خرید محصولات برند درموسیس

مکمل پمپ چیست؟ همه آن چیزی که باید راجع به مکمل پمپ بدانید!

مکمل پمپ چیست؟ همه آن چیزی که باید راجع به مکمل پمپ بدانید!

پمپ چیست؟ شما تا به حال از تاثیرات این مکمل انرژی‌بخش چه شنیده‌اید؟!

شاید تاکنون مکمل‌های باشگاهی را شنیده باشید و تا حدودی با دلیل استفاده آن آشنا باشید. اگر اطلاعاتی ندارید نگران نباشید ما اینجا به شما می‌گوییم که این مکمل‌ها برای چه هدفی مصرف می‌شوند. بدنسازی به‌عنوان ورزشی برای تناسب اندام است که امروزه تعداد زیادی به آن علاقه‌مند شده‌اند.

انجام و ورزش‌های مداوم و مخصوص و داشتن رژیم غذایی استاندارد از دلایل اصلی تناسب اندام در این ورزشکاران است. در کنار انجام ورزش‌ها برخی برای هدف‌های مختلف از جمله عضله‌سازی، افزایش انرژی، تقویت ماهیچه‌ها و … پیشنهاد مصرف مکمل‌ها را می‌دهند. مکمل پمپ یکی از انواع این مکمل‌هاست که در ادامه بیشتر با آن آشنا می‌شویم.

پودر بتا پمپ ویثر

مکمل پمپ چیست؟

مکمل پمپ که به‌عنوان افزایش‌دهنده روحیه و انرژی در ورزش استفاده می‌شود. آمینواسیدهایی که در این مکمل وجود دارد انرژی بدن را افزایش داده و مانع خستگی اندام‌ها می‌شود. ورزشکارانی که ساعات زیادی را مشغول ورزش هستند با مصرف این مکمل انرژی لازم را کسب می‌کنند تا بتوانند تمرینات سخت خود را با انرژی بیشتری انجام دهند.

مکمل پمپ باعث افزایش جریان خون‌رسانی به اندام‌ها می‌شود و از این طریق انرژی بیشتری برای آنها تأمین می‌کند. این افزایش خون‌رسانی باعث مصرف بیشتر مواد غذایی در بدن می‌شود؛ بنابراین لازم است که افراد مصرف‌کننده مکمل پمپ کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و ویتامین‌های بیشتری در برنامه غذایی خود قرار دهند. مکمل پمپ در انواع قرص و پودر در بازار موجود است.

عملکرد مکمل پمپ چگونه است؟

شاید دقت کرده باشید که در برخی از ورزشکاران و بدنسازان رگ‌های بدن متورم و ضخیم‌تر هستند که علت آن می‌تواند مصرف مکمل پمپ باشد. مکمل پمپ از مقدار زیادی آرژنین تشکیل شده است. آرژنین آمینواسیدی است که در بدن ساخته نمی‌شود و مصرف آن باعث موجب ترشح هورمون‌ها شده و مواد سمی را از بدن دفع می‌کند.

پودر پرو ماسل پمپ ال اس پی نوتریشن

علاوه بر این آرژنین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. آرژنین نقش مهمی در ساخت نیتریک اسید دارد. این آمینواسید در مواد غذایی از جمله آجیل‌ها مانند بادام و کشمش یافت می‌شود. همان‌طور که گفته شد آرژنین باعث ساخت نیتریک اسید می‌شود که نیتریک اسید وظیفه گشاد کردن رگ‌های خونی را برعهده دارد.

افرادی که به مشکلات قلبی چون گرفتگی رگ‌های قلب دچار هستند وجود اسید نیتریک باعث بهبود درد در آنها می‌شود. خاصیت اسید نیتریک همچنین بر ناتوانایی‌های جنسی نیز اثرگذار است. امروزه از این مواد در مکمل‌ها و برای ورزشکاران استفاده می‌شود. مکمل پمپ که سرشار از آرژنین است با تبدیل به اسید نیتریک باعث گشادی رگ‌ها و افزایش خون‌رسانی به اندام‌ها می‌شود.

خون وظیفه حمل مواد مغذی و اکسیژن به اندام‌ها و دی‌اکسیدکربن و سموم از آنها را دارد. هرچه میزان خون‌رسانی به اندام‌ها بیشتر باشد مواد مغذی و انرژی بیشتری برای آنها تأمین می‌شود. نقش مکمل پمپ در افزایش انرژی باعث می‌شود که افراد به هنگام انجام فعالیت‌های سنگین دیرتر خسته شوند و نیروی بدنی آنها افزایش یابد.

 مصرف مکمل پمپ چه مزایایی دارد؟

مانند اکثر مکمل‌های دیگر مکمل پمپ نیز دارای مزایایی است که بهتر است آنها را بدانید. در ادامه با شرح این مزایا مکمل پمپ را بیشتر می‌شناسید.

پودر پمپ نوتریشن پلاس

افزایش عملکرد ورزشی

مکمل‌های پمپ به‌منظور افزایش انرژی در ورزشکاران مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مکمل که سرشار از مواد معدنی، آرژنین، کراتین، کافئین و ویتامین‌هاست باید نیم ساعت قبل از انجام تمرین استفاده شود. مصرف پمپ در ورزشکاران انرژی زیادی را در بدنشان تولید می‌کند که توانایی انجام و ورزش‌های سنگین را برای آنها امکان‌پذیر می‌سازد. برای اطلاع دقیق از مواد به کار برده شده در مکمل پمپ روی قوطی آن را مشاهده بفرمایید.

عضله‌سازی

هنگامی‌که ماهیچه‌های خود را منقبض می‌کنید مواد متابولیک مانند اسیدلاکتیک در اطراف سلول‌ها قرار می‌گیرد که باعث افزایش حجم عضلات می‌شود. مکمل پمپ با افزایش خون‌رسانی به رگ‌ها و گشاد کردن آنها خون بیشتری به سلول‌ها رسانده و موجب بزرگ شدن عضلات می‌شود.

وقتی فیبرهای عضلانی شما شل هستند، خون به‌راحتی از بین آنها عبور می‌کند. هنگامی‌که آنها منبسط می‌شوند، با گرفتن رگ‌ها مانع از جریان خون به سمت قلب می‌شوند. همچنین با پمپ بیشتر خون به درون ماهیچه، خون‌های بیشتری جمع می‌شوند که حجم عضلات را بیشتر می‌کنند.

پودر رد ویلر الیمپ

هرچه انقباضات بیشتری انجام دهید، این ترکیبات بیشتر در سلول‌های ماهیچه‌ای شما تجمع می‌یابند و تورم بیشتری ایجاد می‌شود. به عبارت دیگر، پمپ به‌صورت موقت است. برای افزایش حجم عضله بهتر است که ست‌های بیشتری انجام دهید و بین ست‌ها کمتر استراحت کنید.

چربی‌سوزی و افزایش متابولیسم

مصرف مکمل پمپ باعث انرژی بیشتر شده و ورزشکاران زمان طولانی‌تری به ورزش مشغول هستند. هرچه زمان فعالیت بدنی بیشتر باشد سوخت‌وساز بدن افزایش پیدا می‌کند. سوخت‌وسازها باعث می‌شوند که چربی‌های اضافی از بین برود؛ بنابراین مصرف مکمل‌ها با افزایش سوخت‌وساز و چربی‌سوزی به خوش‌فرم شدن بدن کمک می‌کند.

اکسیژن‌رسانی بیشتر به بافت‌ها

رگ‌ها مسئول خون‌رسانی به بافت‌ها هستند و درون خون اکسیژن و مواد موردنیاز برای بدن وجود دارد. مکمل‌های پمپ بر رگ‌ها و ضخامت و قطر آنها اثر می‌گذارند و آنها را گشاد می‌کنند. هرچه رگ‌ها گشادتر می‌شوند خون و درنتیجه اکسیژن بیشتری درون آنها جریان پیدا کرده و سلول‌ها اکسیژن بیشتری دریافت می‌کنند.

کاهش حواس‌پرتی ورزشکاران

به هنگام انجام حرکات ورزشی طی مدت کوتاهی بدن خسته می‌شود و نیاز به استراحت دارد. استراحت‌های مداوم پس از انجام حرکات باعث می‌شود که تمرکز کاهش یابد. نقش مکمل پمپ در افزایش انرژی باعث افزایش فعالیت‌های ورزشی و کاهش استراحت می‌شود بنابراین ورزشکاران با تمرکز بیشتری تمرینات خود را انجام دهند.

پودر پمپ جی تی سی دوبیس

ریکاوری سریع‌تر

یکی از مشکلاتی که ممکن است پس از انجام ورزش ایجاد شود گرفتگی عضلات است. درد عضلانی یکی دو ساعت پس از ورزش شروع شده و تا یکی دو روز ممکن است ادامه‌دار باشد. علت این درد نیز فشار وارد شده به عضلات و تاندون‌ها و آسیب آنها و کاهش گلیکوژن است. با مصرف مکمل‌های پمپ گلیکوژن کمتری مصرف می‌شود و درد عضلات ایجاد نمی‌شود.

مکمل‌های پمپ به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

مکمل‌های پمپ از نظر داشتن کراتین به دو دسته تقسیم می‌شوند که شامل مکمل‌های پمپ کراتین دار و بدون کراتین هستند. کراتین ماده‌ای است که در سلول‌های عضلانی وجود دارد. این ماده از پروتئین و در کبد و کلیه ساخته می‌شود. با مصرف پروتئین مثل گوشت کراتین بیشتری در بدن تولید خواهد شد.

کراتین‌ها باعث افزایش مقاومت در عضلات می‌شوند. بدنسازان و ورزشکاران برای تأمین بیشتر کراتین بدن از مکمل‌هایی استفاده می‌کنند تا مقاومت عضلات افزایش یافته و باعث ایجاد توده‌های عضلانی شود. در ادامه به بررسی مکمل کراتین دار و بدون کراتین می‌پردازیم.

مکمل پمپ کراتین دار

ورزشکارانی که در دوره افزایش حجم قرار دارند می‌توانند از پمپ‌های حاوی کراتین استفاده کنند. انواعی از پمپ‌های کراتین دار وجود دارد که کراتین موجود در آن از نوع مونو هیدرات است. همان‌طور که گفته شد یکی از مواد موجود درون پمپ‌ها کافئین است.

پودر کراتین مونوهیدرات 3000 یوروویتال (250 گرمی)

برخی از افراد معتقدند که مصرف هم‌زمان پمپ و کراتین باعث بروز مشکل می‌شود زیرا کافئین پمپ با کراتین تداخل دارد. اما اثبات شده است که این دو ماده هیچ‌گونه تداخلی با یکدیگر ندارند. ورزشکاران می‌توانند از این دو ماده به‌صورت هم‌زمان و بدون هیچ نگرانی استفاده کنند. مصرف هم‌زمان این دو ماده انرژی بیشتری را برای ورزشکاران ایجاد می‌کند.

مکمل پمپ بدون کراتین

کراتین در برخی افراد باعث ایجاد حساسیت می‌کند. حساسیت به کراتین با تورم بدن، صورت و گلو، یبوست، کلیه درد، تنگی نفس، افزایش ناگهانی وزن و … بروز می‌کند. در صورت مصرف کراتین و بروز هر یک از این علائم باید مصرف آن را قطع کرد. علاوه بر این مکمل‌های پمپ حاوی کراتین برای افرادی که به آن حساسیت دارند مضر است؛ بنابراین بهتر است که از مکمل‌های پمپ بدون کراتین استفاده شود.

 نحوه مصرف مکمل پمپ

مکمل پمپ باید نیم ساعت قبل از انجام تمرینات مصرف شود. در روزهایی که تمرینات ورزشی انجام نمی‌دهید نباید از این مکمل استفاده کنید. دوز و مقدار مصرف مکمل پمپ برای ورزشکاران حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای متفاوت است. درون مکمل‌های پمپ پیمانه‌هایی وجود دارد که برای میزان مصرف می‌توان از آن استفاده کرد. توجه کنید که فارغ از برند مکمل اندازه این پیمانه‌ها یکسان است.

مکمل پمپ چیست؟ و نحوه مصرف آن چگونه است؟

افراد تازه‌کار باید نیمی از یک پیمانه و ورزشکاران حرفه‌ای یک پیمانه از مکمل را درون 300 الی 400 میلی‌لیتر آب ترکیب کنند. دقت کنید که برای حل کردن آب و مکمل نیازی نیست که آنها را محکم تکان دهید. دلیل آن وجود NO محلول است که در اثر تکان دادن زیاد از آن جدا شده و خاصیت این مکمل را از بین می‌برد.

 

برای درک بهتر شما یک بطری نوشابه را در نظر بگیرید، با تکان دادن مداوم بطری نوشابه گاز آن می‌شود، محلول‌های مکمل نیز به همین صورت هستند.

نکات نحوه مصرف مکمل پمپ

    • این نوع مکمل‌ها دارای رده سنی برای مصرف هستند. همه افراد در رده‌های مختلف سنی نباید از مکمل‌ها استفاده کنند زیرا با اثری که این مکمل بر بدن دارد برای برخی از گروه‌های سنی مناسب نیست. برخی از این پمپ‌ها برای ورزشکاران زیر 22 سال و برخی دیگر برای زیر 18 سال منع شده‌اند.
    • برخی از ورزشکاران حرفه‌ای مکمل را با سایر مکمل‌ها میکس کرده و مصرف می‌کنند. اما مصرف پمپ‌ها بهتر است که به‌تنهایی و بدون ترکیب با هیچ مکمل دیگری انجام شود. مصرف مکمل به‌تنهایی اثر آن بر بدن را افزایش می‌دهد.

نحوه مصرف مکمل پمپ

    • مصرف پمپ باید طی مدت‌زمان کوتاهی انجام شود. مصرف این مکمل در درازمدت و بیش از دو ماه ممکن است اثر آن بر بدن را کاهش دهد و علت آن وجود کافئین در آن است که بدن به آن می‌کند. مصرف فقط باید قبل از تمرینات ورزشی انجام شود. عموماً مصرف این مکمل‌ها برای افرادی است که طی مدت کوتاهی انرژی و روحیه کافی ندارند.
    • افرادی که می‌خواهند تحت عمل جراحی قرار گیرند، نباید 10 روز قبل عمل از مکمل‌های پمپ استفاده کنند. همچنین کسانی که تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند نباید بلافاصله بعد از عمل پمپ مصرف کنند.
    • قبل از مصرف مکمل‌ها باید از مواد تشکیل‌دهنده آن اطلاع لازم داشته باشید. زیرا ممکن است مصرف برخی از آنها باعث بروز حساسیت شود. مثلاً برخی افراد با کراتین حساسیت دارند و مصرف کراتین باعث بروز علائمی چون تنگی نفس، قرمزی پوست، ضربان شدید قلب و … می‌شود. برای این افراد مکمل‌های پمپ بدون کراتین پیشنهاد می‌شود.
    • دوز و مقدار مصرف پمپ در افراد مبتدی باید زیر نظر مربی انجام شود. با تأثیری که این مکمل بر رگ‌ها و عروق و قلب دارد، مصرف کنترل نشده آن باعث آسیب به رگ‌ها و قلب شده و عوارض جبران‌ناپذیری را در پی دارد. دلیل این آسیب هم عدم استحکام کافی در رگ‌هاست که باعث بروز چنین مشکلاتی می‌شود.

پمپ بیوکراتین کمپلکس پی ان سی

    • مصرف پمپ‌ها برای افراد با مشکلات قلبی محدودیت‌های خاصی دارد و این افراد باید پس از انجام معاینات لازم و با مشورت پزشک اقدام به مصرف مکمل‌های پمپ کنند. همچنین افرادی که دچار استرس هستند بهتر است که نحوه مصرف مکمل پمپ را طبق نظر پزشک انجام دهند.
    • مصرف پمپ در ورزشکاران بر اساس وزن آنها انجام می‌شود. با اندازه‌گیری توده‌های عضلانی دوز و مقدار مصرف مکمل پمپ تعیین می‌شود.

 چه افرادی می‌توانند از مکمل پمپ استفاده کنند؟

با توجه به نقش مکمل پمپ در افزایش انرژی، ورزشکارانی که ساعات طولانی فعالیت‌های سنگین انجام می‌دهند، می‌توانند از این ماده استفاده کنند. ورزشکاران در حوزه پرورش اندام، فوتبالیست‌ها، وزنه‌بردارها، دو استقامت و… می‌توانند مکمل پمپ مصرف کنند. البته توجه به این نکته ضروری است که به دلیل انرژی‌زا بودن این مکمل، ممکن است استفاده از آن در برخی مسابقات ممنوعیت داشته باشد.

مکمل‌های جایگزین پمپ

برخی افراد به دلیل منع پزشکی یا آلرژی نمی‌توانند از مکمل‌های پمپ استفاده کنند. این افراد می‌توانند مکمل‌های دیگری را جایگزین آن کنند. در ادامه به بررسی چند نوع از این مکمل‌ها پرداخته شده است.

بتا آلانین

قرص بتاآلانین مگنوم

این مکمل با کاهش خاصیت اسیدی در بافت‌ها خستگی بدن را کاهش می‌دهد. بتا آلانین از نوعی آمینواسید تشکیل شده که برای تولید پروتئین مصرف نمی‌شود.

کافئین یا کراتین

برخی از ورزشکاران به دلیل کافئین و کراتین موجود در مکمل‌های پمپ از آنها استفاده می‌کنند. این افراد می‌توانند جداگانه از این مواد استفاده کرده و انرژی بدن را تأمین کنند.

بی سی ای ای (BCAA)

بدن برای ساخت عضلات به 8 نوع آمینواسید نیاز دارد. بی سی ای ای نوعی آمینواسید شاخه‌دار است که 3 نوع از این 8 آمینواسید را در خود جای داده است. بدن به طور طبیعی قادر به ساختن این نوع آمینواسید نیست بنابراین باید از راه‌های دیگر مانند مکمل‌ها و مواد خوراکی چون نخود، عدس، لوبیا، برنج و کشمش تأمین شود.

پودر بی سی ای ای پاور نوتریمد

سیترولین

سیترولین نوعی مکمل است که موجب برجسته شدن رگ‎ها می‌شود. آرژنین در بدن از سیترولین ساخته می‌شود، اما عوارض آرژنین را خنثی می‌کند. این سیترولین عوارضی برای رگ‌ها و قلب ندارد.

مکمل‌های پمپ طبیعی

مصرف پمپ در ورزشکاران به‌منظور افزایش انرژی و عضله‌سازی استفاده می‌شود. این مکمل با خاصیت افزایش جریان خون و افزایش مواد مغذی در بافت‌ها موجب عضله‌سازی خواهد شد. برخی از مواد غذایی طبیعی وجود دارند که مصرف آنها می‌تواند مشابه مکمل‌های پمپ باشد که در ادامه آنها را شرح می‌دهیم.

تری متیل گلیسین

این ماده که با نام بتائین نیز شناخته می‌شود در مواد طبیعی چون چغندر، سیب‌زمینی و اسفناج موجود است. خاصیت این ماده در افزایش انرژی و استقامت باعث شده که جایگزین طبیعی خوبی برای مکمل‌های پمپ باشد. این ماده باعث بهبود عملکرد قلب می‌شود.

آب هندوانه

شاید تاکنون که هندوانه مصرف می‌کردید از خاصیت آن در پرورش اندام اطلاعی نداشتید. هندوانه منبع خوبی برای سیترولین بوده که این ماده، پیش‌زمینه ساخت آرژنین و افزایش عضله است. پس با مصرف هندوانه می‌توانید تا حد زیادی سیترولین بدن خود را تأمین کنید.

آب چغندر

آب چغندر منبع خوبی برای تأمین فسفر، سدیم، کلسیم، آهن، منیزیم و پتاسیم است. این ماده طبیعی با آهن موجود در خود ساخت هموگلوبین را افزایش داده و خستگی را برطرف می‌کند. همچنین باعث افزایش گردش خون استقامت بدن را افزایش می‌دهد.

آب چغندر

آیا مصرف مکمل پمپ عوارض دارد؟

در کنار همه مزایایی که مکمل پمپ دارد، عوارضی نیز برای بدن خواهد داشت. بهتر است که قبل از مصرف هر نوع مکملی اطلاعات کافی درمورد آن داشته باشید. در ادامه به بررسی عوارض مکمل پمپ می‌پردازیم.

افزایش فشارخون

مکمل‌های پمپ به دلیل حجیم کردن رگ‌ها و افزایش جریان خون در آن در بلندمدت باعث نارسایی در کبد می‌شود. همچنین در مواردی استفاده از مکمل پمپ با آسیب به رگ‌ها موجب سکته مغزی شده است. در کوتاه‌مدت برای برخی افراد مشکل خون دماغ شدن به دلیل ترکیدن رگ‌ها ایجاد شده است؛ بنابراین لازم است قبل از مصرف با مربی یا در صورت هرگونه مشکل جسمی با پزشک مشورت کنید.

ضخیم شده دیواره رگ

مصرف مکمل پمپ فشار زیادی را بر رگ‌ها وارد می‌کند. فشار مداوم بر دیواره رگ‌ها باعث ضخیم شدن آنها به‌مرور زمان می‌شود. ضخیم شدن رگ‌ها باعث جلوگیری از عبور خون و در برخی موارد باعث نارسایی قلبی و مغزی خواهد شد.

ضخیم شده دیواره رگ

تهوع

برخی افراد به دلیل مصرف بی‌رویه یا داشتن آلرژی نسبت به مکمل پمپ دچار تهوع شدند. در صورت بروز تهوع پس از مصرف مکمل پمپ حتماً به پزشک مراجعه کرده و در صورت تشخیص ناسازگاری بدن شما با این مکمل مصرف آن را قطع کنید.

بی‌خوابی

یکی دیگر از عوارض شایع در مصرف مکمل‌های پمپ بی‌خوابی است. طبق مطالب گفته شده مکمل پمپ حاوی کافئین بوده و انرژی بدن را افزایش می‌دهد بنابراین مصرف این ماده در شب ممکن است باعث بی‌خوابی شود.

آریتمی قلب

آریتمی قلب زمانی ایجاد می‌شود که قلب به‌درستی کار نکند، حال یا ممکن است حرکت قلب کند یا تندتر شود و از حالت طبیعی خارج شود. با تأثیری که مکمل‌های پمپ روی رگ و جریان خون دارند، قلب باید خون بیشتری را به رگ‌ها پمپاژ کرده که در برخی افراد موجب آریتمی می‌شود.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد