این اقدام موثر منجر به سم‌زدایی و حذف لایه‌های ناشی از اجتماع سلول‌های مرده خواهد شد و اینگونه فرآیند اکسیژن‌رسانی به فولیکول‌های مو با قدرت بیشتری صورت می‌گیرد.

در نظر داشته باشید رشد بالای موها در ارتباط مستقیمِ همین اکسیژن‌رسانی‌ها به پیاز مو است؛ بنابراین به کمک اسکراب پوستِ سر نه تنها به رشد بیشتر موهایتان کمک می‌کنید؛ بلکه از ریزش آن‌ها هم جلوگیری می‌کنید.

شانه و برس را هم به حمام ببرید:

یک روز در هفته را برای نظافتِ شانه، روبالشی و برس‌هایتان اختصاص دهید. اغلب افراد متوجه اهمیت تمیزی روبالشی خود نیستند؛ در حالی که رعایت همین یک نکته می‌تواند به میزان بالایی سلامت مو و حتی پوست صورت شما را تضمین کند.

در نظر داشته باشید این فقط موهای ما نیستند که در شانه و برس جمع می‌شوند؛ ذرات گرد و غبار، ناخالصی‌های ناشی از استفاده‌ی محصولاتی که روی موها استفاده می‌کنیم و باکتری‌ها از جمله مواردی است که نظافت مرتب شانه و بُرس‌هایمان را به امری واجب تبدیل می‌کند و اینگونه احتمال آسیب دیدنِ موهایمان کاهش پیدا می‌کند.

شانه

روزانه موهای خود را شانه کنید و به منظور خون‌رسانی بهتر به ریشه‌ها، کف سر را به آرامی ماساژ دهید. چنان‌چه موهای بلندی دارید حتما پیش از اقدام به شانه کردن، موهایتان را به چند دسته تقسیم کنید، سپس از یک اسپری به منظور مرطوب کردن موها استفاده کنید.

در ابتدا با دست گره‌های موجود در موها را باز کنید و سپس با یک شانه‌ی دندانه درشت از پایین‌ترین قسمت موها به سمت ریشه شروع به شانه کردن کنید. پس از آن می‌توانید از یک شانه‌ی دندانه ریز برای حالت پذیری بیشتر موها استفاده کنید. یکی از بهترین و در دسترس‌ترین اسپری‌ها برای آسان‌پذیر کردن فرآیند شانه زدن مخلوط روغن نارگیل و گلاب است.

نوک‌گیری موها فراموش نشود!

موخوره گیری مو

نوک گیری و موخره گیری موها در پروسه‌ی روتین مراقبتی مو از اهمیت بالایی برخوردار است. به طور هفتگی موهای خود را چک کنید و موهای آسیب دیده و موخوره دار را از یک سانت بالای محل آسیب کوتاه کنید. دقت داشته باشید اگرچه تبلیغات زیادی برای رفع موخوره در رسانه‌ها می‌بینیم؛ اما تنها راه رهایی از این وضعیت کوتاه کردن مویِ آسیب دیده است و امکان ندارد مویی را که به دلیل خشکی بیش از حد دو یا چند شاخه شده است با روش‌های تبلیغ شده دوباره احیا کرد.

بهتر است به جای هدر رفت بودجه‌ی خود نوک گیری و کوتاهی موخوره‌ها را در یک برنامه‌ی مرتب هفتگی قرار دهید و اینگونه یک اقدام اساسی انجام داده‌اید. همچنین اگر موهای بلندی دارید، حتما پیش از خواب موهای خود را به شکلی که کمترین میزان اصطکاک با بالش را داشته باشند جمع کنید. این کار احتمال آسیب دیدن موها را بسیار کاهش می‌دهد.

نقش تغذیه در سلامت موها:

تغذیه

فرآیند مراقبت از موها یک برنامه‌ی جامع و چند بُعدی است؛ بنابراین اگرچه رعایت موارد گفته شده در بالا بسیار حائز اهمیت است؛ اما چنان‌چه مواد مغذی به موهای شما نرسد این اعمال هم چندان فایده‌ای نخواهند داشت. داشتن یک برنامه‌ی غذایی اصولی که در آن تمام ویتامین‌های لازم برای رشد و سلامت مو رعایت شده باشد در کنار اعمال مراقبتی گفته شده می‌تواند سرعت بهبود موهای آسیب‌دیده را تسریع ببخشد.

نقش حیاتی تامین ویتامین‌ها در یک روتین مراقبت مو:

از جمله‌ ویتامین‌های ضرروی برای سلامت موها می‌توان به ویتامین D ، انواع ویتامین B و ویتامین E اشاره کرد. این ویتامین‌ها در منابع غذایی چون قارچ، آب پرتقال، شیر کم چرب، سبزیجات با برگ تیره، تخم‌مرغ، آجیل، آووکادو، گوشت و جوانه‌ی گندم به وفور یافت می‌شود.

شامپو نیکسترین پرمترین ۱درصد

همچنین استفاده از مکمل‌ و مولتی ویتامین‌ها در صورتی که در آزمایش‌ِ شما مشخص شود با فقدان جدی یکی از این ویتامین‌ها رو به رو هستید، می‌تواند کمک‌کننده باشد. اگر وسواستان شما را نسبت به محتوای انگلیسی زبان به اطمینان بیشتری می‌رساند از شما دعوت می‌کنیم سری به ncbi از معتبرترین وبسایت‌های جهانی بزنید و مقاله‌ای که گواه صداقت بلاگ منتشر شده در روشاست را مطالعه کنید.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد