خرید محصولات برند درموسیس

راه های تقویت سیستم ایمنی بدن چیست؟

راه های تقویت سیستم ایمنی بدن چیست؟

تقویت سیستم ایمنی

سیستم ایمنی بخشی در بدن است که سلول‌ها و مولکول‌های بیگانه را از سلول‌های خودی تشخیص می‌دهد. سلول‌ها و مولکول‌های بیگانه همان میکروب‌ها و ویروس‌ها هستند که سیستم ایمنی با تشخیص درست، آن‌ها را از بین برده یا غیرفعال می‌کند. پس قرص تقویت سیستم ایمنی نقش مهمی در سلامتی بدن دارد.

حالا این سؤال به وجود می‌آید که راه های تقویت سیستم ایمنی چگونه به سلامت فرد کمک می‌کند؟

به‌طورکلی، سیستم ایمنی بدن نقش مهمی در دفاع از بدن در برابر میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا دارد، اما گاهی اوقات سیستم ایمنی شکست می‌خورد. یعنی یک میکروب یا ویروس به بدن حمله می‌کند و متأسفانه موفق می‌شود تا شما را بیمار کند. برای تقویت سیستم ایمنی بدن می‌توان کارهای زیادی انجام داد. از انواع رژیم غذایی گرفته تا مصرف ویتامین تقویت سیستم ایمنی یا داروهای خاص گیاهی. در کل برای رسیدن به این هدف باید سبک زندگی‌تان را تغییر دهید.

راهکارهای تقویت سیستم ایمنی

شاید گول حرف‌های دیگران را بخورید و از روش‌های زیادی به‌عنوان راهکارهای تقویت سیستم ایمنی استفاده کنید، اما چیزی که واقعاً لازم است بدانید این است که سیستم ایمنی بدن یک سیستم است نه یک عضو واحد. برای عملکرد خوب این سیستم به تعادل و هماهنگی بین اعضای مختلف آن نیاز است.

چیزهای زیادی وجود دارد که محققان در مورد سیستم ایمنی بدن نمی‌دانند. سیستم ایمنی پیچیدگی‌های زیادی دارد که برای اطلاع از تمام جزئیات آن‌ها باید تحقیقات و آزمایش‌های گسترده‌ای انجام گیرد. در حال حاضر هیچ دلیل علمی ثابت‌شده‌ای بین سبک زندگی و افزایش عملکرد سیستم ایمنی وجود ندارد.

پیشنهاد ما:  تقویت سیستم ایمنی کودکان تکلیفی بر دوش والدین!

البته این موضوع نباید باعث این شود که شما سبک زندگی درست و رژیم‌های غذایی مفید را نادیده بگیرید. سبک زندگی سالم می‌تواند باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن شود. دانشمندان هم در این حوزه تحقیقات زیادی انجام داده‌اند و در آینده احتمالاً به روش‌های علمی و اثبات‌شده‌ای درزمینه تقویت سیستم ایمنی خواهند رسید.

 راه های تقویت سیستم ایمنی

اگر می‌خواهید سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید و سلامت بمانید، باید سالم زندگی کنید. یعنی تمام کارهایی که برای داشتن یک زندگی سالم لازم است را انجام دهید. زمانی که سبک زندگی شما سالم باشد، بیماری‌ها کمتر به سراغ شما می‌آیند و درنتیجه سیستم ایمنی بدن شما هم بهتر کار می‌کند. برای داشتن بدنی سالم موارد زیر را رعایت کنید:

  • سیگار نکشید.
  • از رژیم غذایی حاوی ویتامین و مواد معدنی استفاده کنید.
  • میوه و سبزیجات زیاد مصرف کنید.
  • مایعات زیاد مصرف کنید.
  • برنامه ورزشی منظم داشته باشید.
  • وزنتان را نرمال نگه دارید.
  • از مصرف نوشیدنی‌های حاوی الکل اجتناب کنید.
  • به اندازه کافی بخوابید.
  • بهداشت را رعایت کنید تا میکروب وارد بدنتان نشود. مثلاً دست‌هایتان را بشویید.
  • استرس را از خود دور کنید.
  • تمام واکسن‌های موردنیاز را به‌موقع تزریق کنید. واکسن ایمنی بدن را افزایش می‌دهد.

برنامه ورزشی منظم

راه‌های افزایش ایمنی بدن

محصولات و خوراکی‌هایی که برای تقویت سیستم ایمنی بدن تولید می‌شوند ازنظر علمی خیلی مورد تائید نیستند. این محصولات ادعا می‌کنند که سلول‌های موجود در سیستم ایمنی بدن را افزایش می‌دهند، اما این اتفاق چیز خوبی نیست. مثلاً ورزشکارانی که دوپینگ خونی انجام می‌دهند و با استفاده از دارو سعی می‌کنند تا سلول‌های خونی و مقدار خون بدنشان را افزایش دهند اصلاً کار خوبی انجام نمی‌دهند. زیرا این روش بعد از مدتی آن‌ها را در معرض خطر سکته قرار می‌دهد.

تقویت سیستم ایمنی بدن کار بسیار پیچیده‌ای است، زیرا این سیستم از سلول‌های زیادی تشکیل شده که هرکدام وظیفه جداگانه‌ای بر عهده دارند و به روش‌های مختلفی تغذیه می‌شوند. حتی پزشکان و محققان هم نمی‌دانند که برای تقویت سیستم ایمنی باید کدام سلول‌ها را در اولویت قرار دهند.

بدیهی است که بدن همیشه در حال تولید سلول‌های جدید است و سلول‌های مرده را هم از بدن خارج می‌کند، اما ما نمی‌توانیم با استفاده از دارو فرآیند تولید سلول‌ها را تسریع کنیم. ما فقط می‌توانیم با داشتن سبک زندگی سالم باعث بهبود عملکرد سلول‌های بدن خود شویم.

قرص ایمیونیس ویتابیوتیکس

ارتباط سن با راه های تقویت سیستم ایمنی

وقتی که سن بالا می‌رود، تمام سلول‌ها و اندام‌های بدن سالخورده می‌شوند و سلامت دوران جوانی را از دست می‌دهند. در سنین بالا ویروس‌ها و انواع سرطان‌ها بیشتر بر بدن غلبه می‌کنند و مقابله با آن‌ها سخت‌تر می‌شود. درست است که با پیشرفت علم افراد بیشتر مراقب سلامتی خود هستند، اما همین پیشرفت علم و تکنولوژی می‌تواند نتیجه عکس هم بر روی سلامتی داشته باشد.

ممکن است بعضی افراد در سنین پیری نسبت به بعضی جوان‌ها سالم‌تر به نظر برسند، اما شواهد نشان می‌دهد که بدن افراد مسن در مقابله با بیماری‌ها ضعیف‌تر عمل می‌کند. بیماری‌های تنفسی، ازجمله آنفلوانزا، ویروس کرونا و مخصوصاً ذات‌الریه می‌توانند به‌سادگی باعث مرگ افراد بالای 65 سال در سراسر دنیا بشوند. دلیل این اتفاق واقعاً مشخص نیست. بعضی محققان می‌گویند که با افزایش سن، تعداد سلول‌های T کاهش می‌یابند و این موضوع علت مرگ افراد مسن در اثر بیماری‌های تنفسی است. سلول‌های T نوعی لنفوسیت یا گلبول سفید هستند و در ایمنی بدن نقش مهمی دارند.

یکی از مواردی که نشان می‌دهد افراد مسن در برابر بیماری‌ها ضعیف هستند تزریق واکسن است. شواهد نشان می‌دهد که واکسن آنفولانزا بر روی افراد بالای 65 سال نسبت به کودکان بالای 2 سال تأثیر کمتری دارد. البته نباید تأثیر واکسن را در سنین بالا نادیده گرفت. تزریق واکسن بهتر از تزریق نکردن آن است و مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌ها را کاهش می‌دهد.

افراد سالمند

در افراد سالمند رژیم غذایی هم با ایمنی بدن آن‌ها ارتباط مستقیم دارد. ازآنجایی‌که با افزایش سن اشتها کاهش می‌یابد و تنوع غذایی هم کم می‌شود، افراد مسن بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی موردنیاز بدن را دریافت نمی‌کنند. این ویتامین‌ها ویتامین تقویت سیستم ایمنی هستند و در مواد غذایی وجود دارند و چون افراد مسن از خوردن بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات اجتناب می‌کنند، ویتامین‌ها وارد بدن آن‌ها نمی‌شوند.

بسیاری از افراد سالمند به دلیل نداشتن دندان مناسب نمی‌توانند میوه و سبزیجات مصرف کنند. پس یکی از مهم‌ترین موارد در تقویت سیستم ایمنی در دوران پیری داشتن دندان‌هایی سالم است. بنابراین از دندان­های خود به‌خوبی نگهداری کنید تا در زمان پیری بتوانید خوب میوه و سبزی بخورید.

تاثیر تغذیه برای سیستم ایمنی بدن

برای اینکه سیستم ایمنی سالمی داشته باشید باید از انواع ویتامین‌ها و پروتئین‌ها و در کل غذاهای سالم تغذیه کنید. این کار هم مستلزم داشتن معده و دستگاه گوارشی سالم است. دانشمندان دریافتند که افراد مبتلابه سوءتغذیه سیستم ایمنی ضعیفی دارند و نمی‌توانند در برابر بیماری‌ها مقاومت کنند. البته ارتباط بین تغذیه و سیستم ایمنی هنوز ثابت نشده، اما خودمان می‌فهمیم وقتی غذای سالم می‌خوریم چقدر حالمان بهتر می‌شود و زمانی­ که غذای ناسالم می­خوریم احساس خوبی نخواهیم داشت. مثلاً زمانی که غذای چرب یا شیرین می‌خوریم احساس سنگینی و یا خفگی می‌کنیم.

مطالعات بر روی حیوانات نشان داده که کمبود برخی ویتامین‌ها مانند روی، سلنیوم، آهن، مس، اسیدفولیک، و ویتامین‌های A، B6، C و E بر روی سیستم ایمنی آن‌ها تأثیر می‌گذارد. بااین‌حال دانشمندان هنوز نتوانسته‌اند تأثیر کمبود این ویتامین‌ها بر سیستم ایمنی بدن انسان را به‌طور دقیق ارزیابی کنند.

قرص ایمون پلاس یوروویتال

اگر نمی‌دانید که رژیم غذایی شما چه ویتامین‌ها و مواد مفیدی را در برمی‌گیرد و کدام‌یک از آن‌ها را دریافت نمی‌کنید، بهتر است با انجام آزمایش از وضعیت سلامت بدن خود مطلع شوید. اگر خوردن بعضی مواد غذایی تقویت سیستم ایمنی را هم دوست ندارید، می‌توانید از بهترین مکمل‌های تقویت سیستم ایمنی استفاده کنید.

در اینجا تعدادی از مواد خوراکی که برای تقویت سیستم ایمنی مفید هستند را به شما معرفی می‌کنیم:

  • خانواده مرکبات مانند پرتقال و لیمو
  • فلفل دلمه‌ای قرمز
  • کلم بروکلی
  • سیر
  • زنجبیل
  • اسفناج
  • ماست
  • بادام
  • دانه آفتابگردان
  • زردچوبه
  • چای سبز
  • میوه پاپایا
  • کیوی
  • گوشت مرغ خانگی

خوردن این مواد غذایی به‌تنهایی نمی‌تواند از شما در برابر ابتلا به بیماری‌هایی مانند آنفلوانزا محافظت کند، حتی اگر به‌طور مکرر از آن‌ها استفاده کنید. توصیه ما این است که این مواد غذایی تقویت سیستم ایمنی را در رژیم غذایی خود بگنجانید و از فواید آن‌ها استفاده کنید.

کپسول سی دی - فلو نوتراکس

تقویت سیستم ایمنی بدن با گیاهان دارویی و مکمل‌ها

وقتی یک بیماری خاص شیوع پیدا می‌کند، مخصوصاً اگر به سیستم ایمنی مربوط شود، آگهی‌ها و تبلیغات زیادی را خواهید دید که در تلاش هستند تا با استفاده از داروهای به‌ظاهر گیاهی و مکمل‌ها سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کنند. مردم هم که از روی ترس به آن‌ها اعتماد می‌کنند و این محصولات را می‌خرند. ممکن است بعضی از این داروها واقعاً برای بدن لازم باشند، اما مشخص نیست که تا چه حد می‌توانند سیستم ایمنی را تقویت کنند. شاید سیستم ایمنی تقویت شود، اما نه به‌اندازه‌ای که بتواند با بیماری مقابله کند. مثلاً ممکن است یک داروی گیاهی سطح آنتی‌بادی خون را افزایش دهد، اما بر روی قسمت‌های دیگر سیستم ایمنی تأثیری نداشته باشد.

قرص نووهیل فاران شیمی

مصرف مکمل‌های تقویتی خوب است یا نه؟

شما با استفاده از بهترین مکمل‌های تقویت سیستم ایمنی هم نمی‌توانید تضمین کنید که سیستم ایمنی بدن شما قوی خواهد شد یا خیر، اما با استفاده از این مکمل‌ها می‌توانید باکتری‌ها و ویروس‌ها را با سرعت بیشتری از بین ببرید و زودتر بهبود پیدا کنید.

در این بخش بد نیست به شما خواندن مقاله‌ی «مولتی ویتامین چیست؟» را پیشنهاد کنیم. تقویت سیستم ایمنی بدن گاهی اوقات در ارتباط مستقیم با مولتی ویتامین‌هایی است که به صورت مکمل مصرف می‌کنید.

تاثیر استرس بر سیستم ایمنی بدن

شواهد پزشکی نشان می‌دهد که هر آنچه در ذهن شما می‌گذرد می‌تواند بر بدن شما تأثیر بگذارد. امروزه بسیاری از بیماری‌ها ازجمله بیماری‌های مربوط به دستگاه گوارش و بیماری‌های قلبی از استرس ناشی می‌شوند. محققان دائماً در حال تحقیق و بررسی ارتباط بین استرس و سیستم ایمنی بدن هستند.

ارتباط استرس و سیستم ایمنی بدن

استرس تعاریف مختلفی دارد. یک نفر ممکن است در زمان امتحان استرس داشته باشد درحالی‌که دیگری بسیار آرام باشد. وقتی افراد استرس می‌گیرند نمی‌توانند میزان آن را اندازه‌گیری کنند. حتی دانشمندان هم نمی‌توانند این کار را انجام دهند. استرس فقط می‌تواند چند نشانه ظاهری مانند بالا رفتن فشارخون و ضربان قلب داشته باشد، اما این‌ها میزان استرس فرد را نشان نمی‌دهند.

دانشمندان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا استرس طولانی‌مدت سیستم ایمنی را دچار اختلال می‌کند یا خیر. اثبات ارتباط بین استرس و سیستم ایمنی بدن بسیار دشوار است. زمان‌هایی هست که ما استرس داریم و همین استرس باعث می‌شود که به بیماری‌های مختلفی مبتلا شویم، اما اثبات این موارد ازنظر علمی بسیار سخت و زمان‌بر خواهد بود.

تاثیر کاهش دما بر سیستم ایمنی بدن

احتمالاً همه شما با این موضوع مواجه شده‌اید که با سرد شدن هوا ممکن است سرما بخورید. دلیل افزایش سرماخوردگی و بیماری آنفولانزا در فصل پاییز و زمستان سرد شدن بدن نیست. با سرد شدن هوا افراد زمان بیشتری در محیط‌های بسته می‌مانند و این موضوع باعث انتقال بیماری از افراد بیمار به افراد سالم می‌شود. دلیل دیگری هم که وجود دارد این است که با کاهش دما ویروس‌ها مدت‌زمان بیشتری در هوا باقی می‌مانند و دیرتر از بین می‌روند. این دو علت شایع‌ترین دلایل افزایش سرماخوردگی در فصول سرد سال هستند.

ارتباط سرما و کاهش دما و سیستم ایمنی بدن

دانشمندان آزمایش‌های زیادی را انجام داده‌اند. مثلاً آزمایش بر روی موش‌ها نشان می‌دهد که سیستم ایمنی این موجودات در معرض سرما ضعیف می‌شود. در مورد انسان‌ها هم نتایج آزمایش بر روی افرادی که در آب سرد و یا دمای زیر صفر هنگام ورزش اسکی قرار گرفتند نشان می‌دهد که بعضی از آن‌ها دچار عفونت تنفسی شدند. البته مشخص نیست که این عفونت به دلیل سرما ایجاد شده یا دلیل آن ورزش سنگین و خشکی هوا بوده است.

با توجه به این تحقیقات و مشخص نبودن ارتباط قطعی بین سرما و سیستم ایمنی بدن، بهتر است هنگام قرار گرفتن در معرض هوای سرد از لباس گرم و کلاه استفاده کنید تا سینوس‌هایتان گرم بماند. همچنین از شال‌گردن استفاده کنید تا سیستم تنفسی‌تان دچار مشکل نشود.

کپسول نرم ایموکپ ویواتیون

تاثیر ورزش بر سیستم ایمنی بدن

فعالیت ورزشی به‌طور منظم می‌تواند باعث کاهش بیماری و عفونت در بدن شود. فعالیت بدنی به دفع باکتری‌ها از ریه و مجرای تنفسی کمک می‌کند. ورزش منظم یکی از ویژگی‌های سبک زندگی سالم است. این کار به سلامت قلب و عروق کمک می‌کند، فشارخون را کاهش می‌دهد، باعث تناسب‌اندام می‌شود و از بدن شما در برابر انواع بیماری‌ها محافظت می‌کند.

البته این موضوع ممکن است در بعضی موارد نتیجه برعکس داشته باشد. زیرا زمانی که شما ورزش سنگین انجام می‌دهید، به بدن استرس وارد می‌شود و عملکرد سیستم ایمنی را با اختلال مواجه می‌کند.

کپسول ایمیونیتی استار ویت

تاثیر خواب بر سیستم ایمنی بدن

شواهد نشان داده که خواب کافی و آرام شبانه و بعد از تزریق واکسن، پاسخ ایمنی بدن به واکسن را افزایش می‌دهد. همچنین تحقیقات زیادی مبنی بر اینکه کمبود خواب خطر ابتلا به بیماری‌ها را افزایش داده وجود دارد. کم‌خوابی شدید با افزایش التهابات سیستم تنفسی همراه است. برای بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن، 7 الی 8 ساعت خواب شبانه ضروری است. اگر عادات سالم داشته باشید، سیستم ایمنی شما هم تقویت خواهد شد.

قرص کلد بایوفایت گرین نیچر

سخن پایانی

درواقع هیچ مکملی نمی‌تواند به‌طور کامل سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند. مراقب باشید که گول برخی تبلیغات را نخورید و مشکلات دیگری برای سلامتی خود به وجود نیاورید. برخلاف داروها، بسیاری از مکمل‌ها توسط وزارت بهداشت تأیید نمی‌­شوند و هیچ مدرکی هم مبنی بر اینکه مکمل‌ها واقعاً به بهبود سیستم ایمنی کمک می‌کنند وجود ندارد. البته همان‌طور که بالاتر گفتیم مصرف این مکمل‌ها زیر نظر پزشک در دوران بیماری به کوتاه‌شدن فرآیند درمان کمک می‌کنند؛ اما لزوما موجب تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از ابتلا به بیماری نمی‌شوند. اگر به دنبال راه‌هایی برای کمک به تقویت سیستم ایمنی خود هستید، به‌جای تکیه‌بر ادعاهای دروغین بعضی افراد، عادات سبک زندگی خود را تغییر دهید و سعی کنید سبک زندگی سالمی داشته باشید.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد